BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Okke op 26 October 2022, 22:23:22
-
Hallo,
Reeds 2 jaar ben ik bezig met een 1200. Initieel veel tijd besteed aan de keuze qua uitvoering met welke opties ik wilde hebben. Uiteindelijk gekozen voor het blauwe model in de vroegste uitvoering. Pantografen had ik reeds jaren geleden bij Philotrain aangeschaft, nu was het zaak de rest van de onderdelen zelf te ontwikkelen.
Ik ben begonnen met het in mijn ogen moeilijkste onderdeel, de draaistellen. De 1200 bezit in het echt een gegoten draaistelframe, herkenbaar aan de diverse afrondingen en gietopeningen. Ik vond het van belang dit zo correct mogelijk weer te geven.
Initieel heb ik het draaistel exact in schaal 1:43,5 getekend.
(https://live.staticflickr.com/65535/51692411163_a119107c53_k.jpg]https://live.staticflickr.com/65535/51692411163_a119107c53_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51692411333_e24596f4f6_k.jpg]https://live.staticflickr.com/65535/51692411333_e24596f4f6_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51692820464_7d63e9bac6_k.jpg]https://live.staticflickr.com/65535/51692820464_7d63e9bac6_k.jpg)
Om het draaistel passend te krijgen voor Slaters wielstellen heb ik hem vervolgens verbreed. Daarnaast moet er ook een aandrijving in, gekozen is voor 4 ipv 6 motoren, dit leek mij meer dan genoeg.
(https://live.staticflickr.com/65535/51693040485_d0b4ccb971_k.jpg)
Ik had nog faulhaber 20/20b liggen (helaas niet meer te krijgen in de handel) en deze voorzien van tandwielen met modul 0,5. De stroomafname is met nieuwzilveren pic ups.
(https://live.staticflickr.com/65535/51692431948_8aeb5ec312_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51693051030_71ffd8e36a_b.jpg)
Volgende stap was werd het uittekenen van de kap. Omdat ik gekozen heb voor de vroege blauwe uitvoering krijgt de kap geen lamellen op de lucht inlaat, maar de originele gaasroosters.
(https://live.staticflickr.com/65535/51687182503_317b6e18b4_b.jpg)
De kwetsbare delen heb ik getekend als 1 gietboom om te gieten in messing. Deze gietboom is per front samengesteld.
(https://live.staticflickr.com/65535/51687589314_df6fedf70e_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51686119262_73dbbbcb2f_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51686896981_3c1d0506c4_b.jpg)
De kap is vervolgens in de accura xtreme geprint en konden de messing delen gemonteerd worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/52456831045_29c45b74bd_b.jpg)
Nougoed de bodemplaten zijn nog ontworpen en geprint zodat alles in elkaar geschroefd kon worden om vervolgens te kunnen spuiten.
(https://live.staticflickr.com/65535/52456372301_0972b72d45_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52456902193_e3a42e79a1_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52456973183_f96f87c2fe_b.jpg)
En nog een vergelijk met mijn vorig jaar gebouwde 1100.
(https://live.staticflickr.com/65535/52455852257_aafa699fcd_b.jpg)
Hij is nog niet af, o.a. decoder, ruitenwissers, glas, nummerplaten ga zo maar door.
Groeten Okke
-
Heel gaaf
-
Prachtig Okke!
Groeten, Frank
-
Uiterst fraai model gaat dat worden!
Prachtig werk, Okke!
Jeroen
-
Die is heel mooi geworden Okke (y)
-
Echt heel mooi model geworden. (y) (y)
Groeten Arjen
-
Mooi werk (y)!
-
Waanzinnig (y)
Diep respect voor je tekenwerk en uitvoering.
Mvg, Erich
-
Heel indrukwekkend! (y)
Bor
-
Je moet het maar kunnen (y)
Klasse.
Ik heb alleen de indruk dat je bouwverslag wat aan de summiere kant is.
Vrijwel uit het niets staat daar ineens een bijna complete 1200.
Ik ben dus ook benieuwd naar de tussenstappen.
Groet, Bas
-
Okke,
Weer heel inspirerend om te zien.
heel mooi (y) (y).
Ik zelf geniet het meest van het 3d tekenen/bouw proces hoe je object voor object iets vorm begint te krijgen en langzaam uitgroeit tot een 3d model.
Groet Ronald.
-
Hallo Okke,
Deze NS 1200 is fantastisch mooi geworden!
Een lok tekenen in een 3D programma is al bewonderenswaardig, maar het geprinte exemplaar zo netjes assembleren en afwerken...diepe buiging.
Ik hoop dat je hem ook even op het spoornul forum laat zien.
Zoals je weet ben ik in messing een NS 2600 aan het bouwen, die nu in de afwerkingsfase is.
Ik hoop dat ik de Berlijnsblauwe kleur net zo goed weet te treffen als bij jouw 1200 is gelukt.
Groeten,
Bert
-
Wauw, schitterend. (y)
En je hebt vast heel wat uurtjes in die draaistellen gestoken!
-
Sodekonijnekeutels nog an toe, dat is een verdraaid mooie loc geworden Okke (y) (y).
Rob
-
Dank allen!
Ik ben dus ook benieuwd naar de tussenstappen.
Groet, Bas
@ Bas, er zijn niet zoveel tussenstappen in een manier van bouwen zoals deze. Je moet bij 3D ontwerpen conventioneel denken loslaten in hoe een object constructief samengesteld dient te zijn. De kap is zo getekend dat alle middelen van bevestigen ook meegenomen zijn in het ontwerp. Hier moet je denken aan opstaande randen met versteviging erin. Gaten waar een 6-kant boven zit, waar direct een moertje in valt/gefixeerd kan worden.
Ik denk dat 90% is gaan zitten in het tekenen en 10% in het daadwerkelijke bouwen.
Heb je een specifiek aspect wat je nader belicht zou willen zien?
Ik zelf geniet het meest van het 3d tekenen/bouw proces hoe je object voor object iets vorm begint te krijgen en langzaam uitgroeit tot een 3d model.
Groet Ronald.
@ Ronald, helemaal met je eens. Het is een proces van het leren kennen van een lok/machine en dan de vertaalslag naar een model wat alle (zichtbare) technische details laat zien zonder dat het op een interpretatie lijkt is hier de uitdaging. Je ziet tegenwoordig veel 3D printwerk wat op teken niveau nogal afgeraffeld is, in dat het niet strookt met de werkelijkheid. Ik teken altijd in schaal 1:1 en vervolgens verschaal ik de tekening maal 0,02299 om schaal 1:43,5 te krijgen. Daarna zijn pas de modelbaan specs toegevoegd als motoren, stroomafname en eventuele printeisen qua dikte o.i.d..
Laten we wel wezen, mijn modellen zijn vast ook niet perfect, iedereen kijkt immers met zijn eigen blik ernaar, maar ik ben er content mee.
En je hebt vast heel wat uurtjes in die draaistellen gestoken!
De draaistellen zijn in basis in een maand getekend, de vertaalslag naar 1:43,5 heeft daarna ook weer een maand geduurd met name om te bepalen waar de compromis komt met hoe het werkelijk zit en hoe de huidige aandrijving daarmee zou conflicteren.
Ik hoop dat je hem ook even op het spoornul forum laat zien.
Ik hoop dat ik de Berlijnsblauwe kleur net zo goed weet te treffen als bij jouw 1200 is gelukt.
Groeten,
Bert
@ Bert, ik hou het enkel hier op dit forum. Mijn 1100 en de 5500en heb ik weer enkel op het Duitse Spur Null Forum gepost. Het wordt anders ook een beetje overkill. Daarnaast is het ook op mijn blog terug te vinden.
En de Berlijns Blauwe kleur betreft Motip 44800, de bies Motip 46695, bufferbalk Motip 41370 en daarna Clear Varnish van Motip (zijdeglanslak) afgewerkt.
(https://live.staticflickr.com/65535/52462865094_9a3d4cafd5_b.jpg)
Groeten Okke
-
Een heel indrukwekkend model, en uitstekende 3D tekeningen zo te zien (y) Erg indrukwekkend!
-
Topding Okke! (y)
-
Heb je een specifiek aspect wat je nader belicht zou willen zien?
Ik ben vooral benieuwd naar het chassis en de aandrijving/motorisering. Kort gezegd: dat wat je niet ziet ;).
Groet, Bas
-
Dag Bas,
Juist dat is toch te zien? Het zijn faulhaber 20/20B motoren, die in tramophanging gemonteerd zijn met een tweetal tandwielen met een modul 0,5. Toegepast zijn Slaters wielstellen in Slaters lagerbussen, nieuwzilveren pick-ups van Schnellenkamp.
(https://live.staticflickr.com/65535/52465089527_da7f4bb1d8_b.jpg)
In feit dezelfde aandrijving als mijn 1100 en 2400.
http://spoor-nul.blogspot.com/p/ns-1100.html (http://spoor-nul.blogspot.com/p/ns-1100.html)
Maar de 20/20B is niet meer in de handel. Op het Duitse Spur Null Forum wordt al wat geëxperimenteerd met andere varianten.
https://forum.spurnull-magazin.de/thread/26243-projekt-%C3%B6bb-2143/ (https://forum.spurnull-magazin.de/thread/26243-projekt-%C3%B6bb-2143/)
Groeten Okke
-
Het hoeft natuurlijk niet per sé in tramophanging. Ik maak gebruik van relatief korte 12 volt gearmotors die ik rechtop plaats via een haakse tandwieloverbrenging. Dit zou in jouw locs ook prima passen:
(http://i591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/image.jpg1_zpsddzziwsl.jpg)
mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Hoe hoog steekt de motor in de huif ?
Gr Jan
-
Hoi Jan, dit is 36mm hoog. Doe er wat af omdat de motor iets lager ligt dan het draaipunt en dan is het zo'n 28 a 30mm. Onder eventuele ramen (bv van cabinedeuren) dus.
Ik denk overigens dat voor Bas (en anderen) het concept Faulhaber 20/20b niet helemaal duidelijk is. Het zijn compacte vertragingsmotoren die precies tussen een schaal 0 as passen. Het aantal omwentelingen bij 12 volt ligt al bijna op niveau van de gewenste eindoverbrenging, daarom is het zo aantrekkelijk. Tandwielkrans er op en in laten grijpen op een tandwiel op de as en klaar. Ideaal voor zelfbouwers en daarom jammer dat Faulhaber dit niet meer produceert.
mvg, Paul
-
Dankjewel
ik stuur je even een pb (y)