BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: borotof op 26 October 2022, 20:02:10
-
Tenminste, dat begrijp ik uit dit bericht :
https://www.rhb.ch/de/blog/wie-gemalt-das-key-visual-fuer-den-weltrekordversuch-von-maerklin?fbclid=IwAR2YqaIghvo4EH6Zf8NpWha85zR6fEZda0iAssEtPHKoZxA7-U5vu5Xw9zA
grtz rob
-
De NS was dat record toch al verloren aan de NMBS?
-
Ja. Dat waren ze al heel snel weer kwijt.
-
Mooi waardeloos record dus... ;D
affijn, beloofd wel leuk te worden daar bij de RHB...
grtz rob
-
Gezien de steeds korter wordende treinen, is de NS nu aan het oefenen voor het record DE KORTSTE REIZIGERSTREIN........
-
Echter zijn er wel nog wat kanttekeningen.........
1. De trein wordt gereden op smalspoor
2. De trein wordt niet door één locomotief getrokken.
Dus in feite gaat het NMBS-record niet verbroken worden.
Dit record is van een totaal ander genre.
Jos.
-
https://www.youtube.com/watch?v=BP3dBorMfQY&t=3s
-
haha ja, ik stond in de buurt van Eindhoven langs het spoor te kijken. En foto's gemaakt met m'n Agfamatic (met rode knop). Kent u die nog?
-
Ik stond bij de fly-over Lage Zwaluwe , het was net een 8-baan ;D
Mvg Johan
-
Echter zijn er wel nog wat kanttekeningen.........
1. De trein wordt gereden op smalspoor
2. De trein wordt niet door één locomotief getrokken.
Dus in feite gaat het NMBS-record niet verbroken worden.
Dit record is van een totaal ander genre.
Want er staat in de regels dat alleen normaalspoor met één loc telt voor dit record?
Nou ja, binnenkort met de verkoop van ICR kan de NS het record weer overnemen als de batches van 75 rijtuigen ook zo worden overgebracht.
-
Gezien de steeds korter wordende treinen, is de NS nu aan het oefenen voor het record DE KORTSTE REIZIGERSTREIN........
Moeten ze wel een Wadloper terughalen ;D
-
Te lang ...
omC 909 huren van de SGB ;) ;D
-
Ja. Dat waren ze al heel snel weer kwijt.
3 jaar, valt dus wel mee!
-
Am Samstag, 29. Oktober 2022 lanciert die Rhätische Bahn den Weltrekordversuch "Längster Reisezug der Welt auf der UNESCO Welterbestrecke RhB". Der längste Passagierzug der Welt wird aus 25 modernen Kompositionen mit insgesamt 100 Wagen und einer Gesamtlänge von 1'910 Metern den 30 Jahre alten Rekord (1'732 Meter Zuglänge) mit Abstand übertreffen.
Dit is wat ik op 31-8 al via een Zwitsers reisbureau had ontvangen.
aanbieding was om 7 dagen naar Zwitserland te kunnen gaan.
Helaas door geldgebrek niet van die aanbieding gebruik kunnen maken. ( Pas terug van 3 weken Zwitserland ).
Jos
-
Te lang ...
omC 909 huren van de SGB ;) ;D
Passagiers tellen niet meer bij NS, dus alleen veewagen? En de machinist laten duwen; scheelt stroom :D
-
Of gaat de NS weer net als in 1947 een Fiat Topolino op de rails zetten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FiatTopolinoNS1947-635a6c531c10e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FiatTopolinoNS1947-635a6c531c10e.jpg)
-
Moest je die nou plaatsen? ;) nu wil ik hem ook hebben ;D
wat een grappig dingetje is dat!
-
Zo'n Fiat is geen groene energie meer.
-
3 jaar, valt dus wel mee!
Sorry, maar met de hoeveelheid voorbereiding die er voor nodig zal zijn geweest vond ik het best snel.
-
Moest je die nou plaatsen? ;) nu wil ik hem ook hebben ;D
Philotrain 435-20 NS, maar die is wel in spoor 0
In 1:87 zijn er wel automodellen gemaakt, kunst is er één vinden en er dan ook nog een aandrijving in fröbelen ...
-
Een paar weken geleden was die Topolino in schaal 0 nog tweedehands bij Philotrain te koop.
Ze zijn echter nooit met aandrijving door Philotrain geleverd, alleen als standmodel.
En in 1:87 zou ik gewoon een mooi automodelletje nemen, de assen vervangen door H0 assen en er H0e wielen onder zetten, dat is zo gepiept.
Dan maar stilstaand op de rails, helemaal conform de huidige werkelijkheid bij de Nederlandse Spoorwegen.
En de reden dat ik nogal negatief over die langste reizigerstrein doe, is dat NS nu de treinen alleen maar korter maakt, waardoor ze overvol zijn.
Daarover, en de verdere inkrimping van de dienstregeling, kreeg ik vandaag nog een mail van de NS.
Als invalide reiziger heb ik van de NS niets meer te verwachten, ik ben er klaar mee.....
-
Morgen om 14:00 is het zover : dan gaat de RhB met de langste passagierstrein rijden : 25 gekoppelde Capricorns.
https://www.rhb.ch/en/blog/we-will-roll-to-success-theres-no-doubt
-
Na alle onzin hier even een foto van de langste trein op Kijkhoek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/NS-150-1607-635bf633e9660.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/NS-150-1607-635bf633e9660.jpg)
Bij vertrek had de trein een valse start, was nog een hele toer om binnen een bepaalde tijd op 40 km/h te zitten anders grijpt de ATB in.
Tweede keer lukte het om weg te komen zonder ATB ingreep.
Mvg, Johan
-
Dat vind ik bijzonder,
Ik hoef nooit binnen een bepaalde tijd op 40 te zitten omdat de ATB anders ingrijpt…..
-
Volgens mij heeft Fleischmann die destijds ook nagebootst in N.
-
Dat vind ik bijzonder,
Ik hoef nooit binnen een bepaalde tijd op 40 te zitten omdat de ATB anders ingrijpt…..
Zal voor normale treinen geen probleem zijn.
Heb begrepen dat door om bij de ertstreinen op snelheid te komen 2x2200 nodig was op op gang te komen. 1600 kon het niet binnen de tijd redden zo is mij verteld. Eenmaal rijdend gaven de 2200 geen tractie meer.
Mcn die de zware erts reden hebben de langste trein gereden en hadden ervaring mee.
Mvg Johan
-
Het maakt voor de ATB niet uit hoor.
Je kan gewoon 5 km/h rijden als je wilt.
-
Volgens mij heeft Fleischmann die destijds ook nagebootst in N.
Klopt was ik bij.
Tijdens manifestatie treinen door de tijd reed de langste trein in schaal N over onze Nedtrack baan waar mee ik deelnemer was met een 6 meter lange station.
Mvg Johan.
-
Het maakt voor de ATB niet uit hoor.
Je kan gewoon 5 km/h rijden als je wilt.
Misschien in de loop der tijd veranderd?
Mvg Johan
-
Dat lijkt me niet….
Maar misschien dat iemand dit weet?
-
Lees net op Feyenoord meesters het verhaal.
Atb was uitgeschakeld. Eerste poging strande door ingrijpen van dodeman door samenvallen van geluidsignalen had de mcn de waarschuwing dodeman gemist.
Mooi verhaal trouwens om te lezen 8)
Mvg Johan
-
30 jaar geleden... toen reden de NS machinisten de treinen op tijd, en controleerden de NS conducteurs alle reizigers, en hadden we geen poortjes maar personeel op de stations.
-
Lees net op Feyenoord meesters het verhaal.
Atb was uitgeschakeld. Eerste poging strande door ingrijpen van dodeman door samenvallen van geluidsignalen had de mcn de waarschuwing dodeman gemist.
Mooi verhaal trouwens om te lezen 8)
Mvg Johan
Ik heb het een stukje gelezen en het zit iets anders dan jij denkt.
Ze hebben de ATB uitgeschakeld omdat ze niet de garantie hadden dat alle seinen op groen zouden staan.
En er wil wel is een storing in de baan zitten.
Nou dan moeten ze remmen en staat die hele trein stil ( voordat alle remmen weer gelost zijn )
Daar zit het ‘m in.
Inderdaad leuk om te lezen!
-
Dat vind ik bijzonder,
Ik hoef nooit binnen een bepaalde tijd op 40 te zitten omdat de ATB anders ingrijpt…..
jij rijd geen 1600 dan, of 1600 met goederen
-
Nee dat is zo.
Maar als je te lang onder de 40 rijdt, grijpt de ATB in?
Waarom?
-
De 1600 heeft een 'beveiliging' dat je binnen de minuut boven de 10km/h moet zitten anders krijg je een snelremming. Nooit begrepen waarom dat er op zit. Het is het enige materieel die hiermee is uitgerust.
-
Wilde gok: om te voorkomen dat de bovenleiding langdurig overbelast wordt?
-
Door de Chopper installatie is de 1600 vriendelijker voor de bovenleiding dan zijn voorgangers...
En je moet die trein toch wegkrijgen... Paar keer al meegemaakt dat je wordt neergezet en weer opnieuw kan beginnen... >:(
-
Dank voor de uitleg Chris!
Mvg Johan
-
Vandaar ook 'wilde gok' Chris ...
En als dat je doel is zou een tijd limiet in combinatie met een bepaalde waarde van de (gemiddelde) stroomsterkte logischer zijn.
-
Ok maar dat is wat anders dan dat je niet een uur 25 km/h kan rijden zeg maar.
-
Vandaar ook 'wilde gok' Chris ...
En als dat je doel is zou een tijd limiet in combinatie met een bepaalde waarde van de (gemiddelde) stroomsterkte logischer zijn.
Het lijkt me logischer dat je die zware trein weg krijgt en dan niet als je net een beetje gang er in krijgt je de trein weer neergooit... Zeker nu in de herfst met de gladdere sporen kan dat wel'ns een uitdaging zijn.
-
Ik snap je frustratie hoor Chris, klinkt meer als techniek die je tegenwerkt, dan als techniek die je helpt ...
Maar dat lijkt wel een trend te zijn, alles maar willen beveiligen.
Niet omdat het per se moet, maar omdat het kan.
-
Dat was in 1981 al bij deze locs. Daarna en daar voor nooit gebruikt.
-
De 1600 heeft een 'beveiliging' dat je binnen de minuut boven de 10km/h moet zitten anders krijg je een snelremming. Nooit begrepen waarom dat er op zit. Het is het enige materieel die hiermee is uitgerust.
Dat is rolbeveiliging. Heeft ICM ook.
-
Ik heb het niet over de rolbeveiliging. Ik heb het over wanneer je tractie geeft....
-
Gelukt.
https://www.youtube.com/watch?v=p_rM3GcYp4U
En https://www.youtube.com/watch?v=SBqHj5euqWI
Jos
-
Chris
Een rolbeveiliging kennen we in Zwitserland niet in die zin. Als de Mcn de rijrichting heeft gekozen, kan hij doen wat hij wil qua snelheid.
Groeten
Bas
-
dat
... Als de Mcn de rijrichting heeft gekozen, kan hij doen wat hij wil qua snelheid.
klinkt als een zeer zelfstandige baan... als ware piloot.
-
De 1600 heeft een 'beveiliging' dat je binnen de minuut boven de 10km/h moet zitten anders krijg je een snelremming. Nooit begrepen waarom dat er op zit. Het is het enige materieel die hiermee is uitgerust.
In de ATB installatie zit een beveiliging die kijkt of de asgever wel mee draait als de lok gaat rijden.
De asgever is een klein generatortje gekoppeld op een van de assen, die de ATB meedeelt wat de actuele snelheid van het voertuig is.
Stel dat deze defect zou zijn dan wekt hij geen spanning op en zolang de ATB 0 volt binnen krijgt zal deze simpelweg denken dat je stilstaat, ondertussen zou je al veel harder kunnen rijden dan dat er op er dat moment toegestaan is :)
Om vast te stellen dat de asgever werkt, gaat er vanaf het eerste moment tractie geven een timer lopen in de ATB-kast, en voordat die timer afgelopen is moet er een spanning in de ATB-kast binnen gekomen zijn van de asgever omdat deze is gaan draaien.
Komt deze spanning niet op tijd, dan denkt de ATB-kast dat de asgever defect is en zal een snelremming geven.
Dat zit overigens in alle ATB-installaties, maar bij een reizigerstrein heb je daar nooit last van daar deze immers een stuk sneller van zijn plek komt dan een 1600 die kruipend met een zware trein van zijn plek af komt :)
De rolbeveiliging in de ATB werkt net andersom, zolang er géén rijrichting gekozen is en de asgever gaat een spanning opwekken omdat de trein is gaan rollen dan grijpt de ATB ook eveneens in met een snelremming :)
-
Dat zit overigens in alle ATB-installaties, maar bij een reizigerstrein heb je daar nooit last van daar deze immers een stuk sneller van zijn plek komt dan een 1600 die kruipend met een zware trein van zijn plek af komt :)
Hiermee geef je aan dat het in al het 'NS' materieel zou zitten. Nou, ingrijpen zit alleen in de 1600...
-
Nee dat zit zeker in ieder geval in alle fase-3 installaties, en ik meen 4 ook, alleen hoeven de parameters daarvan niet gelijk te zijn waardoor het ingrijpen vroeger of later is, en op zijn beurt is iets wat wel of bijna nooit voorkomt :)
Bij storingzoeken en materieel 'droogschakelen' (jij weet wel wat ik bedoel ;) ) ben ik vaak genoeg de mist ingegaan.
De trein gaat dan immers ook niet rijden en dan valt de ATB ook af na enige tijd.
-
Wij wasten vroeger ook wel'ns op de hand in de Binckhorst. Dus rijdend met materieel door de wasstraat met Vmax 10km/h en ben nooit neergezet door welk materieel dan ook. Ook werd dit als manco aangegeven met de 1600 en niet bij de andere loccen die goederentreinen reden. Geen idee wat er nu zit in het materieel. Mijn modernste NS mat wat IRM toen ik er reed.
-
Bij het getrokken treinen wassen heb ik in der tijd wel een enkele keer een ATB ingreep gehad. Mijn geheugen weet alleen niet of dat altijd 1600 was of soms ook 1700.
Maar het klinkt wel als een fase 3 dingetje. (Rinkelende ATB bel bij kruipende ICM, ATB remming als een SGM te lang in tractiestand stond zonder te rijden. Mat'64 heb ik zo geen "gekkigheid" over paraat.)
Mvg
Sander.