BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hans H.G-Spoor op 23 October 2022, 01:44:52

Titel: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Hans H.G-Spoor op 23 October 2022, 01:44:52
Hoeveel mm2 moeten de voedingsdraden zijn naar de rails bij grootspoor?
Titel: Re: Voedingsdradenaande rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: GerardH op 23 October 2022, 02:37:46
ligt geheel aan de baan , lengte, aantal locs , buiten of binnen ,
zelf denk ik en 2x 4 mm. om meerdere punten gevoed , kan ook snoer wezen maar dan
4x 2,5 waarbij bruin, zwart. en blauw geel/groen parallel staan
vriendelijke groet
Gerard
Titel: Re: Voedingsdradenaande rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 October 2022, 13:12:38
Ik zie niet waarom er een verschil zou zijn tussen buiten of binnen.
Het hangt er inderdaad vanaf hoe groot de baan is, dus wat is de grootste lengte van de voedingsleiding.
En hoeveel treinen rijden er tegelijk? Daarop moet je de doorsnede van de voedingsdraden baseren. Maar de aansluitingen naar de rails kunnen waarschijnlijk dunner zijn. Ik denk dat 0,5 mm2 genoeg is.
Titel: Re: Voedingsdradenaande rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Remco_Nzo op 23 October 2022, 15:02:14
Tja, zoveel factoren.
Waar mogelijk met massoth schroefbare de rails en koppelen ipv de standaard schuifjes en dan heb je al veel minder last van connectiviteit problemen.
Het merendeel van de spanning/stroom gaat dan gewoon via de rails.

Ik heb daar persoonlijk gewoon bruin/blauw 220v harde koperdraad als ringleiding naast gelegd. En met 'speakerdraad' de verbindingen tussen de ringleiding en de massoth railverbinders (via soldeer oogjes)

Het is een beetje werk, maar daarna geen zorgen meer.

Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Martin Domburg op 23 October 2022, 16:21:09
Ik zie niet waarom er een verschil zou zijn tussen buiten of binnen.


Maakt wel degelijk uit. De weerstand word beïnvloed door de bedrijfstemperatuur van de kabel. Des te meer stroom, des te meer energie en dus warmte.

De ligging van de kabel beïnvloed de koeling en daarmee ook de capaciteit van energie.

Je merkt het trouwens vanzelf in de winter ;) als je de draden na een sneeuwbui ziet liggen weet je dat de infrastructuur niet efficiënt is

2,5 mm2 mag je belasten tot 20A als deze gunstig is gelegd. De lengte is bepaald door de ligging.

20A is voor groitspoor geen raar getal. Je moet ook rekening houden met kortsluitstromen. Maar dan nog denk ik dat de meeste voedingen voor grootspoor niet meer als 12A leveren en eerlijk gezegd zou ik ervoor kiezen om dan met groepen te werken.

Je kunt dus stellen dat een standleiding van 2,5 mm2 voldoende is. En dan vanaf een verdeelden de rails voeden met 0,5 mm2  op meerdere punten.

Maar ik ga wel eerlijk zijn, ik heb weinig tot geen ervaring met de praktijk als het komt op grootspoor. Veel collega's die dat wel hebben gebruiken als ik het goed volg 1 tot 1,5 mm2 aan de rails en 4 tot 6 mm2 als voeding. Dat zal een reden hebben denk ik.

Groetjes
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 October 2022, 16:25:32
Maakt wel degelijk uit. De weerstand word beïnvloed door de bedrijfstemperatuur van de kabel. Des te meer stroom, des te meer energie en dus warmte.
Ik denk dat dat verschil verwaarloosbaar is.
Verder moet je niet alleen kijken naar de stroom die een draad mag hebben, maar ook naar het spanningsverlies over grote lengtes. Dat laatste is meestal bepalend.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Martin Domburg op 23 October 2022, 16:27:07
In een zekere zin heb je zeker wel gelijk, we doen liever wat dikkere draden dan dat we de diameter exact uit gaan rekenen volgens de NEN1010.

Lengte is inderdaad een zeer bepalende factor ook.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 October 2022, 16:36:17
Deze installaties zin niet gebonden aan NEN1010. Strikt genomen is er niks gebonden aan NEN1010 want het is een norm en geen wet.

Als vuistregel houd ik aan dat koperdraad 10A per mm2 mag hebben. 2,5 mm2 mag dus 25A hebben.

Even een snelle berekening gemaakt. Bij een afstand van 20 meter heb je heen en weer 40 meter draadlengte. Bij 25 mm2 is de weerstand dan ongeveer 0,25 ohm. Stuur je daar 12A doorheen, dan verlies je dus 3 volt. Dan volgt de afweging: vind je dat acceptabel of niet? Een voordeel bij LGB is dat de spanning standaard kennelijk 24V is, dan is het relatieve verlies minder dan bij 12V systemen.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Martin Domburg op 23 October 2022, 16:48:19
Deze installaties zin niet gebonden aan NEN1010. Strikt genomen is er niks gebonden aan NEN1010 want het is een norm en geen wet.

Leuke discussie, zou ik niet aangaan persoonlijk. Zolang het een harde eis is van een verzekeraar en een reden om uitkering van schade te weigeren, en een  voorwaarde is waarop wij ons vak uit mogen oefenen en hele opleidingen volgen.

Je kunt over deze discussie hele boeken schrijven.

Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 October 2022, 16:56:06
Als je kiest voor een goede infrastructuur zoals een stervormige aanleg en geen "ringleiding" heb je geen leidingen van 40 meter lengte.
Hangt ook weer af van de grootte van de baan. Als het verste punt 20 meter vanaf de voeding ligt heb je wel degelijk 40 meter draadlengte in je circuit (heen en terug). In dat geval is een ringleiding waarschijnlijk gunstiger, dan voed je langs 2 kanten en daarmee halveer je de weerstand.
Misschien is er wel iemand met een tuin van 100 meter diep, dan wordt het nog gekker. ;D

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag, als Hans een tekening laat zien van de vorm en grootte van de baan, dan kunnen we een gericht advies geven.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Martin Domburg op 23 October 2022, 17:02:32
Whahahaa en toch is dat nog best wel eens een natte modelspoordroom zijn. Een grote schaal 1 lay-out van 100 meter bouwen....

De fantasie gaat al op de loop met een Hafonorm modulaire schakelkast en koperrails
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Marc tramt op 23 October 2022, 17:10:03
Op Ontraxs stond al een aardige lengte in spoor 1.
En er zijn nog meer banen die daar aan vast geknoopt kunnen worden. Ruimte waar dat te doen is nog een dingetje.
Be carefull what you wish for Martin! Leg de mespatronen maar vast klaar!  8)
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Frank 123 op 23 October 2022, 17:56:41
Beetje of topic maar:

In het huidige bouwbesluit wordt verwezen naar nen1010 … dus vanuit die hoek is het wel een wet.
(Of te wel norm waar je vanuit de wet aan moet voldoen)


Maar gelukkig is modelbouw vergunning vrij en hoef je dus niet aan het bouwbesluit te voldoen.  ;D
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Martin Domburg op 23 October 2022, 18:31:01
Als ik me niet vergis (ben op dat vlak alweer roestig na 10 jaar) zegt het bouwbesluit dat de installatie moet voldoen conform de NEN3140 (richtlijn voor gebruik van laagspanningsinstallaties) daarin word verwezen naar de NEN1010 (richtlijn voor installatie) en de NPR (aanvullende richtlijnen)

En hoewel de modelspoortechniek hierin niet word benoemd, is hetgeen we doen onder de modelbaan wel degelijk hetzelfde.

Met diens verschil dat de normen gelden voor vaste installaties. Modelspoortechniek valt onder consumentenelektronica en is nergens vastgelegd in een geldige NEN of NPR.

Een heerlijk speelballetje voor verzekeraars.

Is een beetje hetzelfde als waarom ik een opleiding heb moeten doen om een installatie te ontwerpen  en een stopcontact te mogen monteren. En een "leek" mag het zonder enige opleiding op eigen risico.

Maak dat overal mee. Mijn buurman is beroepschauffeur, rijd op een DAF XF met een grote trailer en heeft allerlei opleidingen gedaan. Mijn vader reed onze race trailer rond in Europa, en doet dit nog steeds voor Ten Kate uit Nieuwleusden. Geen enkele opleiding, want is hobbymatig.

Dezelfde truck, trailer en gevaar. Het verschil is hobby en beroep.

Krom hé
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Martin Domburg op 23 October 2022, 18:35:44


Op Ontraxs stond al een aardige lengte in spoor 1.
En er zijn nog meer banen die daar aan vast geknoopt kunnen worden. Ruimte waar dat te doen is nog een dingetje.
Be carefull what you wish for Martin! Leg de mespatronen maar vast klaar!  8)

* pakt matje, trekt schort aan, doet helm op en plaatst handschoen.

Ben klaar om de voedingsspanning in te schakelen chef!
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Piet Groot op 23 October 2022, 18:38:06
Sinds wanneer zou een zwakstroominstallatie voor een modelbaan in de tuin met een spanning van minder dan 24 V onder NEN 1010 vallen?
Waar staat dat?
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 October 2022, 18:51:33
Is een beetje hetzelfde als waarom ik een opleiding heb moeten doen om een installatie te ontwerpen  en een stopcontact te mogen monteren. En een "leek" mag het zonder enige opleiding op eigen risico.
Tegenwoordig is dat helemaal vrij. Vroeger moest je erkend installateur zijn om dat te mogen doen, maar het begrip erkend installateur bestaat niet meer (officieel dan).
Nu geldt: ik installeer, dus ik ben installateur.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Frank 123 op 23 October 2022, 19:12:56
Behalve dan dat je als werkgever weldegelijk moet zorgen dat je personeel gekwalificeerd is als je ze aan een elektrische installatie of elektrice machine laat sleutels. (VP of VOP).
Daarnaast moet je zowel machines als gebouw gebonden installaties laten keuren (nen 3140) vanuit de arbo wetgeving.

En nee, erkende installateurs zijn er niet meer, wel gecertificeerde. Mogen hun eigen gebouwde installatie keuren en in bedrijf stellen. Komt energiebedrijf niet meer naar kijken.

Maar we dwalen wat af van het topic :o
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Piet Groot op 23 October 2022, 19:51:45
Goed vakmanschap tonen bij de aanleg van een tuinbaan is nooit weg.
De transformator sluit ik aan op een 240V stopcontact binnen.
Plaats de trafo 240V naar 20V gewoon binnen en zeker deze primair af met een zo licht mogelijke zekering wanneer de trafo niet voorzien is van een automatische beveiliging.
Naar buiten ga ik met 20V. d.m.v. een ingegraven 4x2,5mm2 massieve installatiekabel, ik gebruik twee aders parallel.

In de tuin sluit ik de aders aan op twee -oud model- auto stopcontacten.
Ik heb twee stopcontacten onder elkaar, de overige contacten gebruik ik om delen van de baan stervormig te voeden en te schakelen.
Voor de aansluiting van de wisselstroomleiding vanaf de trafo gebruik ik van beide stopcontacten hetzelfde contact, dit om bij verwisseling van de stekkers de elektronica niet op te blazen. Voor de overige contacten moet je natuurlijk er voor zorgen dat je bij verwisseling van de stekkers geen kortsluiting kunt veroorzaken.
Ik gebruik uitsluitend stukken tweedehandse installatiekabel van goede kwaliteit -zonder aardscherm- met een diameter van 2,5 mm2 massief koper; hierdoor heb ik geen last van corrosie. Deze kabels graaf ik 20 cm in.

De besturing plaats ik in een oud Samsonite koffertje, voor de bekabeling naar de autostekkers gebruik ik twee stukken nieuw aanhangwagen kabel, waarvan ik de uiteinden vertin.

Het koffertje met de elektronica blijft dus nooit buiten staan.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Martin Domburg op 23 October 2022, 20:26:44
Sinds wanneer zou een zwakstroominstallatie voor een modelbaan in de tuin met een spanning van minder dan 24 V onder NEN 1010 vallen?
Waar staat dat?

Zwakstroom is een geuzennaam voor communicatieve spanningen. Spanningen zoals regeltechnische of datatransport waarbij het stroomverbruik zwak is.
Eigenlijk klopt het niet, stroom is niet zwak of sterk, gelijk of wisselend. Stroom si stroom.

Maar je vraag kan een tegenvraag krijgen, waar staat van niet. Alle installaties onder een bepaalde voltage vallen onder laagspanning. Alles onder 50V word gezien als aanrakingsveilige spanning. Ergo, spanning waarvan je geen last hebt.
Dit zegt niets over stroom, die is ook bij een lage voltage gewoon schadelijk.

Behalve dan dat je als werkgever weldegelijk moet zorgen dat je personeel gekwalificeerd is als je ze aan een elektrische installatie of elektrice machine laat sleutels. (VP of VOP).
Daarnaast moet je zowel machines als gebouw gebonden installaties laten keuren (nen 3140) vanuit de arbo wetgeving.

En nee, erkende installateurs zijn er niet meer, wel gecertificeerde. Mogen hun eigen gebouwde installatie keuren en in bedrijf stellen. Komt energiebedrijf niet meer naar kijken.

Maar we dwalen wat af van het topic :o

Je hebt gelijk, misschien si dit een leuke discussie om af te splitsen. Ik vind het zelf best wel belangrijk dat er goed wordt onderwezen omtrent dit onderwerp. Zeker als je een modelspoorbaan automatiseert is goede informatie rondom de installatie van de techniek geen overbodige luxe, aangezien het merendeel geen installatietechnische achtergrond heeft. En kennis van elektronica is heel wat anders als die van Energietechniek.

Tegenwoordig is dat helemaal vrij. Vroeger moest je erkend installateur zijn om dat te mogen doen, maar het begrip erkend installateur bestaat niet meer (officieel dan).
Nu geldt: ik installeer, dus ik ben installateur.

Dit is een van de vele redenen dat ik 3 jaar geleden helemaal ben gestopt in de installatietechniek. Zelfs als regeltechnicus werd van hogerhand al bepaald hoe kwalitatief de installatie zou zijn. Enige ruimte voor vakmanschap is compleet verdwenen. De leerlingen leren niet eens meer hoe je een bocht moet buigen, waarom zou je als je kant-en-klare bochten kunt bestellen. Zelfs de VD draad wordt in 5 kleuren op rol in flexibele buis aangeleverd, en de wcd's zijn al voorzien van inbouwdoos en GST18

Goed vakmanschap tonen bij de aanleg van een tuinbaan is nooit weg.
De transformator sluit ik aan op een 240V stopcontact binnen.
Plaats de trafo 240V naar 20V gewoon binnen en zeker deze primair af met een zo licht mogelijke zekering wanneer de trafo niet voorzien is van een automatische beveiliging.
Naar buiten ga ik met 20V. d.m.v. een ingegraven 4x2,5mm2 massieve installatiekabel, ik gebruik twee aders parallel.

In de tuin sluit ik de aders aan op twee -oud model- auto stopcontacten.
Ik heb twee stopcontacten onder elkaar, de overige contacten gebruik ik om delen van de baan stervormig te voeden en te schakelen.
Voor de aansluiting van de wisselstroomleiding vanaf de trafo gebruik ik van beide stopcontacten hetzelfde contact, dit om bij verwisseling van de stekkers de elektronica niet op te blazen. Voor de overige contacten moet je natuurlijk er voor zorgen dat je bij verwisseling van de stekkers geen kortsluitring kunt veroorzaken.
Ik gebruik uitsluitend stukken tweedehandse installatiekabel van goede kwaliteit -zonder aardscherm- met een diameter van 2,5 mm2 massief; hierdoor heb ik geen last van corrosie. Deze kabels graaf ik 20 cm in.

De besturing plaats ik in een oud Samsonite koffertje, voor de bekabeling naar de autostekkers gebruik ik twee stukken nieuw aanhangwagen kabel, waarvan ik de uiteinden vertin.

Het koffertje met de elektronica blijft dus nooit buiten staan.


 (y) Dik veur elkaar. Overigens net even bevestigd gekregen van een collega die veel spoor 1 en 0 banen bouwt:

Voedingslijnen 2,5 mm2
aansluiting op het spoor 0,5
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Remco_Nzo op 23 October 2022, 21:30:38
En vergeet niet dat parallel aan de ringleiding nog een aardig dikke geleider aanwezig is - vlak de rails zelf niet uit. Dus voldoende droppers en gaan met die lgb locs
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 October 2022, 23:27:52
De rails zijn van messing en de soortelijke weerstand daarvan is ongeveer 4 keer zo groot als van koper. Daar staat tegenover dat de doorsnede van LGB rails groter is dan van 2,5 mm2 draad.

Als de baan één elektrisch geheel vormt kun je voordeel hebben van de geleiding door de rails. Maar als de baan in secties is verdeeld vanwege automatisering, dan heb je er niet veel aan.

Overigens heb ik de starter van dit onderwerp nog niet terug gezien.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: C-rails op 24 October 2022, 07:10:33
Eigenlijk klopt het niet, stroom is niet zwak of sterk, gelijk of wisselend. Stroom is stroom.
Alle installaties onder een bepaalde voltage vallen onder laagspanning.

Even puntjes op de spreekwoordelijke ï zetten:

Onder laagspanningsinstallaties wordt alles geschaard tot een wisselspanning van 1000 V en een gelijkspanning van 1500 V. Deze dienen aangelegd te zijn volgens de NEN-1010 en gebruikt te worden volgen de NEN-3410.

De term 'zwakstroom' wordt vaak gebruikt voor de ELV (Extra Low Voltage) en daarmee bedoelt men spanningen tot 42 V (tegenwoordig ook wel 50 V). Deze ELV is volgens de EN-50110 een veilige spanning, met geen risico op vlambogen, elektrocutie of brandwonden.

Doet niet onverlet, dat ook in ELV's kortsluiting kan voorkomen met alle gevolgen van dien.

Natuurlijk mag bovenstaande verder worden aangevuld.  ;D
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 October 2022, 10:19:51
Deze dienen aangelegd te zijn volgens de NEN-1010 en gebruikt te worden volgen de NEN-3410.
Nog maar een keer: NEN 1010 is niet verplicht, en in woonhuizen is NEN 3140 niet aan de orde.
Het is niet verkeerd om een laagspanningsinstallatie volgens NEN 1010 aan te leggen, maar andere, even veilige manieren zijn ook goed. Er geldt eigenlijk maar 1 regel: een installatie moet veilig zijn. Dat wil zeggen dat het risico op elektrocutie en het risico op brand zo veel mogelijk moet worden vermeden.

Maar het ging hier allemaal om aansluitingen aan de rails van een modelspoorbaan en dat valt onder ELV.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Loki op 24 October 2022, 10:29:31
Ahum NEN-1010 is nog steeds opgenomen in het bouwbesluit, dus in die gevallen is het zeker wel verplicht.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 October 2022, 10:35:12
Daar zijn al rechtszaken aan gewijd. Het bouwbesluit is een wet, die is openbaar in te zien. De NEN 1010 is een norm, daar moet je vet voor betalen. Ik vind het onjuist dat de NEN 1010 via die omweg toch tot een soort wet wordt verheven. Maak er dan een echte wet van, zodat de tekst openbaar wordt.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Piet Groot op 24 October 2022, 11:45:25
Wat een idiote regelzucht eigenlijk....
50 jaar geleden werkte ik bij een elektriciteitsbedrijf met een eigen centrale, eigen middenspannings- en laagspanningsnet.
Daar was NEN 1010 niet van toepassing.
GOED VAKMANSSCHAP WAS BIJ EEN ELIKTRICITEITSBEDRIJF DE NORM.
Af en toe moest wel een installatie bij een grote afnemer worden gekeurd volgens NEN 1010.
Een enkele keer kwam je hierin een voorschrift tegen waar je het absoluut niet mee eens was.
Ik heb één keer het genoegen gehad dat ze na mijn reactie NEN 1010 hebben gewijzigd.

Nu even terug naar de voeding van een tuinbaan.
Ik gebruik een trafo die geschikt is voor 6 A bij 20 V secundair; De grootste LGB trafo met regelaar is dacht ik 10 Ampère, en daarbij moet je echt weten wat je doet.
Gebruik massief draad en vermijd zo veel mogelijk flexibel snoer, lassen en verbindingen.
Helemaal uit de boze is verkoperd aluminium of ijzeren luidsprekersnoer, dit oxideert en op het laatst brandt je het gewoon op.
Ik vermijd ook zoveel mogelijk bouwmarkt- en Ali kwaliteit; ik gebruik liever gebruikt materiaal dat in Nederland of Duitsland werd geproduceerd.

Na verloop van jaren krijgen de lassen die op railmateriaal in spoor G in de tuin zitten een behoorlijke overgangsweerstand.
Ik vervang de schuiflassen dan ook door Massoth schroefklemmen; de bijgeleverde messing platkopschroefjes vervang ik zelfs door RVS inbusboutjes die ik goed in de vaseline zet....

En mocht je na dit verhaal de moed in de benen zakken; een accu met een radiografische regelaar in een wagon werkt ook!
Dan hoef je geen rails meer schoon te maken.





Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 October 2022, 11:56:36
Gebruik massief draad en vermijd zo veel mogelijk flexibel snoer,
Voor mij nieuw gezichtspunt. Wat is er mis met flexibel snoer?

Citaat
Ik vermijd ook zoveel mogelijk bouwmarkt- en Ali kwaliteit;
Over Ali heb ik geen mening, nooit iets gekocht. Maar de opmerking over bouwmarktkwaliteit is een vooroordeel. Alsof ze in de bouwmarkt alleen maar rotzooi verkopen.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: C-rails op 24 October 2022, 15:51:59
Nog maar een keer: NEN 1010 is niet verplicht.

Wel bij oplevering van een nieuwe installatie. Dit geldt ook voor particuliere gebouwen/woningen. Daarna mag je vanaf de meter zelf wijzigingen aanbrengen. Vanzelfsprekend moet dit veilig zijn en de NEN 1010 kan dan een leidraad zijn.

In woonhuizen is NEN 3140 niet aan de orde.

Is inderdaad alleen voor gebouwen, die zakelijk worden ingezet. Is een keuringsnorm.

De NEN 1010 aanschaffen is inderdaad een flinke investering. Gelukkig kun je tegenwoordig ook per hoofdstuk kopen, maar ook dat is nog steeds een behoorlijke aderlating.

Ik vind het onjuist dat de NEN 1010 via die omweg toch tot een soort wet wordt verheven. Maak er dan een echte wet van, zodat de tekst openbaar wordt.

Ministeries betalen jaarlijks een bedrag aan NEN, omdat het auteursrecht op de normen bij NEN ligt.
In de wet (bouwbesluit) wordt dwingend verwezen naar de norm. De wetgever wil dat deze norm wordt toegepast.
Omdat de overheid geen eigenaar is, kan het ook niet in een wet worden 'gegoten'. Wel kan de wet er dus dwingend naar verwijzen.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Menno op 24 October 2022, 16:57:23
Behalve dan dat je als werkgever weldegelijk moet zorgen dat je personeel gekwalificeerd is als je ze aan een elektrische installatie of elektrice machine laat sleutels. (VP of VOP).
Met als verschil dat een VOP'er praktisch 0 opleiding hoeft te genieten. Gekwalificeerd vind ik dan ook te ver gaan, 'voldoend onderricht' vind ik dan ook gepast.
Daarnaast moet je zowel machines als gebouw gebonden installaties laten keuren (nen 3140) vanuit de arbo wetgeving.
Weer fout. NEN 3140 is niet verplicht, maar omdat er bij gezeur (een ongeluk met gereedschap) gevraagd kan worden naar gegevens van de gebruikte apparatuur, wordt er in veel bedrijven gekeurd naar NEN3140.
Ik gebruik uitsluitend stukken tweedehandse installatiekabel van goede kwaliteit -zonder aardscherm- met een diameter van 2,5 mm2 massief koper; hierdoor heb ik geen last van corrosie.
Dat vind ik een mooie. Koper oxideert als het met ook maar een beetje vocht in aanraking komt.

De besturing plaats ik in een oud Samsonite koffertje, voor de bekabeling naar de autostekkers gebruik ik twee stukken nieuw aanhangwagen kabel, waarvan ik de uiteinden vertin.

Het koffertje met de elektronica blijft dus nooit buiten staan.
[/quote]

Gebruik massief draad en vermijd zo veel mogelijk flexibel snoer, lassen en verbindingen.
Helemaal uit de boze is verkoperd aluminium of ijzeren luidsprekersnoer, dit oxideert en op het laatst brandt je het gewoon op.
Waarom is flexibel snoer uit den boze? (en punt twee: alsof koper niet oxideert, maar dat schreef ik hierboven ook al...)
Ik vervang de schuiflassen dan ook door Massoth schroefklemmen; de bijgeleverde messing platkopschroefjes vervang ik zelfs door RVS inbusboutjes die ik goed in de vaseline zet....
Waarmee je dus de corrosie zelfs wat versnelt... RVS en koper versnellen corrosie van het te bevestigen materiaal iets. Bij koper en koper (messing in dit geval) zal het allebei even snel corroderen. Vertind koper werkt in dat opzicht veel beter. Vertinde klemmen voorzien daarvan kregen we in de werkplaats op m'n vorige werk altijd nog los, terwijl de messing schroefklemmen vaak muurvast zaten.

Wel bij oplevering van een nieuwe installatie. Dit geldt ook voor particuliere gebouwen/woningen.
Weer fout. Omdat het Bouwbesluit een wet is en daar aan de NEN1010 gerefereerd wordt, wordt het min of meer verplicht. Maat beter dan NEN1010 aanleggen is niet verboden.

De NEN1010 is op sommige vlakken gewoon een achterlijke norm. Dat is ook niet zo raar, want de groothandelaren en fabrikanten van elektrotechnisch spul hebben een dikke vinger in de pap bij het samenstellen ervan als ik het me goed herinner.

Gelukkig kun je tegenwoordig ook per hoofdstuk kopen, maar ook dat is nog steeds een behoorlijke aderlating.
Moet je ook niet doen, want grote kans dat ze in dat ene hoofdstuk naar 4 andere verwijzen (dat was in mijn tijd tenminste zo, voor je het weet zat je met 4 boeken open op tafel, omdat er 10.000 keer naar andere hoofdstukken verwezen werd.
Ministeries betalen jaarlijks een bedrag aan NEN, omdat het auteursrecht op de normen bij NEN ligt.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: C-rails op 24 October 2022, 17:02:32
Goed, aangezien ik - door deskundigen - fout na fout maak, trek ik mij terug uit dit topic.
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: sncf231e op 24 October 2022, 19:05:44
Ik heb zelden een onderwerp zo zien "ontsporen" als dit onderwerp.

Ik ga gewoon in de tuin met mijn LGB spelen zonder verder op dit gepraat te letten:

https://youtu.be/JAqi73dV_rg (https://youtu.be/JAqi73dV_rg)
https://www.youtube.com/v/JAqi73dV_rg

Groet
Fred
Titel: Re: Voedingsdraden aan de rails bij LGB-grootspoor
Bericht door: Piet Groot op 24 October 2022, 19:49:16
Ik heb zelden een onderwerp zo zien "ontsporen" als dit onderwerp.

Dat is toch niet erg?
Ik vermoed trouwens dat de meesten die gereageerd hebben, weinig ervaring hebben met tuinspoor.

Groeten, Piet