BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Ilan op 19 October 2022, 22:51:12
-
Hoi, laat ik maar snel tot het punt van dit bericht komen.
Ik wil graag de motoren van mijn Fleischmann h0 locs vervangen, mede omdat ik mijn baan wil gaan digitaliseren.
Na het struinen op internet en fora heb ik verschillende dingen gevonden maar het is nog niet wat ik allemaal graag zou willen. Ik heb gelezen over cd motoren er in doen maar ik heb liever een meer 'kant en klare' oplossing. Ook heb ik dit gevonden; http://www.dccdecoderservice.nl/vlakke_micromotor.html
Dit vind ik er wel als een goede oplossing uit zien, alleen ben ik toch niet helemaal fan van het frasen en de prijs.
Voor 8 motoren zou ik 320 euro kwijt zijn, dat is voor mij teveel. Een motor van 1,50 op Ali ziet er dan toch aantrekkelijker uit (wel mindere kwaliteit waarschijnlijk)
Ik ben best nieuw in de categorie motoren vervangen dus sorry als ik hier en daar een foutje maak :)
Dus als jullie misschien een suggestie hebben hoor ik het graag.
Groetjes Ilan
-
Voor de meeste fleischmann motoren kun je een geïsoleerd motorschild kopen voor +/- €17,-
Op youtube is vast wel een filmpje te vinden hoe je die kunt inbouwen
Gr. Roy
Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk
-
Precies, de FL motoren zijn verder prima genoeg toch om te digitaliseren? Met dat motorschild ben je veel goedkoper uit en de ombouw is zelf goed te doen.
-
Kenmerk van oudere Fleischmann-motoren is dat één van beide motoraansluitingen (linker) rechtstreeks verbonden is met één van de rails. Voor digitaal rijden moeten beide koolborstels van een elektromotor geïsoleerd zijn van de rail-aansluitingen.
Heel oude Fleishmann-motorschilden zijn van metaal, en die zijn lastig te isoleren voor digitaliseren.
Maar na loshalen van de ongeïsoleerde koolborstelhouder uit het schild, en terugplaatsen ervan mét isolatie, is de motor geschikt te maken voor digitaal werken: zo! (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66368.msg3221602060#msg3221602060).
Minder oude schilden zijn van kunststof en met een slijpschijfje is de ongeïsoleerde koolborstel tamelijk eenvoudig te isoleren en kan de motor digitaal ingezet worden.
De weer iets minder oude schilden zijn met een paar halen met een sleutelvijl over een daartoe voorbereid spoortje heel eenvoudig te isoleren.
En de laatste schilden en de los verkrijgbare vervangingsschilden zijn gewoon al geïsoleerd.
Vergeet overigens het kleine plastic kunststof ringetje op de motoras niet (achter het motorschild), want het wordt gauw over het hoofd gezien.
Een nieuw schild kopen kan wel ( als je het kunt vinden), maar loopt tamelijk in de papieren als je er meerdere wil ombouwen. Zelf doen kost bijna niets en is echt goed te doen.
François