BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: GertB op 04 April 2008, 13:00:00
-
Ik werk met Fleischmann profi rails. Nu zijn er 2 verschillende soorten wissels. De ene soort heeft een lengte van 200mm (bv nr6153) en de andere 300mm (bv nr6181). Nu wordt de 300mm wissel volgens mij wel een hoge snelheidswissel genoemd, maar ik zie eigenlijk geen verschil, de hoeken lijken identiek en alleen het rechte einstuk is wat langer. Is er inderdaad verschil, en wat zijn de normen voor het gebruik in de praktijk?
Ook heb ik de in modelspoor veel gebruikte driewegwissels nog niet in de praktijk gezien. Worden deze wel toegepast?
-
Uit de Fleischmann Catalogus ;)
Bij de hoge snelheidswissels wordt door het stroomgeleidende, beweegbare hartstuk,de rijstroomverzorging op het hartstuk optimaal gegarandeerd.
Deze wissel kunnen niet opengereden worden, omdat er dan kortsluiting ontstaat.
-
Deze wissel kunnen niet opengereden worden, omdat er dan kortsluiting ontstaat.
Wat betekent "opengereden" worden. Moet ik hierbij rekening houden wanneer ik de wissels kies voor mijn modelbaan?
En wordt er in het echt ook dit onderscheid gemaakt? Bijvoorbeeld verschillende soorten wissels op snelle en langzame trajecten?
Gert
-
Hallo,
Een drie-weg wissel wordt tegenwoordig niet meer toegepast, vroeger wel. De onderhoudskosten en de storingen waren te hoog.
Het openrijden van een wissel gebeurt als een trein van de achterkant een wissel oprijdt en de tong openduwt met zijn wiel. Dus als een wissel naar de linkerkant ligt, en er komt een trein van de rechterkant aanrijden, dan raakt het wiel de tong en rijdt deze dus open. Bij een hogesnelhiedswissel is het puntstuk stroomvoerend, en creer je dan dus kortsltuiting. Je dient met zo'n wissel altijd het wissel in de goede richting te leggen en dan pas te rijden.
De lengte van een hoge snelheidswissel is langer om uiteindelijk de zelfde hoekverhouding te bereiken, de boogstraal in het wissel is dus groter en kan de trein met een hogere snelheid door het wissel.
Met vr groet,
Bart
-
Wat betekent "opengereden" worden. Moet ik hierbij rekening houden wanneer ik de wissels kies voor mijn modelbaan?
En wordt er in het echt ook dit onderscheid gemaakt? Bijvoorbeeld verschillende soorten wissels op snelle en langzame trajecten?
Gert
Nou en of. De wisselstraten vlak bij grote stations, waar dus niet hard gereden wordt, hebben wissels die de trein flink door elkaar schudden. Op stukken baan waar ook wel wissels liggen waar treinen van baan kunnen veranderen, hebben ze een veel "gebruiksvriendelijker" hoek. Zoom maar eens in op Google Earth naar bijvoorbeeld de stations van Utrecht en die van bijvoorbeeld een Putten.
...dan nog moet een trein vaak afremmen voordat hij de andere baan opgaat.
-
Dat Fleischmann hogesnelheidswissel is eigenlijk een raar ding. Tot aan het puntstuk is het een aardig model van een standaardwissel, daar voorbij wordt de boog van het afbuigende spoor plotseling krapper om toch maar op de juiste hoek uit te komen.
Een echt hogesnelheidswissel is andere koek, dat zou in model meer dan een meter lang worden. Niet echt handig voor op je zolderkamer.
In het echt rijden ze 130 km/h over de afbuigende tak van zo'n wissel.
-
Een echt hogesnelheidswissel is andere koek, dat zou in model meer dan een meter lang worden. Niet echt handig voor op je zolderkamer.
Dat begrijp ik niet helemaal. Een meter in schaal 1:87?
-
Roco's Rocoline standaard wissels (15 gr afbuighoek) zijn 23 cm lang, de slanke wissels (afbuig 10 graden) zijn bijna 35 cm lang. Die zijn op schaal nog te krap voor de kortst toegelaten grootspoorboog. Die meter is nog niet zo vreemd, Gert.
-
Dankjewel! Dat betekent dus eigenlijk dat de Fleischmann (hogesnelheids-) wissels weinig realistisch zijn. Dat past toch niet echt bij de reputatie van het merk (!).
-
Kijk naar andere merken... Die doen hetzelfde. Onze R1 bocht is niet realistisch, R2 ook niet. ;)
-
Dat begrijp ik niet helemaal. Een meter in schaal 1:87?
Nou da's heel simpel. Een echt hogesnelheidswissel, zo een waar ze afbruigend 130 over rijden, is in werkelijkheid ongeveer 105 meter lang. Deel het door 87 en je komt op ongeveer 1,20 meter.
-
Onze slanke wissels zijn normale wissels in het echte spoor... ;)
-
Klaas, er bestaat toch ergens een foto waar jij zo'n hogesnelheidswissel aan het bouwen bent? Dat heb ik altijd een imposante foto gevonden (en toen wist ik ook hoe je uitzag :)).
- Peter
-
Peter, er moet inderdaad een foto van zijn. Ik heb eens een hogesnelheidswissel gebouwd als demo tijdens Eurospoor. Zal zo'n 10 jaar geleden zijn. Misschien staat die foto ergens op de site van Eurospoor. Ik heb er ook nog wel eens een video van gezien, ook gemaakt door of in opdracht van Eurospoor. Het wissel zelf heb ik niet meer, ik heb het weggegeven aan het Modelbouwmuseum.