BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 17 October 2022, 11:53:51
-
Op een spoorwegovergang in Bergen op Zoom is vanochtend een trein dwars door een bus gereden. De bus is daardoor helemaal doormidden gebroken. De ravage is enorm, meldt.........
https://nos.nl/artikel/2448719-bus-zonder-passagiers-helemaal-doormidden-op-spoor-na-botsing-met-trein
-
:o
Meestal komen dit soort filmpjes uit Amerika maar het kan hier dus ook...
-
Wat een schrik! Slechts materiële schade en die hakt er - letterlijk - wel in.
-
Op 2 januari 1980 is in Ermelo door IC+ 500 eens de gehele achterkant van VAD-bus 8268 afgereden. Bus was ook leeg op de chauffeur na maar die zat voorin.
-
:o
Meestal komen dit soort filmpjes uit Amerika maar het kan hier dus ook...
Een jaar of 10-15 terug is er nog een Citaro precies op z'n harmonica doormidden gerukt door een trein. Het was een bus die voor evenementenvervoer, volgens mij van Sensation was ingezet. Chauffeur was verkeerd gereden en kwam toen op zo'n landweggetje met overweg terecht. Daarmee kwam hij uiteindelijk weer uit op de plek waar hij moest zijn, maar helaas bleef de bus steken op de overweg vanwege de sterke bolling. Een intercity deed de rest.
Bus was leeg en in de trein vielen ook geen slachtoffers, maar toch kwam het geloof ik bekend te staan als het ID&T-ongeluk.
En ik kwam nog dit tegen:
https://krant.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/bin.bus.overweg.trein.machinist.html
Blij dat de automobilist die het gefilmd heeft z'n ogen gebruikt heeft en op veiliger afstand is blijven wachten.
-
Ik sprak iemand die bekend is met die plek en die meldde mij dat er een heuveltje in die spoorwegovergang zit. Op de foto's is dat ook zichtbaar. Zou de bus met zijn buik op de heuvel terecht zijn gekomen waardoor de aangedreven wielen geen grip meer hadden? Zou toch niet moeten kunnen?
mvg, Paul
-
Zag ook een bijzonder groot blitzlicht
-
Zou toch niet moeten kunnen?
Sommige bussen hellen bij haltering naar 1 kant om in- en uitstappen te vergemakkelijken, bij vertrek dan weer naar normale positie. Andere bussen zakken in zijn geheel tijdelijk door "de hoefjes".
Bij rijden moet de luchtvering weer zijn aangepast, het wil wel eens gebeuren dat dit handmatig/automatisch niet gebeurt waardoor je bij een lage vloer-bus een nog lager liggende vloer hebt.
Dit in zijn algemeenheid, wat hier heeft gespeelt weet ik niet en speculaas waag ik me niet aan ;-)
-
Het was een bus die voor evenementenvervoer, volgens mij van Sensation was ingezet. Chauffeur was verkeerd gereden en kwam toen op zo'n landweggetje met overweg terecht.
Sensation is in de Arena, dus dan is hij/zij/hen behoorlijk verkeerd gereden.
-
Mogelijk deze:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/46890/gewonden-bij-botsing-trein-en-bus-in-halfweg (https://www.nhnieuws.nl/nieuws/46890/gewonden-bij-botsing-trein-en-bus-in-halfweg)
Betrof het festival Awakenings, ook onder de hoed van ID&T
-
Ik sprak iemand die bekend is met die plek en die meldde mij dat er een heuveltje in die spoorwegovergang zit. Op de foto's is dat ook zichtbaar. Zou de bus met zijn buik op de heuvel terecht zijn gekomen waardoor de aangedreven wielen geen grip meer hadden? Zou toch niet moeten kunnen?
Heel veel spoorwegovergangen liggen niet vlak, maar over het algemeen niet zo bollend dat reguliere bussen en vrachtwagens er niet overheen kunnen. Pas bij diepladers of voertuigen die langer zijn dan normaal wordt het echt een probleem, maar daar zijn dan die borden voor met het nummer erop waar de vrije doorgang in vermeld staat.
Zag ook een bijzonder groot blitzlicht
Tja, sluiting met de bovenleiding waarschijnlijk. er vliegen nogal wat brokstukken alle kanten op en ook de slagbomen krijgen een enorme klap te verwerken. Er hoeft maar 1 onderdeel genoeg contact te maken.
Sommige bussen hellen bij haltering naar 1 kant om in- en uitstappen te vergemakkelijken, bij vertrek dan weer naar normale positie. Andere bussen zakken in zijn geheel tijdelijk door "de hoefjes".
Bij rijden moet de luchtvering weer zijn aangepast, het wil wel eens gebeuren dat dit handmatig/automatisch niet gebeurt waardoor je bij een lage vloer-bus een nog lager liggende vloer hebt.
Ja, maar waarom zou dat dan ineens spontaan gebeuren op een overweg?
Ik ken dat alleen als automatisch systeem (en als dat faalt, handmatig neigen/knielen) wat pas 'ingrijpt' als de deuren geopend danwel gesloten worden. Bij de bussen hier in Waterland kan, na neigen, niet eens weggereden worden zonder dat de computer begint te klagen en moet, als het automatisch niet wil, handmatig weer opgepompt worden. Maar goed, dat zijn bussen van Scania en die hadden gewoon vrachtwagens moeten blijven bouwen, ik vind het rotdingen. Op de meest willekeurige momenten wordt in die bussen de vering onder het rijden soms volledig geleegd, om daarna in pufjes weer gevuld te worden (of exact andersom)
Ook het systeem dat de bus in bochten naar links juist aan de linkerkant zou moeten legen en rechts zou moeten vullen (zodat de bus vrijwel niet overhelt) werkt vaak precies verkeerd om. Nog vervelender, maar dat is gelukkig opgelost lijkt het, was het als de bus bij de halte laag lag en precies bij instappen even een pufje lucht de vering inpompte waardoor de bus een paar centimeter omhoog kwam.
Menig reiziger (ook ik) struikelde daardoor gigantisch en vervloekte dan de chauffeur die er niets aan kon doen (behalve als deze het onderdrukte door handmatige controle in te schakelen)
Een veel logischer scenario kan een geklapte luchtbalg zijn: ik heb dat 1 keer meegemaakt in de bus achter ons. De balg die (onder andere) het neigen/knielen regelt, ploft dan, waarna het chassis/opbouw echt letterlijk op het wiel komt te liggen en de bus geen meter verder meer kan.
Maar de klap die dat geeft is zo gigantisch dat ik had verwacht dat getuigen dat wel zouden hebben gemeld.
@ Arjan6511: Ik put ook uit herinnering hoor ;) En ik meen me ook te herinneren dat er geregeld pendelbussen ingezet werden om de mensen in ieder geval wat te spreiden zodat het rond de Arena een niet al te grote chaos werd.
Ik heb nog lopen zoeken, maar niets meer kunnen vinden over dit ongeluk.
Ah, Quinzeedied heeft het wel kunnen vinden ;)
Er staat mij echter ook een witte Citaro bij die op een landelijke overweg aan flarden werd gereden. Dat weet ik dan nog goed van de foto's waarbij de brokstukken demonstratief op een remise-terrein in de juiste volgorde waren neergezet, als een letterlijke exploded-view.
Maar er passeerde van alles op openbaarvervoerinboskoop.nl wat soms nooit het nieuws haalde, dus het zou kunnen dat dat het is geweest.
-
Ja, maar waarom zou dat dan ineens spontaan gebeuren op een overweg?
Heb ik ook niet getypt.
Kun je je misschien voorstellen dat een "te lage bus" met enige snelheid de overweg bestijgt waardoor de voorste as het nog haalt en dan de onderkant klem komt te zitten?
(Hint: dit is met ja of nee te beantwoorden, kan kort dus)
Awakenings is trouwens niet van ID&T.
-
@Menno Is er überhaupt aan het OV wel iets waar je niets over te klagen hebt :angel:
Is het de NS niet dan zijn het wel de bussen van Scania.
-
Inmiddels blijkt de ravage zo groot dat ze 3 dagen nodig hebben om het te repareren.
-
Ik denk dat die blits wel eens de accu van de bus kan zijn die kort gesloten werd.
De blits is aan de zijkant ,naast de trein en niet bij de bvl
Peter
-
Het is bus 5781, een VDL Citea XLE-137 met kenteken BZ-HH-37. Hij had een rit gemaakt op lijn 645, Terneuzen-Krabbendijke en was blijkbaar op weg naar de stalling in Bergen op Zoom.
-
Verbaast mij dat de bus in tweeën breekt, chassis is toch van staal neem ik aan?
Mvg Johan
-
Wat had je dan verwacht? Weet je wel hoeveel kinetische energie die trein meebrengt?!
-
Ja,, had leuker geweest moest ie zo omhoog gekatapulteerd worden en 100 meter door de lucht vliegen zoals in tekenfilms ;D
-
Denk dat er wel wat krasjes aan het treinstel zitten.
Nou ja. "Opknapper / Voor de knutselaar" dan maar. "Rijdt nog wel!"
-
Helaas geen OVP meer aanwezig. Maar die is misschien nog wel ergens te vinden ;D ;D
-
Verbaast mij dat de bus in tweeën breekt, chassis is toch van staal neem ik aan?
Mvg Johan
Over het algemeen zijn bussen tegenwoordig zelfdragend. Dwz dat er geen chassis zit, maar de hele buscarrosserie meestal een frame heeft waar de sterkte uit gehaald wordt…
-
Verbaast mij dat de bus in tweeën breekt, chassis is toch van staal neem ik aan?
Meen je dat serieus?
Wel eens gezien hoe serieus staal van goederenwagens vervormt en/of breekt. Dan is zo'n chassisbalk van een bus vergelijkbaar met een rietje.
-
Wordt staal nog wel gebruikt? Das tegenwoordig toch ook wel aluminium.
-
Meen je dat serieus?
Wel eens gezien hoe serieus staal van goederenwagens vervormt en/of breekt. Dan is zo'n chassisbalk van een bus vergelijkbaar met een rietje.
Dat is dus de crux, een zelfdragende carrosserie heeft geen chassis balken ;)
En met zo'n rotklap is dit effect niet heel verbazend, een bus met stalen balken als chassis had misschien nogweleens een veel grotere ellende aangericht.
-
Over het algemeen zijn bussen tegenwoordig zelfdragend. Dwz dat er geen chassis zit, maar de hele buscarrosserie meestal een frame heeft waar de sterkte uit gehaald wordt…
Dank voor de uitleg!
Mvg Johan
-
Volgens deze website (https://busposities.nl/materieel/CXX/CiteaXLE137) is de bus inmiddels gesloopt. Dat is wel heel snel.
-
Ik hoorde in Nieuwsuur zeggen dat er op het traject voorlopig geen treinen rijden, en dat er bussen zijn ingezet. Zonder rijdende treinen zijn de spoorwegovergangen voor bussen wel veillig.
-
Lijkt me sterk dat ze de bus gesloopt hebben. Ja, de trein heeft hem gesloopt, maar verder zullen ze hem zo veel mogelijk intact laten om te achterhalen waarom hij stilviel.
-
Dat kan iemand daar gewoon zelf voordragen op die website, en dat zal gedaan zijn met het idee dat die bus natuurlijk nooit meer terug op de weg gaat komen. Maar dat heeft niks te maken met dat de bus direct de schredder in verdwenen is ofzo.
-
Bus moet 8 augustus 2023 voor de APK, zal wel niet meer gebeuren. Bus is/was 11 jaar oud.
-
Gaat waarschijnlijk afgekeurd worden. Onder andere door niet functionerend achterlicht.
-
Zijn er foto's van de voorzijde van de betrokken IRM?
-
@schipcas,
Al was de bus 11 weken oud. Is gewoon grofvuil nu.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Om even een flauwe grap te citeren: Die staat volgende maand bij Jet Cars
Maar wat betreft botsveiligheid van de opbouw, is dit een kwestie van 'als je maar genoeg kracht erop zet gaat alles stuk' of zou je hetzelfde effect kunnen krijgen als je een stevige vrachtwagen onder dezelfde hoek erin ramt?
-
Een vrachtwagen ligt in dezelfde gewichtsklasse als een bus. Die zal hem waarschijnlijk niet in tweeën rijden, maar wel dubbelvouwen.
-
Nieuwste stand van zaken: het herstel van het spoor in BoZ gaat tot vrijdagmorgen duren.
-
Een vrachtwagen ligt in dezelfde gewichtsklasse als een bus. Die zal hem waarschijnlijk niet in tweeën rijden, maar wel dubbelvouwen.
Aanrijding met een vrachtwagen had voor de machinist slechter kunnen aflopen. Koplopers en hondekoppen zijn/waren een stuk veiliger. Ik begrijp niet zo goed waarom ze het veiligheidsaspect voor de machinist niet serieuzer nemen bij het ontwerp van een treinstel. Zo'n beste man of vrouw kan geen kant op dan alleen maar naar achteren lopen. Loks lijken me wat veiliger.
Groeten,
Joop
-
Een vrachtwagen ligt in dezelfde gewichtsklasse als een bus.
nou, niet helemaal ;) ik ben regelmatig boven de 50 ton de weegbrug op gereden toen ik nog met trailertjes met aardappels reed.
En deze bus weegt leeg 13 ton (https://nl.wikipedia.org/wiki/VDL_Citea#Maten_en_gewicht) dat is toch een stukje lager ;)
en dat trailertje van mij was echt stukken sterker dan zo'n stuk blik waarbij het meeste gewicht bij de assen zit.
Bij deze klap werden die niet geraakt. Ik wil er niet aandenken dat er zo'n 50 tons aardappeltrailer midden op die overweg gestaan had...
-
Aanrijding met een vrachtwagen had voor de machinist slechter kunnen aflopen. Koplopers en hondekoppen zijn/waren een stuk veiliger. Ik begrijp niet zo goed waarom ze het veiligheidsaspect voor de machinist niet serieuzer nemen bij het ontwerp van een treinstel. Zo'n beste man of vrouw kan geen kant op dan alleen maar naar achteren lopen. Loks lijken me wat veiliger.
Groeten,
Joop
Dat zijn nogal uitspraken. Waar baseer je dit allemaal op?
Heb je deze analyse ook gemaakt voor SLT, FLIRT, SNG en ICNG?
-
Ik begrijp niet zo goed waarom ze het veiligheidsaspect voor de machinist niet serieuzer nemen bij het ontwerp van een treinstel.
Enig idee waaraan een treinstel of loc moet voldoen om überhaupt toegelaten te worden?
Blijkbaar niet want anders had je geweten dat er behoorlijke crashconstructies ingebouwd zijn om de energie van een aanrijding te verwerken en af te voeren naar de rest van het treinstel of loc.
Daar zijn de nodige strenge normen voor.
Alleen kunnen normen niet altijd voorkomen dat er toch doden of gewonden vallen bij een aanrijding.
Vergelijk dat maar met auto's. Die moeten ook aan de nodige wet en regelgeving voldoen en hierop getest worden. Daar zijn een hoop gestandaardiseerde testen voor.
Maar helaas in de praktijk gebeurd een ongeluk zelden op de manier volgens de normen.
Zo'n beste man of vrouw kan geen kant op dan alleen maar naar achteren lopen. Loks lijken me wat veiliger.
Daarom hebben NS treinstellen die deur naar het balkon om bij gevaar te kunnen vluchten. Dus daar is al prima rekening mee gehouden. Maar als reizigers het balkon blokkeren met bijvoorbeeld koffers voor die deur, ja dan maakt de machinist minder kans.
En of een loc veiliger is? Geen idee, maar de mogelijkheid om te vluchten is daar toch wat kleiner.
-
nou, niet helemaal ;) ik ben regelmatig boven de 50 ton de weegbrug op gereden toen ik nog met trailertjes met aardappels reed.
En deze bus weegt leeg 13 ton (https://nl.wikipedia.org/wiki/VDL_Citea#Maten_en_gewicht) dat is toch een stukje lager ;)
Ik heb een andere interpretatie van gewichtsklasse. 50 ton en 13 ton ligt naar mijn mening in dezelfde orde van grootte, minder dan een factor 10 verschil. En ik denk nog steeds dat een vrachtauto van 50 ton een bus niet doormidden rijdt.
-
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221017_93289582
Allemaal engeltjes op een schouder, wat lichtgewonden, ( wat het geestelijk doet met machinist en Buschauffeur weet je nooit), lege bus, en de voorkant van virm is zo te zien herstelbaar, dit was wel zo'n beetje het meest rooskleurige beeld wat je van dit soort ongelukken kon maken, stel je voor , volle bus, trein raakt de achteras v/d bus , ontspoort, etc, etc.Toedracht ben ik wel benieuwd naar ,een voertuig wat stilvalt op zo'n cruciale plek vind ik altijd wel een soort staatsloterijdingetje...
-
Aanrijding met een vrachtwagen had voor de machinist slechter kunnen aflopen. Koplopers en hondekoppen zijn/waren een stuk veiliger. Ik begrijp niet zo goed waarom ze het veiligheidsaspect voor de machinist niet serieuzer nemen bij het ontwerp van een treinstel. Zo'n beste man of vrouw kan geen kant op dan alleen maar naar achteren lopen. Loks lijken me wat veiliger.
Groeten,
Joop
Die Hondekoppen zijn nog gebouwd zonder enige bots normen, die neus lijkt heel solide maar is eigenlijk niet veel meer dan een paar simpele stalen hoeklijntjes met daarop een dekplaat gelast.
Daar moet je echt niet meer van verwachten dan van een VIRM waar een complete stalen kooi constructie aanwezig is gebouwd volgens botsnormen hoor :p
-
Inderdaad de Engelen maakten overuren .Bus totalloss maar de trein ziet er redelijk uit(kan onderhuids natuurlijk wel veel schade zijn) , de buschauffeur heeft al weer gereden . Nu hopen dat de machinist ook geestelijk boven Jan blijft en het loopt met een sissertje af.