BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: dito op 04 April 2008, 10:56:31
-
Hello
Wanneer ik een wissel aansluit op de eerste uitgang van mijn wisseldecoder viessmann 5211 dan werkt hij normaal met de I B toetsen 1 en 5.Wanneer ik nu dezelfde wissel of een andere aansluit op uitgang twee
en laat werken met toetsen 2 en 6 dan werkt die goed in een richting maar enkel half in de andere richting.Kent iemand de oorzaak van mijn falen?
Met richting bedoel ik het sluiten van de wissel.
Dito
-
Den k dat dit weinig te maken heeft met je wisseldecoder, maar alles met de gebruikte wisselaandrijving, en alle informatie daar omtrent mist in je probleem stelling. Dus een kant en klaar antwoord in ene keer is weer eens niet te geven.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim
Veel over aandrijving valt niet te zeggen.Ik gebruik namelijk de boosteraansluiting op de hoofdleiding met een transformator van viessmann
5200 3.25A.Verder ben ik zeker dat alle aansluitingen goed werden uitgevoerd
Zou ik er niet beter aan doen om de wissels met een afzonderlijke trafo aan te sluiten .Ik probeer de wissels zonder dat een andere stroomgebruiker aan staat.Wanneer ik de wissels rechtstreeks aan een trafo aansluit dan gaat alles ok.Mogelijks geeft de booster te weinig effectieve spanning.Weet je hiermee al iets meer?Degebruikte wissels zijn van peco en piko.
Dito
-
En de gebruikte wisselaandrijving heb je nu nog niet genoemd, en dat is wel even essentieel op dit moment.
mvg,
Sander
-
Hallo Sander
De gebruikte aandrijvingen zijn voor piko het nr 55271 voor montage naast de wissel.Voor peco ken ik het nr niet meer maar het zijn aandrijvingen voor montage onder de wissel met 2 spoeltjes en een middenas om de wissel aan te sturen.Voor de peco denk ik dat de spanning te laag is omdat het nogal stuggen spoelen zijn maar piko zijn over het algemeen nogal soepele wissels.
Dito
-
Hallo
Ik heb wel een pikowissel aan de praat gekregen maar is dit normaal dat je toch eventjes moet wachten vooraleer je terug kunt omschakelen.Wanneer ik te snel probeer om te schakelen doet hij het niet.
Dito
-
Hi dito!
Je maakte ergens een opmerking over een aparte stroom-schakeling voor de wissels. Nou weet ik niet hoe groot je baan is, maar dat is sowieso aan te bevelen. Voor de viessmann decoders gebruik je dan de onderste aansluitpunten voor de stroom en de bovenste 2(rood en bruin) gaan naar je baan ringleiding om het digitale signaal op te pakken. Scheelt veel in storingen, en je kunt tevens dezelfde ringleiding als voor je wissels ook voor je seinen gebruiken.
Kwestie van even een 2e ringleiding aanleggen.
Werkt super bij mij!
Groetjes,
Hans
-
Hallo Hans
Ik denk dat deaansluitingen wel even omgekeerd liggen en de stroomaansluiting van boven is tussen de E en de bruin(bn)en de digitale stroom onderaan op de bn enrd dit voor een aparte trafo aansluiting .Nu dat is wel in orde maar mijn probleem is wel dat ik peco wissels heb met de aansluiting pl10 en die kan ik onmogelijk doen werken met de decoder.
Ik denk dat de veer opde wissels te strak is want wanneer ik een pl10 probeer zonder wissel dan werkt dit goed.Een echte oplossing hiervoor ken
ik niet tenzij de peco wissels te vervangen door andere en zoeken welke de
beste zijn.In elk geval dank voor de reactie.
Dito
-
Bekend probleem. Veer op de wissels zit inderdaad erg strak, maar dat veertje en bijbehorende wisselsteller kun je verwijderen. Hoe je alleen andere zelfstellende aandrijvingen aan te schaffen.
-
inderdaad, verkeerd om :-) zat te gokken vanaf mijn bureau. ondertussen 30 wisselsn aangesloten op die manier, en nog vergeten, sorry :-)
Tussen twee haakjes, ik gebruik de onderbouw-aandrijving van Roco. Doen het erg goed! Zijn erg lomp vind ik, zeker voor N, waar je met 2 wissels op 2 banen met een hart-afstand van 33 bijna in de knoop komt, maar werken erg goed. Daarnaast zit er een speciale schakeldraad bij voor N, wat ervoor zorgt dat de wissels goed uitgereden worden, ook in de verkeerde stand.
Misschien een idee mocht je ze vervangen.
Hans
-
....maar mijn probleem is wel dat ik peco wissels heb met de aansluiting pl10 en die kan ik onmogelijk doen werken met de decoder.
De Viessmann decoder is begrensd op 2A, en de Peco PL-10 lust wel 4A. Daar zit je probleem. De decoder kan deze aandrijving gewoon niet trekken.
-
PL-10, is gewoon de verkeerde aandrijving, nodig is de peco aandrijving voor digitaal. uit het hoofd is dat de pl10-w
Mvg
Wim.
-
Hallo
Ik heb bij een wissel het veertje verwijdert maar dat is ook geen echte oplossing want de spoel begint dan zodanig te trillen dat de wisseltong niet mooi op haar plaats blijft.Maar geen nood na een email aan viessmann heb ik diverse oplossingen gekregen waaronder een power module maar daar konden ze zelf geen 100% garantie op geven.Verder komt er deze zomer van viessmann een motor uit met ingebouwde decoder.Ze stellen ook een tillig motor voor maar daar hebben ze geen viessmann decoder voor.Hopelijk heb ik geen verdere problemen meer maar dank voor de reacties
Dito
-
Hallo,
Als je het veertje verwijderd dan blijft de wisseltong niet in de juiste stand. Is wel mogelijk als je wisselmotoren gebruikt. Dus gewoon de PL-10W gebruiken en het veertje laten zitten.
mvg,
Bernhard Keizer
-
Mijn kamaraad rijdt N en heeft Peco wissels. Wisselaandrijving is idd een ramp. We hbben een wisseldecoder gevonden die Peco trekt maar later toch maar van afgezien.
We hebben nu zijn Peco wissel aangestuurd met servo's en dat werkt perfect. We slopen het veertje er uit. De servo zet het wissel mooi om zonder storend geluid. Ze lopen echt om ;D
Er is al genoeg digicomponenten voorhanden om servo's digitaal aan te sturen.
Servo's op Peco wissels kan ik je aanraden.
Mvg, Johan.
P.s. ik gebruik zelf servo's op Märklin K-wissels (in het zichtbare gedeelte)
-
Het probleem is de PL10. Zoals Klaas al opmerkt, dat ding vraagt teveel stroom. Je zou andere wisselaandrijvingen kunnen nemen of gebruik maken van een CDU (Capacitor Discharge Unit). Dit is een schakeling met een condensator die bij ontlading kortstondig veel stroom kan leveren en daarna weer opgeladen wordt. Een bijkomend voordeel van dit ding is dat als je de wissel blijft aansturen de spoel van de aandrijving niet kan verbranden.
-
Maar geen nood na een email aan viessmann heb ik diverse oplossingen gekregen waaronder een power module maar daar konden ze zelf geen 100% garantie op geven.
Nogal wiedes dat ze daar geen garantie op kunnen geven. De stroom die de power module levert moet via de decoder naar de spoel. En in die decoder zit een stroombewaking die de hele uitgangssturing platgooit als de stroom boven de 2A uitkomt.
Power module of CDU, het heeft allemaal geen zin zolang die wisselspoel te veel stroom opslurpt. Dus het probleem zit in de Peco aandrijving, en je moet problemen altijd oplossen op de plek waar ze zitten, en niet aan de andere kant.
-
Brelec (http://www.brelec.be/catalog/) heef ooit voor Peco wisselaandrijving een decoder ontwikkeld gevoed voor een extrene trafo. Deze decoder laat genoeg amperes door om de Peco wisselaandrijving om te krijgen. Hij had het onder nummer WD802 maar heeft het niet meer in zijn programma zitten. Deze wisseldecoder krijg echt de Peco om.
Ik heb twee stuks van die dingen en destijds uitgebreid getest. Zoals in mijn eerder bericht gemeld heeft mijn kamaraad voor servo gekozen. Die Peco wisselaandrijving gaat met zo'n klap om (geluid) dat mijn kamaraad dat niet zo aantrekkelijk vond om er mee door te gaan. Die twee WD802 heb ik zelf nu als wisseldecoders onder mijn modelbaan zitten om gewone Märklin wisselaandrijving aan te sturen. In feite gebruik ik ze nu als zwaar overgedementioneerde wisseldecoders ;)
Misschien kan de vragensteller een mail sturen naar Brelec of er nog iets te regelen valt (schema, printjes ect).
@Klaas, probleem oplossen aan de anderekant kan dus wel degelijk 8) (of op servo's overstappen)
Mvg, Johan
-
Johan, met het probleem aan de andere kant oplossen bedoelde ik een zware voeding zetten voor een decoder die het toch niet kan doorlaten.
-
Er is dis een decoder die het wel kan, heb er twee stuks hier 8)
Mvg, Johan
-
Hallo
Ik heb nu diverse uitleg gekregen over het al dan niet kunnen functioneren van wissels zoals ik ze vermeld heb,maar als uiteindelijke oplossing zou ik het volgende willen bekomen:mijn baan bestaat uit eengedeelte piko rails en aansluitend peco rails met tussenin piko wissels en pecowissels kwestie van dat ik de vroegere zaken wilde hergebruiken.Deze werden vroeger analoog aangestuurd zonder de vermelde problemen die nu opdoken bij het digitaal omschakelen.Kan iemand daar een degelijk advies over geven
of alle wissels er uit en vervangen door wat(?) of aangepaste decoders edg.
Het is voor mij van geen belang welk merk als het maar degelijk loopt!!
Dito
-
Dat lijkt me na al het bovenstaande toch wel duidelijk: gooi alle Peco PL10 wisselaandrijvingen eruit.
Of blijf je een hoop problemen op de hals halen.
Maarten van der Burgt
-
Hallo Maarten
Zeer duidelijk maar welke vervangingen zou jij aanbevelen om zeer goed te werken
Dito
-
Kan iemand daar een degelijk advies over geven
of alle wissels er uit en vervangen door wat(?) of aangepaste decoders edg.
Het is voor mij van geen belang welk merk als het maar degelijk loopt!!
Dito
Beste Dito, als je goed leest staat daar advies in.Ik wil mijn advies nog wel op een rijtje zetten hoor.
Je hebt twee mogelijkheden te weten:
1- Neem kontakt op met Brelec (http://www.brelec.be/catalog/) leg uit dat je met Peco aandrijvingen werkt en dat je van mij gehoord heb dat hij in het verleden daarvoor een decoder gemaakt heeft WD802 die instaat is die Peco wissel aandrijving digitaal om te zetten.
2- Gooi de Peco wisselaandrijving er onder uit en bouw servo's er onder. Wij gebruiken servo sturing van MBtronic (http://www.mbtronik.de/cmsmadesimple-1.0.2/). Er zijn meer digitale decoders (dacht ook al van ESU) die servo's kunnen aansturen dus je zit niet aan MBtronic vast.
Als je de Peco wissels vervangt los je ook je probleem op maar ik denk dat je de Peco wel liever wilt houden.
Ik zelf zou voor keuze 2 gaan, servo's maar met keuze 1 los je het probleem gegandeerd op (Brelec kennende bied die wel de helpende hand)
Let wel, dit is mijn advies, zo zou ik het oplossen.
BTW wij hadden het zelfde probleem en hebben het eigenlijk 2x opgelost ;D
Mvg, Johan.
-
Hallo Maarten
Zeer duidelijk maar welke vervangingen zou jij aanbevelen om zeer goed te werken
Dito
Daar is al een tijdje terug in dit draadje antwoord op gegeven door Wim Ros: de PL10W.
-
Hallo
Ik neem nu even de tijd om alles na te gaan.De moeilijkheid is veelal dat men niet weet waar men dit alles kan bestellen.De zaak waar ik meestal bestel weet er zelf niet al teveel van en dan loop je weleens met je kop tegen de muur.In onze omgeving (straal 40km) is er nog maar 1 winkel het noemens waard en dan nog.Dus rest ons enkel het internet en dan maar zoeken.Nogmaals dank voor de inlichtingen
Dito
-
Johan, met het probleem aan de andere kant oplossen bedoelde ik een zware voeding zetten voor een decoder die het toch niet kan doorlaten.
Je moet dan ook een CDU gebruiken die zelf over een schakelelement beschikt dat geschikt is voor hogere stromen. Dan is slechts een klein stuurstroompje voldoende. Vraag mij niet waar die dingen te koop zijn, ik zou er gewoon zelf een bouwen.
-
Dito, je zegt dat er in een straal van 40 km maar één winkel de moeite waard is. Komt bij mij de vraag op, waar is het middelpunt van die cirkel, m.a.w. waar woon je?
Peco spullen kun je o.a. kopen bij GM&S in Haarlem. Ze staan ook op alle grote beurzen. Ze hebben geen echte winkel, maar op afspraak kun je er terecht. En dan is er nog de mogelijkheid om het per post te laten opsturen.
Een andere zaak waarvan ik weet dat ze Peco spul verkopen is De Spoorzoeker in Borkel. En er zijn er vast nog wel meer.
Verder denk ik dat je te veel de koppeling legt tussen de wissels en de aandrijving. Maar er zijn veel universele aandrijvingen die je op alle wissels kunt gebruiken. Dus je wissels kun je laten liggen, alleen een andere aandrijving er onder, of ernaast.
Nog even wat mogelijkheden op een rij:
-je kunt de PL-10 vervangen door de PL-10W. Dat is wat de Engelsen noemen: een drop-in replacement. Oftewel: precies de zelfde afmetingen en precies dezelfde aansluitingen. Alleen het stroomverbruik is minder.
- je kunt de PL-10 laten zitten. Dan zet je achter de decoderuitgangen per wissel 2 gewone relais. Met het contact van de relais schakel je dan de wisselspoelen met spanning direct uit een trafo. Is waarschijnlijk goedkoper dan nieuwe PL-10W's kopen.
-je kunt kiezen voor een heel andere aandrijving. B.v. de oplossing met de servo, zoals genoemd door Blausee-Mitholz, of een Conrad aandrijving, of een Tortoise, of...noem maar op.
-
zoals genoemd door Blausee-Mitholz,
Johan is de naam dat weet jij wel Klaas
Mvg, Johan
-
Hello Klaas
Mijn middelpunt ligt in Gent Belgie.Je zult wel weten dat modelspoor in Belgie nogal langs de magere kant ligt zeker wat bvb engels of amerikaans betreft.De enige die ik ken welke iets heeft is rocky rail in voeren en dat is voor mij ong 120km.Dichtbij is Go Rail maar die volgt niets meer van peco.
Nogal mager is het niet?dus internet.Go rail volgt enkel nog roco en piko en iets van fleischman.De door u aangehaalde merknamen weet ik niet waar die hier te vinden.Spijtig maar ik ga er moeten leren mee leven en verder zoeken.
Dito
-
Mijn middelpunt ligt in Gent Belgie.
Dito
Brelec zit in jou buurt, zeker binnen 40 Km 8)
Ik zou maar eens mailen ;)
Mvg, Johan
-
Bestellen via internet of email is ook een mogelijkheid. Als je zelf je brandstof (en afschrijving v/d auto) moet betalen is dit vaak al voordeliger bij een afstand van 20km.
Zo wordt de modelspoorwereld ineens een stuk groter.
-
Hallo Blausee
Ik heb op heden een mail gestuurd naar brelec nu nog wachten op antwoord.Dank voor de reactie
Dito
-
Hallo Blausee
Dito
Nogmaals, Johan is de naam 8)
Mvg, Johan
-
hallo
Sorry Johan
Dito
-
Hallo
Kent er iemand de wissel of schakeldecoders van littfinski.Ik denk dat er bij zitten die voldoende kracht hebben om de pl 10 om te schakelen
Graag uw mening
Dito ???
-
Dito,
Die hebben nog minder power dan de Viessmann decoders. Dus zijn niet geschikt.
Mvg
Wim.
-
Er zijn waarschijnlijk geen wisseldecoders die de 3 of 4 Amp aankunnen leveren voor de PL10. Dus koop gewoon de PL10W dan kan je elke wisseldecoders gebruiken. Je moet ook bij de PL10W het veertje laten zitten. Je kan het alleen weghalen bij wisselmotoren.
mvg,
Bernhard
-
Er zijn waarschijnlijk geen wisseldecoders die de 3 of 4 Amp aankunnen leveren voor de PL10.
mvg,
Bernhard
Ja hoor ik heb er twee, lees mijn voorgaande berichten ;)
Mvg, Johan
-
Hallo Johan en andere
Er werd reeds verscheidene keren de pl10w aanbevolen zoals door Wim en het zak zeker zo zijn maar waar kan ik die nu vinden.Ik heb de volgende reeds gevraagd:Go rail,rocky rail,jocadis,conrad geen enkele die dat volgt
Johan ik heb brelec gemaild maar geen antwoord.Ik denk nu alle peco wissels buiten en vervangen door meer gangbare.Zeker kan dit wel bij een engelse internet verkoper maar voor enkele motoren het je direct een goede verzendingsrekening.
Dito
-
De pl10w is nog steeds geen lekkertje en geen garantie voor succes. Er is nu eenmaal een hoop stroom nodig om dat veertje om te krijgen.
Je kunt beter het veertje plus wisselsteller uit de wissels halen en een aandrijving van een ander merk gebruiken. Andere wissels kopen is nergens voor nodig.
-
Je hoeft je wissels toch niet te vervangen? ???
Neem een andere aandrijving, b.v. een tortoise en de wissel gaat prima om met de juiste decoder.
Koos Jabaaij
-
Hallo
Er zijn noal tegenstrijdige meningen zie ik want de een zegt pl10w ok maar de andere zegtdan weer:geen oplossing.Ikzelf denk dan dat ik in de richting van een totaal andere aandrijving moet gaan maar met de bestaande wissels.Ik heb vandaag een afspraak gemaakt met een verkoper die er met iemand van viessmann ging over spreken en mogelijks een oplossing zoeken met tillig aandrijving die volgens hem moet passen op pecowissels.Ik hou jullie op de hoogte als we een oplossing vinden.
Groeten
Dito
-
Hallo Johan en andere
Er werd reeds verscheidene keren de pl10w aanbevolen zoals door Wim en het zak zeker zo zijn maar waar kan ik die nu vinden.Ik heb de volgende reeds gevraagd:Go rail,rocky rail,jocadis,conrad geen enkele die dat volgt
Johan ik heb brelec gemaild maar geen antwoord.Ik denk nu alle peco wissels buiten en vervangen door meer gangbare.Zeker kan dit wel bij een engelse internet verkoper maar voor enkele motoren het je direct een goede verzendingsrekening.
Dito
Kijk eens hier:
http://www.thesignalbox.co.uk/index_new.php?pg=11
-
Even gezocht. Kwam ook Signal Box tegen, maar Godfather Models & Supply in Haarlem en op de beurs in Houten verkoopt de PL10W voor ca. € 9.-- . www.gmens.nl
IK heb ze al een jaar of 4 onder een proef baan zitten met LDT wisseldecoders en werkt perfect in schaal N met de veertjes aanwezig. HO zal niet veel verschil zijn.
Kijk ook eens bij Funky Rail. Googgelen met peco PL10W.
mvg,
Bernhard
-
Hello
Ik heb gekeken op website van signalbox en er staat een hele keus van pl10 totpl10ws.Maar nu komt de kat op de koord ik zie dat de pl10 zwart gekleurd zijn daar waar de pl10w groen is.Nu heb ik de groen gekleurde en die functioneren zeker niet.Waren die vroeger (10j)misschien allemaal groen.Ik vind er geen gebruiksaanwijzing meer van dus ik kan niet vergelijken.Uiteindelijk bevestigd dit de mening van verscheidene mailers dat die aandrijving in het geheel niet geschikt is.Ik denk van eens een mail te sturen naar signal box.Tevens lees ik nu op "the new track dutch division"dat zelfs met totoise aandrijving het veertje uit de peco wissels dient weggenomen te worden,het zijn zeker goede wissels maar met grote aandrijvingsproblemen.
Dito
-
Nee, in het begin van het digitale tijdperk heeft Peco deze toegevoegd.
Deze aandrijving is wel geschikt, ander zou Peco deze nooit hebben gemaakt. Bij een klik-klak systeem moet het veertje blijven zitten. Bij wisselmotoren moet het veertje eruit. Ik voed de wisseldecoder met 16 V en digitaal. Het zijn LDT S-DEC-4. Is het probleem bij alle wissels of bij een ?.
mvg,
Bernhard
-
Hallo Bernhard
Ik heb het bij alle pecowissels want die hebben nog altijd dezelfde aandrijving van op mijn analoge baan.
Dito
-
Dito, en dat is dus het hele probleem, die aandrijvingen zijn niet geschikt voor digitaal bedrijf, Vervangen dus, door de PL10W of door een geheel andere aandrijving, aan jouw de keus.
Mvg
Wim.
-
Dito, als jij de uitvoering hebt met groene spoelen, dan is dat zeer waarschijnlijk de PL-10W. Ik heb zelf hier een PL-10 liggen en die heeft zwarte spoelen.
En dat klopt volgens de plaatjes in de Peco catalogus, PL-10 is zwart, PL-10W is groen.
PS: ik herinner me dat we het een tijdje geleden ook over de PL-10W hebben gehad, nl. in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7257.msg139431#msg139431)
Iemand is toen zo vriendelijk geweest om de spoelweerstand te meten.Die bleek tussen 10 en 11 ohm te liggen. Nou kan het zijn, als je voedingsspanning wat aan de hoge kant is, dat zo'n spoel net iets meer trekt dan 2A, en dan zijn de rapen gaar. De decoder blokkeert en het houdt op met de pret.
-
Hallo KLaas en Wim
Vandaag kan ik naar de winkel gaan die een afspraak gehad heeft met de vertegenwoordiger van viessmann.Ben benieuwd.In de e-mail van viessmann hebben zij ook geen sluitende oplossing tenzij het stelveertje verwijdert wordt ook met de groene variant pl10w.Het zit hem ook dat die veer dikwijls veel weerstand geeft .Ik hou U op de hoogte.
Dito
-
Hallo Dito,
In het draadje waar Klaas naar verwijst heb ik aangegeven dat ik mijn Peco wissels aanstuur met een Lenz decoder LS150. Hiermee zijn 6 wissels aan te sturen.
De specificaties van de LS150 zijn:
ingangspanning: 16V (aparte trafo)
uitgangsstroom: 3A bij een pulsduur van max 1 sec.
De wissels zijn voorzien van een PL10-w aandrijving.
Er liggen nu 16 wissels met die spoelen en alle werken zonder problemen.
met vriendelijke groet,
Ruud Braggaar
-
Hallo
Na mijn bezoek aan de winkel zoals vermeld heb ik een tillig wisselmotor besteld,dus nog even wachten.Aan Ruud wou ik ook vragen of hij de veertjes heeft laten zitten in de wissel.Bij een slecht resultaat met de tillig wil ik dan wel eens proberen met de door u vernoemde lenz decoder.Het zal wel even zoeken zijn waar te verkrijgen maar misschien hebt u daarvan
een adres van .
Dito
-
Dito,
Het is al een paar keer geschreven, bij het gebruik van een motorische wisselaandrijving MOET het veertje eruit.
Wist je overigens dat je de veerspanning van een Peco wissel kunt instellen op zwaar en lichter?
Dat doe je door een vierkant stukje plastic in het midden van het wissel in een andere stand te klikken, verschuiven. Standaard staat het op zwaar, dus dit kan de oplossing zijn voor je probleem met het Peco wissel.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim
Dat wist ik niet.Dus gewoon het veertje verschuiven om de spanning te verminderen.Is er een bepaalde richting of moet je hetzelf aanvoelen?.
Eigenlijk is dit een zeer goede tip .Ga ik vanavond nog proberen.
Dito
-
Niet het veertje zelf, maar de bevesting van het veertje in het midden van het veertje.
Mvg
Wim.
-
Dito,
De veertjes blijven in het wissel. Deze houden de tongen in de einstand.
De Lenz decoder koop ik bij De Wapstad in Rijswijk.
Ik heb begrepen dat u in Belgie woont; dan kan de firma Jocadis uit Edingen u misschien helpen.
Ruud
-
Hallo Wim Ros
Eureka!!Dat veertje regelen is de uiteindelijke oplossing gebleken.Ik heb reeds vier wissels zo aangepast en allen functioneren heel goed.Je moet wel een beetje zoeken voor de ideale spanning maar dat regelt zeer goed.
Dank voor de ultieme tip.Dat er dit niemand eerst aan gedacht heeft.
Dito
-
Wist ik ook niet. Nooit te oud om te leren.
mvg,
Bernhard