BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Fidoboy op 14 October 2022, 13:57:19
-
Ik ben weer eens lekker bezig. Ik probeer het kort te houden.
Ik heb één schakelende voeding van 24V bij 6,5A. Deze verdeel ik in 4 groepen via 4 LM317 moduletjes. Het probleem is als volgt... 2 van deze groepen, welke ieder een gescheiden segment van de baan voeden, kunnen door tussenkomst van een treinwieltje onder bepaalde omstandigheden met elkaar kortsluiten. Ik dacht even het ei van Columbus gevonden te hebben en dacht slim te zijn door tussen de hoofdvoeding en één LM317 IC een 1:1 trafotje te plaatsen en daarmee 100% galvanisch gescheiden te zijn... Toen ik in al mijn enthousiasme het trafotje besteld, en natuurlijk betaald had, schoot me iets te binnen, namelijk dit trafotje geeft er geen zier om of ik nou stroom afneem of niet en werkt gewoon voluit. Dus z'n impedantie van 4,6 Ohm bij 24V geeft een continu verbruik van (HELP!) 5,2 Ampère. Maak ik nu een redeneringsfout?
GreetzZzz Fidoboy
P.S. Heb gelukkig net de bestelling kunnen annuleren... Pfiew..
2) ik weet dat alles kortsluit-beveiligd is, zowel de hoofdvoeding als de LM317.
3) Het grote probleem waar ik nooit aan gedacht had was dat beide trafo's anders gepoold kunnen staan, dan met stroomopnemers op de voor en achterwielen wordt er kortsluiting gemaakt via de interne elektronica van de locomotief, en wie dan het eerste rokend de geest geeft, vind ik liever niet uit.
-
Als de kortsluiting alleen na de LM317 kan plaatsvinden zal deze uitschakelen > 1,5Adc tenzij hij niet kortsluitbeveiligd is.
Ik weet niet wat je uitgangsspanning is maar Uuit x 1,5A= max. vermogen die de trafo even moet leveren tot de LM afschakelt.
Bij een te hoog vermogen heeft een trafo de vriendelijke eigenschap dat zijn secundaire spanning inzakt. De stroom zal uiteindelijk zijn kortsluitstroomwaarde bereiken maar daar blijft het bij. Intussen heeft de beveiliging al ingegrepen.
Kortom de baanspanning kortsluitveilig maken. Is altijd een goed idee. Gebeurd automatisch bij een digitale centrale.
-
Als de kortsluiting alleen na de LM317 kan plaatsvinden zal deze uitschakelen > 1,5Adc tenzij hij niet kortsluitbeveiligd is.
Ik weet niet wat je uitgangsspanning is maar Uuit x 1,5A= max. vermogen die de trafo even moet leveren tot de LM afschakelt.
Bij een te hoog vermogen heeft een trafo de vriendelijke eigenschap dat zijn secundaire spanning inzakt. De stroom zal uiteindelijk zijn kortsluitstroomwaarde bereiken maar daar blijft het bij. Intussen heeft de beveiliging al ingegrepen.
Kortom de baanspanning kortsluitveilig maken. Is altijd een goed idee. Gebeurd automatisch bij een digitale centrale.
Maar de LM317 gaat dan ik "hick-up mode", en daarbij wordt toch steeds het maximum vermogen getrokken door de trafo bij geen belasting. (mijn LM317's maken op dit moment 14V rijspanning overigens.
-
Het moet toch mogelijk zijn de LM terug te koppelen zodat hij uitblijft bij een "hick-up"?
Er zullen vast wel schakelingen op internet te vinden zijn.
-
Het moet toch mogelijk zijn de LM terug te koppelen zodat hij uitblijft bij een "hick-up"?
Er zullen vast wel schakelingen op internet te vinden zijn.
Maar je gaat vrees ik aan het belangrijkste feit voorbij... De trafo sluit met zijn primaire wikkeling de hoofdvoeding kort, of er nu wel of geen verbruik is, bij een interne impedantie van 4,6 Ohm, staat hij dus effectief 5,2 Ampère op te stoken. Toch?
-
Maar Fido (echte naam?) als ik er nu wat langer overna denk. Je krijgt toch altijd een kortsluiting als je over gescheiden voedingen rijdt? Immers sommige wielen zullen nog in het eerste traject rijden en sommige al in het tweede.
En vaak al die wielen hebben stroomopnemers en zijn onderling doorverbonden. Maar als de baanspanningen gelijk zijn kan dit toch geen kwaad? Alleen op een wissel waar + en - vaak gevaarlijk dicht tegen elkaar liggen kan dit met één wiel soms fout gaan dus altijd een kortsluitbeveiliging toepassen.
-
Maar Fido (echte naam?) als ik er nu wat langer overna denk. Je krijgt toch altijd een kortsluiting als je over gescheiden voedingen rijdt? Immers sommige wielen zullen nog in het eerste traject rijden en sommige al in het tweede.
En vaak al die wielen hebben stroomopnemers en zijn onderling doorverbonden. Maar als de baanspanningen gelijk zijn kan dit toch geen kwaad? Alleen op een wissel waar + en - vaak gevaarlijk dicht tegen elkaar liggen kan dit met één wiel soms fout gaan dus altijd een kortsluitbeveiliging toepassen.
Nee. Als ik even de misser van het rustverbruik negeer, als ik 2 galvanisch gescheiden circuits heb, kan ik de + met de - van het andere circuit verbinden en gebeurt er niets, omdat ze elkaar niet zien. Ik zal even aanhalen wat ik aan mijn vraag had toegevoegd:
3) Het grote probleem waar ik nooit aan gedacht had was dat beide trafo's anders gepoold kunnen staan, dan met stroomopnemers op de voor en achterwielen wordt er kortsluiting gemaakt via de interne elektronica van de locomotief, en wie dan het eerste rokend de geest geeft, vind ik liever niet uit.
-
Maar je gaat vrees ik aan het belangrijkste feit voorbij... De trafo sluit met zijn primaire wikkeling de hoofdvoeding kort, of er nu wel of geen verbruik is, bij een interne impedantie van 4,6 Ohm, staat hij dus effectief 5,2 Ampère op te stoken. Toch?
Hoe kan de trafo met zijn primaire wikkeling de hoofdtrafo kortsluiten? Dat kan nooit. Sowieso niet bij geen belasting op de secundaire zijde en bij een te hoge belasting aan die kant gebeurd er wat ik eerder beschreef.
-
Ik wacht nu wel even omdat we niet synchroon lopen ;D
-
Hoe kan de trafo met zijn primaire wikkeling de hoofdtrafo kortsluiten? Dat kan nooit. Sowieso niet bij geen belasting op de secundaire zijde en bij een te hoge belasting aan die kant gebeurd er wat ik eerder beschreef.
Tussen mijn hoofdvoeding (welke een plus en een min heeft) en mijn LM317 (1 van de 4) had ik een 1:1 trafo beoogd. Deze had dit circuit galvanisch moeten scheiden van alle andere groepjes welke op de zelfde manier aan de hoofdvoeding geknoopt zitten. Die 1:1 trafo moet dus wel met zijn primaire wikkeling aangesloten worden op de hoofdvoeding, anders gebeurd er heel weinig (wel een goede kortsluitbeveiliging dan, maar dat is een schaar door de bedrading ook). Effectief moet de primaire wikkeling dan op de + en de - van de hoofdvoeding komen, anders is het aan de secundaire zijde van de 1:1 trafo een beetje een dode boel.
-
Je praat over een hoofdvoeding met een + en een - met daarachter een trafo?
Wil je een schets maken wat je bedoeld wat zo lijkt het of je een (altijd wisselstroom) trafo achter een gelijkspanning wilt aansluiten.
-
Je praat over een hoofdvoeding met een + en een - met daarachter een trafo?
Wil je een schets maken wat je bedoeld wat zo lijkt het of je een (altijd wisselstroom) trafo achter een gelijkspanning wilt aansluiten.
Martin, je bent vast een hele fijne goser, echt, maar vrees dat ik het op moet geven. Jij begrijpt duidelijk iets niet. Misschien begrijp je niet wat een 1:1 trafo is, of iets anders wat ik over het hoofd zie, maar ik heb mijn vragen en opmerkingen nu 3 maal doorgelezen, ik kan het echt niet duidelijker schetsen. Sorry. i.i.g. erg bedankt voor je repliek.
-
Je praat over een hoofdvoeding met een + en een - met daarachter een trafo?
Wil je een schets maken wat je bedoeld wat zo lijkt het of je een (altijd wisselstroom) trafo achter een gelijkspanning wilt aansluiten.
Als een 1:1 trafo ALTIJD alleen maar geschikt is voor wisselstroom, dan zou je dat het probleem kunnen noemen. Redeneringsfout mijnerzijds, maar dat gaf ik al aan, dat ik inzag dat mijn hoofdvoeding hier zelfs zonder belasting 5,2 A doorheen jaagt. Wat ik hoopte was dat iemand retour zou komen en zou zeggen, nee hoor, om die en die rede. Maar ik vrees dat ik mijn eigen fout wel degelijk goed heb ingezien. Het kan gewoon niet op deze manier.
Bij dezen bied ik iedereen alvast mijn excuus aan, maar forums zijn echt niets voor mij. Ben gelukkig geen domme jongen dus dop mijn eigen boontjes voortaan. Cherio.
-
Ach ik probeerde je te helpen maar geen probleem als dit niet meer hoeft. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken voor je :angel:
Ik denk dat je concept transformator misschien nog een keer op wikipedia wilt bekijken. Of dit nu 1:1 is of wat anders.
-
Fora hebben een gebruiksaanwijzing, net als mensen. En soms wil je heel graag gelijk horen waar je op zit te wachten, maar mag je door een heel woud aan zijpaden en andere vertakkende opmerkingen heen snoeien. Dat hoort er gewoon bij. Communicatie is gebaat bij feedback en dat heb je een op een nou eenmaal meer en sneller dan hier. Alleen die wisdom of the croud he, die vind je niet op elke straathoek.
Dan je probleem/oplossing ( al hoeft het al niet meer). Ik heb geleerd dat transformatoren helemaal niets aan gelijkstroom vinden. Daar magnetiseert de kern van en volgens mij was het niet de bedoeling om een fikse elektromagneet te bouwen. :angel:
-
Het probleem is als volgt... 2 van deze groepen, welke ieder een gescheiden segment van de baan voeden, kunnen door tussenkomst van een treinwieltje onder bepaalde omstandigheden met elkaar kortsluiten.
Ik zie helemaal niet dat dit een probleem is. Waarom denk je dat?
-
Hoi Klaas, hou maar op. Ik heb hem al weggejaagd vrees ik ondanks alle goede bedoelingen. ;D
-
Ik hou er rekening mee dat hij weer terugkomt. Hij zegt wel dat hij zijn eigen boontjes kan doppen, maar op het gebied van elektronica mist hij duidelijk wat basiskennis.
-
Het als weer even geleden dat ik in de schoolbanken zat bij E-Techniek, maar volgens mijn trekt een trafo zich niets van de wet van Ohm (V=IxR) aan.
Iets met spoelwerking, tegen-emk en dergelijke.
Maar als iemand denkt dat ik er naast zit: Be my guest om me te corrigeren.
Zou een mooie boel zijn op mijn boot, trek ik continue 3.5 KVA van de steiger, ook onbelast . . . . ;D
-
Waar het hier om gaat is dat hij probeert gelijkstroom te transformeren, en dat lukt niet met een gewone transformator.
Dus niks met spoelwerking, de stroom wordt bepaald door de ohmse weerstand van de trafowikkeling.
-
Ik zit de conversatie tussen Fidoboy en mij nog een keer door te lezen en wat ik in het begin absoluut niet door had is dat hij werkelijk een trafo aan een gelijkspanning heeft gehangen die dan vervolgens met zijn primaire wikkeling als in verzadiging gaat en continue stroom trekt zonder dat er secundair een belasting aan hangt ;D tja...
Aangepast voor Klaas ;)
-
Al zou er een belasting aan hangen, dan maakt dat niks uit. Je kunt er primair zo veel gelijkstroom door sturen als je wilt, maar aan de secundaire kant gebeurt er helemaal niks.
-
...behalve bij in- en uitschakelen (want fluxverandering)! :angel:
François
-
En als je gelijkstroom heel vaak van polariteit laat wisselen, zeg met een frequentie van 50 hz, gaat het ook prima! :D
-
Motortje met contactpuntjes ervoor zetten. (y)
Bart
-
Maar de LM317 gaat dan ik "hick-up mode", en daarbij wordt toch steeds het maximum vermogen getrokken door de trafo bij geen belasting. (mijn LM317's maken op dit moment 14V rijspanning overigens.
Uh nee... hiccup-mode is iets wat voorbehouden is aan schakelende regelaars. Mijn LM317's althans kakken in en dat blijven ze ook doen zolang ik de foutsituatie niet ophef. Hiccup mode is praktisch onmogelijk bij deze dingen omdat hun fout-detectie geheel anders werkt dan bij een schakelende voeding.
Martin, je bent vast een hele fijne goser, echt, maar vrees dat ik het op moet geven. Jij begrijpt duidelijk iets niet. Misschien begrijp je niet wat een 1:1 trafo is, of iets anders wat ik over het hoofd zie, maar ik heb mijn vragen en opmerkingen nu 3 maal doorgelezen, ik kan het echt niet duidelijker schetsen.
Dat is in dit geval dan ook een goede les voor een volgende keer. Elektrische circuits uitleggen in woord is iets wat al snel de mist in gaat, zoals je in dit geval gemerkt hebt, al had 'schakelende voeding' bij de meesten al een belletje moeten doen rinkelen wat betreft polariteit van de spanning, daar dergelijke voedingen over het algemeen DC uitspugen en als het wél AC is, dat vaak op een veel hogere frequentie doen dan gewone bliktransformators.
Even afgezien van het probleem (wat ik ook niet begrijp, door gebrek aan een schema), kun je het, als je dat wil, wel oplossen met schakelende regelaars. Maar let op: die van Aliexpress zijn 9 van de 10 keer ongeschikt omdat ze niet geïsoleerd zijn. Das voor de meeste toepassingen geen punt, in dit geval (wat ik dus niet begrijp) wél.
De schakelende regelaar gedraagt zich als een trafo met gelijke primaire en secundaire, maar dan voor gelijkstroom.