BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Shinkansen200 op 03 April 2008, 15:41:42
-
Ik heb sinds 2 dagen 2 van die mooie Artitec Plan E-tjes in mijn bezit (en heb er gelijk 2 van de volgende serie besteld ;) ), maar nu zit ik met een klein probleempje, de rijtuigen hebben de neiging om te gaan overbufferen, en zich daardoor uit de rails te trekken. ik dacht eerst dat dit door de meegeleverde (kort) koppelingen kwam, dus heb ik die laten verwisselen (een van de rijtuigen was beschadigd, dus kon ik die mooi even ruilen), maar het probleem blijft bestaan. ik rijd op Trix C-rails, en mijn kleinste boogstraal is R2 (+/-435mm geloof ik) wat waarschijnlijk een gedeelte van het probleem is. weet iemand hier een oplossing voor dit probleem? ik zat er zelf aan te denken om de buffers een klein stukje te verkorten, maar vind dat nogal drastisch voor zo'n duur model.
groeten,
Sander
-
Heb je al op de site van artitec gekeken?
-
Als het goed is, hoor je bij de rijtuigen kleine koppelingaanpassingen meegeleverd te hebben, waardoor de rijtuigen iets verder uit elkaar komen. Het probleem van overbufferen is daarmee van de baan.
Gerard
-
Ah ik zie het nu, had er de vorige keer overheen gelezen, stom. :-[
maar goed volgens mij heb ik dus inderdaad die verlengde koppelingen, en het probleem blijft bestaan, wel is waar een stuk minder, maar vooral bij de wissels, waar ik dezelfde boogstraal hanteer blijven de rijtuigen van tijd tot tijd achter elkaars buffer hangen.
-Sander
weerd, zal het even nakijken, hoop dat je gelijk hebt :)
ps, heb net gekeken, en het zat er inderdaad bij, stom van me :-[
-
Is een bekend probleem ik heb er zelf ook last van, maar alleen bij geduwde treinen. Bij getrokken treinen gaat het gewoon goed, is dat bij jou ook?
-
Michiel, getrokken gaat in ieder geval een stuk beter dan geduwd, het achterste draaistel loopt er wel regelmatig uit, maar ik denk dat dat meer met de wielstellen en het lage gewicht van de rijtuigen te maken heeft, geduwd is een heel ander verhaal, na de eerste bocht lag het setje meteen een heel end naast de rails.
ps, heefd iemand wel eens geprobeert de rijtuigen te verzwaren, of is dit niet echt nodig?
-Sander
-
De wielen verwisselen voor exemplaren met een langere flens wil ook wel helpen, dat heb ik ook gedaan, getrokken gaat er nu niks mis. De standaard wielen die er onder zitten zijn RP-25 wielen met een hele korte flens, ik heb ze verruild voor de standaard Roco wielen en dat gaat prima.
-
Aan de 144 gram van het rijtuig ligt het niet. Het ligt puur aan de wielen, die geen RP25 zijn overigens; zie de opmerkingen bij de materieelverslagen nav de test .
Groet,
Huibert
-
heb vanmiddag die verlengstukken op mn koppelingen gelijmd, en gelukkig heeft dit het ontsporen zo goed als opgeheven. het verwijderen van de koppeling heeft er helaas wel voor gezorgd dat een van de WC afvoer pijpen er af schoot, gelukkig moet dat wel te lijmen zijn, maar blijft zonde :(
anyway, iedereen bedankt voor de hulp!
-Sander
-
Sander,
Nog even terugkomend op het ontsporen van het achterste draaistel: bij mij werd dit veroorzaakt door het minder soepel draaien van het stel om z'n as. Dit kwam weer door het aangebrachte vulringetje tussen draaistel en bodem (zit niet bij alle draaistellen). Door dit ringetje wordt als het ware de lengte van de schacht van draaistel tot de borgnokjes, waarmee het stel in de bodem wordt geklikt, te kort en klemt het stel enigszins in de bodem, waardoor het een beetje stroef draait. Iets aan de onderkant van de borgnokjes weghalen (vijlen) was de oplossing.
Overigens liepen bij mijn plan-E's ook nogal wat wielassen aan de bovenkant aan tegen de draaistellen. Ook hier heb ik de nodige ruimte moeten maken om de rijtuigen soepel te laten lopen. Ook heb ik de originele wielen op 13,8 mm binnenkant flens afgesteld (is wel niet zoals het hoort, maar werkt wel bij Märklin C-rail) en heb de remvoeringen verwijderd (al helemaal niets voor de puristen onder ons, ik weet het). Nu lopen 7 rijtuigen achter de Mä 1215 op hoge snelheid door alle mogelijke Mä C-rail wisselcombinaties en R1-bochten zonder probleem. Dus bij normaal bedrijf loopt het geheel als de spreekwoordelijke trein. Sommige van deze ingrepen zijn misschien niet werkbaar ingeval van jouw Trix rail maar misschien hebben jij en anderen hier wat aan.
Succes en groet,
Kees