BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: F.Koers op 08 October 2022, 14:27:53

Titel: lokadres programmeren
Bericht door: F.Koers op 08 October 2022, 14:27:53
Beste allen,
Programmeren van de lokdecoders doe ik met de Roco start 21 en multi lokmaus,dat lukt
Maar dan rijden de lokomotieven niet alleen op het geprogammeerde nummer maar ook op elk willekeurig ander nummer,de aansturing werkt alleen op het geprogrammeerde nummer, op deze manier gaan alle treinen op de baan rijden,dus niet afzonderlijk te regelen
Wat is er aan de hand ?
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: ex44 op 08 October 2022, 14:32:44
Zo te horen programmeer je je loks allemaal tegelijk.
Beter is elke lok apart op een speciaal daarvoor ingericht programmeerspoor te programmeren.
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: phdirk op 08 October 2022, 16:45:43
Volgens mij heeft de witte z21 Start geen aparte aansluiting voor een programmeerspoor. Je zult dan moeten kijken of je het met POM (Programming on Main / Programmeren op het Hoofdspoor) voor elkaar kunt krijgen. Je moet dan bij POM het bestaande adres van de loc opgeven en dan aangeven welke waarde CV3 moet krijgen. Dan wordt dan het nieuwe adres,
Anders zul je de locs individueel op de baan moeten zetten en apart moeten programmeren, of als je gaat programmeren een apart stukje spoor aansluiten en daar je locs op programmeren. De baan moet dan worden losgekoppeld.
 
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: Ronald Halma op 08 October 2022, 17:30:08
Niet moeilijk doen, z21 heeft geen aansluiting apart en de handleiding stelt voor om een programmeerspoor te maken en als je die wilt gebruiken even de stekker om te stekken op de centrale (of je maakt er een schakelaar tussen).  Anders zorgen dat er inderdaad maar 1 loc op je baan staat, alleen die die je wilt aanpassen in adres. Was met de Multimaus ook al zo :)
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: F.Koers op 09 October 2022, 15:08:46
Allen bedankt voor het antwoord,ik ben er nog niet uit. mijn dubbele baan ligt op een stuk spaanplaat van 125 X250 cm, niet zo groot dus en op deze baan programmeer ik ook ,lok voor lok en alles van de baan, moet toch kunnen?
Mijn eerdere baan was veel groter en programmeerde  ik op dezelfde manier met de lokmuis 2 ging prima
Intussen heb ik op dit forum een reactie van Klaas Zondervan gelezen dat je bij digitaal geen ontstoringsrail moet hebben,dus knip knip de condensator eruit geknipt ,helaas geeft dat geen soelaas, wat nu te doen ?
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: erikkral op 09 October 2022, 15:33:51
Als je alle andere locs van de baan haalt voordat je een loc gaat programmeren, dan doe je daar niets fout.
Je geeft ze tenminste niet allemaal hetzelfde adres, wat goed is.

Probeer het eens met dit stappenplan (http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=468.0).
Ik heb hem ook gebruikt en ik kom ermee uit de voeten.

Alleen de lokadres veranderen doe je met menu + 1. Zie daarvoor stap 2

Algemeen: wisselen tussen rijden in de bibliotheekmodus en adresmodus, dit geschied door de shifttoets in te drukken gelijk met de lok/wisseltoets.
In deze stappen gaan we rijden in de bibliotheekmodus.

Er zijn twee dingen die gedaan moeten worden:
1. De lok (de trein) moet een plaatsje krijgen in de multimaus-bilbiotheek (geheugen)
2. De decoder in de lok moet een adres krijgen.
Het nummer in de bibliotheek moet overeenkomen met het adres wat je aan de decoder gaat geven. Dat wordt hieronder uitgelegd.

Stap 1. Eerst het plaatsje in de multmaus aanmaken
Deze stap kan je nog doen met alle locs op de baan.

Stap 2. Nu het adres in de lokdecoder programmeren.

Het moet nu gereed zijn.
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: F.Koers op 10 October 2022, 12:04:04
Hallo Erik, bedankt voor je antwoord, helaas gaat er iets niet goed : stap 1 ging probleemloos, bij stap 2 kwam ik tot punt 4: er staat bij mij  dan geen W=3 maar C=1 en na even wachten : ERR2 en ik kom niet verder
Erger nog geen lok is meer te lokaliseren of te programmeren. Wat nu ?
groetjes  Frans
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: ex-DR V100 op 10 October 2022, 15:10:16
Een error kun je meestal in de handleiding opzoeken.
Hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89103.0 is error 2 een te oude decoder ...

Marc
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: Ronald Halma op 10 October 2022, 15:14:43
Kan, Error 2 is meer dat er geen reactie komt van de decoder. Dus daartussen (decoder en handregelaar) kan van alles mis zijn.
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: Ronaldk op 10 October 2022, 15:34:41
Wat Ronald H al aangeeft:

W=3 maar C=1 en na even wachten : ERR2 en ik kom niet verder

Wat Ronald H al aangeeft: Uit de handleiding van de multimaus over ERR2

(https://images.beneluxspoor.net/abload/2496/afbeelding_2022-10-10okc7t.png) (https://images.beneluxspoor.net/abload/2496/afbeelding_2022-10-10okc7t.png)

Aangezien je hebt aangesloten op een (witte) z21(start) kan deze ook de huidige adres uitlezen en weergeven.  Het kan dus zijn dat je even de lok op een schoon stukje rails mag zetten. Let op bij het programmeren van "lange adressen". Kijk daarvoor even in de handleiding.
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: F.Koers op 10 October 2022, 18:55:06
Allen bedankt, maar voor de goede orde :ik heb 10 loks met allen een Esu decoder 59620 en allemaal reden ze apart op elk nummer en na ,de wijziging geen enkele reactie meer; hoe krijg ik de lokmuis weer in de oorspronkelijke  fabrieks instelling en hoe kan ik controleren of er een condensator in mijn baan zit ?
Zoals gezegd heb ik de condensator er al uit geknipt
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: rhberk op 10 October 2022, 19:40:56
Controleer eerst even of er spanning op de baan staat door bijv. een lampje met een paar draadjes tegen de rails houden.

Uitlezen lukt kennelijk niet dus wat je kunt doen is de multimuis in de lokadres modus zetten door het pijltje linksonder ingedrukt te houden en dan kort op de toets rechtsboven met het lokomotief/wisselsymbooltje te drukken. Als het goed is krijg je dan te zien op welk lokadres de muis staat ingesteld: je ziet dan bijv. L0003.
Verander dit nummer met de 2 pijltjes links- en rechtsboven en begin met nummer 00001. Probeer bij elk nummer of er een trein op reageert.
Is dat het geval, noteer dan direkt het nummer en de trein en laat even weten wat het resultaat is.......
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: F.Koers op 11 October 2022, 19:07:29
Hoera, hartstikke bedankt, er staat stroom op de baan, gecontroleerd met lampje
De treinen rijden weer : L0002 is NS 1002, L0003 is NS 1003, L 0050 is NS 1150, L0060 is NS 1160, L0015 is NS 1215,
 L00007 is NS 1307
Er is nog een probleem: alle treinen rijden onder alle nummers, alleen als het niet zijn eigen nummer is dan is de rijrichting niet te veranderen  en ook de snelheid niet alsmede andere functies zoals licht en geluid
De bedoeling is natuurlijk dat de treinen onafhankelijk van elkaar te regelen zijn, stil op de baan kunnen staan en dus meerdere treinen onafhankelijk van elkaar aan te sturen zijn, al of niet met een slave
Hoe dit op te lossen ?
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: Ronald Halma op 11 October 2022, 19:33:12
alleen als het niet zijn eigen nummer is dan is de rijrichting niet te veranderen  en ook de snelheid niet alsmede andere functies zoals licht en geluid


Uiteraard. Je kunt die zaken alleen veranderen als je dat specifieke adres in beeld hebt.... alleen dan.
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: Remunj op 11 October 2022, 19:36:30
Je omschrijvingen zijn wat slecht te volgen maar ik doe een gok.
Zoals ik het nu lees heb je in de MultiMaus je locs in de loc bibliotheek gezet. Dat is puur en alleen een lijst in je MM om ze snel te kunnen oproepen en te bedienen.
Dat is wat anders dan de locs daadwerkelijk een eigen adres geven. Nu hebben al je locs nog steeds het standaard aflever adres 3. Dus ongeacht welke jij nu selecteert, ze reageren allemaal omdat ze dus allemaal adres 3 hebben.
Om de locs allemaal afzonderlijk een eigen adres te geven moet je de locdecoder met het gewenste adres programmeren.
En dat doe je door ze een voor een apart op de rails te zetten en dan de juiste procedure te volgen. Alle locs van de baan en alleen die loc op de baan zetten die je wilt programmeren. Als die naar tevredenheid het juiste adres heeft gekregen en er ook op reageert haal je die van de rails en plaats je de volgende loc. Enzovoort tot je ze allemaal gehad hebt.
Nu zullen ze allemaal alleen op hun eigen adres reageren.
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: rhberk op 11 October 2022, 22:21:47
Als een multimuis in de lokadres modus staat, is volgens mij de bibliotheek uitgeschakeld en reageert een lok alleen op het lokadres, dat in cv1 van die lok is vastgelegd. Bovendien, mochten ze allemaal op adres 3 staan dan zouden ze daar allemaal identiek op moeten reageren, dus allemaal vooruit of achteruit etc.
Maar het verhaal is wat onduidelijk dus Frans, doe nog even een test en zet alleen de 1002 op de baan en kijk of deze reageert op lokadres L0002, dus vooruit/achteruit en verl.. Blijft ie op andere adressen stil? Is dat het geval zet dan ook de 1003 op de baan en zet de muis op lokadres L0003: kun je nu de 1003 apart regelen of gaat de 1002 ook rijden?
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: Sven op 12 October 2022, 12:19:21
@rhberk: In zijn laatste reactie laat Frans blijken dat de locs wel apart aanspreekbaar zijn, maar hij niet helemaal goed door heeft dat je met de gekozen loc in de Multimaus niet de andere locs kan bedienen. Hij heeft dus niet een technisch probleem, maar het moet voor hem nog duidelijk worden dat de manier dat hij een andere loc kan aanspreken is alleen door een andere loc in de Multimuis op het scherm te tonen.
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: Ronald Halma op 12 October 2022, 13:11:32
Zo had ik het ook begrepen.
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: F.Koers op 12 October 2022, 18:48:43
beste Remunj, bedankt voor je antwoord, wat je zegt klopt wel maat dat heb ik al eerder  en nogmaals geprobeerd: een lok apart op de rails, dan de juiste procedure : menu+1 indrukken: display toont C1 en meteen daarna V=60 ,toets *oke: display toont L50(een vorige lok ) Plus en min toetsen naar 60( het beoogde nummer) . *oke  en de lok rijdt, maar bij intoetsen van plus-en min toetsen blijft de lok gewoon rijden
Het probleem is dus dat dat bij de juiste procedure : menu +1 indrukken kennelik weer in de lokmodus programmeer
Hoe kan het wel goed ?

groet Frans










l
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: Juroen op 12 October 2022, 19:11:06
Helpt dit?

Multimaus Nieuwe loc invoeren
https://www.youtube.com/watch?v=1caqw8SOZbs (https://www.youtube.com/watch?v=1caqw8SOZbs)

Multimaus Locadress programmeren
https://www.youtube.com/watch?v=NYISgWLA0F0 (https://www.youtube.com/watch?v=NYISgWLA0F0)

Groet Juroen
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: F.Koers op 12 October 2022, 20:54:35
beste Remunj, bedankt voor je antwoord, wat je zegt klopt wel maat dat heb ik al eerder  en nogmaals geprobeerd: een lok apart op de rails, dan de juiste procedure : menu+1 indrukken: display toont C1 en meteen daarna V=60 ,toets *oke: display toont L50(een vorige lok ) Plus en min toetsen naar 60( het beoogde nummer) . *oke  en de lok rijdt, maar bij intoetsen van plus-en min toetsen blijft de lok gewoon rijden
Het probleem is dus dat dat bij de juiste procedure : menu +1 indrukken kennelik weer in de lokmodus programmeer
Hoe kan het wel goed ?

groet Frans










l
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: Remunj op 13 October 2022, 08:04:58
Frans,
Naar aanleiding van jouw laatste reactie nog eens het draadje doorgelezen.
Zoals Sven En Ronald boven jouw reactie ook al aangegeven heb jij geen technische probleem.
Maar een gevalletje PEBCAK (Problem Exist Between Chair And Keyboard)  :angel:

Zoals jij het omschrijft heb je de locs afzonderlijk kunnen programmeren (een voor een op de baan) en werken ze op het geprogrammeerde adres.
En heb je in de MultiMaus de loc bibliotheek gevuld met je locs.
Tot zover lijkt alles in orde.
Maar daarna heb ik het idee dat jij het begrip digitaal rijden nog niet volledig begrijpt.

Jij selecteert een loc op je MultiMaus en laat die vervolgens rijden, bedient loc functies etc. Loc reageert hier op en gaat vrolijk zijn rondjes rijden. Helemaal zoals het hoort.
Daarna kies jij met de pijltjes toetsen een andere loc uit de bibliotheek om die te laten rijden.
Maar ben je verbaasd dat de eerste loc gewoon blijft rijden. Dat is helemaal zoals het hoort. Dat is nou juist het mooie van digitaal rijden dat je elke loc afzonderlijk zijn instructies kunt geven en die loc dat vervolgens uit voert. Daardoor kan je dus meerdere locs onafhankelijk van elkaar laten rijden.
Omdat jij na de eerste loc een andere loc geselecteerd hebt blijft die eerste loc net zo lang rijden totdat je die een nieuwe instructie geeft. Die gaat gewoon zelfstandig verder met waar ie mee bezig is.
Ik heb het idee dat jij denkt dan de eerste loc stopt zodra je een andere loc selecteert. Dat is dus niet zo.
Daarom denk jij dat alle locs op alle adressen rijden maar niet allemaal te bedienen zijn. Dat is niet zo. Ze reageren allemaal op hun eigen adres maar alleen als je die specifieke loc in je MultiMaus geselecteerd hebt kan je dingen wijzigen zoals snelheid, seinen bedienen etc.
Als je analooghandmatig rijdt (volgens mij bij jou het geval) kan je eigenlijk niet teveel locs tegelijk laten rijden omdat je meerdere paar ogen moet hebben om alle locs in de gaten te houden. En hoe meer locs er rijden hoe moeilijker het wordt om ze dan ook allemaal te bedienen. Je moet dan steeds snel wisselen op je MultiMaus.
Een oplossing hiervoor is om meerdere MutiMausen te gebruiken die elk een eigen loc bedienden. Dan kan je snel reageren.
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: F.Koers op 14 October 2022, 19:11:00
iedereen bedankt, voor het programmeren  was de instructie maar ook het filmpje helder , ook heb ik geleerd dat een geselecteerde lok eerst stil gezet moet worden  alvorens een volgende loc in beweging gebracht word, een slave zou dan inderdaad een leuke aanvulling zijn . Dus nogmaals bedankt en tot een volgende keer
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: Remunj op 15 October 2022, 11:47:17
ook heb ik geleerd dat een geselecteerde lok eerst stil gezet moet worden  alvorens een volgende loc in beweging gebracht word, een slave zou dan inderdaad een leuke aanvulling zijn
Hoe kom je daar bij? Dat heeft niemand je geleerd want dat is helemaal niet nodig.
Een loc kan je prima verder laten rijden als je een andere wilt bedienen. Alleen dat je gauw het overzicht kwijt raakt als er meerdere locs rijden en je wilt ze toch kunnen bedienen. Dan is een extra MM handig om ze apart te kunnen bedienen.
Maar heb je een rondlopende baan dan kan je prima een loc zijn rondjes laten rijden om daarnaast met een andere loc b.v. te rangeren op een zijspoor.
Titel: Re: lokadres programmeren
Bericht door: Ronald Halma op 15 October 2022, 13:59:46
Inderdaad, je vraagt je dan ook af waar dat advies vandaan komt :) Dat maakt ook dat het fenomeen digitaal vaak veel moeilijker gebrachtw ordt dan dat het uiteindelijk is  ;)