BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: AlbertG op 08 October 2022, 13:08:22
-
In bijgaande afbeelding de situatie.
Het kruiswissel is een Peco SL-90 Double Slip stream line, de overige wissels zijn Peco SL-E89, links en rechts.
De bochten in de grijs/paarse vierkanten link en rechts geven een schematische weergave van de werkelijkheid. De baan heeft in feite een hondebot vorm waarbij de treinen eindeloos rond kunnen rijden.
De treinen rijden rechts, de rode pijlen geven de rijrichting aan.
Op de baan hanteren we de regel dat de rode draad (de plus) altijd rechts zit in de rijrichting, dus 3 x R
De gele draad zit dan altijd links. Deze kan onderbroken worden met een zwarte draad naar een melder.
De twee zwarte blokjes geven aan dat dit een doodlopend opstelspoor is.
De centrale en de melders zijn van Digikeijs.
De vraag is nu, hoe we de wissels moeten bedraden. De handleiding van Peco geeft wel aan hoe je bij een enkel (kruis)wissel de spoorstaven moet isoleren maar niet hoe je dat doet bij een combinatie van wissels.
Dus waar komen de kunststof isolatoren, de metalen verbinders, de rode draad en de gele draad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Aansluiten-Peco-wissels-63415876de52f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Aansluiten-Peco-wissels-63415876de52f.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Peco-wissels-vergroot-6341599b92b32.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Peco-wissels-vergroot-6341599b92b32.png)
-
Heb je je gerealiseerd dat je bij de wisselverbinding bij de kruising te maken hebt met een keerlus?
Groet, Bas
-
Hoi Bas,
Dat vermoeden had ik al.
Ik rijd zelf met Märklin C-rails. Ik help een kennis met zijn 2-rail baan dus dit is redelijk onbekend terrein voor mij.
-
Ik denk dat de eerstvolgende vraag is of er al Peco wissels elders in de baan zijn aangesloten, en zo ja hoe?
Dan is het eenvoudiger in een antwoord op je vraag daaraan te refereren.
Bij de Engelsman is het het veiligste om alle railstaven te isoleren. Ik laat de rest aan de super-deskundigen over.
Grtz Gerard
-
Hallo Albert,
Op zich is het aansluiten van de wissel en de Engelse wissel niet het grootste probleem. Het probleem zit hem in de lussen links en rechts. Dat zijn keerlussen en daarvoor zul je dus een keerlusmodule moeten gebruiken. In het totaal drie, één links en twee rechts.
De SL90 is een niet gepolariseerde wissel en kan dus normaal worden aangesloten. Bij de SLE-089 wordt het puntstuk gepolariseerd via de polarisatieschakeling van de wisseldecoder. Daarvoor moet het puntstuk wel volledig zijn geïsoleerd van de andere rails. Dus de puntstukken aan alle kanten voorzien van geïsoleerde lasjes.
Dat puntstuk wordt aangesloten op de Puntstukaansluiting van de wisseldecoder. Vervolgens via het protocol van de wisseldecoder de polarisatie goed instellen en op juiste manier aansluiten.
-
Dirk heeft gelijk; was in de war met de code 75, die is er alleen in electrofrog
grtz Gerard
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Aansluiten-Peco-wissels-63415876de52f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Aansluiten-Peco-wissels-63415876de52f.png)
Uitgaande van het sporenplan en het gegeven dat er rechts gereden wordt kom ik tot het volgende:
de eneige plaats waar het tot een kortsluitprobleem komt is bij de verbinding Engelse wissel - wissel, dus de overgang tussen de 2 parallelle banen. Vervang je de Engelse wissel door een gewone, dan heb je een zuiver hondebot.
Dus in die genoemde verbinding van sporen dient een dubbele isolatie te komen.
Dan is er ook eigenlijk maar 1 "keerlus"probleem op te lossen, namelijk door het spoor rechts van de wissel na de Engelman een eind verder ( treinlengte) ook van een dubbele isolatie te voorzien.
Complicerende factor is dat dit spoor meteen splitst in 2 sporen, dus ook in het aftakkende spoor dient na treinlengte een dubbele isolatie aangebracht te worden.
Onder conditie zou dit voldoende zijn. Echter, als er een trein op laten we het noemen het 1e keerlusspoor stilstaat ( nog in de keerlus) en er een tweede binnenloopt in het 2e (of meteen doorrijdt), dan zou de situatie kunnen ontstaan, dat de nieuw binnenlopende trein de keerlus wil bedienen en tegelijkertijd de vertrekkende trein van spoor 1 dat ook wil. Dus een conflict voor de keerlusmodule.
In principe zijn hier 2 oplossingen voor.
a/ de diensregeling zorgt er voor, dat er nooit een 2e trein kan binnenlopen in de keerlusdelen. Dit is te bereiken door de hele keerlus, dus allebei de sporen, als bezet te zien, ook al is er een spoor vrij.
b/ door de keerlussporen 1 en 2 elk een extra schakeling te geven, die ervoor zorgt, dat als de ingaande wissel omschakelt (om een tweede trein binnen te laten lopen), het al bezette spoor doorschakelt naar het volgende baanvak, dus dat dat geen deel meer uit maakt van dde keerlus.
Overigens treedt het keerlusprobleem alleen op als van het naar boven wijzende "doodlopende opstelspoor" met dat zwarte blokje een trein weer op de baan wil. Daarom denk ik, dat een "dienstregeling" voor deze gevallen het simpelste is. Dus een trein die op 1 van de 2 keerlus sporen binnenloopt mag daar nooit tot stilstand komen, maar moet doorrijden tot na de dubbele isolatie.
Simpel en toch eenvoudig, met maar 1 keerlusmodule.
-
Iedereen bedankt voor de reacties.
Naar aanleiding van alle reacties en de uitgebreide uitleg van Veroniek lijkt het me verstandig het hele baanplan hier te delen zoals ik dat heb uitgewerkt in Rocrail. Daar wordt meteen de indeling in blokken duidelijk.
De baan bestaat uit een station en een schaduwstation met mogelijkheid tot rangeren op onbewaakte stukken spoor. De blauw en groen gekleurde elementen geven de verbinding weer tussen het station en het schaduwstation. Het schaduwstation is helemaal klaar en bedraad, inclusief de melders. Dat geldt ook voor de keerlus vanaf blok bk11 tot en met blok bk10. Dus we zijn bezig met de blokken bk1 tot en met bk4 en de wissels aan weerszijden.
De tot nu toe geschetste situatie staat in de ovaal, waarbij sw16 het kruiswissel is.
In het vierkant zie je echter nog een kruiswissel, sw15. Dus daar ontstaat een soortgelijke situatie.
Als je nu het geheel bekijkt, hoe zou ik dit dan moeten bedraden, en waar komen dan de keerlus oplossingen? Of nog beter, kan het zonder?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Aansluiten-Peco-wissels-baanplan-634293e4340fe.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Aansluiten-Peco-wissels-baanplan-634293e4340fe.png)
-
Als je nu het geheel bekijkt, hoe zou ik dit dan moeten bedraden, en waar komen dan de keerlus oplossingen? Of nog beter, kan het zonder?
Zonder keerlusoplossingen lijkt me onmogelijk, omdat je door de overgangen bij 15 en 16 juist keerlussen hebt gemaakt.
Voor de oplossing(en) moet ik verder bestuderen hoe het precies in elkaar zit. Daarbij neem ik aan, dat je wel van de mogelijkheden van baanwisseling gebruik wil blijven maken.
-
Duidelijk.
Om van ander gedoe af te zijn is de simpelste oplossing de gehele baan met station of wat dan ook van dezelfde polariteit te voorzien.
De keerlusbaanvakken dan in de beide "uiteinden" van het hondenbot plaatsen.
Blok 26 zou aan de ene kant een geheel omschakelbaar blok kunnen zijn (of indien qua lengte mogelijk een stuk hiervan tot "keerlus" promoten), aan de andere kant één van de blokken 5, 6, 8 of 9.
Daarmee voorkom je allerlei gedoe rond de Engelse wissels.
2 keerlusmodules.
Dan zul je waarschijnlijk wel op bepaalde stukken je geel en rood moeten omwisselen, maar dat kan geen probleem ijn.
-
Hoi Veroniek,
Enorm bedankt voor je tijd en inspanning.
We hebben dus 2 van deze nodig: https://www.dtswebshop.nl/nl/keerplus3.html (https://www.dtswebshop.nl/nl/keerplus3.html).
Bij de indeling van de blokken hebben we er rekening mee gehouden dat de langst mogelijke trein er ruim in past.
Voordat we verder gaan met aansluiten pak ik een rode en gele stift om de draden in te tekenen.
Het is voor de baan van een kennis die ik help. Ik heb later deze maand weer met hem afgesproken waar ik dit met hem ga bespreken. Het kan dus even duren voor ik weer reageer op dit bericht. Maar we gaan er uit komen.
Voor mij als 3-railer is dit helemaal nieuw maar ik leer er weer een hoop van.
Nogmaals bedankt.
-
Ik heb het uitgewerkt in bijgaand schema.
S1, S2 en S3 verwijzen naar de secties 1 t/m 3 in het aansluitschema van de KeerPlus3.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Aansluiten-Peco-wissels-baanplan-keerlusmodule-6343f0f97b91d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Aansluiten-Peco-wissels-baanplan-keerlusmodule-6343f0f97b91d.png)
-
De keuze van een merk keerlusmodule laat ik aan jou. Er zijn genoeg verschillende te koop, de kwaliteiten ken ik niet. Deze moet in ieder geval ook gevoed worden met een aparte spanning of DCC (maar DCC heb je al). Ik lees wel iets over uitgangen tbv bezetmelding.
Ikzelf ben geen voorstander van onnodige rail isolaties en bedrading van detectie-secties.
De simpelste oplossing is 2 draden direct naast de scheiding aan de "gewone" baan (of ringleiding DCC), en 2 draden naar de keerlussectie. 4 x 5 cm. lijkt me voldoende.
-
De simpelste oplossing is 2 draden direct naast de scheiding aan de "gewone" baan (of ringleiding DCC), en 2 draden naar de keerlussectie. 4 x 5 cm. lijkt me voldoende.
Ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt.
Heb je dan geen keerlusmodule nodig?
En wat is 4 x 5 cm?
-
Jawel, anders is er alleen maar kortsluiting.
2x 5 cm kabel (rood en geel in jouw kleuren) van de baan naar de keerlusmodule (ingang) en 2x 5cm kabel (oranje en groen bijv.) (uitgang) naar de keerlussectie. Kijk maar eens bij Lenz, mijn favoriet, de LK200.
-
Ok, bedankt. Ik ga die Lenz eens opzoeken.
-
Meerdere oplossingen voor de keerlus: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Keerlus (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Keerlus)
Wat ik me afvraag bij gebruik van de Lenz LK200: hoe maak je bezetmelders in die keerlus? Dus 1 aan het begin en 1 aan het eind.
-
Staat in de handleiding.
-
Bedankt. Ik heb niet verder gekeken dan het aansluiten op de keerlus. Sorry :angel:
-
Bij een keerlus met twee wissels kun je volgens mij geen Digikeys keerlusmodule gebruiken. Dat is al een keer in een topic behandeld. De spec/mogelijkheden van Lenz ken ik niet. Ik heb de (kortsluitvrije) RoSoft Xtreme keerlusmodule gebruikt. Gaat prima. De noodzakelijke detectieblokken kun je kort houden; bij mij 7 cm. Op de website zie ik dat RoSoft niet meer levert. Mogelijk heeft Karst Drenth in zijn nieuwe YaMorc producten een vervanging hiervoor.
Rian
-
De eerste DTS KeerPlus module is geïnstalleerd en werkend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Keerplus-6365280c5a495.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Keerplus-6365280c5a495.jpg)
Deze keerlus oplossing ligt aan de linkerkant van de baanplan.
Volgende stap is de aansluitende wissels aansluiten.