BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Vergelijkingen tussen verschillende merken => Topic gestart door: ReNeGe op 06 October 2022, 08:29:06
-
Bij Roco is al geruime tijd de NS Vectron leverbaar en sinds kort ook de versie van Piko. Nu wil ik een Vectron aanschaffen, maar welke is beter, of is het alleen een kwestie van persoonlijke smaak? Iets wat mij bij de Roco tegenhoudt is het eerder genoemde monteren van veel losse en priegelige onderdeeltjes en de hogere prijs ten opzichte van de Piko. Zijn er meer pro's en contra's ?
-
ROCO vind ik op dit moment de mooiste, PIKO heeft zijn model verpest om de logo verkeerd te doen, ze hebben de schaduw zwart gemaakt ipv wit.
-
Ten aanzien van de losse onderdeeltjes: Je hoeft natuurlijk niet alles te doen, enkel de "grote" die in het zicht komen.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, moet ik kiezen: Roco.
Edit: Heb snel even wat plaatjes bekeken, zo op het oog blijven de stroomafnemers/pantografen van Roco toch mooier, ondanks een upgrade van Piko tov hun eerdere model.
Qua verschil in prijs kom ik op 30 euro, uitgaande van DC-analoog.
-
De Marklin Vectron komt er binnenkort ook aan, het moeten bevestigen van onderdeeltjes bij de Roco lok heeft mij doen besluiten die te annuleren en de Marklin te bestellen. De prijsverschillen tussen de ac versies van Piko, Roco en Marklin zijn maar heel beperkt.
-
Zelf heb ik geen Vectron, maar wel locs van zowel Roco als Piko. Met Piko is weinig mis, behalve dat het racewagens zijn. Bij gelijke spanning rijdt een Piko veel harder dan een Roco. Als je digitaal rijdt kun je dat temmen in de decoder, maar analoog kan het onhandig zijn.
-
De Roco Vectron is in mijn ogen ook mooier ten opzichte van de Piko, en dan met name de al eerder genoemde panto's op de Roco Vectron. Rijeigenschappen zijn ook goed.
Is er niemand in je (hobby) omgeving die de kleine onderdelen voor je wil monteren?
-
De Marklin Vectron komt er binnenkort ook aan, het moeten bevestigen van onderdeeltjes bij de Roco lok heeft mij doen besluiten die te annuleren en de Marklin te bestellen. De prijsverschillen tussen de ac versies van Piko, Roco en Marklin zijn maar heel beperkt.
De DCC versie van Marklin/Trix is ook een behoorlijk stuk duurder. (± € 70,-). Ik vraag mij dan af of dat te rechtvaardigen is. Lastige keus!!
Zit er nog verschil in de sound?
-
zie ook: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92945.msg3222108441#msg3222108441
-
Ik heb nu een Roco Shark en een Marklin hobby Vectron, dan klinkt de Roco veel beter. Hoe dat met de nieuwe Marklin Vectron is weet ik niet, maar meestal klinkt Roco beter.
-
........................... Iets wat mij bij de Roco tegenhoudt is het eerder genoemde monteren van veel losse en priegelige onderdeeltjes en de hogere prijs ten opzichte van de Piko..........
Die priegelige onderdeeltjes zijn voor mij juist het leukste handelingen om de modellen (bijna) correct te maken.
Toen de eerste Vectron modellen van Roco uitgebracht werden bleek mij dat genoemde firma zelf niet wist hoe en wat eronder hoort. Deze instructies worden tot op heden nog altijd gebruikt.
-Standaard zaten er bij de eerste releases altijd SCMT antennes bij en bijv. de tweede ZUB -voor de andere rijrichting- ontbreekt bij ieder model. (alleen voor toelating CH en origineel gebouwd t/m 2017). Nu laat men die wel eens achterwege en daar heb ik nog geen fout in kunnen ontdekken. Vanaf 2018 zijn er bij seinen in CH alleen Eurobalises geplaats en die verzenden ook de data voor ZUB/Integra en zijn die betreffende antennes niet meer nodig.
-De vijfde LZB positie onder lok wordt verkeerd aangegeven.
-Cabine zijden worden niet aangegeven, dus de positie alwaar de grondradar moet komen is niet duidelijk.
-ATB opnemers zijn bij geen een Roco model aanwezig. Zouden horen te zitten tussen de SCMT en Mirel locaties.
-SHP (op alternatief draaistelzijkant) wordt indien nodig, ook wel goed toegepast.
Uitgangspunt over wat en niet onder moet kan het UIC raster zijn en nog beter is het om er achter zien te komen met wel pakket de lok uitgerust is.
Enige jaren geleden kon men nog info bij Siemens downloaden waar en welke antenne's op welke posities geplaatst waren.
-
-Cabine zijden worden niet aangegeven,
Op foto's van het Roco model zie ik nummers naast de cabinedeuren staan.
-
Op foto's van het Roco model zie ik nummers naast de cabinedeuren staan.
Ik heb het in de tekst over de bijgeleverde instructies met de tekening van de onderzijde!?
-
Aha, op die fiets.
Ik heb die handleiding gevonden op de Roco site: https://www.roco.cc/static/version1662032330/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/AN/1/DE/8071973920.pdf (https://www.roco.cc/static/version1662032330/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/AN/1/DE/8071973920.pdf)
Helemaal rechts onderaan is aangegeven dat daar cabine 1 zit.
-
LS Models gaat er ook nog een uitbrengen.
Zie hier alle beschikbare en geplande NS Vectrons (https://nlinmodel.nl/?ff5=163&ff2=101&ff9=265&ff10=449)
Koen
-
Nou Renege, vertel eens: al een keuze gemaakt?
-
Märklin komt met twee modellen, volgens de advertenties, dus twee verschillende nummers, onder hetzelfde bestelnummer
-
Nou Renege, vertel eens: al een keuze gemaakt?
Ja, denk het wel. Ik hoef geen sound, dus Trix valt af. In het tweede bericht werd als enige over specifiek het NS model gesproken, Piko heeft het grote NS-logo fout gedaan. Daarbij schijnt de Roco beter te rijden en heeft mooiere panto's, dus ondanks dat je zelf nog met onderdelen moet fröbelen ga ik toch maar voor een analoge Roco waar ik een decoder in prik.
René
-
Märklin komt met twee modellen, volgens de advertenties, dus twee verschillende nummers, onder hetzelfde bestelnummer
Op de Märklin website zie ik nummer 193 733-3
https://www.marklin.nl/producten/details/article/39335
Welke heb jij nog meer gezien?
Koen
-
Piko heeft het grote NS-logo fout gedaan.
Dat is niet zo mooi, maar wat is er dan fout?
Koen
-
Volgens de Märklin advertentie in nederlandse bladen komen er de 733 en de 766
-
Dat is niet zo mooi, maar wat is er dan fout?
Het stukje van het witte NS-logo dat onder de blauwe 'flow' verdwijnt, hoort heel licht blauw te zijn. Maar bij Piko hebben ze dat veel te donker gemaakt. Ik vraag me af of het donkerblauw of zelfs zwart is, dat kan ik op foto's nog niet echt zien. Zal het eens in een winkel bekijken. Maar voor mij zou dit ook een reden zijn om niet voor Piko te kiezen in dit geval.
Bor
-
Als ik foto's vergelijk van de echte, van het Roco model en het Piko model, dan zie ik daar geen echt storende verschillen.
-
NS: https://treinposities.nl/foto/100982
Piko: https://webshop.pijplines.nl/Piko-59730-NSI-Elektrische-Locomotief-BR-193-Vectron-DC-Analoog
Roco: https://webshop.pijplines.nl/Roco-79974-NS-Elektrische-Locomotief-BR-193-759-8-Vectron-AC-Sound
't is niet zwart maar ook niet zoals het hoort te zijn bij de Piko.
-
Precies, bij het grote voorbeeld steekt het anders gekleurde puntje lichter af tegen het NS-blauw (exacte kleur lijkt te variëren afhankelijk van lichtinval), bij het Piko model steekt het juist donkerder af.
-
Wat foto materiaal verzameld.
Foto van de Piko:
(https://www.modeltreinstore.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/i/piko-59730-1_1.jpg) (https://www.modeltreinstore.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/i/piko-59730-1_1.jpg)
(bron: https://www.modeltreinstore.nl/piko-56521-smartdecoder-xp-5-1-s-tgk2-plux22-inkl-lautsprecher-61737)
Foto van de Roco:
(https://webshop.pijplines.nl//Files/2/67000/67195/ProductPhotos/1920x1080/1820424558.jpg) (https://webshop.pijplines.nl//Files/2/67000/67195/ProductPhotos/1920x1080/1820424558.jpg)
(bron: https://webshop.pijplines.nl/Roco-79974-NS-Elektrische-Locomotief-BR-193-759-8-Vectron-AC-Sound)
En 1:1
(https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2021/12/ns_vectron_193759_koppelpoort.jpg) (https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2021/12/ns_vectron_193759_koppelpoort.jpg)
(bron: https://www.treinreiziger.nl/treinreis-naar-berlijn-eind-2023-toch-sneller-dankzij-lease-locomotieven)
De Roco is inderdaad beter wat betreft het stukje logo wat in het blauw steekt.
Edit: zie nu dat Rick ook al net wat foto's gelinkt heeft.
Wat me ook opvalt is dat bij de Piko geen gevaren-driehoeken schuin boven de deuren staan en bij Roco en 1:1 wel.
Persoonlijk vind ik het zo op het eerste gezicht geen schokkende verschillen. Bij mij staat deze loc ook nog wel op mijn verlanglijstje om ooit een keer te kopen. Ik zou bij deze twee merken vooral een keuze maken op basis van de prijs.
Koen
-
Roco lijkt ook fijnere handgrepen te hebben, en de zwarte snor aan de voorzijde, is fijner bij de Roco.
-
Zou daar voorzichtig mee zijn. Die foto's zijn slecht te vergelijken qua standpunt en belichting. Bovendien lijken mij de handgrepen naast de deuren juist bij de PIKO fijner.
Kortom: ga bij je dealer langs en vergelijk ze onder dezelfde omstandigheden.
-
Dat zal niet helemaal gaan, de zwarte handgreep naast de frontseinen is 1 van de onderdeeltjes die je, als je zin hebt, bij het model van Roco er nog op kunt zetten.
En juist die zwarte handgreep lijkt me bij de Piko wat aan de dikke kant.
Zwaarwegender vind ik echter de afwerking van het NS-logo bij de Piko, hoewel je ook iets kunt zeggen over het ontwerp zelf. Beetje als dit: https://www.rail-pictures.com/bild/switzerland~electric-locomotives~re-485-bls/39913/on-the-evening-of-22-march.html, was er iets beter nagedacht waren de witte letters "vrij" geweest. Gelukkig worden die loks nu van een andere outfit voorzien.
-
Volgens de Märklin advertentie in nederlandse bladen komen er de 733 en de 766
Heeft er iemand een scan/foto/plaatje van een dergelijke advertentie?
Koen
-
Een winkel in Duitsland komt ook nog met zo'n hok in een set met vijf NightJet rijtuigen van LSM uit. Nog meer keuze... ;D
-
Voor mij is de Roco nr.1. De losse onderdelen maken het helemaal af. Die zijn overigens het makkelijkste te bevestigen door het onderdeel waarop de meeste moeten worden bevestigd even er onderuit te trekken. Dan kun je zonder veel gepiel alles aanbrengen en vervolgens dit onderdeel weer terug klikken. Even de handels van de kranen aan de rem slangen met een tipje verf geel en rood maken en klaar.
Spoorfan
-
ik ben voor de Roco gegaan, ik stoor me persoonlijk aan de ruitenwissers van Piko, en die onderdelen is voor mij geen probleem het maakt het voor mij af, en ik kon aan de Roco voor onder de prijs van een piko komen dan is de keus ook nog eens snel gemaakt.
groet Dave
-
Heeft er iemand een scan/foto/plaatje van een dergelijke advertentie?
Koen
Aanvankelijk had Märklin de 766 aangekondigd. Later is dit gewijzigd in de 733. In de railbladen heeft geen advertentie gestaan dat er twee verschillende nummers worden uitgeleverd.
-
ik stoor me persoonlijk aan de ruitenwissers van Piko
Wat is je bezwaar?
-
Aanvankelijk had Märklin de 766 aangekondigd. Later is dit gewijzigd in de 733. In de railbladen heeft geen advertentie gestaan dat er twee verschillende nummers worden uitgeleverd.
Op de Marklin website staat nog 733
https://www.marklin.nl/producten/details/article/39335
Ik wacht wel af als die tzt uit komt.
Koen
-
Het stukje van het witte NS-logo dat onder de blauwe 'flow' verdwijnt, hoort heel licht blauw te zijn. Maar bij Piko hebben ze dat veel te donker gemaakt. Ik vraag me af of het donkerblauw of zelfs zwart is, dat kan ik op foto's nog niet echt zien. Zal het eens in een winkel bekijken. Maar voor mij zou dit ook een reden zijn om niet voor Piko te kiezen in dit geval.
Bor
Foto's van de 193 759
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20210805-153717-63446a3ba15f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20210805-153717-63446a3ba15f6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20210805-152317-63446a3d00fa7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20210805-152317-63446a3d00fa7.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/roco-vs-piko-6347e4d777b72.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/roco-vs-piko-6347e4d777b72.jpg)
Ik heb even de koppen vergeleken, er zijn best wel verschillen:
Roco heeft bovenaan gele waarschuwingsstickers, Piko niet
Roco en 1:1 heeft een horizontale naad, Piko een regengoot boven de deur
Roco heeft camera met reliëf, Piko heeft het geprint
Roco heeft "die dingen bij de ruitenwissers"grijs gemaakt, Piko niet
Roco en 1:1 heeft geen doorlopende verticale naad, Piko wel
Roco heeft onder de buffer op de tredebak iets geels, Piko niet
Roco heeft dunnere snorharen en in reliëf, Piko dik en plat
Roco heeft zwart deurrubber, Piko niet
Overigens is Roco af fabriek al uitverkocht. Mocht er volgend jaar een rerun komen, is er een grotere nummerkeuze mogelijk en wordt het overtuigender om er een Berlijntrein aan te haken dan de huidige Nightjet-loks.
Gegroet, René
-
Sommige winkels hebben deze van Roco nog wel in voorraad
-
De horizontale naad waar je het over hebt is een regengoot, bij de 1:1 Vectrons kan je een korte of een lange versie tegenkomen.
Piko heeft voor het NS model dus een kap gebruikt met een korte regengoot, wat niet correct is gezien de foto van een echte NS loc een paar postings hierboven.
"Die dingen bij de ruitenwissers" zijn stekkerdozen.
-
Bedankt voor het vergelijk, voor wat het waard is. :)
De Roco machine wint het wat mij betreft maar da's een mening. Ik vind het een fraaie machine die ik overigens niet koop want ik heb er geen emplooi voor op m'n baantje.
Gr, Ben.
-
"Die dingen bij de ruitenwissers" zijn stekkerdozen.
En zijn bij de Roco een los onderdeel dat je er met een operatiemicroscoop op moet zetten. ;D
Maakt het apart kleuren door Roco dus wel gemakkelijker. :)
-
@Rene, zie PM!
-
Deze topic stond me nog vaag bij. Mocht iemand nog de maten van de bestickering willen nameten, het volgende schema is bij de LWR gebruikt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-2748-65047ca7e2ee0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Foto-2748-65047ca7e2ee0.jpg)