BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: jerry op 02 April 2008, 22:18:10
-
hoe is het eigenlik met de Plan U stellen die wel naar het buitenland zij ge
gaan laatste foto`s die ik zag stonden zo in hoog gras op een industrieterrein en waren ze beklad met graffitti
iemand nieuws of foto`s??
-
Volgens mij staan ze daar nog steeds :(
-
Ik ga in juni richting Slowakije. Ben ook wel benieuwd eigenlijk.
Erik
-
Die hebben nog geen meter gereden daar, overigens zijn het er maar 2 die daadwerkelijk verhuisd zijn.
De rest staat nog in Amf opgeslagen omdat men die nog niet betaald heeft.
De kans dat dat ook nog gaat gebeuren acht ik klein volgens mij... :(
-
Wil je geloven dat een collega van mij PlanU matbladen te koop had op marktplaats en hij benaderd is door een Slowaak? Geen idee hoe het afgelopen is, ik heb mijn collega al een tijdje niet gezien.
-
Geen idee hoe het afgelopen is, ik heb mijn collega al een tijdje niet gezien.
Dat klinkt onheilspellend ;D.
-
Nee nee, valt wel mee, ik had vrij en daarna hij, dus dan zie je elkaar ff niet. ;) Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de uitkomst.
-
De PlanU's 125+193 staan nog steeds op het fabrieksterrein van de firma Vlečka Istrochem te Bratislava en zijn in bedenkelijke staat. Er is geen toelating voor de stellen en het verhaal zal als een nachtkaars uit gaan. In Spoor & Tram -deel 19 (uitgave eind mei 2008) staat een artikel met foto's van het transport naar Slowakije e.d.
-
Effe gezocht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0308441.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0308441.jpg)
:'( :'(
Link: http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?lang=1&page=1&id=2235&sort=1#
Groetjes Ruben.
-
wel erg zonde, had graag gezien dat die Plan U-tjes nog wat langer te leven hadden, maar helaas ziet eruit dat dat dus niet gaat gebeuren. vind het nog steeds zonde dat er eerst besloten werd om een aantal U-tjes te renoveren, en om ze dan vervolgens buiten dienst te stellen. kan me ook de rij U-tjes in deplorabele toestand op watergraafsmeer herinneren, een zeer triest gezicht :'(
anyway, ik ga geloof ik een beetje off topic.
-Sander
ps, moet zeggen dat, na die foto's gezien te hebben, die stellen er minder slecht uitzien dan ik had verwacht. de stellen op watergraafsmeer zagen er slechter uit, en zelfs een aantal van die stellen, zijn geloof ik nog opgeknapt. nou zal de NS wel wat meer kapitaal hebben dan de Slowaakse spoorwegen, maar toch...
-
Collega gesproken vandaag. Slowaak heeft na 25 mailtjes nooit betaalt, dus geen transactie. ;D
-
Zou die Nedtrain koppelwagen daar nog staan? ;D
-
Ja die staat er nog.
Bij mijn link staan nog meer foto's.
-
Maar die foto's zijn alweer wat ouder. Ondertussen is er dus niks gebeurt?
-
De foto's zijn 3 weken na aankomst van de stellen gemaakt en dus van eind juni 2007, inmiddels zien ze er (8 maanden later) wel even anders uit.
De koppelwagen Zl zou per dieplader retour Nederland komen maar ook hier blijft men in gebreke.
-
Wat bezielt de Slowaken om die Plan U stellen te laten komen en ze vervolgens niet te gebruiken? Ik mag toch aannemen dat er voor deze twee stellen wél betaald is?
In dat geval is toch iedere dag dat ze niet gebruikt worden puur verlies?
Nou ja, als dit de stand van zaken is, hoef ik voorlopig ook geen vakantie in Tsjechië met een uitstapje naar Bratislava te plannen. (Wat nog een geluk is want die Tsjechen rijden als gekken...)
mvg,
Gert
-
Er is betaald, alleen NSFS vond dat ze niet mochten rijden in de gele kleuren, de BRKS heeft geen geld om ze om te schilderen, en dus staan ze daar weg te kwijnen.
Scheelt natuurlijk weer een invasie van hollanders die zich dusdandig belachelijk gaan gedragen, dat ze het voor de échte spotters vern**ken. fieuw.
-
nou, de gerenoveerde trams in bratislava met opel astra-achterlichten zijn wel de moeite van een bezoekje waard hoor!
-
Er is betaald, alleen NSFS vond dat ze niet mochten rijden in de gele kleuren, de BRKS heeft geen geld om ze om te schilderen, en dus staan ze daar weg te kwijnen.
Wacht even! NS heeft ze toch zelf nog vers in de verf gezet, vlak voor opzending naar Slowakije? Waarom hebben ze die Plan U's dan in jeweetwelsnaam in NS-geel geverfd? Dan hadden ze toch net zo goed een stel potten rode, blauwe of groene verf uit een magazijn kunnen halen?
@Floris: Heb je gelijk in. Zijn best leuke contreien, Tsjechië en Slowakije. Een aanrader in Praag is het Technisch Museum. Schitterend die oude Tatra's!
Verder is de Noordgrens met Polen ook wel aardig. Twee jaar geleden zijn we vanuit Tsjechie gewoon Polen binnengewandeld. Leuk om de "wisselkoersen" in een klein restaurantje te zien: koffie is zondermeer betaalbaar in Zloty's, redelijk betaalbaar in Kronen, en verhoudingsgewijs onbetaalbaar in euro's. ;)
mvg,
Gert
-
Ze zullen wel alleen geel op voorraad hebben gehad. Rood zou niet gaan, daar hebben we al 3 stuks van. ;)
-
Waarom mogen die treinstellen niet geel zijn?
Dat er geen NS emblemen en logo's op mogen zitten, dat kan ik nog begrijpen, maar de kleur???
Harm
-
Waar lees je dat de NS niet wilt dat ze zo in die kleuren rond rijden?
De ns had ze zelf geel laten spuiten...lijkt me zonde als de rest niet betaald is ( die zijn trouwens nog niet gespoten ofwel? )
Wat heeft zon plan U voor dat land dan gekost ?
-
Ik vind het wel komisch maar ook wel vreemd dat de stellen keurig in NS-huisstijl gespoten zijn (en dan ook nog met reclamebanen!). Het kwam in het verleden ook voor bij 2400'den die naar Volker in Saoedi Arabië gingen. Lijkt net alsof de schilders in de werkplaatsen alleen volgens NS-huisstijl kunnen schilderen onder het mom van 'wat de boer niet kent, dat (vr)eet ie niet'.
Maarten
-
Hoho, Nedtrain heeft ze omgespoten, pas toen NSFS (de financiële tak van de NS) erachter kwam, dat men ze in deze kleuren (geel, reclamebanen) wou laten rijden, ging er protest van NSFS naar de BRKS.
-
.., pas toen NSFS erachter kwam, dat men ze in deze kleuren (geel, reclamebanen) wou laten rijden, ging er protest van NSFS naar de BRKS.
Zeker de kleur gezien op de rekening... ;D
-
Er is betaald, alleen NSFS vond dat ze niet mochten rijden in de gele kleuren, de BRKS heeft geen geld om ze om te schilderen, en dus staan ze daar weg te kwijnen.
Mag ik me afvragen wat hier de bron van is? Dit is namelijk wéér een totaal ander verhaal, en ik geloof er ook weinig van (die paar potten verf kunnen er ook echt wel af als je eenmaal in die dingen geïnvesteerd hebt).
-
Verf is duur hoor. Net nog een pot Sigma gehaald...
-
Mag ik me afvragen wat hier de bron van is? Dit is namelijk wéér een totaal ander verhaal, en ik geloof er ook weinig van (die paar potten verf kunnen er ook echt wel af als je eenmaal in die dingen geïnvesteerd hebt).
En dan te bedenken dat ze niet eens meer geel zijn ;)
www.raymondkies.nl
-
En als het al waar is, dan zou het wegkwasten van de reclamebanen genoeg moeten zijn. Dan zijn ze gewoon geel.
-
of roep alle vandalen op massaal te gaan schilderen dan is de NS-huisstijl zo weg ;D ;) vind het wel een vreemd verhaal, van mij mogen ze er nog een pimpel paarse streep met goude randen en groene stippen op schilderen, wat maakt de kleur in vredes naam uit, kijk naar NS2400 in frankrijk, daar zitten ook nog een zooi geel/grijze tussen (zal nu wel gesloopt zijn allemaal maar goed) vind het wel onzin.
Groetjes Edwin.
-
Er ook nog nieuws over de plan u's in Nederland: zie hier (http://home.xmsnet.nl/planu/nieuws/oud/20080614b.html)
-
Wie weet of ze nog in Bratislava staan? Een paar weken geleden heb ik me suf gezocht en niet gevonden. Het bedrijf wat ze heeft gekocht begreep ik overigens is nu gestopt met personenvervoer. Dat belooft dus weinig goeds voor de plan U's aldaar.
Piet
-
Niet gestopt met personenvervoer, ze zijn failliet.
www.raymondkies.nl
-
Waar kan ik daar iets over vinden op je site? Heb je misschien een iets directere link?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0308441.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0308441.jpg)
Grafitie eraf en ze zouden niet misstaan hier in Nederland ;D
-
Zijn die 2 plan U,s wel betaald ?.
En de andere 6 stuks dan?
Worden die weer in dienst gezet ;D?
Ze zijn moderner dan de huidige plan V,s ( qua interieur )
-
Waar kan ik daar iets over vinden op je site? Heb je misschien een iets directere link?
Ik denk: ik zoek het bericht even voor je op (eurailpress), maar ze hebben het moeten rectificeren
http://www.eurailpress.de/search/article/view//slowakei_brks_hat_insolvenz_angemeldet.html (http://www.eurailpress.de/search/article/view//slowakei_brks_hat_insolvenz_angemeldet.html)
www.raymondkies.nl
-
Sorry zo bedoelde ik het niet. Het was meer dat ik die link naar je site onder je bericht op vatte van: kijk maar verder op mijn site daar vind je meer info maar dat bleek niet zo te zijn. Het was niet dat ik je niet geloofde ofzo.
-
Het is wel behoorlijk zonde. De NS moet rijtuigen huren van de DB omdat ze er te weinig hebben, dan verkopen ze een paar oudere, maar nog rijvaardige treinstellen, die dan vervolgens ergens ver weg weg staan te rotten. Geldverspilling waar zelfs de regering nog iets van kan leren ;D
MVG, Robin
-
Mwah, een IC-rijtuig is wel iets anders dan een dieseltreinstel, appels en peren zelfs... het kan heel wel zijn dat je van het één te veel hebt en van het ander te weinig, dat maakt het nog niet direct geldverspilling...
-
Toegegeven, het zijn spoorappels en railperen. Maar toch is het zonde dat een Plan U die makkelijk mensen kan vervoeren, stil op een verlaten industrieterrein staat weg te roesten.
-
Plan u kan heel goed de stoptrein rijden op heel veel baanvakken.
Terwijl plan V op zijn beurt in geval van nood een intercity kan rijden.
wat ook wel eens voorkwam, 5 stelletjes achter elkaar
-
Plan U kan inderdaad goed stoptreinrijden op veel baanvakken. Echter meen ik dat de meeste dieselbaanvakken in eigendom zijn van andere maatschappijen dan de NS, zoals Veolia en Arriva. En het lijkt me niet lonend de Plan U's in te zetten op geëlectrificeerde baanvakken, gezien de huidige olieprijs. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat bijvoorbeeld een Plan T meer kost om te rijden dan een Plan U. Eerder andersom.
Als ik overigens geen gelijk heb over of de NS de minderheid van de dieselbaanvakken in bezit heeft, zou ik dat graag horen.
-
Als ik overigens geen gelijk heb over of de NS de minderheid van de dieselbaanvakken in bezit heeft, zou ik dat graag horen.
NS heeft geen baanvakken in hun bezit, dat is volgens mij Prorail. Alleen de consessie om op een baanvak te rijden is verleend aan bijvoorbeeld Arriva.
-
Terwijl plan V op zijn beurt in geval van nood een intercity kan rijden.
Dat was jarenlang common practice in de avonduren op de verbinding Den Haag - Venlo (ik weet eigenlijk niet of dat nog steeds zo is). En als je dan van Vl naar Rtd moet...dat is geen aanrader. Natuurlijk kan het, maar het is niet bepaald het summum van reiscomfort...
Daarbij rijdt een Plan U op diesel en issie dus inderdaad oneconomisch onder de draad en tevens milieu-onvriendelijk.
-
En daarom rijdt de 9100 ook al een tijdlang met DM '90... kennelijk loont het wel t.o.v. oude Plan V's.
Plan U als stoptrein onder de draad was trouwens niet bepaald een succes, even voor de beeldvorming...
-
De plan U heeft ook een hele tijd de Stoptrein Eindhoven - Weert v.v. gereden.
En dat is niet zo gek lang geleden.
-
Vergeet even niet dat rijtijden verlengt moesten worden om plan U inzet mogelijk te maken. Plan U trekt zo langzaam op dat je dat niet in kan zetten in dienstregelingen die voor mat64 bedoelt zijn.
Als ik goed geïnformeerd ben heeft plan U 3min nodig om de 100km/u te bereiken waar mat64 dat met 100sec. doet. Dan heb je de rekensom zo gemaakt.
Toen vele diensten nog op de mat54 rijtijden gebaseerd waren, ja toen kon er van alles van getrokken mat. tot plan U dat ging allemaal wel, maar die tijd is voorbij.
Wadlopers zijn er ook nog zat, maarja daar geld het zelfde voor, te langzaam en daardoor bijna nergens meer goed bruikbaar op lijnen waar NSR rijd.
Het zelfde gold trouwens ook voor de 1300en die NSR van NS Cargo overnam, die dingen zijn nooit meer in normale dienst gekomen omdat ze te langzaam op snelheid kwamen.
Groetjes Michiel
-
De plan U heeft ook een hele tijd de Stoptrein Eindhoven - Weert v.v. gereden.
En dat is niet zo gek lang geleden.
En Groningen - Zwolle.
www.raymondkies.nl
-
NS heeft geen baanvakken in hun bezit, dat is volgens mij Prorail. Alleen de consessie om op een baanvak te rijden is verleend aan bijvoorbeeld Arriva.
Niet dat ik iets anders bedoelde ;D
Bedankt voor de goede beeldvorming.
MVG Robin
-
In juli is er contact gelegd met een sloper om de overgebleven 6 PlanU's (Amf) te laten slopen. Zoals al eerder besproken, BRKS is niets geworden.