BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: rjr op 02 April 2008, 15:46:39

Titel: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: rjr op 02 April 2008, 15:46:39
naar aanleiding van een ander topic hier toch even een nieuw draadje over starten:
Ik denk dat veel mensen ook nog wel eens de fout maken dat je met digitaal niet kan rangeren.
Veel mensen zien digitaal rijden ook direct als dusdanig geautomatiseerd rijden dat je eigen hand er niet meer aan mee doet, oftewel: men denkt het spel element kwijt te zijn.

Dit is echter niet zo. Om even aan te geven wat er in mijn toekomstig plan allemaal zou moeten kunnen:

- Op het station rijden de treinen semi-automatisch, dat houd in: of de pc bestuurt ze dmv Koploper. Of ik handel het treinverkeer zelf af dmv een extern tableau waarbij ik als "treindienstleider" fungeer.

- Daarnaast is er een rangeer terreintje, waar een treintje zal rangeren, computer gestuurt houd dit in dat het treintje wagens afkoppelt, omloopt, en weer weg rijdt naar het uithaalspoor om vervolgens weer opnieuw deze cyclus in te gaan. Echter kan ik dit treintje ook zelf bedienen met een handregelaar.

- Tevens dient het mogelijk te moeten zijn om door Koploper binnenkomende goederentreinen af tekoppelen, uit te sorteren en nieuwe trein samen te stellen en deze vervolgens weer aan Koploper mee te geven.

Kortom: kwa speelmogelijkheden zijn er digitaal gezien genoeg, welke ik met analoog toch moeilijker vindt om te bwerkstelligen.

Met bovenstaand wil ik alleen maar aangeven dat een digitale baan niet perse geen speelmogelijkheden heeft. Je kan er net als met analoog genoeg mee.

mvg,
 Sander

Zoiets wil ik dus ook.
Op mijn hoofdbaan rijden de treinen automatisch.
Schaduw station waar ze op commande, of op tijdsinterval gaan rijden.
de helebaan rond zonder er naar om te kijken. idiaal als er weer eens wat bezoekers zijn, waarschijnlijk met een klein doorgaand station die hier ook in meegenomen is.

Daarnaast 2 kopstations, een kleintje van in totaal 3 sporen een redelijk grote van 10 of meer sporen met een lokverzorging. Op dit station zullen continue 10 tot 15 loks aanwezig zijn. Op deze kopstations mogen de treinen automatisch binnen komen en stoppen op een leeg, en voor hem bestemd spoor. Personen langs het perrons, goederen natuurlijk weer niet.

Eventueel mag de lok nog automatisch afkoppelen, maar dat moet ik nog eens kijken of ik dat wil. Maar daarna moet de computer deze trein met rust laten. Ik neem dan de controlle over, lok wegrijden naar lokverzorging, draaien, of wegzetten in de loods, en een andere lok er voor.
Eventueel uitrangeren van de wagons, nieuwe treinsamenstellingen maken. Van 1 lange goederen trein misschien 2 kleinere maken, of andersom. Daar een lok voor, en zo weer een trein klaar zetten voor vertrek. Dan met 1 druk op een knop op mijn bedienings paneel, bestaande uit drukknoppen en leds, moet de lok, zelfde of andere, weer opgenomen worden in het automatische verkeer, en als de baan vrij is mag de lok het station weer verlaten.

Tijdens deze handmatige acties kan er dus best een nieuwe trein binnen komen, of een gereedstaande trein wegrijden, zolang de sporen daarvoor maar vrij zijn.

Voor het handmatig rijden ga ik de muizen van roco gebruiken, tot dus ver 4 waardoor we dus met 4 man het handmatige rijden kunnen verzorgen. Voor het automatisch rijden zal er met een computer gewerkt gaan worden. Deze komt alleen onder de tafel. Ik wil tijdens het rijden geen toetsenbord of computer muis aanraken. En een scherm zal wel ergens komen te staan, maar beetje achteraf aangezien de info hierop alleen als extra gezien moet worden, maar zeker niet als noodzakelijk.

Hoe dit alles gaat werken is nog niet bekend, aantal dingen staan vast zoals de wensen hierboven, en het gebruik van de roco muizen.
Welke besturings software gebruikt gaat worden voor het automatische rijden, zeer waarschijnlijk eigen ontwerp aangezien ik nog geen software heb gevonden die bovenstaande kan verwezelijken.
Verder ben ik nu de kamer waar dit allemaal moet gaan komen nog aan het afwerken aangezien we die net vergroot hebben na een kleine verbouwen. Ben wel intussen wat testen aan het doen, dingen uit proberen, en een definitief baanplan aan het ontwerpen. In de loop van dit jaar zal er daadwerkelijk met de bouw begonnen gaan worden, en dan hoop ik dat ik dit allemaal kan verwezelijken.

Waar ik wel naar benieuwd ben is of er meerderen zijn die digitaal rijden, deels handmatig en deels automatisch en alles kunnen besturen zonder een toetsenbord of computer muis aan te raken?

Groet,
Roelco
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Wim Ros op 02 April 2008, 15:55:14
Lees, de uitgebreide handleiding van Koploper en zie wat daarbij allemaal mogelijk is. Inclusief een extern bedieningspaneel.

Mvg
Wim.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: santerdam op 02 April 2008, 18:01:23
rjr, ook ik ben voorbereidend op de aanleg van mijn digitaal gestuurde baan aan het zoeken en lezen over de combinatie van automatisch rijden en handmatig rijden. In het topic wat je aanhaalde schreef ik dat ook al.

Wim, zowel de handleiding van Koploper als het Koploper-forum lees ik, maar kan me nog steeds geen goed beeld vormen wat mogelijk is. Wat je zegt, klopt helemaal. De handleiding is heel uitgebreid. Prima uitgewerkte details, maar ik raak het overzicht op iets globaler nivo kwijt. Met name op het gebied van de combinatie automatisch  en handmatig.
Heb jij toevallig een soort 'summary' van de mogelijkheden ?

Met vriendelijke groet,

Sander
 
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Peter Kleton op 02 April 2008, 19:02:07
 Hallo RJR en anderen,
 Ook ik ben verleden jaar nog  bezig geweest  om op mijn H0 baan, die goed draaide met Koploper, toch ook wat handmatigs te kunnen doen, in mijn geval het Externe Tableau om zelf de wissels en seinen te bedienen.
Een soort NX tableau dus .
 (Vanuit een vroeger beroep weet ik hoe de ''echte '' NX bij NS  werkte , dat werkt door op je modelbaan)
 Toch ben ik er na studie van de Handleiding  niet uitgekomen, en van Paul H. begreep ik, dat K. daar ook niet voor bedoeld was.
Ook ik zou liever een gewoon bedienings paneel hebben, geen muis om iets aan te klikken op je monitor, en de monitor alleen in een hoekje om de PC in de gaten te kunnen houden.  ;)
 Ik ben benieuwd of iemand toch nog een mogelijkheid ziet.
 Groeten,Peter
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Wim Ros op 02 April 2008, 19:51:23
Paul H, heeft zelf een demobaan met draaischijf, welke hij via een extern paneel kan bedienen, of na het omzetten van een schakelaars volautomatisch werkt.

Verder kun je handmatige wisselstraten instellen en opgeven, je kunt via een handregelaar ook extern dus je lok besturen. En je kunt een lok aan het begin van een rangeer terrein op handbediening overschakelen, dus uit het automatisch bedrijf nemen. Daarna kun je er mee spelen. Als je klaar bent neem je hem weer op  in automatisch bedrijf en dan heb je er geen omkijken meer naar, tot dat hij weer op het rangeerterrein oid aankomt. Dan kun je er weer mee spelen. Om dit alles in te stellen is een leuke uitdaging, maar o zo leuk.

Verder heb je dus de mogelijkheid van een extern paneel, wat via drukknoppen werkt en S88 of andere terugmelders. Die je koppelt aan een blok. Dus ga er mee aan de slag je kunt het voor een groot deel virtueel oefenen, via koploper zonder baan of treinen of zelfs een digitaal systeem.
Gewoon oefenen en doen, dan leer je het meeste. Lukt het niet gelijk, niets aan de  hand het kost je alleen tijd.

Mvg
Wim.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: marco haringa op 02 April 2008, 20:50:12
inderdaad wim ik had het volgende gedacht volgens mij werkt dat goed

het handmatig bedienen van het kopstation wil ik als volgt gaan doen ( ik hoop dat dit kan want hier moet ik nog mee beginnen)
Ik heb een binnenkomst blok gemaakt voor het kopstation in koploper
Op de laatste bezetmelder zet koploper via een speciale actie de loc   op een handregelaar.
Zo kan ik handmatig het kopstation in rijden.De rest van het kopstation is 1 blok in koploper na het rangeren kan ik de trein via de F1 knop weer automatisch laten rijden richting de hoofdbaan.Alle wissels in het kopstation worden analoog bediend.Het kopstation is 1 handmatig bediend blok.

Volgens mij is de beste oplossing.

Groetjes marco
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Sander op 02 April 2008, 21:20:13
Citaat
De rest van het kopstation is 1 blok in koploper na het rangeren kan ik de trein via de F1 knop weer automatisch laten rijden richting de hoofdbaan

Dan ligt de rest van het treinverkeer op dit kopstation toch helemaal stil daar Koploper dit blok (hele station) bezet ziet of heb ik het mis?

mvg,
 Sander
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: marco haringa op 02 April 2008, 21:33:59
volgens mij niet sander want in dit blok word alleen met handregelaar gereden en het is een niet beveiligd blok.

groetjes marco
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: santerdam op 02 April 2008, 21:53:16
Marco, zie jij een kompleet station als één onbeveiligd blok ? Spannend !
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: marco haringa op 02 April 2008, 22:24:33
ja is daar een bezwaar tegen?
er word toch alleen met de handregelaar gereden.

groetjes marco
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Sander op 02 April 2008, 22:32:19
Citaat
er word toch alleen met de handregelaar gereden.

Maar dus met 1 trein tegelijk?

mvg,
 Sander
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: santerdam op 02 April 2008, 22:34:24
Marco, nee, het doel is (zie titel van dit topic) om gecombineerd automatisch en handmatig te rijden. Door elkaar. De besturingssoftware bedient bepaalde treinen en handmatig bestuur je andere treinen.

Zoals Sander Lageveen in de start van dit topic al schreef. Jij bent "treindienstleider" voor een deel van de baan en de computer doet de rest van de baan.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: rjr op 03 April 2008, 09:48:49
bedankt allen voor de reacties. Ik weet dat er met Koploper wat mogelijk is, ook met extern bedienings panneel.
Alleen op mijn kopstation moeten meerdere treinen binnen komen, niet 1 die vervolgens weer klaargezet wordt, maar rustig 4 of 5. Daarnaast zullen er standaard een 15 loks aanwezig zijn, die bij de lokverzorging regelmatig op hetzelfde spoor worden gezet bij de lokverzorging.

Vervolgens pak ik 1 van de loks van mijn draaischijf, zet die weer voor een gereedstaande trein, en moet het dan overgeven aan het automatische bedrijf.

Ik heb nog niets kunnen vinden/lezen dat koploper dan dus weet welke lok er dan klaar gezet wordt. Wat ik gelezen heb is dat ik dit op het scherm met muis/toetsenbord moet gaan invullen. En dat wil ik dus niet.

groet,
Roelco
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Peter Kleton op 03 April 2008, 09:58:19
 Roelco,
 Dat idee heb ik ook overgehoden  na het lezen van de handleiding van K.
Je bent steeds aan het aanklikken en invullen van tabellen als je iets anders wilt dan toekijken hoe K.bezig is. Een knop op een bde. tableau is veel makkelijker.
  Momenteel gebruik ik alleen de handmatige routes voor de wissel- en sein bediening.
 Groeten,Peter
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: pmh1962 op 03 April 2008, 10:05:21
Waarom deze discussie hier voeren? Op koploperforum leest ontwikkelaar ook mee en kan waarschijnlijk gericht aangeven wat wel/niet kan...
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: rjr op 03 April 2008, 10:50:27
.....
Welke besturings software gebruikt gaat worden voor het automatische rijden, zeer waarschijnlijk eigen ontwerp aangezien ik nog geen software heb gevonden die bovenstaande kan verwezelijken.
.....

Om deze reden. Ik zoek iets dat dit mogelijk maakt, en ga daarvoor zeer waarschijnlijk dus eigen software gebruiken omdat ik nog geen software heb gevonden die dit kan.
Ben me ook al eens aan het verdiepen geweest in rocomotion b.v.
Aan de andere kant hoef ik het wiel natuurlijk niet twee keer uit te gaan vinden als er toch wel een programma is wat dit kan.

Als ik na het koploper forum ga lijkt het of ik een probleem met koploper heb, en dat heb ik niet, Heb gewoon wensen voor de aansturing van de baan en zoek daar een oplossing voor, en dat mag met alle plezier iets anders zijn dan koploper. Sterker nog, juist omdat er altijd na dat forum wordt verwezen als er in een topic koploper wordt genoemd zal ik sneller iets anders gaan gebruiken als dat beschikbaar is.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: pmh1962 op 03 April 2008, 10:56:36
rjr,

Wat jij wil; is jouw feestje!
Wat ik alleen bedoelde: volgens mij leest maker hier niet mee. Wie kan beter je vragen beantwoorden dan de programmeur. Gezien jouw bijdrage heb ik al spijt dat ik even iets heb gezegd... Programmeer lekker zelf en wie weet een goede concurrent voro koploper
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: rjr op 03 April 2008, 11:11:13
Domoor,

Hoe zo spijt dat je iets gezegt hebt? dat is toch helemaal niet nodig, Ieder mag zeggen wat hij denkt.

Ik geef alleen aan waarom het niet op het koploper forum staat, Ik ben helemaal niet begonnen over koploper, en zou het dus op alle forums van alle beschikbare programmatuur moeten zetten. En dan bestaat er nog de kans dat ik een programma ben vergeten omdat ik dat niet ken. En hier zit iedereen lekker bij elkaar, met allemaal mensen met verschillende ervaringen. En mocht er aanleiding zijn kan ik altijd nog met een specifieke vraag naar de maker van een specifiek programma. Maar de algemene vraagstelling kan volgens mij beter op een forum als deze dan die van koploper.

En mijn programma zal zeker geen concurrent voor koploper worden. Ik kan er prima mee werken, en alles wat ik wil daaraan toevoegen ( zoals een oplossing voor bovenstaande probleem ) maar hoef het niet zo te maken dat iedereen er mee kan werken.

Groet,
Roelco
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Wim Ros op 03 April 2008, 22:37:38

Vervolgens pak ik 1 van de loks van mijn draaischijf, zet die weer voor een gereedstaande trein, en moet het dan overgeven aan het automatische bedrijf.

Ik heb nog niets kunnen vinden/lezen dat koploper dan dus weet welke lok er dan klaar gezet wordt. Wat ik gelezen heb is dat ik dit op het scherm met muis/toetsenbord moet gaan invullen. En dat wil ik dus niet.

groet,
Roelco

Juist, en hier zit nu het gehele probleem. Geen enkel programma kan ruiken welke trein er op de baan gezet is. Tenminste nog niet, dat gaat alleen werken als een lok zelf informatie kan terug zenden naar de centrale. Dus als RAILCOM eindelijk is gaat werken.
Of wanneer je de lok met een infrarot zender voorziet zoals Uhlenbrock dat heeft. Dan alleen kan een besturingsprogramma zie welke lok er op een bepaald punt op de baan staat, dus nu is het aan de TREINDIENSTLEIDER om dit bekend te maken.
En wat is daar nu het bezwaar van, je wil zelf invloed uit kunnen oefenen op het treinverloop, maar het aamelden van een trein is teveel werk. Ergens snap ik deze gedachte kronkel niet.

Mvg
Wim.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 April 2008, 23:44:35
Nou Wim, ik snap die gedachtenkronkel wel. Kijk maar eens wat Roelco schrijft in zijn startbericht:
Ik wil tijdens het rijden geen toetsenbord of computer muis aanraken.

Maar zoals je zegt, dat zal knap lastig worden.
Ik zou bijna wat zeggen, zal ik het doen, of toch maar niet?
Toch maar wel. ;D
Roelco, wat dacht je van analoog rijden? Je stuurt een trein het station uit en daar wordt hij gevangen in een analoog bloksysteem. Na een poosje komt hij bij een ander station, of terug in hetzelfde station. Voor het station blijft hij in het laatste blok braaf wachten tot jij als treindienstleider de trein met je handmatige regelaar weer binnenhaalt. Zal wel niet helemaal zijn wat je voor ogen hebt, maar als je echt die computer niet wilt zien, dan is dit toch wel een optie.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: MartOnTheWeb op 04 April 2008, 08:23:37
Hé, deze discussie komt mij wel erg bekend voor.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7830.30 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7830.30).

Zonder Koploper te gebruiken moeten de wensen van rjr toch ook te voldoen zijn.
Ik bedoel maar, mijn idee:

Zoals rjr heb ook ik straks veel locomotieven in het station/lokdepot staan. Handmatig wisselen en wegsturen. Het schaduwstation zorgt voor opvang.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Dompie op 04 April 2008, 11:45:43
Volgens mij zou de Traincontroller software van Railroad & Co de automatisering van je baan uitstekend kunnen uitvoeren (http://www.freiwald.com/pages/traincontroller.htm (http://www.freiwald.com/pages/traincontroller.htm)) en als je dan ook de +Smarthand handbediening (http://www.freiwald.com/pages/handheld.htm) erbij neemt dan heb je handbedieningsmogelijkheden die via je Traincontroller software loopt. Misschien is dit een mogelijkheid die past.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: MartOnTheWeb op 04 April 2008, 12:31:25
Ik heb zojuist TrainProgrammer uitgeprobeerd en mijn lok is helemaal van slag.
Deze reed zojuist als een zonnetje, nu hapert de motor constant en gaat de trein schokkend voorwaarts.
Kun je een LENZ decoder resetten?
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: rjr op 04 April 2008, 23:05:45
Wim,

Klaas geeft het al aan. Reden, omdat ik bij analoog met een bedieningspaneel werkte, en dat werkte opzich goed, en wil dat zo houden, maar dan met de voordelen van digitaal.
Ik zit voor mijn werk elke dag al achter de computer. En die mag best draaien bij mijn hobby, maar moet ik niet elke zien of direct moeten gebruiken.

......Juist, en hier zit nu het gehele probleem. Geen enkel programma kan ruiken welke trein er op de baan gezet is. Tenminste nog niet, dat gaat alleen werken als een lok zelf informatie kan terug zenden naar de centrale. ....

Als er inderdaad geen programma is die dit kan dan is het voor mij dus simpel en ga ik die zelf schrijven, ik denk namelijk dat dit best mogelijk is. Het is niet zo dat de loks helemaal van de baan gaan, ze blijven op de baan, ergens op mijn station, of in 1 van de sporen van de draaischijf, eventueel zelfs 2 of 3 loks per spoor. De laatste toegevoegde zal echter als eerste weer weg moeten. Dus de computer moet best in staat zijn de loks continu in de gaten te houden, al stuurt deze ze dan niet zelf aan.


En Klaas, ik heb dat best als optie overwogen, en heb nog altijd wel wat twijvels of ik toch niet beter bij analoog had kunnen blijven, maar heb intussen enkele tientallen loks omgebouwd naar digitaal, en vindt het ook nog weer zonde om die er weer uit te halen, zeker ook omdat het best wel mooie opties heeft. En het moet toch mogelijk zijn dit te combineren met de mooie dingen van analoog rijden.


En als laatste resetten van LENZ decoder:
Resetting the decoder
If you wish to reset all the decoder CVs to its factory setting, enter value 33 in CV8.
The CVs of a connected S.U.S.I. module are not reset!
of te wel waarde 33 naar CV8.

Dat railroad & co zal ik nog eens wat verder uitzoeken wat daar precies mogelijk mee is. Zou alleen zonde zijn als ik nieuwe hand controllers moet kopen terwijl ik 4 roco muizen heb liggen, ook al zaten die dan "gratis" bij een set die ik toch wilde hebben, maar misschien dat rocomotion dan toch ook nog wat voor mij zou kunnen zijn?

Moet de documentatie nog maar eens goed induiken, blijkbaar zijn er nog niet veel die dit ook zo hebben.

Groet,
Roelco
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Karst Drenth op 04 April 2008, 23:22:42
Citaat van: rjr
...Zou alleen zonde zijn als ik nieuwe hand controllers moet kopen terwijl ik 4 roco muizen heb liggen, ook al zaten die dan "gratis" bij een set die ik toch wilde hebben, maar misschien dat rocomotion dan toch ook nog wat voor mij zou kunnen zijn...

Roelco, volgens mij had je alleen maar MultiMAUSen als ik het me goed herinner ??

Zo ja, nog even een weekje of 3 - 4 wachten met aanschaf van RocoMotion en Roco interface... Er zit iets leuks aan te komen met MultiMAUSen, s88(SD16) en PC interface  :P


Grtzz,

Karst
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: rjr op 04 April 2008, 23:58:28
Karst,

Dat wil zeggen, 2 multimuizen en 2 lokmuis2. ( dat wil zeggen voor H0, heb voor buiten het systeem van LGB )
Mijn vorige baan werd alleen bestuurd met DDW als centrale, eigen boosters, en eigen besturingsprogramma.

En 3 tot 4 weken kan ik nog wel wachten, heb nog wel wat meer weken nodig om de verbouwing van de hobby kamer af te ronden:)

Roelco
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Karst Drenth op 05 April 2008, 00:00:25
Was/is LGB ook niet Lenz gebaseerd ?

Grtzz,

Karst
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Albert.H0 op 05 April 2008, 00:41:03
wat dacht je van analoog rijden? Je stuurt een trein het station uit en daar wordt hij gevangen in een analoog bloksysteem. Na een poosje komt hij bij een ander station, of terug in hetzelfde station. Voor het station blijft hij in het laatste blok braaf wachten tot jij als treindienstleider de trein met je handmatige regelaar weer binnenhaalt. Zal wel niet helemaal zijn wat je voor ogen hebt, maar als je echt die computer niet wilt zien, dan is dit toch wel een optie.

Ik zit zelf te denken aan een digtale variant van het analoge bloksysteem met behulp van een remgenerator (in plaats van stroomloze stukken).
Maar ik ben het met Wim eens dat Railcom of een vergelijkbare oplossing het meest ideaal is. Zodra je het automatische deel inrijdt herkent het programma de lok en bestuurt deze verder. Lokdecoders met Railcom beginnen te komen, maar het zou nog wel eens een tijdje kunnen duren voor we programma's hebben met een input hiervoor.
En, de zelfbouw handregelaars voor handbesturing aan een PC ben ik geen fan van. Had liever dat er een simpele fabrieksregelaar aan te sluiten was. Misschien dat leuke iets dat Karst ons belooft?

Albert
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: rjr op 05 April 2008, 09:28:07
Was/is LGB ook niet Lenz gebaseerd ?

Grtzz,

Karst
Klopt, Heb het nog niet aangedurft, maar als het weer weer beter is en de tuinbaan gaat weer gebruikt worden wil ik eens een lokmuis2 van roco aan het LGB systeem hangen.
En kijken of die zelfbouw interface daar ook werkt.
Al staat er op het systeem dat het een LGB bus is in laats van xpressnet.

Roelco
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 April 2008, 10:03:20
En Klaas, ik heb dat best als optie overwogen, en heb nog altijd wel wat twijvels of ik toch niet beter bij analoog had kunnen blijven, maar heb intussen enkele tientallen loks omgebouwd naar digitaal, en vindt het ook nog weer zonde om die er weer uit te halen, zeker ook omdat het best wel mooie opties heeft. En het moet toch mogelijk zijn dit te combineren met de mooie dingen van analoog rijden.

Roelco, ik had ook niet echt de illusie dat je terug zou stappen naar analoog. Het was meer als eye opener bedoeld.
Zelf ben ik nog steeds een verstokt analoog rijder, maar dat komt omdat ik elektrotechneut van beroep ben en de eventuele problemen van het analoog rijden zelf wel kan oplossen.

Vanaf de zijlijn verdiep ik me wel in het digitale gebeuren. Dat komt omdat het mij als elektrotechneut wel interesseert, maar dan alleen voor zover het de elektronica betreft. En op onze club rijdt de Märklin groep digitaal, en die roepen mijn hulp wel eens in omdat daar verder niemand is die ook maar ene bal verstand van elektro(nica) heeft.

Daardoor ken ik de voordelen, maar ook de nadelen van digitaal. In mijn beleving kun je met digitaal 2 kanten op: je kunt een systeem nemen met een aantal handregelaars en evenzoveel bedieners die ieder hun eigen trein besturen, ongeveer zoals ze bij Fremo werken. De andere mogelijkheid is automatiseren, b.v. met Koploper. Maar naar mijn mening is Koploper erg gefocust op totaal automatisch rijden. Zodra je tussendoor iets met de hand wilt doen zitten daar veel haken en ogen aan.

Beide opties, dus het geheel handmatig rijden, en het geheel automatisch rijden, kennen voorgebakken oplossingen. Zodra je kiest voor een mengvorm ga je buiten de standaard oplossingen en moet je het een en ander zelf gaan verzinnen.
Je kunt ook je weerzin tegen die computer overwinnen. Je zegt dat je overdag al zo intensief met zo'n ding bezig bent dat je hem 's avonds niet meer wilt zien. Maar als je nou even vergeet dat het een computer is, en denkt dat het een bedieningspaneel is, dan ben je er toch?  ;)
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: santerdam op 05 April 2008, 17:17:31
Klaas, je uitgangspunt begrijp ik maar ten dele. Alles handmatig of alles volledig geautomatiseerd. Maar dat is beide niet de doelstelling van dit topic. Roelco, Sander en ik (en wellicht anderen) zoeken juist de combinatie.

Alles handmatig strepen we voor het gemak meteen af. Mijn treinzolder is geen inloophuis voor hulpmachinisten.
Dus zal een deel geautomatiseerd moeten worden. Jouw stelling dat Koploper erg gefocust is op totaal automatisch rijden, deel ik. Dat is geen negatief oordeel over Koploper, het is een (historisch) uitgangspunt van de ontwerper.
Maar waarom "Je kunt ook je weerzin tegen die computer overwinnen (...) en denkt dat het een bedieningspaneel is" ? Koploper is gewoon software en software moet doen wat ik wil, niet andersom.

Daarom neig ik, evenals Roelco, er na om wel geschikte software te zoeken of in het uiterste geval zelf maken.
Op dit moment zoek ik ook naar mogelijkheiden om 'het goede' van Koploper te behouden. Dat zou ideaal zijn, maar het lijkt erop dat Koploper te star en onvoldoende transparant is. ( En ik verwacht niet dat Koploper geschikt gemaakt zal worden om samen te werken met een externe User Interface. )

Roelco, hoe concreet zijn jouw plannen ?
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Hans van der Burg op 05 April 2008, 21:09:36
Hoi!

Ik sta op het punt koploper te implementeren, maar als ik dit zo goed lees, indien ik een combinatie wil van handmatig en geautomatiseerd, dan is dat misschien niet de goede keuze?

Ik las ook iets over TrainController als alternatief.

Heeft iemand toevallig een vergelijking van deze 2, of beide gebruikt, als een goede richtlijn met info!?

Bedankt!


Hans
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: santerdam op 05 April 2008, 21:32:58
Hans, het kernpunt is dat Koploper als uitgangspunt heeft : "Op ieder moment is bekend waar (bloknummer) een trein is, waar (bloknummer) die vandaan komt en waar (bloknummer) die naar toe gaat."

Verder weet Koploper welke blokken bereikt kunnen worden vanuit 'n blok. De logica van Kopoloper gaat bij een binnenkomende bezetmelding bepalen welke loc het moet zijn, die in het blok aankwam. Door te kijken naar de rij-informatie en de actuele positie's.

Door handmatig rangeren mist Koploper informatie om die logische afwegingen te maken en kan niet meer bijhouden "Wie is waar".

Over TrainController als alternatief kan ik (nog) niet antwoorden.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Han Zijlstra op 05 April 2008, 22:30:54
HAns chk de de neiwe ( gadget ) Railcom die bij verschillende merken wordt aangeboden.
Bij gebruik van dit type decoders ( en de bijbehorende terugmelders weet je niet alleeen dat er een trein aanwezig is maar ook welk trein er is.
O.A  bij Ltd en Tams
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: santerdam op 05 April 2008, 22:49:23
Han, met Railcom gaan faciliteiten zeker toenemen. Maar ik heb nog nergens gelezen dat Koploper voorbereidingen treft (op dit moment) om die informatie te gaan gebruiken. Overigens, Railcom is nog een beetje pril, het zal wel even duren voordat het echt gaat doorbreken. Eerst zullen 'de heren' het nog eens moeten worden over standaarden.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Peter Kleton op 05 April 2008, 23:04:35
 Hallo,
 Ik heb precies dezelfde wensen als RJR, maar ik wilde wel graag het overzicht hebben op de monitor, hoe de wissels liggen.
 Omdat ik een analoge baan heb  (Uitleg op verzoek, nu even niet ) regel ik handmatig de rijsnelheid , maar stel wel de te rijden route handmatig in. De wissels gaan om, en het sein aan het begin van de route wordt bediend.De rijspanning kan ik beinvloeden, omdat ik via de OM32 seinen kan bedienen, of relais, die de rijspanning beinvloeden. Het sein wordt ook weer op onveilig teruggezet.
Wil men meer van K. gebruiken, zou het mogelijk moeten zijn ,dat er op een andere manier ( dan het intikken  van een lok nr  )aan K.  wordt duidelijk gemaakt wie er automatisch verder moet gaan rijden. Maar ik zou niet weten hoe.....Idee...Je zou mss een aantal  drukknoppen moeten hebben, die bij het indrukken een bepaald loknr aan K. melden.Door een aantal lijntjes naar een S88 ingang zou je een binaire code kunnen maken, die K. verwerkt tot trein/lok nr.(15 loks bij 4 lijnen die 1 of 0 zijn.)
-Peter
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: santerdam op 05 April 2008, 23:53:15
Peter, zie pagina 151 van de Koploper manual versie 6.5 (kun je downloaden op http://www.pahasoft.nl )
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Dompie op 06 April 2008, 13:28:35
Op de site van Traincontroller (http://www.freiwald.com (http://www.freiwald.com)) kan je de Traincontroller software downloaden en proberen met bijna alle functionaliteit. Op de site kan je ook de +Smarthand software downloaden en als je deze ook installeert heb je op je PC een letterlijke simulatie van de echte Handheld. Kan je zelf beoordelen of dit is wat je zoekt.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: rjr op 06 April 2008, 14:53:25
......, maar dat komt omdat ik elektrotechneut van beroep ben en de eventuele problemen van het analoog rijden zelf wel kan oplossen.


Kwa opleiding ben ik dat ook, Ik verdien mijn geld echter al weer jaren als programmeur. En zoek nu dus meer naar oplossingen voor problemen in software. Al ben ik nog altijd niet bang om elekronica te gebruiken als dat nodig is.


Klaas, je uitgangspunt begrijp ik maar ten dele. Alles handmatig of alles volledig geautomatiseerd. Maar dat is beide niet de doelstelling van dit topic. Roelco, Sander en ik (en wellicht anderen) zoeken juist de combinatie.

Roelco, hoe concreet zijn jouw plannen ?


Mijn plannen zijn redelijk contreet, Mijn vorige baan, in 2007 afgebroken wegens algehele verbouwing van de zolderverdieping, werkte volgens dit princiepe.
De gehele baan, inclusief 2 schaduwstations was automatisch geregeld.
Via een knop kon ik aangeven dat ik een trein wilde laten binnen komen op mijn kopstation. De computer regelde vervolgens dat er een trein binnen kwam. Deze werd bij binnenkomst naar halve snelheid gezet, en rem en optrek vertraging werd uitgeschakeld. Daarna werd deze lok als active lok op mijn eigenbouw muis gezet. Vanaf dat moment had ik handbediening over deze lok en liet ik hem zelf verder binnen komen en netjes stoppen langs het perron. Waarna ik deze, of 1 van de andere treinen op het station kon bedienen.

De computer wist wel welke loks het station binnen gegaan waren, maar niet waar die zich verder bevonden, en hield zich ook niet met hun beveiliging bezit.
Als ik de lok het station afstuurde detecteerde de computer dit en nam deze lok weer over in het automatische programma.


Dit werkte echter alleen met mijn eigen ontworpen muis.  Ook mist het programma wat functionaliteiten in het automatisch rijden, zo maakt het programma gebruik van de afrem functies van de decoders, wat bij een stroomonderbreking betekend dat de lok heel langzaam weer op snelheid komt. Ook is dubbeltractie nog niet mogelijk.

Mijn probleemstelling voor mijn nieuwe baan is dus, bovengenoemde oplossing verder uitwerken, of een reeds verder uit ontwikkeld pakket gebruiken, wat voor mij wel die belangrijke optie geeft om handmatig in mijn station te rijden zonder op een computer elke keer een trein te moeten aanmelden.

Groet,
Roelco
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: santerdam op 06 April 2008, 17:20:45
Dompie, ik heb even gekeken op de site van Traincontroller. Het is wellicht beroepsdeformatie, maar ik kijk altijd even op de pagina's 'Recent Changes' of 'Versioin History'. Daaruit maak ik in dit geval op, dat het een beetje uitgestorven is.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Dompie op 06 April 2008, 17:48:09
Er komt zeer zeker niet elke maand een nieuwe versie uit er komen echter wel regelmatig sub releases uit. Recentelijk is zo ook o.a. de ondersteuning voor de ESU ECoS centrale toegevoegd. Als je de lijst met ondersteunde digitale systemen bekijkt denk ik dat veel mensen ondersteuning voor hun systeem zullen vinden.
Een nadeel van TrainController is dat dit, in tegenstelling tot Koploper, geen gratis software is.
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Sander op 06 April 2008, 22:03:29
Roelco,

je beschrijft precies datgene wat ik wil gaan doen. Het doet mij dan ook deugd dat dit wel te realiseren is.

mvg,
 Sander
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: marco haringa op 02 May 2008, 09:23:44
Dan ligt de rest van het treinverkeer op dit kopstation toch helemaal stil daar Koploper dit blok (hele station) bezet ziet of heb ik het mis?

mvg,
 Sander

@sander ik heb het als volgt gemaakt en dat werkt goed een binnenkomende trein op mijn kopstation word automatisch stilgezet voor het inrijsein en automatisch op handregelaar gezet en de lok uit het blok verwijderd.vervolgens rij ik met de handregelaar het station binnen en zet de trein neer waar ik hem wil.Daarna kan ik gewoon een 2e en 3e trein laten komen op dezelfde manier en dus kun je wel met meerddere treinen in je station rijden ( op handregelaar) koploper geeft het stationsblok wel bezet (blauwe lijn) maar omdat je op handregelaar rijd kun je met meerdere treinen in hetzelfde blok rijden met handregelaar uiteraard.Via de F1 knop van de handregelaar kun je de trein weer automatisch laten vertrekken richting de hoofdbaan.

Voor mij werkt dit goed ;)

Groetjes marco
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: Albert.H0 op 03 May 2008, 00:46:54
Ik heb nog eens over dit topic nagedacht en zie 3 mogelijke varianten:

1) baan besturen met een digitale versie van een analoog bloksysteem. Met een remgenerator (Roco, Lenz), dit wordt dan een 2e ringleiding. Detectie van bezette blokken, en in plaats van stukken met een relais stroomloos te schakelen schakel je tussen het “normale” digitale signaal en het signaal uit de remgenerator. Wel blokken langer maken dan  de langste trein en het hele blok schakelen, zodat niet door b.v. wielen beide stroomkringen verbonden worden. Bij het station zet je dan handmatig bediende inrijseinen, van daar neem je de besturing over.
(Misschien is Klaas Z nog eens over te halen op deze wijze digitaal te overwegen  ;) )

2) een PC programma dat niet invoer van de complete rijweg nodig heeft, maar dat wel de positie van elke lok bijhoudt. Zodra er een lok op de baan geplaatst wordt dien je dit in te geven (in de toekomst wellicht automatisch met RailCom). Bediening wissels en locs met een handregelaar. Je laat een loc vertrekken, geeft deze een bepaalde snelheid met de handregelaar. PC programma weet waar de lok stond en “ziet” aan de hand van wijzigingen in bezetmeldingen waar de lok heen gaat. Nadert deze een bezet blok, of te wel rood of geel sein, overruled de PC de snelheidsinformatie van de handregelaar voor deze loc en zorgt dat deze afremt cq stopt. PC programma zorgt dus alleen voor beveiliging, loc rijdt in principe gewoon door over de rijweg zoals die toevallig ingesteld staat.
Als extraatje misschien een “machinist-mode”waar bij een onveilig sein een waarschuwing gegeven wordt, wordt de snelheid niet snel genoeg met de handregelaar aangepast volgt een snelremming (ATB simulatie).
Voordeel: gehele baan krijgt dezelfde informatie omdat snelheid per lok geregeld wordt.
Nadeel: elke loc moet aan de PC bekend gemaakt worden. En het complete sporenplan moet in het PC programma bekend zijn (kan een nadeel zijn bij modulaire banen).

3) Een PC simulatie van het bloksysteem. PC houdt bij welk blok bezet is en waar geremd of gestopt moet worden. Ook hier vertrekt een loc d.m.v. een handregelaar. Afremmen en stoppen gaat hier door een remgenerator of door een 2e en 3e signaal dat door de PC gegenereerd wordt. 1e signaal heeft voor alle locs de snelheid zoals je die met de handregelaar hebt ingesteld, 2e signaal heeft voor alle locs een langzame snelheid, 3e signaal voor alle locs de snelheid 0. Schakelen van blokken d.m.v. relais die tussen de verschillende signalen schakelen. Relais zijn te schakelen met normale decoders.
Voordeel: PC hoeft niet te weten welke lok waar rijdt, alleen bezetmeldingen te krijgen. Nadert loc een onveilig sein schakelt de PC het blok om naar 2e of 3e signaal. Indien lengte van trein bekend is (hoef je alleen op te geven indien de trein langer is dan een blok) kan de PC hier rekening mee houden en meer blokken naar het 2e of 3e signaal schakelen
Nadeel: 2 of 3 ringleidingen en decoders met relais nodig voor schakelen van de baansignalen.

Voor modulaire banen zou een combinatie van variant 3) met variant 1) mogelijk kunnen zijn.

Albert H0
Titel: Re: gecombineerd automatisch en handmatig rijden
Bericht door: rjr op 03 May 2008, 08:51:50
Ik ga voor oplossing 2. PC houd in de gaten waar de lok zich bevind, en voor bepaalde vooropgestelde blokken, en het opberg station neemt de PC de volledige controlle over, voor andere blokken zoals station houd de PC alleen in de gaten waar de lok zich bevindt.

Het 1 malig invoeren van alle loks en baanplan is niet mijn probleem, alleen als het eenmaal rijd wil ik dat niet meer doen ( of het moet een nieuw aangeschafte lok zijn die even ingevoerd moet zijn, maar ook dit is dan een 1 malige actie )

Wel heb ik intussen via een andere weg begrepen dat een soortgelijke vraag ook op het koploper forum was gesteld, en dat Er binnen koploper dus aangewerkt wordt om dit in een toekomstige versie wel mogelijk te maken.

Groet,
Roelco