BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pauldg op 02 April 2008, 12:25:31
-
Beste mensen,
Wie heeft er een goede tip voor het slingervrij ophangen van spoor 0 wielen op een as zonder speciaal gereedschap? Concreet gaat het om schijfwielen (merk AMZ, Albert Munz) op blinde assen van 3mm. Ik heb nu één stel gedaan, maar aangedreven lijkt het wat op een dronken eend....
Met vriendelijke groet,
Paul de Goede
-
Hallo Paul,
Het lijkt mij niet zo'n probleem voor iemand die in het bezit is van een kleine draaibank.
Eerst een centreermal draaien waar het wiel precies invalt om vervolgens met de losse kop het asje in het wiel te persen.
(Eventueel te borgen met Loctite)
Het geheel omkeren en nogmaals herhalen.
Zijn het wielen met een krukpen?, dan wordt het iets lastiger als ze onder een hoek van 90 graden moeten staan.
(Dan moet het geheel uitgeklokt worden)
Wil eventueel wel helpen met het monteren.
Misschien heeft iemand een beter (eenvoudiger) idee, ben benieuwd!
Peter
-
Beste Peter,
Kijk dat vreesde ik dus al. Een draaibank, en ik kom niet verder dan een dremel in een verticale boorstandaard. Enfin, ik houd je aanbod in gedachten. Wellicht kom ik nog eens bij je langs. Eerst moet ik maar eens de rest gemonteerd hebben. Er zit overigens geen krukpen in de wielen.
met vriendelijke groet,
Paul
-
Schop! :)
-
Volgens mijn bescheiden mening gaat het niet goed in de residentie.
Jan :o :o :o
-
Hoe slingeren ze? Zijn de wielen excentrisch of staan ze beide schuin op de as?
Vroeger loste ik dat op door in een plankje dat even dik is als de beoogde afstand tussen de wielen een gleuf te zagen waar de as in past. Wielen los op de as zetten en in de bankschroef aandraaien totdat je tegen het hout stuit.
Bij spoor en trambedrijven doen ze het niet veel anders, ze monteren alleen een bus om de as en drukken het wiel er op. Door de veel grote vlakken tussen wiel en as gaat het niet slingeren.
Mvrgr
Koopmans
-
Dat is wel een mooie oplossing. GM&S heeft er volgens mij ook speciaal (duur?) gereedschap voor. In H0 heb je er ook last van, bijvoorbeeld met wielen van Alan Gibson voor stoomlokomotieven. Net zo lang corrigeren tot het goed zit. Dat doe ik. Maar dit hulpmiddel lijkt me het proberen waard.
mvg,
Ivo
-
Ze staan schuin op de as. Niet overdreven hoor, maar net genoeg dat je het ziet. De truuk van het blokje is slim gevonden. Er is echter 1 nadeel: de gehele as zit tussen de wielen gelagerd in een frame (met nog een tandwiel er tussen). Ik kan dus niet eerst een hele as klaarmaken en daarna plaatsen. Ik ga nu eerst maar eens proberen om 1 wiel recht op de as te krijgen via een blokje, te monteren en daarna op hoop van zegen nummer twee.
Bedankt voor het meedenken!
En Jan, dit is een kleine dissonant in een verder puik lopend project! :)
-
Je moet je eerst afvragen hoe het komt dat die wielen scheef op de as komen. Zit het gat er wel haaks in? Als dat niet goed haaks geboord is, dan kun je allerlei al dan niet ingewikkelde persconstructies verzinnen, maar dan komt het wiel toch scheef te zitten.
Een manier om de as in het wiel te persen is b.v. een kolomboormachine. Wiel plat op de boortafel, as in de boorkop en duwen. Werkt helaas maar voor 1 wiel, als dat er op zit krijg je de as niet meer omgekeerd in de boorkop.
Ik werk ook wel eens met de bankschroef. Die zet ik dan aan een verticale plank vast, zodat de klemvlakken van de bekken horizontaal liggen. Wiel op de onderste bek, as er op en aandraaien. Is alleen geen garantie dat het haaks komt want als je de as scheef neerzet komt hij er ook scheef in. Of in het ergste geval druk je hem krom.
-
@Klaas,
Het zijn Deutsche präzisionsräder van dipl. Ing. Albert Munz. Zie hier de productlink http://www.amz-munz.de/deutsch/Scheibenraeder.html Ik heb daarom alle vertrouwen in de haaksheid van het gat. De kolomboormachine is een goede tip! Heeft het overigens zin om de as eerst te smeren?
Groet en bedankt voor het meedenken,
Paul
-
Paul, het ziet er inderdaad erg "präzis" uit.
Maar er is een zwak punt, en dat is de isolatiebus. De vraag is hoe precies die gemaakt is. Bovendien is zo'n bus enigszins flexibel, dus als je de as er één keer scheef in drukt, dan is die bus waarschijnlijk voorgoed ongeschikt.
Het belangrijkste is dus dat je voorzieningen treft om te zorgen dat de as en het wiel al vanaf het begin haaks op elkaar staan. Daarvoor zijn al een paar oplossingen aangegeven. Nu is het dus zaak om te kijken hoe je het gestelde doel kunt bereiken met de materialen die je zelf al hebt.
Smeren lijkt me geen goed idee. In ieder geval niet met olie of vet of iets dergelijks. Als het al zinnig is om te smeren, dan zou ik water nemen.
-
Bovendien is zo'n bus enigszins flexibel, dus als je de as er één keer scheef in drukt, dan is die bus waarschijnlijk voorgoed ongeschikt.
brrr..... ik geloof dat ik dat nu net niet wilde horen........ :( De isolatiebussen zijn van dat taaie zwarte kunststof wat vaker voor dit doel wordt gebruikt. Ik hoop dat ik er nog iets aan kan corrigeren.
Groet, Paul