BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jasperr op 19 September 2022, 10:28:05
-
En weer een vraag, ik kom er via de zoekfunctie en google niet uit ;-).
Situatie: Ik heb een baan met voornamelijk Roco/Fleischmann locs en wagons. De locs zijn digitaal en ik gebruik een Z21 start/Multimaus voor de aansturing.
Vraag: Kan ik hier zonder problemen een wagon met wisselstroom wielen op zetten, of krijg ik dan kortsluiting of een foutmelding?
-
Wisselstroom wielen zijn voor een drie rail baan en veroorzaken kortsluiting op een twee rail baan ;).
-
Ok, bedankt! Dan gaan we dat maar niet doen
-
Wissel- of gelijkstroomwielen. Eigenlijk bestaan die niet. Want het stroomsysteem heeft niets te maken met het wel of niet ten opzichte van elkaar geïsoleerd zijn van de assen met wielen. Het gebruik van wel of niet geïsoleerde wielen hangt samen met het gebruikte railsysteem, dat wil zeggen twee- of drierail. Tweerail is volgens NEM (Fleischmann, Trix (nieuw), Roco, Piko, Rivarossi, Lima, Liliput enzovoorts (ook TT en N)) en drierail (Märklin).
Als een tweerailsysteem wordt gebruikt, dat kan digitaal, = maar ook ~ zijn(!) moeten ten opzichte van elkaar geïsoleerde wielen worden toegepast. Eenzijdig als gebruik wordt gemaakt van eventuele binnenverlichting en tweezijdig als wordt gebruik gemaakt van wagens en rijtuigen met een metalen frame en metalen draaistellen/ashouders zoals Piko oud. Bij een drierailsysteem kunnen ten opzichte van elkaar geïsoleerde of niet geïsoleerde assen met wielen worden gebruikt. Maar let op: de maatvoering van wielen op assen bij het tweerailsysteem is anders dan die van het drierailsysteem. En hier speelt de speermaat en de hoogte van de flens op de wielen een belangrijke rol. "Oude" assen met wielen van het tweerailsysteem passen het beste op code 100 rail, dat wil zeggen een hoogte (van de totale rail) van 2, 54 mm.
Niettemin wordt de term gelijkstroom- en wisselstroomwielen door velen gebruikt om aan te geven dat ze een tweerail- of drierailsysteem hebben. Bij digitaal gebruik is twee- of drierail alleen relevant in relatie met het wel of niet geïsoleerd zijn van de wielen van de toegepaste merken omdat alle momenteel voor twee- of drierailsysteem geschikte voertuigen hebben.
-
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Systemen
-
Ok, bedankt! Dan gaan we dat maar niet doen
Je kan de Märklin wagen(s) wel van gelijkstroom (DC) oftewel tweerail wielen voorzien. Kan je de Märklin wagens wel gewoon gebruiken.
-
Bij een drierailsysteem kunnen ten opzichte van elkaar geïsoleerde of niet geïsoleerde assen met wielen worden gebruikt. Maar let op: de maatvoering van wielen op assen bij het tweerailsysteem is anders dan die van het drierailsysteem.
Naast de maatvoering hangt het er bij het drierailsysteem ook maar net vanaf of je bezetmelding gebruikt of niet. Bij bezetmelding op één van de spoorstaven zijn AC assen dat juist van belang. Bij Materieel met DC assen werkt de bezetmelding dan niet.
Jeroen
-
Bedankt voor alle reacties! Het gaat om een setje Liliput wagons (5 stuks x 4 wielen = 20 wielen). Is er hier toevallig iemand die mijn wisselstroomwielen wil ruilen tegen gelijkstroom wielen? Ik ga de maatvoering nog checken.