BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hobojohn op 14 September 2022, 13:57:33
-
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4148300/goederentrein-met-autos-in-brand-bij-etten-leur-treinverkeer-ligt-stil
-
Zet svp even datum en locatie in het onderwerp van je draadje, dat houdt het overzichtelijk als iemand het volgende draadje gaat openen over een brandende goederentrein in de US of A.
EDIT: benieuwd wat breder wordt uitgemeten in de media. Dit of de afsluiting momenteel van de A15 ter hoogte van Tiel Geldermalsen door een ongeval met een vrachtwagen...
-
done ;) en meteen even in de juiste categorie geplaatst
-
https://nos.nl/artikel/2444574-goederentrein-met-veel-auto-s-in-brand-bij-etten-leur (https://nos.nl/artikel/2444574-goederentrein-met-veel-auto-s-in-brand-bij-etten-leur)
-
https://www.nu.nl/295329/video/autos-op-goederentrein-in-brand-bij-etten-leur.html (https://www.nu.nl/295329/video/autos-op-goederentrein-in-brand-bij-etten-leur.html)
-
Je kunt aan de zwarte rook wel zien dat auto's tegenwoordig voor een belangrijk deel uit kunststoffen bestaan.....
-
Dat is nou niet bepaald een ontwikkeling van de laatste jaren, dat is al gaande sinds de jaren 80 en 90.
-
Dat er in auto' steeds meer kunststof zit juich ik toe ;D , maar de grootste reden is brandstofbesparing dus ook minder CO2, maar wat ik graag wil weten is welke lok zat voor deze trein en welk merk auto staan op deze trein.
mvgr Evert en Bas
-
De auto's zijn volgens mij Toyota's. Eh wáren Toyota's... :angel:
-
Fijn als daar jou bestelde wagen tussen zat :-X
Vorige week nog misschien te horen gekregen van je garage : "nenee, Meneer Janssen. Uw nieuwe wagen staat al op de trein, over 10 dagen staat hij hier voor jou in de garage om op te halen. Die 12 maanden wachten zijn echt de moeite waard geweest, je zal het zien !!"
Vandaag : "Ehmmm, goede middag Meneer Janssen. Uw wagen zal toch ietsie langer duren vrees ik ...... Mja, een maandje of 8 terug ......"
-
De auto's zijn volgens mij Toyota's. Eh wáren Toyota's... :angel:
Ford Puma en Ford Ecosport met stuur aan de verkeerde kant. Ongeveer 40 klanten zullen balen.
-
Dat er in auto' steeds meer kunststof zit juich ik toe ;D , maar de grootste reden is brandstofbesparing dus ook minder CO2, maar wat ik graag wil weten is welke lok zat voor deze trein en welk merk auto staan op deze trein.
mvgr Evert en Bas
Loc is een DB Cargo 189.
Jeroen
-
Is het niet vreemd dat er nog zoveel auto's in de brand raken?
-
Ik zag ook een filmpje waar nog best een tijdje de bovenleiding lag te vonken op een auto. Moet de bovenleiding bij zo’n kortsluiting niet gelijk afschakelen? (Ik ben een leek wat betreft infra, ik maak goederenwagens, daar heb ik wel verstand van)
Groeten Edwin.
-
Is het niet vreemd dat er nog zoveel auto's in de brand raken?
heeft denk ik met de hitte te maken.
Een vuurtje als dat trekt zijn eigen lucht aan en dat het heet geweest is kun je goed zien aan de wagons.
-
Moet de bovenleiding bij zo’n kortsluiting niet gelijk afschakelen?.
Bij een echte kortsluiting zal de beveiliging van de bovenleiding direct ingrijpen en afschakelen.
Maar was er wel kortsluiting? Als de rijdraad op een auto ligt, dan betwijfel ik dat, de auto staat op rubber banden en is t.o.v. de wagen dus geïsoleerd.
Mede door de aanhoudende regen vandaag in dat deel van Nederland zal de stroom vast ergens een weg hebben gevonden, maar hoogst waarschijnlijk niet hoog genoeg om als kortsluiting te worden herkend door de beveiliging.
-
Uit bericht van de NOS: ee brak brand uit NADAT de bovenleiding op de trein was gekomen.
Blijkbaar een draadbreuk. Voordat wordt afgeschakeld is er al een aardig stroompje gaan lopen met bijbehorende vonkvorming. Dat zal het begin van brand zijn geweest vermoed ik
Wim K
-
Ik zag op een foto dat de pantograaf van de lok is getrokken. Waarschijnlijk een losse hangdraad die er omheen is geslagen. De lok trekt gelijk een stuk bovenleiding naar beneden wat na de snelremming lekker ergens midden op de trein terecht komt ;D
-
Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn.
Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica.
Maar dat is een proefballonnetje van mij. Er zijn hier genoeg experts die er wat zinnigs over kunnen zeggen ;D
-
Blijkbaar een draadbreuk. Voordat wordt afgeschakeld is er al een aardig stroompje gaan lopen met bijbehorende vonkvorming. Dat zal het begin van brand zijn geweest vermoed ik
Waar komen die "bijbehorende" vonken vandaan als er stroom loopt? Even naar thuis: er loopt stroom door de kabel van je stopcontact naar je treinbaan. Als de stekker, de kabel en je installatie deugt, zie je niets. Geen vonk. Geen stroom. Geen spanning. Maar het werkt wel. Vonken zie je pas als het misgaat. En dan moet er nog een circuit zijn waardoor er stroom gaat lopen, die mogelijk in de buurt komt van een geleider en DAN PAS zouden er vonken kunnen (!) ontstaan. En warmteontwikkeling kan prima ontstaan zonder vonken. Nog een nieuwsflash: in elke schakelaar ontstaan vonken als je die bedient. In elke schakelaar...
Buiten alle onzin in de krantenartikelen en op de sites:
- als een stroomafnemer een draad kapot trekt dan is een circuit verbroken en dient er direct uitgeschakeld te worden. Dus: geen spanning en geen stroomloop. Maar dat is in de polder laatst ook al misgegaan.
- Maar er staat gelijkspanning op de bovenleiding. GELIJK-spanning. Dus geen WISSELspanning zoals op de polen van je stopcontact. Gelijk-spanning: blijft altijd postitief. Moeilijker uit te krijgen dus. Waarschijnlijk de reden dat er niet direct afgeschakeld is. Door de regen (motregen werkt nog beter) blijft er een 'circuit' in stand. Water geleid, weten we nog?
- Stroom is niet af te schakelen. Stroom loopt. Spanning is af te schakelen. Spanning staat. Daarom eerst spanningsloos maken en dan pas afschakelen. (Thuis: eerst de lampen, tv, koelkast, etc uitdoen met de schakelaar en dan pas de stop er uit draaien (ouderwets) of groepschakelaar bedienen). En niet eerst de stekker er uit trekken als er een schakelaar zit...
- Gemiddelde electronica ("printjes") werkt met 5 - 10 volt. Wissel- of gelijkspanning, afhankelijk van het circuit. En nu komt er 1500 (maar eigenlijk 1800 Volt) op te staan, en loopt er 1000-en Amperes stroom (kortstondig weliswaar maar toch). En dan verwacht je dat een auto dat overleeft? Met wat voor type aandrijving dan ook?? De rubberbanden zijn nat (het regende in het zuiden). De autotransportwagens zijn nat. De rails zijn nat. Prima circuit: van bovenleiding naar aarde. En P (vermogen = warmte ) = U (spanning) keer I (stroom). Doe je rekensom. Zie de schades in de polder. En daar bleef de stroom minutenlang lopen...
Groet, Raymond van den Hoven (electromonteur (met een c, ja))
(P.S. Voor de goedgelovigen onder ons. Een ouderwetse 'stop' gaat bij kortsluiting er niet uit bij 16 Ampere. Hij schakelt pas af bij 1.6 x I = ruim 25 Ampere (het draadje binnenin heeft even tijd nodig om kapot te gaan). Je gaat dood bij 0,03 Ampere die langer dan 1 seconde door je lichaam gaat... Precies de reden van de automaten in de kast (30 mA (milli-Ampere)) En die schakelen in milli-seconden af. Mits je elke maand even op de testknop drukt. (En je daar weer voor, even alle 'gebruikers' achter die automaat eerst netjes hebt uitgezet. Plots gaan schakelen met lopende stroom geeft rare effecten. Waarbij we weer terug zijn bij het onderwerp.))
-
Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn.
Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica.
...
Ze zijn wel gelijk goed opgeladen ;D
-
- als een stroomafnemer een draad kapot trekt dan is een circuit verbroken en dient er direct uitgeschakeld te worden. Dus: geen spanning en geen stroomloop. Maar dat is in de polder laatst ook al misgegaan.
Interessante stelling. Ik vraag mij af hoe dat zou moeten. Immers als de trein rijdt loopt er een (hoge) stroom. Als de trein stopt dan wordt deze stroom nagenoeg 0. In dat geval wordt de spanning ook niet van de bovenleiding uitgeschakeld. Dus waarom zou de spanning wel uitgeschakeld worden als de stroom 0 wordt door een draadbreuk?
Kennelijk wordt de spanning dus niet automatisch uitgeschakeld en moet Prorail dat handmatig doen zoals ook in de krantenartikelen staat. Als die kabel met 1500V (schijnt 1800V te zijn heb ik net geleerd) dan een auto, wagon of wat dan ook raakt dan ontstaat er een vlamboog. In een mum van tijd staat e.e.a. dan in lichterlaaie. Pas als de stroom een maximum overschrijdt dan zal er automatisch worden afgeschakeld maar dan is het kwaad allang geschied.
-
Raymond schrijft dat er bij een draadbreuk een circuit onderbroken word, maar dat is niet het geval.
Immers is de bovenleiding alleen een positief potentiaal gevoed vanaf één zijde en geen geleider van het begin van de draad tot het eind een spanning transporteert.
Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn.
Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica.
Maar dat is een proefballonnetje van mij. Er zijn hier genoeg experts die er wat zinnigs over kunnen zeggen ;D
Die spanning van de bovenleiding zal nooit door de elektronica of accu's van de auto gaan lopen, die zoekt de makkelijkste manier naar aarde.
Als de bovenleiding op het dak van de auto valt zal de stroom via het blik van de auto een weg gaan zoeken naar de stalen goederen wagen die volledig de minus van de bovenleiding is.
Daar de gevallen bovenleiding natuurlijk nooit een mooie zuivere verbinding maakt met de auto (of na de auto met de minus) zal daar wel wat weerstand bij ondervinden en dat veroorzaakt het nodige geknetter, wat vlambogen en uiteindelijk voldoende hitte om de auto doen vlam te vatten op zijn beurt.
-
Water geleid, weten we nog?
Nee, dat weten we niet. Zuiver water is een vrij goede isolator. Het gaat pas geleiden als er stoffen in zijn opgelost.
Een bovenleiding schakelt niet af door een draadbreuk. Hij schakelt af door een te hoge stroom. Maar als het contact onvolkomen is kan dat even duren.
-
Veelal wordt alleen de rijdraad kapot getrokken, maar de bovenleiding bestaat uit meer dan alleen de dubbele rijdraad, ook de handraad en de meestal aanwezige versterkingsleiding maken er volledig deel van uit.
De pantograaf van een krachtvoertuig moet al flink huishouden wil alles stuk getrokken worden, en dan nog staat er aan de zijde waarvan uit de desbetreffende sectie gevoed wordt nog steeds spanning op, zolang de snelschakelaar van die sectie niet is afgeschakeld.
-
Als die kabel met 1500V (schijnt 1800V te zijn heb ik net geleerd) dan een auto, wagon of wat dan ook raakt dan ontstaat er een vlamboog. In een mum van tijd staat e.e.a. dan in lichterlaaie.
dat vraag ik me dus af.. want ik denk dat je rustig op een motorkap kunt "lassen" zonder dat de auto vlamvat. een plastic bumper vat sneller vlam maar daar is de vlamboog weer lastiger doordat het kunststof een veel hogere weerstand heeft. Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat er meer mee heeft gespeeld, inderdaad zoiets als dat hybride verhaal dat ik al eerder zei, waardoor de brandjes wellicht van binnenuit ontstaan zijn. er zijn wel vaker draadbreuken maar dan ontstaan er in 1 trein niet meerdere brandhaarden naar mijn weten.
-
Dat mag jij je gerust afvragen......
De kracht en temperatuur van vlambogen wordt wel vaker onderschat.
-
dat vraag ik me dus af.. want ik denk dat je rustig op een motorkap kunt "lassen" zonder dat de auto vlamvat. een plastic bumper vat sneller vlam maar daar is de vlamboog weer lastiger doordat het kunststof een veel hogere weerstand heeft. Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat er meer mee heeft gespeeld, inderdaad zoiets als dat hybride verhaal dat ik al eerder zei, waardoor de brandjes wellicht van binnenuit ontstaan zijn. er zijn wel vaker draadbreuken maar dan ontstaan er in 1 trein niet meerdere brandhaarden naar mijn weten.
Zelfs bij treinen waar de bovenleiding op het dak beland is de schade nog weleens flink (en het casco van de trein is sowieso goed verbonden met de minus van het spoor) en wil er door de kortsluitstroom nogeeleens een gat in het dak branden.
Dat is plaatstaal van een mm of 2-3 dik, het staal van een auto is daar maar een fractie van. Daarnaast word dat direct zo heet dat de kans groot is dat aan de binnenzijde de isolatie en bekleding vlam vat en het begin van het eind is geboren ;)
-
Dat mag jij je gerust afvragen......
De kracht en temperatuur van vlambogen wordt wel vaker onderschat.
ik onderschat helemaal niks ;)
En daar laat ik het maar even bij ;)
Inmiddels is de betreffende trein naar Vlissingen Oost gebracht en staat daar opgesteld.
-
Waar komen die "bijbehorende" vonken vandaan als er stroom loopt? Even naar thuis: er loopt stroom door de kabel van je stopcontact naar je treinbaan. Als de stekker, de kabel en je installatie deugt, zie je niets. Geen vonk. Geen stroom. Geen spanning. Maar het werkt wel. Vonken zie je pas als het misgaat.
Ik zie eigenlijk best wel vaak een vonk als ik de stekker van mijn desktop PC in het stopcontact doe. Dus voordat ik de PC aanzet Daarna werkt alles gewoon. Moet ik me toch zorgen maken?
Bor
-
Veelal wordt alleen de rijdraad kapot getrokken, maar de bovenleiding bestaat uit meer dan alleen de dubbele rijdraad, ook de handraad en de meestal aanwezige versterkingsleiding maken er volledig deel van uit.
De pantograaf van een krachtvoertuig moet al flink huishouden wil alles stuk getrokken worden, en dan nog staat er aan de zijde waarvan uit de desbetreffende sectie gevoed wordt nog steeds spanning op, zolang de snelschakelaar van die sectie niet is afgeschakeld.
Zijn de rijdraden bij dubbelspoor onafhankelijk gevoed?
Ik herinner mij dat ergens in jaren 90 bij Hattemerbroek twee gekoppelde Motorpostenrichting Zwolle de bovenleiding hadden kapot getrokken.
Net op het zelfde moment kwam op het tegenspoor een goederentrein tegemoet en de pech wilde dat de loshangende draad om de buffer van de 1300 sloeg met als gevolg dat over een afstand van enkele kilometers de bovenleiding werd mee getrokken.
Herstel heeft toen ook enkele dagen geduurd.
Hoe dat dan zit met spanning, kortsluiten ect heb ik geen verstand van, maar het is wel gebeurd.
Mvg, Johan
-
Ik zie eigenlijk best wel vaak een vonk als ik de stekker van mijn desktop PC in het stopcontact doe. Dus voordat ik de PC aanzet Daarna werkt alles gewoon. Moet ik me toch zorgen maken?
Die vonk ontstaat doordat er eerst een grote condensator wordt geladen. Je kunt dat vermijden door niet te aarzelen bij het insteken van de stekker. Dus eerst de pootjes van de stekker voor de gaatjes houden en dan in één keer snel doorduwen.
-
Zijn de rijdraden bij dubbelspoor onafhankelijk gevoed?
Ze komen uit dezelfde voedingsbron, maar via aparte schakelaars. Tussen twee onderstations of schakelstations kun je de bovenleiding van één spoor uitschakelen terwijl de andere in bedrijf blijft.
-
Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn.
Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica.
Maar dat is een proefballonnetje van mij. Er zijn hier genoeg experts die er wat zinnigs over kunnen zeggen ;D
Dat idee dus. Een auto is een toch een Kooi van Faraday. Dus de eventuele stroom van de bovenleiding zou toch niks mogen doen? Bij een blikseminslag zit je toch ook veilig in je auto?
-
Misschien hoe de auto op de wagon wordt gezekerd?
Dat dat verbinding maakt.
Geen idee hoor, maar dat schoot me even te binnen.
-
De auto's worden gezekerd door blokken voor/achter de wielen. Er is dus geen metallisch contact tussen de auto en de spoorwagen.
-
Volgens de brandweer waren geen schadelijke stoffen vrijgekomen dan bedoelen ze waarschijnlijk in de rook. Want morgen gaat een collega van mij bodemonderzoek uitvoeren ter plaatsen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk
-
Zijn de rijdraden bij dubbelspoor onafhankelijk gevoed?
Ik herinner mij dat ergens in jaren 90 bij Hattemerbroek twee gekoppelde Motorpostenrichting Zwolle de bovenleiding hadden kapot getrokken.
Net op het zelfde moment kwam op het tegenspoor een goederentrein tegemoet en de pech wilde dat de loshangende draad om de buffer van de 1300 sloeg met als gevolg dat over een afstand van enkele kilometers de bovenleiding werd mee getrokken.
Herstel heeft toen ook enkele dagen geduurd.
Hoe dat dan zit met spanning, kortsluiten ect heb ik geen verstand van, maar het is wel gebeurd.
Mvg, Johan
Een goederentrein staat niet zo maar stil. Al zou de stroom weg vallen en de trein een noodremming maken, dan duurt het nog enkele honderden meter tot hij stil staat en breekt die kabel niet dan trekt hij natuurlijk ergens achter de trein tot de eerste afspanning alles kapot.
Groeten Edwin.
-
Als er een rijdraadkortsluiting heeft plaats gevonden , en de snelschakelaar in het onderstation is uitgevallen , dan wordt dit gemeld op de CSP . De dienstdoend ambtenaar schakeld de snelschakelaar weder in , echter er gebeuren dan een aantal zaken /metingen .
Er wordt eerst 12 v op de bovenleiding gezet , als er geen kortsluiting gemeten wordt ,daarna 24 v , 220 v , 380 v en als laatste bij GEEN kortsluiting de 1500 v . Indien er in deze ciclus een kortsluiting gemeten wordt ,begint de meting opnieuw . Na 3 x een kortsluitinf ,valt de snelschakelaar uit en vergrendeld zichzelf . Inscakelen alleen na inspectie en opdracht CSP .
Ik zelf heb op Amsterdam WE ,met mat 54 het volgende meegemaakt . Doordat de compressor niet ingeschakeld was , was de stroomafnemer gaan dalen , en had één rijdraad doorgebrand . Door de wind bewoog deze draad zich over de neus en raakte een klein kaal plekje met kortsluiting tot gevolg . Daar de csp ,de snelschakelaar verschijdene malen ingeschakeld had ,werden wij verzocht om polshoogte te nemen . De monteurs van de bovenleiding hebben de draadbreuk hersteld .
-
Volgens de brandweer waren geen schadelijke stoffen vrijgekomen dan bedoelen ze waarschijnlijk in de rook. Want morgen gaat een collega van mij bodemonderzoek uitvoeren ter plaatsen
::) dat zal. Brand het schijthuis achter in mijn tuin af, ligt de hele buurt vol asbest, moeten alle auto's tot op 300m naar de wasstraat en moet mijn tuin worden afgegraven tot op 2m diepte wegens de vervuiling.
Brand op Moerdijk en hele fabriek en bij behorende opslag af, is er geen gevaar geweest voor de volksgezondheid ;D (y).
Volgens mij is alle rook gewoon schadelijk, zeker die van autobranden. De grond zal er daar terplekke ook vol mee zitten, zeker na het blussen. Als dat niet zo is, geef ik vanaf vandaag geen *** meer om schadelijk afval en het uitsorteren ervan en gaat alles gewoon de kliko in >:(.
Nog zo eentje: De spuiterij en de straalcabine in het USARMY depot Eygelshoven hebben ze na 10 jaar gesloten te zijn geweest heropend. Na 3x reinigen waren de concentraties Chrome6 nog te hoog.......
-
Vlamboog (https://www.youtube.com/watch?v=ypoxcQ0KCp4)
-
Interessante verhandeling over snelschakelaars op energievoorziening.info (http://www.energievoorziening.info/nieuws/orgineel/snelschakelaar/snelschakelaar.htm)
-
Ze komen uit dezelfde voedingsbron, maar via aparte schakelaars. Tussen twee onderstations of schakelstations kun je de bovenleiding van één spoor uitschakelen terwijl de andere in bedrijf blijft.
Dan is het duidelijk en was de bvl die door de Motorposten kapotgetrokken was al afgeschakeld en was op het nevenspoor treinverkeer mogelijk.
De 1300 heeft dus met de buffer de hangende spanningsloze uiteinde gepakt en de bvl van zijn nevenspoor enkele kilometers losgetrokken.
De tegentrein (1300) kwam dus later dan dat de Motorposten de bvl kapot hadden getrokken.
Mvg, Johan
-
De auto's worden gezekerd door blokken voor/achter de wielen. Er is dus geen metallisch contact tussen de auto en de spoorwagen.
Echter kan hoogspanning soms prima zijn weg vinden, en hoeft dat niet per definitie via een van zichzelf geleidend materiaal te zijn.
Een beetje vuil en vocht kan er vaak voor zorgen dat er een prima route is om een spanning te geleiden ;)
-
Dat idee dus. Een auto is een toch een Kooi van Faraday. Dus de eventuele stroom van de bovenleiding zou toch niks mogen doen? Bij een blikseminslag zit je toch ook veilig in je auto?
De spanning zal dan ook via die kooi ergens zijn weg naar de minus of aarde vinden, binnen die auto gebeurd er niet zoveel anders dan dat de hitte van de kortsluiting een brand kan veroorzaken.
-
Echter kan hoogspanning soms prima zijn weg vinden, en hoeft dat niet per definitie via een van zichzelf geleidend materiaal te zijn.
De 1800V van de bovenleiding is niet echt hoogspanning. Een autoband kan dat goed hebben.
-
Wat is de reden dat des tijds de spanning verhoogd is naar 1,8 kv?
Mvg Johan
-
Meer vermogen bij gelijkblijvende stroom en geen grote aanpassingen aan mat en infrastructuur.
-
Met al die discussies over bovenleiding is het goed te weten dat binnenkort het tweede deel van Jan Tromp over bovenleiding verschijnt. Na Voor de draad ermee, volgt Onder spanning, over de periode 1966-2022.
-
Wat is de reden dat des tijds de spanning verhoogd is naar 1,8 kv?
Mvg Johan
Van horen zeggen/lezen.
Als 2 1600-en tegelijkertijd optrokken in een station, trokken ze als het ware de bovenleiding leeg. Ofwel de spanning kwam onder de toegestane marge en dat ervoor zorgde dat de bovenleiding uitgeschakeld werd. Daarom werd de spanning naar 1800 Volt verhoogd wat aan de bovenkant van de marge ligt.
-
Dat is iets wat niet echt specifiek 1600 is, maar geldt voor elke trein die optrekt en stroom vreet. Daarnaast kan dat nog steeds wel gebeuren :)
De 1800V van de bovenleiding is niet echt hoogspanning. Een autoband kan dat goed hebben.
Nou, het regende ook en dat helpt daar ook niet echt bij ;)
Dan vind de spanning echt zijn weg wel over die 15 cm die die wang van die autoband hoog is. Als er eenmaal een keer een vlamboog overheen gelopen heeft blijft daarna door de verbranding wel een mooi geleidend spoor achter en knettert het vrolijk verder.
Dan kun je wel zeggen, 1800volt is geen hoogspanning, bij het spoor is die definitie daar wel naar en ik kan uit ervaring vertellen dat ik die 1800 volt wel gekkere dingen heb zien doen ook.
-
Echter kan hoogspanning soms prima zijn weg vinden, en hoeft dat niet per definitie via een van zichzelf geleidend materiaal te zijn.
Een beetje vuil en vocht kan er vaak voor zorgen dat er een prima route is om een spanning te geleiden ;)
Bovendien zal de rijdraad echt niet precies op de daken van de auto's terecht gekomen zijn. Hij zal heus wel ook de wagens op verschillende plekken geraakt hebben.
-
Dan kun je wel zeggen, 1800volt is geen hoogspanning, bij het spoor is die definitie daar wel naar en ik kan uit ervaring vertellen dat ik die 1800 volt wel gekkere dingen heb zien doen ook.
Zal mijn achtergrond bij een elektriciteitsbedrijf zijn. ;) Officieel heb je gelijk, laagspanning loopt volgens de NEN1010 tot 1000V. Dus strikt genomen is 1800V hoogspanning. Maar bij ons spraken we pas over hoogspanning vanaf 3kV.
Overigens is het Nederlandse bovenleidingstelsel geïsoleerd voor 3kV. Kijk maar eens naar het stuk tussen de spanningssluis bij Roosendaal en de Belgische grens. De isolatoren daar zijn precies hetzelfde als in Nederland.
Maar ik blijf erbij dat die 1800V over een autoband niet zomaar overslaat. Daarvoor is de afstand te groot.
-
kan ook kortsluiting zijn geweest van een electrische auto
-
Klaas.
Kan het iets inductief zijn geweest vanwege de mogelijke hoge stroom die er kortstondig heeft gelopen, die de elektronica in de auto beschadigd heeft?
Ben nu wel aan het speculeren maar wat doet een magnetisch veld waar het niet hoort.
Groetjes
Arthur
-
kan ook kortsluiting zijn geweest van een electrische auto
Dat denk ik ook. En daarna door de hitte de bovenleiding doorgesmolten.
Bart
-
En vervolgens is de bovenleiding aan de stroomafnemer van de loc ervoor blijven hangen?
-
Zeker, en het waren ook 3 auto's waar tegelijkertijd de accu's van vlam gevat hebben aangezien de trein op 3 plekken in de brand stond... ;D
-
kan ook kortsluiting zijn geweest van een electrische auto uit azie
Komt Ford uit Azie?
Miz waren ze onderweg naar de boot in Vlissingen (misschien wel naar Azie)
Mvg Johan
Moderatoropmerking: uit het geciteerde bericht had ik net de onnodige/flauwe regioaanduiding weggehaald... ;) De inhoudelijke opmerking hier over Ford is terecht, die laat ik staan.
-
De Ford Puma wordt gebouwd in Craiova (ROE) en die stonden er toch op?
-
Het is zeker heet geweest er lag een gesmolten velg in de ballast ter plaatse.
Marc
-
Dat denk ik ook. En daarna door de hitte de bovenleiding doorgesmolten.
Bart
Niet in dit geval. De pantograaf is van de lok getrokken en dat kan niet als de brand halverwege de trein is. Ook ga ik er vanuit dat de trein reed, en dan smelt de bovenleiding niet zo heel snel als hij niet lang op één plek verhit wordt.
-
Bericht in BN De Stem vandaag, https://www.bndestem.nl/breda/treinen-tussen-breda-en-roosendaal-rijden-vrijdag-vanaf-10-00-uur-weer-na-brand-goederentrein~a5506e39/
Daarin staat onder andere dat de trein voor DB Cargo op weg was van Bochum naar Vlissingen Sloehaven.
-
Niet in dit geval. De pantograaf is van de lok getrokken en dat kan niet als de brand halverwege de trein is. Ook ga ik er vanuit dat de trein reed, en dan smelt de bovenleiding niet zo heel snel als hij niet lang op één plek verhit wordt.
Volgens mij was de reactie waar je op reageert zo sarcastisch als maar kan ;)
Aan de andere kant, bovenleiding staat door de afspan gewichten op een flinke spanning, als die dan ergens breekt dan wil je denk ik niet weten wat er voor krachten vrij komen ;)
-
Vrijdag stond er in de papieren krant ook een zeer uitgebreid artikel over de mogelijke oorzaken van deze wel heel uitzonderlijke brand, omdat normaal een draadbreuk niet deze gevolgen heeft.
Het vermoeden van Prorail is dat de val van de rijdraad op de auto’s kortsluiting in de accu’s heeft veroorzaakt.
De accu zit natuurlijk met de -pool aan de carrosserie van de auto maar dat is theoretisch nog geen reden dat dit schadelijk voor de accu zou kunnen zijn. Omdat de auto door zijn banden geïsoleerd staat van de ground. Een vogel kan ook gewoon op een bovenleiding gaan zitten zolang hij maar geen (geleidend) hengeltje uitgooit om iets van de grond op te vissen. Maar dit is puur theoretisch, in de praktijk zal de elektronica waar de auto vol mee zit mogelijk wel sneuvelen.
Als dit de uitkomst van het onderzoek gaat worden, moet ik er niet aan denken dat dit nogmaals gebeurd met een autotrein vol met volledig elektrische auto’s, want dan moet er een hele wagon in een bak water gezet worden. ;D
Maar laat duidelijk zijn, dit is een vermoeden maar wat werkelijk de oorzaak van deze brand is geweest is nog steeds in onderzoek, dus dat zullen we moeten afwachten.
-
Dure merken (Mercedes, Porsche ed) worden in gesloten wagons vervoerd, dan moeten de e-auto's voortaan ook maar als luxe voertuigen in gesloten wagons vervoerd worden.
Mvg, Johan
-
Dat is voor het transport een oplossing, maar als deze reactie van Prorail klopt dan is de tip die gegeven wordt om bij onweer in je auto te gaan zitten omdat je dan beschermd wordt doordat het een kooi van Faraday is, geen oplossing voor mensen met een hybride of volledig elektrische auto.
-
Sowieso voor alle mensen met een auto waarvan het koetswerk voor een groot deel niet van metaal is gemaakt ...
-
Eerder schreef ik:
Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn.
Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica.
Maar dat is een proefballonnetje van mij. Er zijn hier genoeg experts die er wat zinnigs over kunnen zeggen ;D
En vandaag lees ik dit:
Vrijdag stond er in de papieren krant ook een zeer uitgebreid artikel over de mogelijke oorzaken van deze wel heel uitzonderlijke brand, omdat normaal een draadbreuk niet deze gevolgen heeft.
Het vermoeden van Prorail is dat de val van de rijdraad op de auto’s kortsluiting in de accu’s heeft veroorzaakt.
hmmm, zo gek was mijn hypothese dus niet ;D
-
Zal mijn achtergrond bij een elektriciteitsbedrijf zijn. ;) Officieel heb je gelijk, laagspanning loopt volgens de NEN1010 tot 1000V. Dus strikt genomen is 1800V hoogspanning. Maar bij ons spraken we pas over hoogspanning vanaf 3kV.
Overigens is het Nederlandse bovenleidingstelsel geïsoleerd voor 3kV. Kijk maar eens naar het stuk tussen de spanningssluis bij Roosendaal en de Belgische grens. De isolatoren daar zijn precies hetzelfde als in Nederland.
Maar ik blijf erbij dat die 1800V over een autoband niet zomaar overslaat. Daarvoor is de afstand te groot.
Volgens voormalig hoofd Mw3 (afdeling materieel constructie) prof. ir. N.H.C.E. Zeevenhooven is de NS-bovenleiding geïsoleerd op 6 kV. Vandaar dat hij in het kader van de studie naar alternatieve systemen voor tractie energievoorziening (ASTEV) ooit het voorstel heeft gedaan de spanning te verhogen naar deze niet in UIC-verband genormaliseerde waarde.