BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ArjanB op 14 September 2022, 03:13:26

Titel: 2 keerlus modules in 1 stroomkring
Bericht door: ArjanB op 14 September 2022, 03:13:26
Allen,

Ik heb het volgende “probleem”

Ik heb in mijn baan 2 keerlussen of in iedergeval 2 stukken spoor waar ompalen noodzakelijk is.

De baan wordt van stroom voorzien met een Roco Z21 er zijn verder geen boosters of wat dan ook. Wissels worden handmatig gestuurd vanuit een totaal ander separate stroom kring.

Voor het ompolen van de keerlussen heb ik 2 Roco multiloop modules. Deze modules kun je laten werken volgens het kortsluitings principe of via korte detectie stukkje.

Ik heb ze aangesloten volgens het kortsluit principe omdat in mijn geval het simpelste was.

Nou wil ik elke keerlus waar  het stuk spoor  dat omgepoold  moet worden dat met zijn eigen multiloop module laten doen.

Nadat ik de 2 multiloop module had aangesloten en een locomotief 1 van de 2 keerlussen in rijdt er kortsluiting ontstaat. Als je vervolgens de Z21 reset rijdt de loc weer verder ook als je de keer lus vervolgens in en uit rijdt.  Nadat de kortsluiting is opgetreden en Z21 is gerest hebben denk ik de beide multiloop modules de zelfde polariteit.

Wat moet of kan ik doen om de 2 modules tegebruiken in 1 stroomkring zonder dat er kortsluiting optreed.

Beide multiloop krijgen dus hun spanning direct vanuit de Z21 en het om tempolen spoor krijgt alleen spanning via de Multiloop. Er is verder geen besturings systeem, bezet melders etc in het systeem.de keerlussen maken ook geen direct kontakt.

Bedankt voor suggesties

Arjan
Titel: Re: 2 keerlus modules in 1 stroomkring
Bericht door: Frank 123 op 14 September 2022, 06:53:39
Ik snap hem niet helemaal Arjan, waarom zou je de Z21 moeten resetten… als die uitslaat omdat deze een kortsluiting krijgt als een trein in een van de keerlussen zit dan werken de keerlus modules niet goed (die moeten sneller schakelen dan de kortsluitdetectie van de Z21) of je hebt ze niet goed aangesloten.

Kun je tekening maken van hoe je het hebt aangesloten?
Titel: Re: 2 keerlus modules in 1 stroomkring
Bericht door: Karst Drenth op 14 September 2022, 10:19:43
Citaat van: Frank 123
Kun je tekening maken van hoe je het hebt aangesloten?

Inderdaad, dat helpt.

Ik vermoed, dat je de "lussen" direct tegen elkaar hebt liggen.  Tussen de secties die door de modules behandeld worden, moet altijd een treinlengte zitten die door de centrale zelf direct gevoed wordt. Anders gaan de beide modules met elkaar "vechten" over de juiste polariteit.


Grtzz,
Karst
Titel: Re: 2 keerlus modules in 1 stroomkring
Bericht door: ArjanB op 17 September 2022, 21:15:54
Hierbij hoe ik het eea heb aangesloten. Ondertussen werken de 2 multiloops elkaar niet meere tegen. Heb alle stroom kringen die aan het distributie blok zaten losgehaald en een ander type gebruikt (zoals in het plaatje). De multiloops werken lijken elkaar nu niet meer tegen te werken.

Wat wel gebeurt is dat als er een trein keerlus 1 of 2 in rijdt beide modules schakelen. Waarom dat gebeurt weet ik niet maar wellicht is er iemand die mij dat kan uit leggen?

Is er een manier om dit te voorkomen?

Het zou trouwens wel eens kunnen zijn dat als je 2 multiloops in 1 system wilt gebruiken je niet de kortsluitoptie moet gebruiken maar de sensor optie van de module.

Arjan


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/keerlus2-63261a22bc8e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/keerlus2-63261a22bc8e0.jpg)
Titel: Re: 2 keerlus modules in 1 stroomkring
Bericht door: Remunj op 18 September 2022, 12:54:58
Volgens mij zit je probleem dat je keerlus 1 en keerlus 2 tegen elkaar hebt zitten via het bovenste spoor. Die maken linksboven contact met elkaar.
Keerlus 1 lijkt me ok. Ik neem aan dat daar niet meer dan 1 spoor een lus maakt.
Maar keerlus 2 zou ik alleen de rechter lus van maken. Nu heb je daar ook een gedeelte van de andere sporen met wissels in opgenomen. Dat is heel ongebruikelijk. Dat hele stuk kan je dan niet gebruiken als er een trein in keerlus 2 rijdt.
En alle sporen tussen beide keerlussen gelijkpolen. Dan heb je de normale methode van aansluiten.
In het plaatje heb ik met groen aangegeven waar je de isolaties moet leggen. De isolaties in de groene cirkels kunnen dan weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/keerlus-6326f86ee02d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/keerlus-6326f86ee02d8.jpg)
Titel: Re: 2 keerlus modules in 1 stroomkring
Bericht door: ArjanB op 18 September 2022, 15:22:55
Hoi,

de keerlussen liggen niet tegen elkaar aan het stuk spoor zoals aangegeven in de tekening dat aftakt van de onderste wissel heeft niks van doen met de keerlussen.

De keerlus "2" moet wel degelijk de 2 "overloop" wissels bevatten omdat een trein die vanaf de bovenste wisselkomt ook van richting heeft gewisseld zie baan plan hier https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71130.0. In iedergeval met bovenstaande schema lijkt nu alles wel te werken.  Keerlus "2" werkt overigens zonder problemen voor dat ik een 2e module in keerus "1" had ingebouwd.
Titel: Re: 2 keerlus modules in 1 stroomkring
Bericht door: VvKan op 18 September 2022, 20:46:03
Wat wel gebeurt is dat als er een trein keerlus 1 of 2 in rijdt beide modules schakelen. Waarom dat gebeurt weet ik niet maar wellicht is er iemand die mij dat kan uit leggen?

Is er een manier om dit te voorkomen?
Wil je hiermee het volgende zeggen ?   Een trein rijdt ergens van links komend (niet in tekening zichtbaar)  keerlus 1 binnen (aangegeven in tekening)  en beide keerlusmodules schakelen ?   En ook zoiets als je ergens keerlus 2 binnenrijdt ?

Mijn eerste reactie: onmogelijk.   Maar jij zegt het !
Dus mijn tweede reactie op grond van jouw constatering:  blijkbaar stoort het omschakelen van de ene de andere die dan ook schakelt.  Conclusie daaruit is, dat het gebruikte materiaal niet deugt.  Het zou namelijk betekenen, dat je op de hele Z21 maar 1 multiLOOP zou kunnen aansluiten.

En dat lijkt me volstrekt onwaarschijnlijk, dus lijkt mij dat er mogelijk iets anders aan de hand is.  Isolaties incorrect ?  Bedrading incorrect ?

Uitleggen kan ik dit niet, laat staan weten te voorkomen.

Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is, dat door het omschakelen van de ene multiLOOP de andere een soort spanningsdip krijgt (kortsluiting !) waardoor de interne meting van de andere LOOP (een vergelijkende meting) denkt, dat daar ook een kortsluiting is en dus ook omschakelt.  Vergezocht, maar het zou kunnen.   Je zou dat misschien kunnen testen, door de tweede LOOP vanuit een ander punt te voeden, ver van de voeding van de eerste LOOP.
Titel: Re: 2 keerlus modules in 1 stroomkring
Bericht door: Waalspoor op 18 September 2022, 20:59:21
Als ik mij niet vergis staat het zo in de handleiding van de multiloop dat alle multiloops reageren als er ergens op de baan kortsluiting optreedt.
De oplossing is om één van je twee multiloops te laten werken met de detectiesecties.
Titel: Re: 2 keerlus modules in 1 stroomkring
Bericht door: VvKan op 18 September 2022, 21:13:25
Dan is het onvoorstelbare helaas toch waar.
Gelukkig gebruik ik andere.
Titel: Re: 2 keerlus modules in 1 stroomkring
Bericht door: ArjanB op 18 September 2022, 22:22:15
Als ik mij niet vergis staat het zo in de handleiding van de multiloop dat alle multiloops reageren als er ergens op de baan kortsluiting optreedt.
De oplossing is om één van je twee multiloops te laten werken met de detectiesecties.

Tot die conclusie was ik ondertussen ook al gekomen.

In de huidige opzet maakt het in mijn geval niet uit omdat keerlus 1 naar het schaduwstation gaat wat toch vooral fungeert als parkeergarage dan iets anders. In ieder geval werkt het nu.

Arjan



 
Titel: Re: 2 keerlus modules in 1 stroomkring
Bericht door: VvKan op 19 September 2022, 10:39:20
Tekst gevonden in de handleiding.
Hier is het misschien wat mosterd na de maaltijd, maar wel een goede waarschuwing voor potentiële toekomstige gebruikers.

 Bei Verwendung von mehreren Kehrschleifen in einem Stromkreis erkennen alle Module einen Kurzschluss und polen gemeinsam um. Daher darf bei
diesem Verfahren also immer nur ein Zug eine Kehrschleife befahren. Die restlichen Kehrschleifen dürfen
nicht zeitgleich genutzt werden.


In mijn ogen een gebruiks-onvriendelijk apparaat, want het betekent de onmogelijkheid om 2 keerlusmodules op 1 centrale te gebruiken (met kortsluitdetectie). Hoe hebben ze het verzonnen  :(