BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Albert.H0 op 01 April 2008, 23:39:40
-
In de meest recente RailMagazine zag ik een foto van een 2-tal locs type 189 in dubbeltractie voor een kolentrein, onder nederlandse bovenleiding (biede met een stroomafnemer op, geen opzending van de 2e loc). Nu dacht ik me te herinneren dat het in het verleden ook de boedoeling was om dit soort treinen door 2 1600's in dubbeltractie te laten rijden. Maar dit gaf te veel problemen, onder meer dat de bovenleidingspanning inzakte. Er mochten zelf niet 2 treinen met een 1600 tegelijk vertrekken van hetzelfde station in verband hiermee.
Dat dubbeltractie nu wel kan met 2x 189, heeft dit te maken met de techniek van de loc? Net zoals 2 gekoppelde 1700's met een dubbeldekkerstam (of een 1700 en een mDDM) ook kan? De 1700 heeft namelijk een andere (=modernere) electrische installatie dan een 1600. Of is het bovenleidingnet inmiddels dusdanig verbeterd dat de problemen bij de introductie van de 1600's niet meer voorkomen? En zouden 2 1600's nu in theorie wel in dubbeltractie kunnen?
Albert
-
Twee 189'ers rijden op halve kracht als ze in dubbeltractie rijden, net als de 1700'en. Twee 1600'en mogen niet in dubbeltractie rijden omdat dit de ATB stoort, wat dus bij de 1700 is aangepast, en ze samen ook de bovenleiding neer kunnen halen.
-
Twee locs op halve kracht leveren net zoveel vermogen als één loc. Ik neem aan dat het voordeel dan is dat die kracht via 16 wielen op de rails wordt gebracht in plaats van via 8 wielen?
-
Jup, het aandrijfgewicht is even hoger, waardoor de loks minder snel gaan slippen.
-
Twee 189'ers rijden op halve kracht als ze in dubbeltractie rijden, net als de 1700'en. Twee 1600'en mogen niet in dubbeltractie rijden omdat dit de ATB stoort, wat dus bij de 1700 is aangepast, en ze samen ook de bovenleiding neer kunnen halen.
Eerlijk gezegt geloof ik hier vrij weinig van, volgensmij rijden 1700en echt niet op half vermogen. En 189ers, nah misschien dat onder gelijk spanning minder vermogen hebben dan onder wisselspanning, maar in dubbeltractie op halve kracht rijden, nee dat zie ik nie echt gebeuren.
Maargoed dit is wat ik er van denk, harde bewijzen heb ik niet. Ik weet wel dat 2x 1700 met ICR er tussen jaren terug op Zwolle-Roosendaal en Nijmegen-S'Hertogenbosch( ja als stopper) naar mijn idee erg snel op kon trekken. Het spul reed daar toen(de eerste 2 keer dat het er ingezet is in de laatste 10 jaar) ook in dubbeltractie.
Groetjes Michiel
-
Hmm, ik vind het erg knap dan hoor, niet op half vermogen. Dan trek je de onderstations plat, wat dus inhoud dat je helemaal niet meer rijden kan.
-
Je kan toch gewoon op je ampermeter letten bij het op trekken, dat moet je met 3 of meer ICM's ook. Zolang weet wat je maximaal uit die draad kan trekken zie ik het probleem niet.
Groetjes Michiel
Ps; zou graag eens weten wat het rijdend personeel dat er zelf op rijd er over te zeggen heeft.
-
Misschien eens kijken (http://www.opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?t=8729), waar ik mijn info ook uit gehaald heb ;)
-
In de Onderstations en Schakelstation staan de maximaal schakelaars ingesteld op 3500A. Vroeger stonden er tussen 2 OS 2 SS tegenwoordig meestal maar 1 SS. De bvl spanning blijft hierdoor hoger bij het optrekken er is immers meer vermogen beschikbaar op kortere afstand. Feit blijft dat het bvl systeem niet voldoende vermogen kan leveren aan 2 loks in dubbeltractie. Op de Betuwe route is dit wel mogelijk dat is een 25 Kv systeem dus veel lagere stromen bij gelijk vermogen.
-
Wat ik Bergrepen heb is de bovenleiding beveiligd op 4000A
wat hier (http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/2E1D4E54-7877-4B0B-8D31-21946A0CCA50/0/20584784NV2009tmaanv229feb2008.pdf) te zien is op bijlage 17
Eerlijk gezegt geloof ik hier vrij weinig van, volgensmij rijden 1700en echt niet op half vermogen. En 189ers, nah misschien dat onder gelijk spanning minder vermogen hebben dan onder wisselspanning, maar in dubbeltractie op halve kracht rijden, nee dat zie ik nie echt gebeuren.
En toch worden de 1700 en 189 bergrensd op het halve vermogen als ze mutitractie rijden. Van de 1700 weet ik het zeker. En de 189ers zijn er speciaal op getest om multitractie te rijden in NL.
Dennis
-
Misschien eens kijken (http://www.opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?t=8729), waar ik mijn info ook uit gehaald heb ;)
Ja oke dat is dan duidelijk, maar dit is meteen ook het nadeel van de zelfde topics op meerdere forums laten lopen, als je niet ook op het andere forum zit weet je niet waar andere hun info vandaan hebben en is het dus ook gokken naar de betrouwbaarheid daarvan.
groetjes Michiel
-
In de verenigde staten bouwen ze al eeuwen oude diesel-elektrische locs om tot zogenaamde "slugs". De dieselmotor wordt verwijderd en in de plaats een klomp staal en beton voor adhesie. De elektrische tractiemotoren blijven zitten uiteraard. De loc wordt elektrisch gekoppeld met een andere loc. Als topsnelheid niet belangrijk is, kan de dieselmotor twee keer zoveel elektromotoren aan voor tractie.
Zoiets is hier waarschijnlijk ook aan de gang, waarbij de bovenleiding de beperkende factor speelt.
Ik zag zo'n combinatie laat in de avond door Dordrecht CS rijden met een sleep containers, zo lang als ik nog niet eerder gezien heb.
-
Inderdaad, als 1700'en in treinschakeling rijden dan kunnen ze maar de helft van het vermogen afnemen. Echter, als je wegrijdt uit stilstand dan heb je dat vermogen nog lang niet nodig, dus in de praktijk merk je het pas bij snelheden vanaf ergens 40-50 km per uur, omdat je dan tegen de 4000 A begrenzing aanloopt. Tot die tijd kun je voluit wegtrekken. Daarom kunnen die dubbeldekstammen dus inderdaad lekker wegscheuren. Tegen de tijd dat je een beetje op snelheid zit, heb je het volle vermogen van twee locs allang niet meer nodig. De natuurkindige formule ben ik even kwijt.
Twee 1600'en kunnen prima multiple tijden, ook zonder de draad te laten doorbranden, alleen heeft de 1600 een choppersturing met variërende frequenties, die bij het rijden in treinschakeling de ATB kunnen beïnvloeden, reden waarom hier een absoluut verbod op rust.
Voor de BR 189 zal hetzelfde gelden als de 1700: vermogensbegrenzing. Maar vanuit stilstand heb je dus wel veel vermogen om je zware trein op snelheid te brengen!
-
Dit is enigzins vergelijkbaar met de IORE locs.
Dat zijn dubbellocs waarbij iedere helft een soort TRAXX loc is (zesassig).
Ze hebben minder vermogen als bijvoorbeeld een vierassige BLS Re485, maar zijn veeeeel zwaarder.
Deze locs worden ook gebruikt voor (zeer) zware goederentreinen.