BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: janvanbemmel op 05 September 2022, 15:09:32
-
Ik ben al een paar dagen aan het klooien met spontane locoNet-bezetmeldingen tijdens het omzetten van wissels. Mijn situatie is als volgt:
- IB1 IR, S88 op deel van baan geeft geen problemen, op ander deel van baan LocoNet (Arloco), alle melders d.m.v. IR-sensoren, wissels via DCC(Next), Rocrail. Tijdens het omzetten van een wissel worden (niet altijd) diverse melders getriggerd wat in Rocrail spooktreindectectie veroorzaakt. Ik weet dat ik de spooktreindetectie in Rocrail kan uitschakelen maar dat lijkt mij in eerste instantie geen goed idee.
- mijn eerste opzet om de wissels aan te sturen was een meervoudige relais-module, per relais-paar schakelt deze 18V DC naar wissel (fleischmann), DCC aangestuurd. DCC aansturing van de relaismodule gaat goed echter bij het bekrachtigen van de wisselspoel; valse meldingen. Diodes anti-parallel tussen wisselspoel geplaatst echter foutieve meldingen blijven.
- tweede opzet: wisselbekrachtiging middels losse 16V AC voeding in combinatie met de diodes, minder (spook)meldingen maar af en toe toch wel..
- derde opzet: idem als opzet twee, relais-module vervangen door solid-state relais (16V AC) relais in combinatie met diodes geeft zelfde resultaat als opzet twee behalve dan geruisloos schakelen.
- ik wil nog vermelden dat op de locoNet module nog 3 open ingangen zijn. Dus waar nog geen IR-sensoren op zijn aangesloten maar wel alvast 10K weerstanden nog niet verbonden met toekomstige sensoren.
De DC-spanning komt uit een 24V voeding waaruit ik middels 10A DC-DC stepdown converters 18, 12 en later 5 V uithaal. Alle ‘minnen’ ook van de S88 zijn met elkaar verbonden. E.a. bedacht ter voorbereiding voor de victoriaanse Peco-wisselspoelen die op het zichtbare spoor de wissels moeten aansturen. Ik hoop dat ik zo met 1 voeding (20A) kan volstaan. Ik lees op internet over GND-loops als mogelijke oorzaak maar kom daar niet goed uit.
Hopelijk herkent iemand het probleem en heeft een oplossing.
-
Hoi,
Ik zou eerst de titel van jouw topic aanpassen. Je hebt geen LocoNet-, maar een terugmeld-probleem ;)
Dat het optreedt bij LocoMelders (ArLoco) is iets geheel anders en in die zin "toeval" dat het om LocoNet gaat.
Daartoe toch wel een vraag:
- 2-rail of 3-rail
- CS, GND of OPTO
- bekabeling:
o hoe dik,
o hoe verlegd,
o hoe aangesloten
- welke s88 melders ?
Je hele relaas "riekt" naar ergens een "antenne werking" of voedingsspanning beïnvloeding.
Grtzz,
Karst
-
Hallo Karst,
Goeie tip 'terugmeldprobleem' en alvast bedankt voor je reactie
nog wat aanvullingen: 2-rail, Viessmann 5217 positie vlak bij IB (intellibox),
foto 1.
- LocoNet module e.d. ongeveer 10 m vanaf centrale, voeding 24V 2,5m2 alleen de min nu nog verbonden met 5217, bedoeling is soortgelijke config voor ander deel van baan bij centrale
- Buck onder 18V, Buck boven 12V
- Naast Arloco weerstanden t.b.v. IR sensoren
- voeding 5V nu nog apart, bedoeling is ook Buck
- kabel blauw/wit is rijspanning
nb booster heeft nog geen verbinding met baan
foto 2.
-relaismodule nu ontkoppeld, breadboard: test met twee BD677, geeft ook valse meldingen.
-DCCNext 12 V uit Buck
-links aluminium strip voor alle minnen, nu heb ik de minnen van de IR sensoren even samengeknoopt
-links rode kabel 18 V + verbonden met gezamenlijke pool wisselspoel, (wordt 1,5 m2 wisselspoelen van Fleischmann nemen niet veel vermogen..)
alle kabels gaan door flexibele installatie buis, leek mij handig.. (antennewerking?)
wat bedoel je met CS (CommandStation?), GND en Opto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-1635-631605445a2f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-1635-631605445a2f1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-1636-63160547e2c48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-1636-63160547e2c48.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-1637-63160f593465b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-1637-63160f593465b.jpg)