BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: f2hsmitsn op 30 August 2022, 19:56:44
-
Goedenavond, beste forummers,
Graag roep ik jullie hulp in bij een probleem waarvan ik de oplossing heb gezocht maar nog niet heb gevonden.
Ik heb een Fleischmann 4400 railbusset. Bij het rijden maakt de motorwagen een snerpend geluid.
Ik heb de motor er uit gehaald, open gemaakt, deze een nachtje in wasbenzine laten staan, de koperen contactplaat met fijn schuurpapier waarop een koolspoor zichtbaar was geschuurd, de motor met een minimale hoeveelheid naaimachine olie gesmeerd, in elkaar gezet en weer op zijn plaats gezet.
Dit was niet de oplossing. Ik heb de aangedreven wielstellen gedemonteerd en daarna de motor laten draaien. Het bijgeluid was nog steeds hoorbaar. Mijn voorlopige conclusie is dat het probleem kennelijk in de tandwieltjes van de overbrenging zit. Het geluid is nog meer hoorbaar als de rijrichting verandert. Maar op het eerste gezicht zie ik geen vreemde dingen. De tandwieltjes draaien soepel. De draaiende delen heb ik licht gesmeerd.
Hebben jullie een idee waar het probleem in kan zitten of hebben jullie tips waarmee ik verder kan?
Alvast hartelijk dank voor jullie inbreng.
Vriendelijke groeten,
Niek
-
Hoi Niek, heb je de koolborstels bekeken of die versleten zijn en vervangen dienen te worden.
Met vriendelijke groet, Kees.
-
Lagertjes (busjes) van de rotor gesmeerd ? kunnen uitgesleten zijn, waarna de speling zorgt voor een slingerens asje, waardoor zo'n geluid kan ontstaan.
Licht smeren met wat dikkere olie of vet. Geluid weg? Dan kan die weer even mee, maar uiteindelijk zul je iets aan de lagering moeten doen.
-
Bedankt voor jullie reactie, Kees en Veroniek.
De koolborstels zijn nog goed. Ik zal de rotor eens goed inspecteren en zonodig smeren. Ik hoop dat daarmee het probleem opgelost is. Mocht dat niet het geval zijn: wat zou ik aan de lagering kunnen doen?
Wellicht is daarna de enige remedie het plaatsen van een nieuwe motor.
Vriendelijke groet, Niek
-
Ik heb het even nagekeken, en volgens mij is dit een heel oud beestje. Niks mis mee, maar.......
De rotor is aan de koolborstelzijde gelagerd in een brons/messing busje. De andere kant, met het tandwiel op de as, is gelagerd in het huis van de motor, in de gegoten legering van de motor. Daar zit meestal het probleem van te grote slijtage.
Misschien dat goede smering hier tijdelijk soelaas biedt, maar anders zou je kunnen kijken of het mogelijk is een busje te laten draaien met een juiste diameter aan gat voor de as van de rotor, en dat in het opgeboorde gat in het motorhuis lijmen.
Dan hoef je niet de hele motor te vervangen.
-
Excuses voor mijn verlate reactie.
Het is inderdaad een oud beestje. Enkele jaren geleden gekocht in Houten inclusief originele verpakking. Niet getest maar het treinstel zag en ziet er heel goed uit en heeft tot voor enige tijd probleemloos gereden......
Ik zal de motor eerst eens iets vetter smeren. Dat is voor de korte termijn in ieder geval het proberen waard.
Nogmaals bedankt voor de tips.
Vriendelijke groeten,
Niek
-
Dag Niek,
Veroniek heeft het over een slingerend asje. Ik begrijp uit haar oplossing dat de lagering dan te ruim zou zijn geworden.
Veel van mijn oude Fleischmann-loks hadden - denk ik - hetzelfde probleem: een hoog gierend geluid. Smeren helpt tijdelijk. Jaren geleden schreef ik daarover een brief (!) naar de Railhobby en die dachten dat het meer lag aan een speling in de lengterichting van de as van de rotor. Ze suggereerden het plaatsen van een ringetje aan een van de kanten, om het slingeren in die richting op te heffen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/972573EC-3AEC-413D-A84F-4A50ED53BBAB-63148c0ec66e5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/972573EC-3AEC-413D-A84F-4A50ED53BBAB-63148c0ec66e5.jpg)
Ik kan me herinneren dat dat geholpen heeft. Ik heb waarschijnlijk nog altijd een paar loks die daar last van hebben. Ik zal zelf ook eens proberen of dat ringetje het probleem verhelpt.
PS: al schrijvende en lezende herinner ik me nu ook een eenvoudige test of dit het probleem is: laat de motor draaien en druk een vinger of de punt van een stuk gereedschap tegen de punt van de as, aan de kant waar het tandwiel zit. Houdt het gieren op, dan helpt waarschijnlijk een ringetje. En er werd een nylon ringetje geadviseerd.