BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Roelof op 01 April 2008, 18:24:59
-
Ik lees met regelmaat de diverse ingezonden topics van de (her)beginners en de antwoorden van de forumleden over welke keuzes men maakt of aangeraden wordt.
Steevast luiden de antwoorden dat men beter digitaal kan nemen dan analoog gestuurde banen.
Kan iemand dan mij uitleggen wat er zo fantastisch is aan het digitaal rijden, want als ik het één en ander lees over de problemen die anderen hebben met digitaal rijden, dan snap ik even niet waarom keer op keer men digitaal aanraad laat staan over de kosten die men moet maken om dit systeem aan te schaffen, want daar hoor ik niemand over.
Dit zal denk ik een hoop tegen reacties opleveren maar die neem ik voor lief.
Groet Ronald.
-
Ja je vraagt wel om een hoop reacties.
Er zijn twee redenen om digitaal te gaan.
1 op het zelfde spoor kun je meerdere loks/treinen laten rijden waarbij de snelheid of richting verschillend is. ( dus makkelijker aansluiten geen aparte trafo per lok meer nodig)
2 Treinen kunnen tegenwoordig geluid maken. Diesels, stoom , pantograven omhoog omlaag.
opstart cyclus inbouwen , snelheidkarakteristiek aanpassen. alles kan.
3 je automatisering kan eenvoudiger en makkelijker worden gerealiseerd. wel afhankelijk van budget, wens en techische vaardigheden.
4 Vrijwel elke lok die je nu koopt heeft al een decoderaansluiting aan boord. Tenmisnte de nieuw ontworpen loks en treinstellen. De oude " remakes" nog niet.
Mijn overstap naar digitaal had alles te maken met geluid. ( ik heb maar 11 wisseltjes) 4 F7 diesels in tractie maken een fantastisch geluid bij starten, optrekken etc.
-
Het is een misverstand dat digitaal per se ingewikkeld en duur moet zijn.
De belangrijkste voordelen zijn de echte onafhankelijke treinbesturing en de betere rijeigenschappen.
Wie zich daartoe beperkt heeft aan een goedekope instapcentrale genoeg. Niks duur of ingewikkeld.
Het wordt pas ingewikkelder en duurder als je met digitaal wil automatiseren. Daar gaan de meeste vragen en problemen ook over. Maar dat is bij analoog automatiseren niet anders. Sterker, dat is nog ingewikkelder.
-
Bij de vraag of je beter digitaal of analoog kan gaan rijden is de vraag meteen verkeerd als je het mij vraagt. Dat is hetzelfde als 3-rail of 2-rail.
Naar mijn mening moet je eerst weten wat de achtergrond is en wat de (toekomstige) modelspoorder wil gaan doen met zijn baan, de beschikbare oppervlakte en zijn eigen smaak.
Maar laat ik me beperken tot de vraag digitaal of niet. Ik zelf denk er niet over om over te schakelen, ik heb dusdanig veel materieel dat ik ombouwen veel te duur vind. Daarnaast stuur ik mijn analoge baan dusdanig aan dat de rijkwaliteiten prima zijn.
Daarnaast vind ik het ook leuk om de baan met conventionele electronica aan te sturen, al moet ik daar meteen bij vermelden dat die conventionele electronica weer ondersteunt wordt door een PLC.
Ik snap derhalve ook niet waarom iedereen meteen aanraadt om digitaal te gaan rijden. Ik lees vaak met verbazing de reden waarom door de forumleden een bepaald advies geven. Als we een manifestatie hebben dan krijgen we heel vaak dezelfde vraag, de wedervraag is dan ook altijd "Wat wil je gaan doen met je baan, rondjes rijden of rangeren?" en "Wil je de baan met de computer aansturen of niet?" daarna komen er nog wat meer vragen voor we een advies kunnen geven.
Ik kan je dus niet aangeven waarom digitaal rijden zo fantastisch is. Ik houd mijn baan analoog, want dat vind ik fantstisch en daarbij krijg ik het ook voor elkaar om langzaam op te trekken en langzaam te rijden. Maar zoals gezegd moet ik daarvoor zelf wat electronica uit de kast halen.
Groetjes,
Rik
-
De vraag ging specifiek over beginners Rik. Ik kan goed begrijpen dat mensen met een flinke analoge baan, veel locs en een bult electronica om de boel behoorlijk te laten rijden, niet gemakkelijk digitaal gaan.
Bij beginners ligt dat anders. Die kunnen een digitale startset kopen en alleen locs aanschaffen waar je zo een decoder inprikt (kan de winkel ook doen). Kunnen ze hun locs onafhankelijk besturen zonder meerdere trafo's en een berg schakelaars aan te schaffen. Willen ze later gaan automatiseren, dan is dat eenvoudiger dan bij een analoge baan.
-
Misschien is de vraag stelling ietwat verkeerd weergegeven maar men weet of begrijpt hopelijk waar ik naar toe wil.
Dit is wat mij betreft ook mijn reden om analoog te rijden, ben zelf lid van een vereniging en inderdaad krijgen wij precies dezelfde reacties van goh, jullie rijden zeker digitaal he en als wij dan antwoorden dat het een analoog gestuurde baan is dan kijkt men heel verbaast.
-
Nou, eigenlijk begrijp ik niet waar je naar toe wil. ;)
De vraag lijkt over beginners te gaan en dan weet ik het wel.
Maar als ik al een hele analoge baan had opgetuigd, dan zou ik me ook wel drie keer bedenken. Ik ben pas digitaal gegaan toen ik aan een nieuwe baan toe was. Eindelijk de locs echt onafhankelijk laten rijden. Eindelijk een ingebouwde snelheidsregelaar die ik helemaal op de lockarakteristieken kon afstellen.
-
Ik mis eigenlijk in alle commentaren de voors en tegens van beide systemen omdat vooral de digitale vraagbaak uitpuilt van problemen met dit systeem, voorbeeld : ik heb dit of dat gekocht en nu werkt het niet of mijn trein begint spontaan te lopen als alles uitstaat etc. etc.
Ik begrijp best wel als je eenmaal een analoge baan hebt deze niet zomaar ombouwd naar een digitale.
@Henk, waarmee stuurde jij je analoge baan aan, met travo's of pulsbreedteregelaars?
-
Pulsbreedte Ronald. Prima dingen, maar de instelling van de regelaar blijft altijd een compromis tussen verschillende locs. Een Fleischmann draaistelmotor reageert anders dan een Roco met middenmotor.
-
Ik neem aan dat je de pulsbreedteregelaars bedoelt die toenertijd in de RH hebben gestaan welke ik overigens zelf gebruik.
Ben er tevreden mee omdat ik in tegenstelling tot de fabrieks travo's er kruipend mee kan rijden zonder dat de locs gaan horten en stoten. Zelfs met hele oude locs of die hardlopers van lima.
-
Ronald,
Ik ben najaar 2007 overgegaan naar digitaal en ik heb geen moment spijt gehad.
Wat al eerder genoemd is; je kunt op een spoor wel tig treinen verschillende dingen laten doen. Je kunt ze naar elkaar toe laten rijden, dan koppelen en in dubbeltractie weg laten rijden of andersom. Dat is analoog niet mogelijk.
Je moet het zo zien; er staat constand 16 volt op de baan, en je verteld digitaal tegen de decoder wat hij met die 16 volt moet doen. Dat kan b.v. zijn ; maak er maar 3 volt van en laat de trein rondjes kruipen vooruit. Een ander trein kun je vertellen; maak van de 16 volt maar 9 volt en geef dat aan de motor door.
De mogelijkheden zijn oneindig, vandaar dat er ook veel over gepraat wordt, door de vele mogelijkheden ook vele vragen.
Ik heb nog nooit gehoord van iemand die van digitaal weer terug naar analoog ging.
Je koopt voo nog geen 200 euro een digitale startset van Roco. Je hebt dan alles wat je digitaal nodig hebt. (zelfs de 1e digitale lok). En je kan hier op het forum lezen dat Roco digitaal goed en betaalbaar is.
Je bestaande loks kun je gaandeweg ombouwen of laten bouwen.
Alle nieuwe locs koop je voortaan digitaal of minstens voorbereid.
Zo kun je langzaam overschakelen.
Ik heb al mijn locs zelf omgebouwd, Roco 2200, Roco Hippel, Roco Sik, Marklin/Hamo 1631 en 1139, Fleischmann plan V, Trix 6400 en noem maar op. Al mijn oude Lima loks staan nu net als de echte 1300 en 1200 op een sloopwerf.
Ik hoop dat het helpt voor je keuze of mening.
Groet, Albert.
-
Ik neem aan dat je de pulsbreedteregelaars bedoelt die toenertijd in de RH hebben gestaan welke ik overigens zelf gebruik.
Ben er tevreden mee omdat ik in tegenstelling tot de fabrieks travo's er kruipend mee kan rijden zonder dat de locs gaan horten en stoten. Zelfs met hele oude locs of die hardlopers van lima.
Met een goede pulsbreedteregelaar kun je locs prima laten rijden Ronald. Daar zijn we het snel over eens.
Bij digitaal heeft iedere loc zijn eigen pulsbreedteregelaar aan boord. Ik vind het leuk om bij iedere loc afzonderlijk de lastregeling, optrek- en afremkarakteristieken, maximumsnelheid etc te kunnen instellen. Een zware goederentrein komt ogenschijnlijk echt heel moeizaam op gang, een stoppertje sprint er vandoor. Bij een analoog bloksysteem met één pulsbreedteregelaar per blok blijft het een compromis.
ps Albert heeft het goed samengevat. Digitaal kunnen allerlei dingen die analoog niet of veel moeizamer kunnen. Veel mogelijkheden leidt tot veel vragen. Digitaal is automatiseren gemakkelijker en dus gaan veel mensen dat ook doen en dus komen daar veel vragen over.
-
Wat betreft mijn keuze is dat niet zo moeilijk, het blijft analoog.
Ik heb er niet zo trek in om voor honderden euro's alles te gaan ombouwen cq. te gaan vervangen. Dubbeltractie is helaas niet mogelijk behalve als je dummy's gebruikt.
-
Als je je baan goed vindt functioneren, dan natuurlijk lekker analoog blijven rijden Ronald. :)
Maarre, waarom zou dubbeltractie onmogelijk zijn?
-
Ik heb e.e.a. eens geprobeerd maar werkte niet doordat de ene loc de andere tegenwerkte.
-
Ik had bedacht om analoog te beginnen (een paar 2e hands locs) en lekker te gaan bouwen aan de baan en de omgeving. Later kan ik altijd nog een Roco digitale startset kopen en eraan vast knopen. Dan de locs ombouwen en weer verder rijden.
Zie ik hierbij iets over het hoofd? Is het allemaal veel moeilijker dan dat ik denk?
-
Ik denk dat veel mensen ook nog wel eens de fout maken dat je met digitaal niet kan rangeren.
Veel mensen zien digitaal rijden ook direct als dusdanig geautomatiseerd rijden dat je eigen hand er niet meer aan mee doet, oftewel: men denkt het spel element kwijt te zijn.
Dit is echter niet zo. Om even aan te geven wat er in mijn toekomstig plan allemaal zou moeten kunnen:
- Op het station rijden de treinen semi-automatisch, dat houd in: of de pc bestuurt ze dmv Koploper. Of ik handel het treinverkeer zelf af dmv een extern tableau waarbij ik als "treindienstleider" fungeer.
- Daarnaast is er een rangeer terreintje, waar een treintje zal rangeren, computer gestuurt houd dit in dat het treintje wagens afkoppelt, omloopt, en weer weg rijdt naar het uithaalspoor om vervolgens weer opnieuw deze cyclus in te gaan. Echter kan ik dit treintje ook zelf bedienen met een handregelaar.
- Tevens dient het mogelijk te moeten zijn om door Koploper binnenkomende goederentreinen af tekoppelen, uit te sorteren en nieuwe trein samen te stellen en deze vervolgens weer aan Koploper mee te geven.
Kortom: kwa speelmogelijkheden zijn er digitaal gezien genoeg, welke ik met analoog toch moeilijker vindt om te bwerkstelligen.
Met bovenstaand wil ik alleen maar aangeven dat een digitale baan niet perse geen speelmogelijkheden heeft. Je kan er net als met analoog genoeg mee.
mvg,
Sander
-
@ Sander wat je zegt is duidelijk, als je dit zou doen met analoog heb je iets meer handelingen nodig zoals in het handmatig schakelen.
Wat niet wegneemt dat dit ook z'n charme heeft, 1 verkeerd omgelegde wissel en een ontsporing of aanrijding is het gevolg.
Je hebt het gevoel dat je werkelijk een treindienstleider ofrangeerder bent.
-
Sander, heel interessant. Kun je iets meer toelichten over de samenwerking van Koploper met de handgeregelde rangeerloc's ? (Als ik het goed of fout heb begrepen schakelt Koploper in zo'n geval die loc helemaal uit en neemt ook geen bezetmeldingen op, veroorzaakt door die loc)
-
Santerdam,
De preciese werking moet ik nog uitviegelieren maar onderstaand zou moeten kunnen:
Goederentrein komt binnen op goederenspoor. Door instellingen in Koploper kwa route zal deze op het opstelspoor ontkoppelen en naar een vrij stuk spoor uitrangeren. Daar aangekomen zal deze overschakelen van automatisch rijden naar handbediend.
Met een rangeerloc (naar alle waarschijnlijkheid uitgerust met digitale koppelingen) kan ik nu de trein weg rangeren en sorteren, vervolgens een nieuwe samenstelling samenstellen en dan de uitgerangeerde loc er weer voor zetten. Deze samenstelling geef ik weer aan Koploper die hem zal mee nemen in het treinverkeer op de baan.
Dit is voor mij nog iets wat in de toekomst uitgepuzzeld moet worden.
Waarschijnlijk zal ik met bezetmelders en/of oogjes gaan werken ivm precieze stand van de locs boven ontkoppelrails (repra). Hier moet ik nog een en ander mee testen.
Nog even dit: Een bezetmelding zal ten alle tijden worden geregistreerd door het systeem, dus ook wanneer je met de hand een loc bedient zal Koploper aangeven dat er "ïets" gedetecteerd wordt. Koploper kan je echter niet vertellen welke loc het is, omdat Koploper denkt dat de loc op de door hem aangegeven plaatst staat. In mijn voorbeeld zal de rangeerloc dus continue blokken doen oplichten in Koploper.
mvg,
Sander
-
Als rijd ik zelf analoog, met PBM kruipen mijn treinen, een optrek- en afremschakeling, alles electronisch en niet zo moeilijk. Shakelcontacten waren nog bij dat oude systeem aanwezig, dat ik nou eenmaal had en waar ik mee blijf 'spelen'. Met schakelcontacten en relais in de wisseld rij je automatisch.
Ooit heb ik één decoder gekocht met de gedachte digitaal te gaan, maar bij nader inzien bleek dat toch geen haalbare kaart, zodat de decoder te koop is.
Verder zijn er ingewikkelde alternatieve systemen ontworpen waarvoor de bouwer een flinke dosis kennis van electronica moet hebben.
Toch zou ook ik een nieuw-beginner aanraden digitaal te gaan, of alleen materieel kopen dat voorbereid is. Dan denk ik vooral aan de ontwikkelingen in de markt. Het digitale tijdperk staat voor de deur. In de toekomst zal er meer en meer digitaal materieel aangeboden worden, de kinderziektes zullen genezen worden en het wordt steeds meer een 'plug en play' hobby.
-
Sander, dit is heel interessant en ik wil hier graag op doorgaan. Maar we parasiteren binnen een ander topic. Kun jij onze posts hierover afsplitsen naar een nieuw topic ?
-
Afsplitsen kan niet, daar dit eingelijk Koploper materie is en niet thuis hoort op dit forum maar op het koploper forum.
mvg,
Sander
-
Ronald,
Ik heb al mijn wissels op een conventionele manier elektrisch bedienbaar.
Toch rijden mijn treinen digitaal gestuurd. Ik kan dus ook fouten met mijn wissels maken en dan is ontsporing het gevolg, maakt dus niets uit.
Digitaal kan ik wel drie treinen gelijk laten rijden en geheel verschillende dingen laten doen. Dan moet je dus heel goed opletten als "verkeersleider/machinist". Digitaal wil dus niet zeggen dat ook alle wissels digitaal aangestuurd worden en het hoeft ook niet met een computerprogramma.
Ik heb gewoon drie bedieningen waar ik ook echt drie treinen verschillende dingen kan laten doen. Het spelelement is juist verbeterd.
groet, Albert.
-
Dat het "spelelement" hierdoor verbeterd is heeft Sander duidelijk uiteen gezet, maar ik hoor niemand over het kostenaspect.
Dit is met name voor nieuwkomers/herintreders een belangrijke overweging om met deze hobby te beginnen/op te pakken.
Natuurlijk, een startset is relatief goedkoop en is digitaal voorbereid maar een ovaal begint gauw te vervelen. Gezien de prijzen van nieuw materiaal lopen de kosten gauw op waardoor menigeen geneigt zijn om niet verder te gaan met deze toch wel mooie hobby.
Ronald.
-
Modelspoor is nooit een goedkope hobby geweest, maar dat heeft niet zo veel met digitaal/analoog te maken.
Bij tweerail digitaal komt er bij iedere loc de prijs van een decoder kijken in vergelijking met analoog. Dat is waar.
Bij drierail maakt het niet uit, omdat die decoder er toch in zit. Bij drierail is het hele onderscheid tussen analoog en digitaal behoorlijk vervaagd.
-
Dat het "spelelement" hierdoor verbeterd is heeft Sander duidelijk uiteen gezet,
De uiteenzetting van Sander heeft betrekking op de aansturing, dit heeft niet zo zeer te maken met het verschil tussen analoog en digitaal (tenzij je een computerbesturing ook onder de noemer digitaal schaart). Als je het hccm-systeem of dinamo gebruikt in combinatie met koploper, kun je hetzelfde realiseren zonder dat er een decoder in iedere loc moet worden ingebouwd.
Voor mij is er eigenlijk maar één reden dat ik overgestapt ben op digitaal: de sterk verbeterde rijeigenschappen.
Huub
-
Ik kan je mijn eigen situatie voorleggen: in 2003 begon ik opnieuw met de hobby. Ik had nog wat oude Limaatjes en kocht wat modern (voorbereid) spul en wilde gaan rijden. Het baantje werd dus (weer) analoog maar tegelijk wilde ik "dat digitaal" wel eens proberen, dus kwam er een Roco startsetje voor 99 euro met zo'n BR215. De analoge voeding was een zelfgebouwd ding wat 5 A kon verstouwen, via een zware schakelaar 2-4-6-8-10-12-14V kon tappen en in het circuit een zware draadgewonden potmeter om "fijn te regelen". Een soort "rijstanden-kruk met zwakveldregeling"... Het baanplan werd een analoge binnenbaan (met een hoop afschakelbare sporen) en een digitale buitenbaan, daartussen werd een soort sluisrail bedacht die omschakelbaar was. Het digitale lokje bleek gewoon een rampdecoder te hebben, bromde als de hel en ik ging eens een betere decoder kopen (maar wel een zonder cruisecontrol). Goed, er konden nu 2 loks digitaal maar erg overtuigd was ik nog niet. Toch een cruisecontrol decoder gekocht en "hé, dat is toch ff wat anders".
Gaandeweg kwamen er meer van die dingen en uiteindelijk bouwde ik het baantje om naar volledig digitaal.
Toen ik een aantal keren met ontsporingen en botsingen was geconfronteerd door fout staande wissels kwam er beveiliging d.m.v. stopstukken die door relais gevoed worden en de relais staan via een brugcel simpelweg op de hartstukschakelaars van die wissels (voordeel van continue 18V op je baan). Wissels schakel ik conventioneel met tuimelschakelaartjes, waar dat kan soms 2 op 1 schakelaar. De hoofdbaan heeft inmiddels een goed werkend bloksysteem m.b.v. ABC dus daar heb ik ook geen omkijken meer naar en ik kan naar hartelust rangeren, desnoods met 2 treinen tegelijk. Er hangen 4 regelaars in het systeem want tegenwoordig kost een 2e hands Lokmuis2 ook niks meer.
PC-control is voor mij geen optie en als je me nu (2008) vraagt digitaal of analoog zeg ik: analoog? Wasda? 8)
-
Dat het "spelelement" hierdoor verbeterd is heeft Sander duidelijk uiteen gezet, maar ik hoor niemand over het kostenaspect.
Dit is met name voor nieuwkomers/herintreders een belangrijke overweging om met deze hobby te beginnen/op te pakken.
Je hoeft niet direct volledig digitaal te gaan.
Zoals in andere reacties ook al geschreven kan je de wissels gewoon analoog blijven bedienen.
Ook hoef je niet direct met bezetmelders te gaan werken. Dat is pas nodig als je computer gestuurd wilt gaan rijden.
Gewoon je baan op de digitale spanning aansluiten ipv een trafo en een goedkope regelaaar, bv lokmuis en rijden maar.
Dan blijven de kosten beperkt tot het inbouwen van een decoder in de lok. Dat kan je stapsgewijs doen.
Je kan het zo duur en uitgebreid maken als je wil afhankelijk van je wensen.
Zelf rijdt ik digitaal en zou niet meer terugwillen naar analoog.
Gr.
Eric
-
Hier (http://modeltreinbaan.nl/?p=1295) ook nog zo'n twijfelaar. :-|
Groet Jaap
-
na alles doorgelezen te hebben:
digitaal betere rijeigenschappen?
Mijn ervaring tot dus ver is dat analoog rangeren beter werkte. ja je kunt ze nu lekker langzaam laten kruipen, maar ze zijn daarbij ook veel gevoeliger geworden voor vuil/stroom onderbrekingen.
Ik snap niet hoe het oppervlakte/grote van de baan invloed kan hebben op analoog of digitaal, anders dan misschien een kosten aspect.
En Sander, jouw verhaal hoort hier ( dit forum, ander topic ) denk ik ook prima thuis, aangezien ik een soortgelijk iets wil, maar dan zonder koploper.
Dan mijn reden om digitaal te gaan: gewoon interesse in de nieuwe techniek, en zelf al die mooie dingen eens bekijken.
Achteraf blij met de keuze?, ben ik nog altijd niet uit.
Afgelopen jaren heel veel geinvesteerd om al mijn loks om te bouwen ( de laatsten moeten nog altijd gedaan worden ) Bij analoog had ik dit mooi in nieuw materieel kunnen investeren.
Als centrale gebruik ik eigenbouw, om de kosten laag te houden, intussen bezit ik ook de Multimause van Roco.
Voordelen van digitaal vindt ik vooral het afzondelijk kunnen sturen van je loks via dezelfde spooraansluiting. Verlichting die blijft branden, ook als de lok stil staat, rookgenerators die het ook doen als de lok kruipt.
Mijn eerste lok met geluid, heeft ook wel iets.
Mogelijkheid tot digitaal koppelen.
Het langzaam optrekken en afremmen, had ik op mijn analoge baan ook.
het automatisch rijden, had ik op mijn analoge baan ook, tenminste zover ik het hebben wil.
Juist dit is lastiger in mijn nieuwe digitale tijdperk. waarom, omdat ik tijdens het rijden van mijn treinen, zelf controlle wil blijven uitvoeren binnen het station, treinen uitrangeren, lok naar lokverzorging, en in loods, andere lok uit de loods, nieuwe combinatie klaar zetten en die de baan opsturen, en er daarna geen omkijken meer naar hebben.
Maar!!! ik wil onder geen enkel beding een computer muis of toetsenbord moeten aanraken, en op een schermpje dingen gaan regelen voordat deze trein kan gaan rijden. Ik wil gewoon mijn oude vertrouwde bedienings paneel met knopjes en ledjes blijven gebruiken
Daarnaast komt het kosten plaatje, elke lok wordt een paar tientjes duurder voor decoder.
Wisseldecoders die nodig zijn.
terugmeldings eenheden.
en een centrale, de roco Multimause is echt niet duur, maar als je een computer interface wilt wordt het toch wel een ander verhaal.
Wil je buiten een computer wat automatiseren zijn er best componenten te krijgen, maar daar hangt over het algemeen toch wel een behoorlijk kosten plaatje aan.
Zou ik met de huidige kennis weer overgegaan zijn naar digitaal?
gelukkig sta ik niet voor die keuze, want ik zou het echt niet weten.
Raad ik beginnende modelspoorders aan om digitaal te gaan? ja dat dan toch weer wel. Dit vooral ook om daar waar de hobby naar toe gaat. En omdat je niet alles in 1 keer nodig hebt, maar het langzaam kunt opbouwen.
Groet,
Roelco
-
Ronald ik ben het met je eens. Ik denk de keuze heel persoonlijk is.
De hedendaagse technieken, met name de besturing van de modelbaan geeft de modelspoorbouwer veel keuzemogelijkheden als het gaat om een besturing of regeling van de spoorbaan.
Veelvuldig horen en lezen wij over de haast standaardoplossing voor de baan, het digitaliseren hiervan al of niet met de computer, oftewel digitaal gaan. De mogelijkheden zijn hiermee bijna oneindig, met boosters, loc-controls, interfaces, translaters, bezetmelders en keerlus-modules en vele andere mogelijkheden.
Ook het exact programmeren per lok of ander component in de computer is heden ten dage de normaalste zaak van de wereld.
Wie alle aspecten, zoals modelbouw, modelbaan, digitale besturing en regeling in zijn vingers heeft, zal zijn hobby optimaal kunnen uitoefenen, ware het niet, dat naast de modelbouw, alsmede modelbaan, tòch ook nog veel kennis, alsmede programmatuurkennis nodig is om dit alles optimaal en vooral zelfstandig te kunnen beheren, ook op momenten wanneer hulp van buiten even niet bereikbaar, oftewel afwezig blijkt te zijn.
De algemene trend is: alleen digitaal gebruiken als je zelf over voldoende kennis beschikt.
De modelspoorbouwer is per definitie een bouwer van een modelspoor, hetwelk een natuurlijke, alsmede nauwkeurige kopie moet zijn gelijk aan het grote voorbeeld. De modelspoorbouwer herkent de raakvlakken die hij hiermee heeft in de vorm van:
emoties;
op schaal bouwen;
herinneringen;
herkennen.
Op dit punt raken velen van ons HET SPOOR een beetje bijster, enerzijds door de soms al jarenlange verbondenheid met de modelspoorbouw, anderzijds door de soms gedwongen, alsmede noodzakelijke kennis van programmeren en computers.
Nog niet zolang geleden was er nog geen sprake van digitaal en werden de modelspoorbanen voorzien van een trafo of meerdere trafo’s en realiseerde men op deze wijze op dat moment via allerlei schakelingen en baansecties tòch uitgebreide analoge regelingen en treinbewegingen.
In verschillende publikaties, die op dit moment de revue passeren, komen wij helaas maar al te vaak het vergelijk analogebaan en een trafo met ovaaltje tegen.
Op deze manier zou er een verkeerde voorstelling van het geheel gecreëerd kunnen worden.
Ook in de analoge-techniek zijn thans veel componenten inzetbaar, die ook bij digitaal gebruikt worden.
De analoge-techniek is thans ook al zo ver, dat bijna alle taken die digitaal te verwezenlijken zijn, ook analoog te verwezenlijken zijn.
Het gaat om selecties en/of prioriteiten.
Een analoog bloksysteem bevat veel van deze analoge-technieken en geeft standaard, zonder veel extra componenten of modules een zeer realistisch en compleet rijgedrag.
groeten Riber
-
Voor mij was de drempel ook best groot om over te stappen van A >> D.
Toch ben vanaf 2000 langzaam begonnen met de aanschaf van digitaal rollend materieel.
Toen kreeg ik een eenvoudig control apparaat van M* aangeboden, dat heb ik overgenomen met name om een roco digitale spoorwegkraan mee te kunnen bedienen.
Nu heb ik twee Mobile stations van M* op een testbantje aangesloten en kan evt ook omschakelen op een gewone regeltrafo voor analoog.
Digitaal heeft voor mij de voordelen van meer lok's op een baan en extra funkties en geluid.
Schakelen zal ik voorlopig nog op de oude manier blijven doen.
Mocht ik zou willen automatiseren dan zou ik overwegen een Raptor (http://www.raptor-digital.eu/rh-nl.html) te kopen. Dan kun je ook automatisch rijden zonder allelei computers en stopsecties. Je hebt alleen contactplaatsen en s88 terugmeld decoders nodig en dat kan allemaal naderhand. Ook zul je wissels etc dan wel digitaal moeten schakelen als je die ook in het automatisch proces wilt betrekken.
Ik heb vorige zaterdag bij MSG den Bosch een demo gezien van dit systeem en moet toegeven dat het allemaal mooi werkt en nog overzichtelijk is voor een leek. Alleen de wijze van programmeren zal denk een stukje studie vergen.