BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: FransW op 24 August 2022, 11:21:04
-
Hallo,
Na dik 25 jaar geen modelbaan (2-rail gelijkstroom) te hebben gehad, ben ik het even kwijt. Ik wil mijn analoge Fleischmann 1390 en wat trammetjes af en toe even op een testbaan laten rijden. Die testbaan is gewoon een lengte van ca. 2 meter op een rechte plank, voorzien van Fleischmann Profi-gleis. Om nu te voorkomen dat de loc van links naar rechts rijdt en aan het eind niet op tijd stopt, wil ik daar van die isolatiestukjes gebruiken zodat het voertuig stopt. Wanneer je in het verlengde van de rails kijkt, is de rail rechts de plus-pool en de rail links de min-pool. Zo heb ik mijn testspoortje ook gemaakt aan beide zijden. Rijdt de lok van links naar rechts, dan zit het isolatiestukje aan de voorste railstaaf. Rijdt de lok van rechts naar links, dan zit het isolatiestukje aan de achterste railstaaf.
De lok rijdt van links naar rechts en stopt op enig moment doordat het het isolatiestukje is gepaseerd. Mooi, dan rijdt hij niet de rails af. Dan zet ik de snelheidsknop van de trafo op 0 en vervolgens draai ik de knop de andere kant op zodat de lok nu van rechts naar links moet rijden. Maar dat gebeurt niet, de lok blijft stil staan en pas met een tikkie met de vinger vooruit, komt de lok in beweging. Ik was altijd in de veronderstelling dat als ik met de snelheidsknop ging 'ompolen' de lok dan wel in beweging komt. Doe ik nu iets verkeerds en zie ik soms wat over het hoofd?
-
Door het isoleren van dat stukje, is er geen circuit meer. Je moet dat stukje rail dus schakelen o.i.d. met een schakelaar, anders gaat de tram nooit rijden.
-
Of door twee diodes te gebruiken. Dan kan kan je na het ompolen wel wegrijden. De oude keerlus-oplossingen van Fleischmann werkte ook op deze manier.
-
Bedankt voor de reacties, heren!
Wat die diodes betreft: had Fleischmann daar geen oplossing voor in de vorm van een railstuk met diode. Ik heb even gezocht op internet maar 1-2-3 niet zo snel iets kunnen vinden.
Ik ben bepaald geen kenner van elektronica dus u begrijpt misschien mijn volgende vraag: maar wat voor diodes moeten dat dan zijn en hoe breng ik die aan?
-
Kijk even hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91586.0) voor een schema. Reactie #12
Voor de diodes kun je b.v. 1N4004 nemen.
-
Die vertragingskast is dan niet nodig, dat mag je met het handje doen (y). Een diode kent een sper- en doorlaatrichting, aangeduid met een streepje. Werkt het niet direct, dan de diode 180 graden draaien.
Tom
-
Bedankt voor de reacties, heren!
Wat die diodes betreft: had Fleischmann daar geen oplossing voor in de vorm van een railstuk met diode.
Ja, voor profirail deze:
(https://www.dekoploper.nl/data/upload/Shop/images/f6199.jpg)
38 euri's.... die diodes los kosten je een euro plus een beetje soldeer- en slijpwerk. Jou keuze ;)
-
@Klaas Zondervan: bedankt voor de tip over de diodes. Dat lijkt mij geen hogeschool-elektronica. Ik kan inderdaad een paar draadjes er aan solderen en die dan bevestigen aan die railklemmen van de betreffende +-pool.
@Overet: een vertragingskast is niet wat ik in gedachte had.
@Ronald Halma: mijn testbaantje wordt gewoon een rechte baan van 2 meter. Keerlus komt er dus niet in voor.
Bedankt heren voor de adviezen, hier kan ik verder mee aan de slag.
-
@Ronald Halma: mijn testbaantje wordt gewoon een rechte baan van 2 meter. Keerlus komt er dus niet in voor.
Werd door Ronald Koerts op het verkeerde been gezet:
..De oude keerlus-oplossingen van Fleischmann werkte ook op deze manier.
-
Werd door Ronald Koerts op het verkeerde been gezet:
Zoiets begreep ik al, Ronald Halma. Maakt niet, we komen er wel. Aantal diodes heb ik gekocht, altijd een reserve aanhouden voor het geval er eentje defect raakt. Elektronica solderen heb ik nooit eerder gedaan. Het vertinnen van montagedraad wel. Ik denk dat de diode aan beide kanten moet worden bevestigd aan een stukje draad dat met de plus-rail wordt bevestigd. Moet de diode dan ook voorvertind worden alvorens draad met diode definitief te solderen? En dan een klempincet hanteren zodat de warmte van de bout op die manier weg kan vloeien? En daarna een krimpkousje over de soldeerbevestiging heen ter bescherming?
-
Kousje om je draad, diode beide einden vertinnen, draad vertinnen, die aan de diode solderen, kous eromheen, even met de bout ertegen en klaar. Niet zo moeilijk toch? ;)
-
Werd door Ronald Koerts op het verkeerde been gezet:
Klopt :) De oude keerlusoplossingen van Fleischmann werken met 2 diodes. In de keerlus wordt een stuk "stroomloos" totdat je de rijrichting op de trafo omzet. Dan rijdt het treintje weer verder. Exact het zelfde als met 2 losse diodes. Fleischmann doet het dan in een duurdere oplossing :-)
-
Kousje om je draad, diode beide einden vertinnen, draad vertinnen, die aan de diode solderen, kous eromheen, even met de bout ertegen en klaar. Niet zo moeilijk toch? ;)
Zoals je het schrijft, klinkt het simpel. Maar als je zoiets nog niet eerder hebt gedaan, wordt het toch wel spannend. Maar we gaan met volgoede moed aan de slag met dit soldeerprojectje. Bedankt voor het antwoord.
-
Als je het helemaal automatisch wil laten lopen , en ook de mogelijkheid om het met de hand te doen , is dit misschien ook voor jou een oplossing .
Deze heb ik ook voor een pendeltreintje welke analoog op onze baan loopt. Kun je ook de wachttijd instellen bij elk eindpunt
link (https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-pendelautomaat-kant-en-klare-module-voor-gelijkstroombanen-schaal-z-tot-1-216524.html)
-
Hallo Trabiarie, ik heb de link geprobeerd, kom dan op een pagina uit van Conrad. Maar de pagina is niet gevonden, kennelijk bestaat de pagina niet meer?
-
Die pagina is er nog wel.
Je betaald echter bijna 7 euri aan verzendkosten.
-
Artikelnummer 216524, kun je zo in de zoekfunctie ingeven.
Marc
-
ik heb de link aangepast. nu moet die wel werken
-
Ik weet niet wat je aan die link hebt geknutseld, maar bij mij werkte die voor de aanpassing ook al. Maakt bij mij geen verschil, voor en na krijg ik hetzelfde resultaat, direct naar de produktbeschrijving van de pendelaar.
-
Nu krijg ik wel de juiste Conrad-pagina op mijn scherm. Bedankt allen! (y)
-
Ik weet niet wat je aan die link hebt geknutseld, maar bij mij werkte die voor de aanpassing ook al. Maakt bij mij geen verschil, voor en na krijg ik hetzelfde resultaat, direct naar de produktbeschrijving van de pendelaar.
ik heb al de extra platform info (zeg maar de tracking ) er uit gefilterd ;) dat is die hele reeks met lettertjes eigenlijk alles vanaf het vraagteken ;)
-
He vreemd als ik op de link klik kom ik er wel . Probeer eens in de zoekmachine : conrad h-tronic pendelautomaat .
Zal hier de link nog eens plaatsen . https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-pendelautomaat-kant-en-klare-module-voor-gelijkstroombanen-schaal-z-tot-1-216524.html
-
Dit is dan ook niet dezelfde link als die je eerst plaatste ;) de eerste was dit hele verhaal:
https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-pendelautomaat-kant-en-klare-module-voor-gelijkstroombanen-schaal-z-tot-1-216524.html?
amp;WT.mc_id=affiliates:tradetracker:feed:216524&NL%20WT.mc_id=affiliates:tradetracker:430162&utm_medium=affiliate&
utm_source=tradetracker&utm_campaign=430162&utm_content=shoparound.nl
dus met heel veel extratracking info van tradetracker en shoparound. onnodig troep die door veel progjes en spamfilters gefilterd wordt. Die heb ik aangepast naar de door jou hier net geplaatste link.
-
Zoals ik eerder aangaf, werkt de aangepaste link nu gewoon en krijg ik de H-Tronic Pendelautomaat van Conrad nu gewoon op mijn beeldscherm te zien. Nogmaals: iedereen bedankt!
-
Het is gelukt: diodes aan de beide uiteinden heb ik eerst vertind (diodes eerst in het 'derde handje' gezet, daarna soldeer en soldeerbout er tegenaan), daarna de draadjes ook vertind. Maar toen kwam het lastige: draadje aan uiteinde van diode solderen. Diode bleef in het derde handje, met een klein tangetje het uiteinde van het draadje tegen de diode aangehouden en daarna gesoldeerd. Het soldeersel is wat dof, dat komt omdat ik een lichte tremor in mijn hand heb (spiertrilling), dus het bewoog tijdens het solderen. Wel lastig om een draadje stil te houden tegen een diode aan om die aan elkaar te solderen. Als iemand nog een tip voor mij weet hoe ik draad en diode kan solderen zonder draad vast te houden, hou ik mij aanbevolen. :)
Na de soldeersessie heb ik de diode bevestigd aan weerszijden van de isolatiestukjes van de +-pool. Met als resultaat dat de loc van A naar B rijdt, kort na de isolatie stopt en op eigen kracht weer van B naar A rijdt.
De pendelautomaat wordt stap 2, daar ga ik later deze maand mee aan de slag. Ik had de diodes net besteld bij C...d nadat Trabiarie kwam met zijn suggestie van de pendelautomaat. Wanneer ik de pendelautomaat ga bestellen, zal ik de krimpkousjes ook niet vergeten.
-
Als iemand nog een tip voor mij weet hoe ik draad en diode kan solderen zonder draad vast te houden, hou ik mij aanbevolen. :)
De draad een paar slagen om de draad van de diode wikkelen en dan solderen.
-
Die suggestie ga ik beslist een keer uitproberen, Klaas.
Een eerdere suggestie om krimpkousjes toe te passen heb ik eens gekeken op de site van C***d. Daar is een heel gamma aan krimpkousjes te koop, in verschillende soorten en afmetingen. De diodes hebben een dikte van ca. 2 mm. Mijn soldeerpunten zijn 2-3 mm. dik. Welke binnenafmeting zou ik dan het beste hiervoor kunnen gebruiken, 3mm of meer?
-
Die krimpkousen krimpen ongeveer de helft als je ze verwarmt.
Ik heb zelf een sortimentdoos, gekocht op een beurs. En daaruit kies ik de dunste die er overheen past.
-
Wat heel goed werkt om een diode vast te houden tijdens solderen is een plattebektang aan het uiteinde voorzien van elastiek. Als je de tang dan openzet moet je wat kracht zetten en dat is perfect om de diode tussen de bekken van de tang te klemmen.
Dan kun je perfect draad eraan solderen zonder je handen te verbranden :)
-
@ Klaas: bedankt voor je reactie op de krimpkousen. Zo'n assortimentsdoos lijkt mij wel wat, ook later voor andere gevalletjes. :)
@ Ad: je bedoelt dan de diode vastklemmen in zo'n platbektang? Ik had juist de diode aan beide zijden vastgeklemd in mijn 'derde handje' mede ook om de warmte van de bout te kunnen laten wegvloeien. En zo heb ik aan beide zijden de draadjes vastgesoldeerd.