BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Weerd op 31 March 2008, 21:17:03
-
Wat is het beste DCC systeem als je vandaag de dag met digitaal wil gaan starten?
Maakt het verschil als je het alleen thuis op de eigen baan wil gebruiken of wanneer je het ook op een clubbaan/ verenigingsbaan wil toepassen?
Om hier een antwoord op te geven zijn er volgens mij een paar aspecten waar wel degelijk rekening mee gehouden moet worden.
1) Regelaars (Throttles op z'n Engels). Dit is het deel waar iik mijn loc mee wil besturen. Een handige regelaar of schuif om de snelheid haarfijn mee te bepalen. Ook voldoende functieknoppen dienen ingebouwd te zijn.
Er zijn al fabrikanten die nu uitgaan van 20 of 21 functiemogelijkheden!!
Ook via deze regelaar een wisseltje omleggen dient wel binnen de mogelijkheden te behoren. Hoe wil je anders met je trein rangeerwerkzaamheden uitvoeren?
2) Draadloos. De tendens zal zijn dat binnen enkele jaren alle fabrikanten draadloze regelaars aanbieden, hetzij via infrarood, hetzij radiografisch. Met je trein meelopen en regelaars inpluggen / uitpluggen zal dan verleden tijd zijn.
3) Updatemogelijkheden om heel simpel je treinbesturing aan te passen aan de laatste stand van zaken.
4) Betrouwbaarheid. Dus geen spontane resets of wanneer je radiografisch bezig bent dat niet je buurman met jouw trein onbewust aan de haal gaat. Met andere woorden, voldoende frequentie- of infraroodmogelijkheden om dit soort problemen te voorkomen.
5) Uitbreidingen. Een installatie dient te groeien. In een keer alles aanschaffen is maar aan weinigen van ons gegeven, maar je installatie stap voor stap laten groeien is een aantrekkelijker alternatief. Zit ik altijd aan de oorspronkelijke fabrikant vast of kan ik ook apparatuur van de "concurrent" gebruiken in mijn systeem.
Het dilemma is wel dat er verschillende soorten bussystemen zijn, waardoor de regelaar van merk B niet met het basisstation van merk A kan communiceren.
6) Hoe simpel is het systeem te installeren en te programmeren. Niet iedereen is computerexpert, niet iedereen weet alles van elektronica af. Is het allemaal zelf te doen.
Gerard
-
Roco Multi Maus en of Multi Maus Pro.
Mvg
Wim.
-
Een hoop vragen Gerard,
Niet makkelijk te beantwoorden zo via dit forum. Zo te lezen heb je je al aardig georieënteerd.
Je zal waarschijnlijk diverse antwoorden en meningen krijgen.
een paar opmerkingen wil ik alvast maken.
Als je met een clubbaan wilt meedoen en deze computer gestuurd wil laten zijn zal je te maken krijgen met terugmelders. Er zijn in feite 2 type.
De weidverbreidde en in vele variaties te krijgen S88 bus en de Lenz RS bus. Deze laaste heeft als groot voordeel voor modulaire clubbanen dat ze een eigen nummer hebben. Verandert de samenstelling van de baan dat blijft de nummering correct, dit integenstelling tot de S88 bus, die kent geen vaste nummering en zal telkens aangepast moeten worden.
Voor de rest zou ik je ook adviseren bij clubs te gaan kijken en laten voorlichten.
Bij handregelaars is het belangrijk dat je kan zien dat hij wat doet en reageert. De Lissy van Uhlenbrock is een goed ding maar laat niet zien of je daadwerkelijk een commando hebt gegeven of in welke stand hij staat.
Bovendien is hij infrarood hetgeen natuurlijk beperking heeft.
Radio grafisch is beter en betrouwbaarder.
Bijna alle systemen zijn modulaire en uitbreidbaar, dus dat zal geen groot probleem opleveren.
Op je vraag of het allemaal zelf te doen is ik haast zeggen. Ja , wie anders? Ik neem niet aan dat je een baan wilt laten maken door derden.
succes!
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
Ik heb even een paar gegevens geordend. Hieruit blijkt dat om verschillende regelaars door elkaar te gebruiken je toch wat problemen kan krijgen.
Er is veel meer te koop dan alleen maar bijvoorbeeld de Intellibox.
Roco, Piko en enkele anderen baseren zich ook op het XPressNET protocol van Lenz en zullen waarschijnlijk hiermee wel door elkaar gebruikt kunnen worden.
Bachmann biedt een fraai produkt, Digitrax met z'n LocoNET is zo'n beetje nummer 1 in Amerika op digitaal gebied.
Bijna alle merken leveren ook draadloos aan of gaan dit op korte termijn aanbieden.
| Bachmann | Digitax | ESU | Uhlenbrock | Viesmann | Rautenhaus | Zimo | Lenz |
| Dynamis Pro | Superchief | Ecos | Intellibox | Commander | SX 850 | MX31 | LZ100 |
functies | 21 | 13 | 20 | 9 | 8 | 8 | 13 | - |
EcoSlink | EcoSlink | - | - | - | - | - | - | - |
LocoNET | - | LocoNET | - | LocoNET | LocoNET | LocoNET | LocoNET | - |
I2C | - | - | I2C | I2C | I2C | I2C | I2C | - |
XPressNET | - | - | - | XPressNET | XPressNET | XPressNET | XPressNET | XPressNET |
-
Dank je wel , Peter.
Maar dan is er ook nog RailCOM in opkomst, hetgeen door enkele Europese fabrikanten ondersteund gaat worden. Het bussysteem hiervoor wil men standaardiseren, dus naast LocoNET en S88 komt nog eens een nieuw railterugmeld-bussysteem.
Gerard
-
Gerard,
Inderdaad is railcom opkomst en gaan steeds meer fabrikanten zich hieraan conformeren. Alleen het gaat wel erg langzaam. lenz heeft in 2000 het concept aangeboden en heden ten dage zijn de mogelijkheden nog erg beperkt.
Bij mijn weten alleen terugmelding van het lokadres op Railcom compatibele systemen.
Een echte terug meld bus is het nog niet.
Ook is er MFX dat ook kan terugmelden. Alleen is dit systeem (natuurlijk) niet DCC geschikt.
Ik vraag me af of je opsomming precies klopt maar je zal het waarschijnlijk goed uitgezocht hebben. (Miba"s ?)
Volgens mij heeft de IB geen expressnet of je moet de 5 polige aansluiting voor de remote control bedoelen.
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
Inderdaad, voor het grootste deel uit de Miba's.
Daar wordt ook vermeld dat de IB gebruik kan maken van XPressNet. Als ik lieg, dan lieg ik in commissie.
Gerard
-
Volgens mij klopt er niet veel van je lijstje. Zal het zelf even na zoeken. Zie zo al een paar onwaarheden.
Om te beginnen de Rautenhaus, Zeker geen LocoNet en zeker geen XPressNet.
SELECTRIX-compatibel, hierdoor een volledige werking met alle SELECTRIX systeemcomponenten.
Technische Data
Databus SX 0 Databus met 112 systeemadressen voor het aansturen van tot wel 112 locadressen of 896 magneetartikelen, bezetmeldingen enz. of gemengd
Datenbus SX 1 Databus met 112 systeemadressen voor het aansturen van tot wel 896 magneetartikelen, bezetmeldingen enz.
PX-Bus aparte PX-busaansluiting voor het aansluiten van tot wel 20 rijstroom boosters
112 locadressen over de SX 0-bus zijn tot wel 112 locadressen tegelijkertijd aanstuurbaar
(Adres 00 alleen met oude Selectrix-lokdecoders)
1792 Magneetartikelen over elke SX-bus kunnen max. 896 Magnetartikelen, bezetmeldingen enz. aangestuurd worden
Loc-programmering over een aparte spooraansluiting voor het programmeren van locdecoders
DCC locomotieven over de SX 0-Bus kunnen tot wel 16 locomotieven met DCC locdecpders in de modus 28 rijstappen en de functies F0 tot F8 aangestuurd worden. Niet gebruikte DCC adressen kunnen verder als Selectrix adressen gebruikt worden.
Vermogen totale vermogen 2,5A, rijstroom 1,5A, Databusstroom 1A
Bedrijfskeuzes over codeerschakelaars van buiten instelbaar:
112 adressen zonder of 104 adressen met programmering van locdecoders
Databussen: 2x SX0 of SX0 en SX1
Opslag van de SX0 Data bij het uitschakelen van de centrale eenheid en automatische weergave bij het inschakelen
Kortsluitvast automatisch uitschakelen van de railvoedingsspanning bij overbelasting en bij kortsluiting
Onderspannings afschakeling automatisch afschakelen van de railvoedingsspanning bij onderspanning van de centrale eenheid, daardoor geen storing bij te kleine trafo's
Bedrijfs toestandweergave voedingsspanningweergave door een rode LED, bedrijfstoestand door groene LED
Geschikt voor update Processor geschikt voor update, daardoor ook functieuitbreidingen mogelijk van het systeem
Zimo MX 31 heeft een CAN-BUS is niet hetzelfde als LocoNet.
Heeft dus ook geen LocoNet aansluiting ook geen I2C of XpressNet.
Intellibox heeft geen XpressNet aansluiting.
Viessmann Commander heeft zeker geen LocoNet en alleen via een Koppler kunnen andere digitale systemen worden aangesloten.
Mvg
Wim.
-
dank je wel, Wim.
Deze gegevens heb ik gehaald uit de Miba Extra Modellbahn Digital Herfst 2007.
De schrijver van dit artikel maakt het dus iets mooier dan de werkelijkheid. Ik was al zo blij met de vele aangeboden mogleijkheden.
Gerard
-
Ken het Miba artikel niet, maar de schrijver ervan weet in ieder geval niet waar hij over praat, op basis van de door jouw verstrekte gegevens althans.
De beste optie voor jouw lijkt mij op dit moment de MultiMaus van Roco.
20 functies, XpressNet en draadloos binnenkort.
Mvg
Wim.
-
De beste optie voor jouw lijkt mij op dit moment de MultiMaus van Roco.
En de nieuwe ProfiBoss van Fleischmann dan? Misschien aan de prijzige kant, maar verder?
-
Hij is er nog niet? :P
-
En de nieuwe ProfiBoss van Fleischmann dan? Misschien aan de prijzige kant, maar verder?
De vraag is toch wat er OP DIT MOMENT het beste DCC systeem is.
Mvg
Wim.
-
Ken het Miba artikel niet, maar de schrijver ervan weet in ieder geval niet waar hij over praat, op basis van de door jouw verstrekte gegevens althans.
De beste optie voor jouw lijkt mij op dit moment de MultiMaus van Roco.
20 functies, XpressNet en draadloos binnenkort.
Mvg
Wim.
Het zetduiveltje heeft de tabel in de war gegooid. Op de site van MiBa staat de juiste versie (http://www.miba.de/download/errata.pdf).
-
Ok, dat ziet er al een heel stuk beter uit.
Mvg
Wim.
-
Wat het beste systeem is, is waarschijnlijk niet te zeggen. Alles heeft zijn voor- en zijn nadelen. Ik hebzelf via Startsets een DCC van Piko en een Lokmaus van Roco. Daarnaast heb ik zelf een Editspro systeem gebouwd, dat door Elektuur is gepubliceerd. Het laatste gebruikt het Motorola systeem en is dus geen DCC.
De meeste wijsheid over digitale systemen haal ik net als anderen uit de MIBA specials van de afgelopen jaren.
Maar ik heb een andere vraag. Ik vind de Lokmaus, Intellibox en andere apparaten weinig te maken hebben met de besturing. Een hele mooie wat mij betreft, die ik nergens zie is het systeem van ZTC systems in de UK. Kijk eens op de site https://secure.ztccontrols.co.uk/core/ShowImage.asp?id=180 en je vindt een schitterende console. Heeft iemand daar ervaring mee??
mvg,
Ivo
-
Maar dan is er ook nog RailCOM in opkomst, hetgeen door enkele Europese fabrikanten ondersteund gaat worden. Het bussysteem hiervoor wil men standaardiseren, dus naast LocoNET en S88 komt nog eens een nieuw railterugmeld-bussysteem.
RailCom kent op dit moment geen bussysteem, en daar heb ik ook nog niets over gehoord. Mogelijk dat er losse uitleesunits komen die aan een bus aangesloten kunnen worden. Maar dat betekent meteen dat er niet een enkele bus kan ontstaan, omdat daar de verschillende centrales niet mee overweg kunnen. Iets anders is, dat er misschien een soort universele bus ontstaat die via een PC loopt, waar aan de andere kant een centrale hangt. Dan moeten de programma's dus oojk deze 2 protocollen kennen.
Als voorbeeld Zimo met da CAN-bus. Daar kun je niks anders aan hangen, dus Railcom zou dan een CAN-bus moeten hebben. Als het via de computer loopt heb je dus een poort die met de Railbus ;) werkt en de andere poort metde CAN-bus overweg kan.
Ik ben heel benieuwd.
Mijn antwoord op de vraag wat het beste systeem is: Zimo. Maar bijna zeker niet geschikt voor een beginner, veel te veel uitgebreide mogelijkheden, moeilijke handleidingen (boekwerken). Wel volledig updatebaar, goede regelaars en voor een hoog aanschafbedrag ook een prima prijs-kwaliteitverhouding. Zie de MIBA's van afgelopen jaren. Wat Lenz bijv. met Railcom doet heeft Zimo al jaren in een eigen systeem. A propos eigen systeem: ik ken geen enkele component van een ander merk dat aan Zimo past, behalve zaken die rechtstreeks aan de rail gehangen worden, zoals BM-2 en BM-3 en de RailCom uitlezer van Lenz.
Eens Zimo, altijd Zimo.
Maarten van der Burgt
-
Henk,
Bedankt voor de tip van de fouten in de Miba Special.
Die uitwisselbaarheid van bussytemen is helaas lang niet zo royaal als in eerste instantie afgedrukt was.
Dit betekent dat als je de keuze maakt voor een bepaald merk, dat uitwisselbaarheid naar andere merken nu uiterst beperkt is geworden.
Het leek allemaal zo heerlijk flexibel, en nu ben ik weer met beide benen op de grond gezet!
Gerard
-
Wat leuk Zimo en de cAN bus. laat de Ecos die nou ook hebben volgens hun website ;)
-
Een CAN-bus zegt niet zoveel. Dat is een hardware standaard uit de automobielindustrie. Wat er op die bus gebeurt, zal 10 tegen 1 per systeem anders zijn. Het zegt dus niet zoveel dat ze allemaal een CAN-bus gebruiken. Zimo is trouwens erg duur wat betreft randapparatuur.
Eigenlijk zijn er maar enkele universele busstandaarden die meer kunnen dan alleen terugmelding en die door meerdere fabrikanten worden ondersteund. Eigenlijk zijn dat alleen LocoNet en de de Selectrix-bus. Helaas wil elke fabrikant vooral lekker zelf het wiel uitvinden.
Grtn,
Huib
-
De vraag is toch wat er OP DIT MOMENT het beste DCC systeem is.
Oke, oke... maar binnen twee maand issie er!
-
Ok Ok, dan zal dit een DCC systeem zijn met een LocoNet verbinding.
Mvg
Wim.
-
Ik vind de Lokmaus, Intellibox en andere apparaten weinig te maken hebben met de besturing.
Misschien begrijp ik je verhaal niet goed, maar een multi-mouse heeft toch alles te maken met de besturing? Fijne grote knop waarmee je lekker kunt rangeren ed. Voor een luttel bedrag kun je op een aantal plekken een mouse aan je baan hangen, straks ook nog draadloos.
De console die je link laat zien ziet er imposant uit. Maar dan heb je één statisch bedieningspaneel, ik loop (kruip) liever met de treinen mee.
-
Beste Esperopt,
Kijk eens op de site van ZTC en je zult ook mobiele controllers vinden, zowel met knop zoals de Multimaus als met hendel zoals van ZTC.
mvg,
Ivo
-
Dan heeft Ivo, nog niet goed gekeken op de website van Uhlenbrock. Want die hebben dan al heel lang. De bestuurdersstand voor de machinist.
Mvg
Wim.
-
Of kijk eens over de grote plas, daar hebben ze dergelijke controllers al jaren...
-
Voor Ivo, http://www.uhlenbrock.de/3/4/0/2/IE47C593-001.htm!
Mvg
Wim.
-
Dank je wel , Peter.
Maar dan is er ook nog RailCOM in opkomst, hetgeen door enkele Europese fabrikanten ondersteund gaat worden. Het bussysteem hiervoor wil men standaardiseren, dus naast LocoNET en S88 komt nog eens een nieuw railterugmeld-bussysteem.
Gerard
RailCom is aanwezig in diverse systemen. Zoals Lenz, Esu....
-
Dank je wel , Peter.
Maar dan is er ook nog RailCOM in opkomst, hetgeen door enkele Europese fabrikanten ondersteund gaat worden. Het bussysteem hiervoor wil men standaardiseren, dus naast LocoNET en S88 komt nog eens een nieuw railterugmeld-bussysteem.
Gerard
RailCom is gee bussysteem, maar gaat zoals de naam al zegt via de Rails.
Mvg
Wim.
-
Waarbij de rails de bus vormt........ ;)
-
Beste Wim en Stig,
Inderdaad, die van Uhlenbrock had ik nog nooit gezien.
Maar misschien nu weer on topic: wat is het beste DCC systeem? Tenslotte is dat de vraag van Gerard.
Ik denk dat dat niet bestaat, maar afhangt van wat je wilt. En de criteria zijn allemaal al keurig opgeschreven. En fans van het ene en het andere systeem blijf je houden. Net als de onophoudelijke en door niemand te winnen 3-rail 2-rail discussie ::) Criterium voor mij voor DCC systemen is bijvoorbeeld ook wat ik er zelf aan kan bouwen. Ik ben en blijf nu eenmaal een onverbeterlijke zelfbouwer.
Het aanbod van digitale systemen in NL is wel heel erg beperkt tot datgene wat de duitse (en oostenrijkse) fabrikanten leveren. Daarom vroeg ik me af of er ook iemand andere ervaringen had, met bijvoorbeeld ZTC. Maar Stig heeft nog betere info denk ik.
mvg,
Ivo
-
Over het beste digitale systeem zijn al heel wat reacties binnengekomen, waarvoor allemaal dank.
Het systeem wil ik zowel thuis kunnen gebruiken als bij de verenigingsbaan.
Gezien de sterke argumenten van Wim zal het iets dienen te worden met Loconet.
Ik zit nu te denken richting Digitrax en eventuele zelfbouwregelaars volgens Fremo. Waarom ?
- Fremo heeft na onderzoek een sterke voorkeur voor Digitrax en zijn er tot nu toe tevreden over
- de dollarkoers op dit moment is voor ons heel aantrekkelijk.
Jammer dat maar weinig Europese merken ook Loconet ondersteunen.
Uhlenbrock met zijn Intellibox is aantrekkelijk, maar wel prijzig. Ook de moeite van onderzoek waard is Tran CT Elektronics met centrale ZF5 gooit ook hoge ogen. Wel nog even wachten tot ze ook daadwerkelijk Loconet ondersteunen.
Kortom, ik denk dat ik weet welke kant op te gaan, maar dat is nog niet 100% zeker.
Het liefste wil ik draadloos, maar daar zitten nog meer haken en ogen aan vast anno 2008.
Gerard
-
Zelf reeds een 2-tal jaren in het bezit van het Bachmann/(Lilliput) Dynamis Wireliss System.
En tijdens de zomer 2011 een slagje kunnen slaan met een "extended Package deal" à ca €375.
Waar daarbij nog een Pro-Box, IR handset, IR Reciver, & Point Decoder zaten. De Pro-box kan je met Ecos linken.
Het systeem is van ESU & is fam. van de ESU Navigator (maar niet Motorola compatible)
Overal algemeen tevreden. Echter verschillende types van decoders zijn hier niet mee uit te lezen/programmeren zelfs het adres is niet te wijzigen. Hornby: noppes; Oude Roco: noppes; TCS: noppes.
Gelukkig biedt m'n ouwe getrouwe Roco Maus (blauw) hier uitkomst om de adressen de veranderen.
De treinen reageren echter niet onmiddellijk, maar met een fractie van een seconde in vertraging.
(Persoonlijk) = leuk mee te werken! De handset ligt goed in de hand / hangt goed om de hals
(= max 4 zenders & max 5 ontvangers zijn met dit systeem te gebruiken).
Over 't Kanaal hebben ze ook nog:http://www.gaugemaster.com/instructions/prodigy/dcc03.pdf
Ken wel de ervaringen niet hiermee.