BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Dick55 op 09 August 2022, 21:06:58
-
Lees net dit op het AD:
https://www.ad.nl/voorne-putten/vakantiepark-gedeeltelijk-ontruimd-vanwege-grote-duinbrand-ouddorp-hulpdiensten-massaal-uitgerukt~add853cc/
-
Klopt, zeer heftige brand vlakbij de Remise. Ik woon er vlak bij, maar vooralsnog is de brand er net voorbij gegaan. Er is een filmpje waar je ziet dat het vlakbij de remise is. En zoals ik kon zien is de brand wel het spoor over gestoken. Maar of het spoor beschadigd is weet ik niet. Hoop van harte van niet.
-
Laatste nieuws
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/D452C1A6-ACDC-40C5-95F3-A3B914FDD9D8-62f2c19978675.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/D452C1A6-ACDC-40C5-95F3-A3B914FDD9D8-62f2c19978675.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/6F2D97D4-04E3-4184-B648-180C12B83843-62f2c1997c4c4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/6F2D97D4-04E3-4184-B648-180C12B83843-62f2c1997c4c4.jpg)
-
Dat was dus echt kantje boord... :-X
-
Laten we hopen dat het vuur onder controle blijft.
De RTM heeft al eerder re maken gehad met brand; motorwagen 1804 liep brandschade op nog voor transport naar Hellevoetsluis. Motorwagen 1602 idem te Hellevoetsluis...
Duimen maar.
Ronald
-
Zeker, ze hebben met man en macht de boel nat gehouden. Is op de foto ook goed te zien.
-
ZZZZ
Zou zo zonde zijn.... als het vuur er vat op zou krijgen.
Ronald Visser
-
Museum is gelukkig bewaard gebleven. Wel een paar wagons met bielzen zijn in vlammen opgegaan.
-
AD:
Wie ook opgelucht ademhaalt, is Willem Kentie, een krasse zeventiger die als secretaris verbonden is aan trammuseum RTM dat aan de Schellingerweg ligt; aan de andere kant van de N57. Even bestond dinsdagavond de vrees dat het museum ten prooi zou vallen aan de vlammen, omdat het vuur overwaaide.
,,Vliegvuur noemt men dat”, weet de 73-jarige vrijwilliger. ,,Dat kan bij krachtige wind voorkomen. Hier zagen we eerst vlammen van twee, drie meter hoog, daarna nam de wind het vuur mee en tegelijkertijd rolden de vlammen op de grond tegen de wind in. Er zijn waterkanonnen ingezet en er is een watergordijn opgetrokken om te voorkomen dat het vuur ons gebouw zou bereiken.”
De NV Rotterdamsche Tramweg Maatschappij is ruim een halve eeuw de belangrijkste vervoerder geweest op de Zuid-Hollandse eilanden en Schouwen-Duiveland. Het bedrijf exploiteerde veerdiensten en beschikte over 235 kilometer aan tramspoor. Het museum dat de geschiedenis met meerdere historische tramtoestellen herbergt, is de dag na de brand wel open, maar gereden met de oude toestellen wordt er nog niet.
Kentie: ,,Er is een partij bielzen die verderop waren opgeslagen, verloren gegaan en een Belgisch rijtuig dat hier ter restauratie stond, is beschadigd. Ach, daar komen we wel overheen. Het doet me deugd dat we vandaag belangstellenden gewoon kunnen verwelkomen. Het had ook anders kunnen aflopen.”
-
Ik kwam op Facebook deze foto's vanuit de lucht tegen:
https://www.facebook.com/112hoekw/posts/pfbid02uzVdhGSqZp4qtZJ6M6B1KiAy7wponrqt95LCBYYP12ypPXQKnECxejgEVPcsh2GEl
Ze hebben echt geluk gehad...
-
En ja hoor,
Het AD ?? heeft het weer over tramtoestellen. Ze leren het ook nooit. Ik kan het stuk tekst van Dick55 over het verhaal van Willem Kentie niet online vinden.
Het RTM zou misschien na moeten denken over bescherming tegen toekomstige duinbranden. Ze hebben nu geluk gehad, maar de loods ligt nog steeds tussen brandbare duinbeplanting.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Op TV Rijnmond was te zien dat een stapel houten dwarsliggers is verbrand.
Spoorfan
-
Twee wagens met 8000 bielzen en schade aan een Belgische wagen die toch al daar stond gerestaureerd is nog altijd beter als deze wagens met bielzen, de Belgische wagen en de complete loods met alle trams en bussen kwijt. En juist om dat in de toekomst te voorkomen zou ik zeggen dat er een bescherming moet komen tegen een mogelijke nieuwe duinbrand. Extreme droogte komt steeds vaker voor in de zomers......
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Dat wordt dan verhuizen naar een zandplaat in zee :)
-
@Hans Reints,
Tegen de droogte is weinig te doen, maar er zijn manieren om vuur op afstand te houden van de loods. Betonnen wand met aan de buitenzijde een sloot bijvoorbeeld.
Ik heb geen idee wat de mogelijkheden daar voor zijn, in verband met vergunningen en kosten, maar alleen hopen dat het museum nooit ten prooi valt aan een brand is voor de RTM niet genoeg. Deze brand lijkt me een serieuze waarschuwing.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Een sloot? De vlammen vlogen door de lucht, daar helpt geen sloot tegen. Wat wel helpt is een strook van een kilometer om het museum kaal maken. Maar goed, dat middel is dan weer erger dan de kwaal.
-
Wat precies de oplossing is, kunnen deskundigen van de brandweer vast vertellen. Ik ben het geheel met Ruud eens dat op dit onderwerp op je handen gaan zitten niet het slimste is en dat ze wel iets moeten doen. Alles wat er nog van de RTM is, best veel en in uitmuntende staat overigens, is daar verzameld.
-
Dat wordt dan verhuizen naar een zandplaat in zee :)
Met de stijgende zeespiegel? ???
Lijkt me niet de meest briljante oplossing. ;D
Grtz, Ton
-
@Eelco Storm,
Ik had het dan ook over een betonnen muur met een sloot ernaast. Het vuur heeft dan geen extra voeding omdat er water is en de betonnen wand houdt de vlammen tegen die de wind meeneemt. Alleen een sloot of alleen een betonnen wand werkt niet, maar de combinatie van die twee lijkt me meer zekerheid te bieden. En dan zou er misschien nog een kogelijkheid zijn dat bij een brand een gedeelte van het slootwater gebruikt kan worden om het terrein nat te houden.
Ik ben geen expert, maar alles wat je doet om je zeldzame museumstukken te beschermen kan alleen maar helpen.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Niets houdt vliegvuur tegen, en dat is nu juist je grootste vijand. Alles kaal maken is de beste oplossing, maar dat is absoluut geen optie in een natuurgebied.
-
Niets houdt vuur tegen? De brandweer toch? Die heeft de vuurzee getemperd en zal dat bij een volgende brand weer kunnen doen.
-
Misschien om te beginnen nog twee replica waterreservoirs bouwen. Heb je tenminste direct wat water bij de hand.
-
@Huubvg,
In dit geval was de brandweer er op tijd bij. Mijn punt was juist het museum zoveel mogelijk beschermen voor als een brand later wordt ontdekt en de brandweer en dan ook later pas bij is.
De wegen langs het museum zijn nou niet bepaald de A15, en ook geen druk woongebied, dus als er 's nachts een brand ontstaat is het geen overbodige luxe om een eerste barriëre te hebben. Al is het maar om het vuur te vertragen tot de brandweer er is.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
oude bulldozer achter de hand hebben en dan maar werken om een barriere te schuiven .
-
@Roco,
Dan moet er wel iemand van het RTM in de buurt zijn die met de bulldozer overweg kan. Als die er eerst naartoe moet rijden ( door verkeersdrukte of midden in de nacht ) kan dat wel eens even duren.......
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Ben vanmiddag rondje met de RTM mee geweest. Incl. Boottocht. En van heel dichtbij gezien tot hoever het vuur is gekomen. En dat was best tot vlakbij de loods. Ik hoop ook wel dat er goed over nagedacht wordt. Voorkomen is het niet, maar misschien wel iets van voorzorgsmaatregelen.
-
Het plaatsen van enkele wildcams in de omgeving, met rookmelders bijvoorbeeld, lijkt me meer denkbaar dan de hele omgeving brandwerend proberen te maken. Hoog in de bomen zijn ze buiten bereik van hebberige lieden, overzien ze de omgeving, ruiken de brand en zenden direct alarm uit.
-
De boel kaal maken word het idd niet,ten 1ste natuurgebied,ten 2e de begroeiing houd de duinen ook op zn plek,zonder begroeiing raak je al het zand weer kwijt.
Qua locatie,als ik me niet vergis,is men hier "gedwongen" terecht gekomen omdat men jaren terug van hun oude locatie werden verbannen vanwege bouwplannen ???
Of er in de verhuisplannen ook ruimte is gelaten om bv extra water reservoirs te plaatsen op deze locatie dat weet ik niet,maar daar moet je in elk geval al wel de ruimte,het geld,de spullen en de mensen voor hebben en de papieren niet te vergeten.
Ik vermoed dat geld,papieren en ruimte de grootste problemen zullen zijn in het begin,al zal een beetje water reservoir laten bouwen ook nog niet zomaar gedaan zijn ::)
Ik ken dat rijtuig niet wat is gepakt door de vlammen,en ook de huidige status niet,maar dat het om te janken is,dat lijkt me duidelijk.
Het is volgens mij een niet hele grote club (dat zag er althans zo niet uit in die paar bezoekjes die ik er heb gehad) dus daar zal aardig wat bloed/zweet en tranen verloren zijn gegaan,en zie dat maar weer te herstellen.
Gelukkig is de thuisbasis gespaart deze keer,dat zal veel mensen gelukkig stemmen,hopelijk mag men daar nog lang genieten van de ruimte,collectie en vele bezoekers 8)
Ik hoop ook dat het ze lukt om die verlenging van de spoorlijn erdoor te krijgen,dat zou een goede boost aan het geheel kunnen geven (y)
-
Water reservoirs (in stijl) lijkt een leuke oplossing, maar je zult je wel moeten bedenken of het écht zoden aan de dijk zet.
Een standaard autospuit jaagt er snel 2500 lpm door heen.
Met een 50 m3 reservoir (D 5m, H 2.5m) en 2 autospuiten ben je daar in 10 minuten ook door heen en het opbouwen van groot watertranport kost in de praktijk al snel een uur.
Dus op zich een goed idee om de eerste klap op te vangen, maar of het écht zoden aan de dijk zet.
Maar alles is beter dan niets.
'Rondom kaal' is overigens iets wat in Zuid Frankrijk verplicht is, daar is men verplicht om een bepaalde strook rond een woning vrij te houden van begroeiing.