BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Linda op 31 March 2008, 18:50:59
-
Hallo allemaal,
Mijn eerste bericht op dit forum.
Toen ik 12 jaar was reed ik met mijn laatste (trix) treintje. Inmiddels 50 jaar verder
in de tijd wil ik opnieuw mijn kinderjaren gaan herleven met een treintje.
Ik ben van plan om op zolder een tafel te maken in een U vorm, waarbij de U poten 150cm en 250 cm lang zullen zijn. De breedte bij de hals van de U wordt ongeveer 300cm. En de breedte van de U poten ongeveer 80 cm. Ik kan hier nog wat mee schuiven naar 100 cm bv.
Ik heb al het nodige gelezen op dit forum, maar ook op ander plaatsen op het internet. En ik moet zeggen dat het niet meevalt om te kiezen.
Allereerst ben ik er niet uit of ik nu H0 of N moet gaan rijden op mijn nog te maken treintafel. Ik wil uiteindelijk meerdere lagen maken op mijn treintafel in een berglandschap.
vraag 1: Wie heeft een idee of plan voor mij. Wellicht een compleet treinplan.
vraag 2: Is een baan met H0 haalbaar op deze treintafel?
Hoe ik de tafel moet gaan maken enz, daar heb ik wel al een idee bij. Waar ik op het forum niet achter ben gekomen is het volgende. Als ik zo'n 5 tot 8 treinen wil gaan laten rijden, hoe bereken ik dan wat voor transformator ik moet hebben?
Of moet ik misschien meerdere transformatoren hebben? Als verschillende treinen aan het rijden zijn, hoe voorkom ik dan dat er geen botsingen komen bij een kruising of na een wissel? Of dat treinen elkaar inhalen?
Misschien voor jullie simpele vragen, maar ik kom daar niet uit.
-
Het antwoord op vraag 1 kan pas gegeven worden als je de keuze voor N of H0 hebt gemaakt.
Globaal (vraag 2) zijn de afmetingen geschikt voor H0, alleen de 80 cm maat is krap. Dat zou eigenlijk 110-120 cm moeten zijn. Die ruimte heb je minimaal nodig voor een voldoende ruime bocht.
Het verhaal over voorkomen van botsingen is gerelateerd aan blok-beveiliging en bezetmeldingen. Via zoektermen "bezetmelding" en "blokindeling" kun je hier veel over vinden. En als je via een computer de baan wilt besturen (en beveiligen) kijk dan naar het (gratis) programma Koploper.
(TIP :Download (gratis) de handleiding van Koploper en lees daar alles over blokindeling en de werkwijze van blokbeveiliging. In feite is die manual een schitterend leerboek).
Zie http://www.xs4all.nl/~pahasoft/ )
-
Hallo Ton
Veel vragen betekent ook veel lezen.
Je afmetingen zijn prima voor N maar als je zelf wat meer aan loks en wagens wil doen is Ho een betere keus.
Als je toch overnieuw begint is gelijkspanning en digitaal de beste optie, sound, makkelijk regelbaar Begin met een goedkoop setje van bv Roco of piko , bedie handregelaars jun je later prima gebruiken bij uitbreiding naar een groter DCC systeem . Laat je nog niet gek maken met pc programma's dat kan altijd nog gekoppeld worden. Rijden met treinen is volgens mij nog altijd leuker dan rijden met een pc .
Baan plaannen zijn er te kust en te keur maar je kunt ook ( via mijn avatar) es wat info inwinnen.
Meerdere lagen en schaduwstations zijn goed te doen. handigheid met bouwen is leuk maar kan ook vervelend zijn.
-
Eén van de belangrijkste dingen is jezelf afvragen met wat voor soort treinen ga ik rijden, welk tijdperk enz. Verder is het maken van een gedegen railplan ook zeer belangrijk want hierdoor kun je zien dat wat je in je hoofd hebt realiseerbaar is, beter tien railplannen wegooien dat tien keer je baan afbreken. Diverse fabrikanten hebben een railsjabloon in hun assortiment of je kiest voor de digitale versie als jij dat makkelijker vindt. Bedenk dat als je gaat rijden met bijv. een ICE dat je tussen de 2 a 3.5 mtr aan perronlengte kwijt bent om een beetje realistisch te rijden. Documentatie is ook belangrijk, hierin vindt je genoeg informatie die je verder kan helpen.
-
Hallo Ton
Veel vragen betekent ook veel lezen.
Je afmetingen zijn prima voor N maar als je zelf wat meer aan loks en wagens wil doen is Ho een betere keus.
Hallo,
Waarom is H0 eigenlijk een betere keus dan N? Ik had eigenlijk het tegenovergestelde advies verwacht, omdat met een N baan meer mogelijk is.
-
Basisfout numero uno: te veel rails op te weinig opp. Wil je een uitgebalanceerde baan bouwen moet je inderdaad afvragen wat je allemaal wil.
Rijden/bouwen/tijdperken/landen/ eigen mogelijkheden etc etc.
N is leuk maar biedt nog net even te weinig digitale mogelijkheden die je met HO al wel hebt. Denk aan geluid, extra functies in loksen wagens etc. etc.
-
Als je toch overnieuw begint is gelijkspanning en digitaal de beste optie, ....
Wat bedoel je hier nou mee? Gelijkspanning of digitaal, of allebei door elkaar?
-
Klaas,
hij bedoelt 2-rail digitaal. Technisch zegt ie het verkeerd maar beginners snappen dit nu eenmaal het best, al is het het fout aanleren van een principe.
mvg,
Sander
-
Technisch zegt ie het verkeerd maar beginners snappen dit nu eenmaal het best,
Sander, waarschijnlijk goed bedoeld, maar ik begrijp echt niet waarom een beginner het beter snapt als je gelijkstroom zegt in plaats van 2-rail.
-
Han Zijlstra schreef:
N is leuk maar biedt nog net even te weinig digitale mogelijkheden die je met HO al wel hebt. Denk aan geluid, extra functies in loksen wagens etc. etc.
Ook onzin, in N is hetzelfde mogelijk, als je maar wil, het is allemaal beschikbaar, dus niemand houd je tegen.
Op basis van je beschikbare ruimte is N de beste keus.
Mvg
Wim.
-
Klaas,
dat komt voort uit de vroegere tijd denk ik.
Toen sprak men over gelijkstroom (Fleischmann, Roco, Lima) en wisselstroom (Marklin). Digitaal was toen nauwelijks tot niet aan de orde.
mvg,
sander
-
Idd ik bedoelde 2 rail + met digitale besturing
Overigens is gelijkstroom ook een fout begrip: stroom krijg je pas als de spanning er is ;)
@ Wim
Technisch gezien heb je gelijk N heeft in theorie dezelfde mogelijkheden als H0, echter geluidsloks zijn er nog (te) weinig, extra functie in loks inbouwen moeizaam ( logisch vanwege ruimte) + niet onbelangrijk een beperktere keus iin modellen en scenery. Nogmaals: opnieuw starten vergt veel lezen en jezelf afvragen wat wil ik ....
-
Sander, ik snap wel dat het uit vroegere tijd komt. Ik kom zelf ook uit die vroegere tijd, ben al 50 jaar met modelspoor bezig. Maar zo af en toe (lang niet altijd) maak ik even een opmerking over het gebruik van de termen gelijkstroom en wisselstroom. Die termen slaan namelijk nergens op, zelfs in de vroegere tijd waren ze vaak onterecht.
-
Klaas,
dat komt voort uit de vroegere tijd denk ik.
Toen sprak men over gelijkstroom (Fleischmann, Roco, Lima) en wisselstroom (Marklin). Digitaal was toen nauwelijks tot niet aan de orde.
mvg,
sander
Dit is geheel juist en natuurlijk gebruikte men het woord gelijkspanning of gelijkstroom en wisselstroom cq wisselspanning door elkaar ik denk dat wij er niet zo punt van moeten maken , de wat oudere onder ons moeten dit zeker herkennen , er een beetje door heen kijken kan toch geen kwaad. In ieder geval kan ik mij wel voorstellen wat men hier mee wil aangeven.
wil.
-
Bedankt allemaal voor de adviezen. Ik hou toch nog een paar vragen over die me niet duidelijk zijn.
In de 1e plaats over het advies om digitaal te gaan rijden. Omdat ik alles nog moet gaan kopen wil ik het budget binnen de perken houden. Zelf heb ik er over gedacht om voornamelijk flexibele rails te kopen en daar mijn baan mee op te bouwen.
Maakt het dan nog uit welke rails ik koop, ongeacht of ik later besluit om analoog of digitaal te gaan rijen?
Kan ik b.v. de flexibele rails van Minitrix of Piccolo gaan kopen? Of elk merk H0 rails? Of moet ik al direct bij het kopen al van de rails aan digitaal gaan denken?
Zo ook bij de wissel. Is het mogelijk om electrische analoge wissels later om te bouwen naar digitaal?
Verder blijkt uit een aantal berichten dat N spoor de voorkeur verdient boven H0 spoor gezien de afmetingen van mijn toekomstie baan.
Klopt dit, dat N spoor beter is voor deze baan?
Ik hoor het graag.
-
Hoi Ton,
Gezien de afmeting van je baan zou ik voor N gaan idd. Ik heb ongeveer dezelfde afmeting tot mijn beschikking, en vond het al lastig een behoorlijk plan te leggen. Met H0 wordt het helemaal proppen of heel veel concessies.
De rails van minitrix of piccollo vond ik nog aan de dure kant.
Kijk eens op flexgleise.de Optisch lijkt lijkt deze rail veel op die van minitirx/roco maar een stuk goedkoper. En goed te kombineren met de wissels van minitrx/roco/fleischmann.
Kijk anders eens naar de rails van peco als je toch nog moet gaan aanschaffen. Code 55 is erg mooi.
Die uiteraard later digitaal te gebruikjen zijn via decoders. Rails maakt m.i. niet uit wat betreft digitaal rijden.
Veel succes met je keuzes
Groeten,
Patrick
-
Ik heb even op de site van Flexgleise gekeken. Wat ik me dan afvraag, is dit wel van een zelfde/goede kwaliteit. Want er is een behoorlijk prijsverschil tussen flexgleise en b.v minTrix of piccolo. Verder vraag ik me af of het misschien beter zou zijn om een 3 spoor systeem van marklin te gaan rijden, om problemen met keerlussen te voorkomen. Ik heb geen idee of een keerlus gemakkelijk is op te lossen namelijk.
gr
Ton
-
keerlussen zijn bij gelijkspanning erg simpel op te lossen met behilp van lenz moduletje of zelfbouw printje. Chk maar de site dan vindt je dat vast wel.
Overigens de eniige twee keerlussen die ik ken in het echt zijn : De zoetermeerlijn ::) en de Echte keerlus in de Selketalbahn bij Stiege
http://www.hsb-wr.de/hsb_barrierefrei/hsb/streckennetz/home.htm
-
Ik heb geen idee of een keerlus gemakkelijk is op te lossen namelijk.
gr
Ton
Ton, die zijn super gemakkelijk op te lossen, klik (http://www.people.zeelandnet.nl/rosoft)
Met een digitaal systeem nog makkelijker dan met een analoog systeem.
Mvg
Wim.
-
.......... Echte keerlus in de Selketalbahn bij Stiege
http://www.hsb-wr.de/hsb_barrierefrei/hsb/streckennetz/home.htm....
Mooi te zien vanuit de lucht:
Goochel (http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=stiege&sll=37.0625,-95.677068&sspn=62.103883,69.433594&ie=UTF8&ll=51.660857,10.879297&spn=0.009823,0.019956&t=h&z=16)
-
ja en wat ook leuk is ( off topic)
Het langwerpige gebouw aan de zuidkant ( net naast de overweg) is een oude houtzagerij waar de machinerie nog in staat. Ook de wanden zijn geniaal. als de boom te groot is kan de zijkant openklappen!
back tot topic
-
Hoi Ton,
De kwaliteit is vergelijkbaar met minitrix. Ze zijn alleen stugger dan minitrix. Maar minitrix flexrail is dan ook wel heel erg soepel.
Keerlussen heb ik geen last van. Ik rijd met dinamo.
Groeten,
Patrick
-
Dat vind ik knap als je daar geen last van hebt, alleen wordt het bij jouw per sectie opgelost, maar je hebt er wel degelijk rekening mee te houden.
Mvg
Wim.
-
Helaas zorgen keerlussen hier weer voor een ‘probleem’. Aan het begin of eind van de
keerlus ontmoet spoorstaaf a namelijk spoorstaaf b. Op dit ontmoetingspunt leggen we de
overgang tussen 2 blokken. Tot zover geen probleem, want de TM51/H uitgangen zijn
volledig symmetrisch. Het ‘probleem’ zit nu echter in de detectie. Immers spoorstaaf a is
rechtstreeks verbonden met de TM51/H uitgang terwijl spoorstaaf b overal via een detector
of diode is geschakeld. De wielen van een lok of rijtuig dat op de blokovergang staat zorgt er
nu voor dat zowel de detector voor als de detector na de blokovergang wordt kortgesloten,
zodat beide detectoren niet werken.
Ook dit is te voorkomen door ook in de leiding naar spoorstaaf a steeds 2 diodes op te
nemen. Als je geen keerlussen hebt kun je de diodes in het ‘a’ circuit veilig weglaten. Ook in
die blokken die niet grenzen aan een keerlusovergang kun je besparen op diodes. Realiseer
je echter dat je voor 32 blokken (ongeacht het aantal secties) slechts 64 diodes extra nodig
hebt om dit principe consequent door te voeren: totale kosten ca € 2,50 Opbrengst: nooit
meer hoofdbrekens over keerlussen.
Bovenstaand is een gedeelte uit de handleiding van Dinamo (meer specifiek de handleiding van de CD16)
Als je de CD16 dus volledig opbouwd heb je er geen last meer van. Moet je natuurlijk wel alles goed instellen in Koploper, maar dat is met elk systeem.
Groeten,
Patrick
-
keerlussen zijn bij gelijkspanning erg simpel op te lossen .......
Han nou doe je het weer. :'( Keerlusproblemen ontstaan door het 2-rail systeem. Snap je nou waarom ik steeds in opstand kom tegen de termen gelijkspanning/wisselspanning? Het probleem in een keerlus heeft niks te maken met de spanningsoort, maar met het feit dat de spoorstaven bij elkaar komen. Als je op 2-rail met wisselspanning zou werken zou het probleem net zo groot zijn.
-
Bovenstaand is een gedeelte uit de handleiding van Dinamo (meer specifiek de handleiding van de CD16)
Als je de CD16 dus volledig opbouwd heb je er geen last meer van. Moet je natuurlijk wel alles goed instellen in Koploper, maar dat is met elk systeem.
Groeten,
Patrick
Hallo Patrick,
Je noemt hier het merk Dinamo. Ik ken dat niet dus heb daar nog een vraag over.
Zou dit Dinamo systeem goed zijn voor een beginner zoals ik?
En wat zou ik dan moeten kopen als ik z'n 6 locs wil laten rijden over een baan met 10-20 wissels?
groeten,
Ton
-
Ton, nee ik denk niet dat een Dinamo systeem iets is voor een beginner. Veels te complex, en veels te ingewikkeld.
Mvg
Wim.
-
Voordat het dinamo systeem afgeschoten wordt is het misschien handig om je de link naar de Dinamo-site te geven kun je alles rustig eens doorlezen.
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/ (http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/)
Ik kan uit je verhaal niets aflezen of je een elektronica-achtergrond hebt dus ik zal geen oordeel vellen of het veel te complex is voor een modelspoorbeginner. Ikzelf heb geen elektronica-achtergrond maar heb mezelf toch mijn systeem in elkaar gekregen. Al mijn printplaten gesoldeerd en het rijdt voortreffelijk. Ik ben er heel tevreden over.
Overigens zijn de prints ook volledig geassembleerd te verkrijgen via de site.
En er zijn zelfs complete systemen te koop via Frans Staal.
http://www.picommit.nl/dinasys/ (http://www.picommit.nl/dinasys/)
Dit is wel wat duurder.
Het is een beetje afhankelijk hoeveel blokken je denkt dat je baan groot wordt.
Met 24 blokken heb je nodig 1RM-U, 3 TM-H, 3 CD16, 1 PM32. Voor eventuele seinen heb je dan nog nodig een OM32.
In principe kun je vooralsnog met analoge locs beginnen en later voorzien van een DCC decoder.
Bekijk eens rustig de mogelijkheden op de site van Leon van Perlo of stuur hem eens een mailtje.
Groeten,
Patrick
-
Hoi,
Ik las dit draadje door en kreeg het gevoel dat je als eerste bij jezelf moet nagaan wat voor jou leuk is aan deze hobby.
Je hebt veel antwoorden gekregen door verschillende mensen die ieder op hun eigen manier met deze veelzijdige hobby bezig zijn.
Je krijgt de beschikking over een oppervlak waar ik stik jaloers op ben.
De vraag H0 of N of wat anders is terecht. Ik heb zelf N. Voordeel is al duidelijk gemaakt: je kunt langere trajecten, mooie bogen en lange treinen maken. Persoonlijk vind ik het nadeel dat de detaillering slecht zichtbaar is omdat die treinen nu eenmaal klein zijn! Hiermee bedoel ik niet dat de details er niet zijn, die zijn er wel degelijk! Ik kan me zo voorstellen dat je op latere leeftijd wat problemen krijgt met het gepriegel aan de treinen en ook aan de zelfbouw van allerlei spoorse zaken.
Vind je de treinen zelf heel mooi, zou ik H0 aanraden, heel handbaar en goed zichtbaar. Simpel testje: ga eens een uurtje naar een zaak en kijk rustig naar de treinen zonder wat te willen kopen zoek dezelfde types loks in de verschillende schalen en oordeel (misschien spreekt zelfs Z je wel enorm aan!)
Bovendien is er een groter H0 aanbod dan N aanbod. Dat wordt wel eens tegengesproken, neem van mij aan: dit is gewoon zo. Het heeft bij mij regelmatig frustraties teweeggebracht als er op een beurs zowat geen N was of dat er in H0 wel een bepaald type trein beschikbaar is.
(Vorig jaar nog: Roco die een VT11,5 in een startset aanbiedt voor 250 euro in H0 7 delig + rail + DCC systeem!!! In N bestaat dit simpelweg NIET >:( >:( >:()
2 rail, 3 rail is iets dat uiteindelijk wel belangrijk is, maar in jouw stadium nog niet want de schaalkeuze weet je nog niet. Digitaal/analoog: zelfde verhaal. Vindt jij het gewoon leuk een trein te besturen (treintje rijden) en boeit je de besturing niet zo, kies dan gewoon analoog, werkt super en hoeft geen belemmering te zijn. Bovendien is dat veeel goedkoper en je kunt altijd nog overschakelen. Analoog heeft als voordeel dat het makkelijker is zelf wat te fabriceren tegen lage kosten, en het is minder storingsgevoelig! En je kunt elke lok die je op een beurs tegenkomt meteen inzetten (ik denk dan voornamelijk aan N, waar 90% van het 2e hands aanbod analoog is)
Verder: vind JIJ rails leuk, moet je het niet nalaten je baan vol te leggen met rails. Vind JIJ bergen leuk, moet jij je baan volbouwen met bergen. Vind JIJ en stoom en supersonische intercity's leuk dan moet niets je weerhouden dat te doen wat je zelf graag zou willen. Het is hobby en er zijn geen regels tenzij je deze jezelf oplegt.
Als laatste:
Neem niet teveel hooi op je vork. Zoek zelf je weg in wat je leuk vindt, ga als beginner niet meteen bezig met complexe digitale systemen die "moeilijk" of exotisch zijn. Hou het universeel, dan kun je later altijd nog uitwijken. Maar.... het zou ook kunnen dat je DAT nou net leuk vindt aan deze hobby ;D
Heel veel suc6 met je keuze(s), overweeg het goed. Een goede start.......
mvg, collin
-
Voordat het dinamo systeem afgeschoten wordt is het misschien handig om je de link naar de Dinamo-site te geven kun je alles rustig eens doorlezen.
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/ (http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/)
Groeten,
Patrick
Patrick, niemand schiet hier het dinamo systeem af, maar je zult moeten toegeven, dat het veel meer kennis en vaardigheden vereist om het tot een werkend geheel te maken. Het is toch echt iets meer dan het aansluiten van de draadjes van de trafo aan het digitale systeem, en vervolgens het digitale systeem met twee draadjes aan de rails, dan de stekker in de wcd en gaan met die baan.
Mvg
Wim.
-
Het klopt dat het wat kennis vereist en veel leeswerk, vooral van te voren.
Ton stelde mij een vraag over dinamo en ik heb hem de info gegeven waar hij naar vroeg.
Je noemt hier het merk Dinamo. Ik ken dat niet dus heb daar nog een vraag over.
Zou dit Dinamo systeem goed zijn voor een beginner zoals ik?
En wat zou ik dan moeten kopen als ik z'n 6 locs wil laten rijden over een baan met 10-20 wissels?
Ik denk ook niet dat je met deze baan met twee draadjes wegkomt aan je digitale systeem. Ik kan me niet voor stellen dat het dan lekker rijdt.
Verder ben ik het geheel met collin eens dat je allereerst eens rustig rond moet gaan kijken bij winkeliers/ verenigingen/ medehobbyisten voordat je ergens mee begint.
Groeten,
Patrick