BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Mauriced op 02 August 2022, 00:06:48
-
hallo,
recent heb ik een roco 4119b (br01) via een veiling weten te bemachtigen maar kwam er helaas te laat achter dat de loc een slechte stroomafname heeft. Het gaat om een analoge stoomloc. Ik heb de wielen en de veertjes schoongemaakt met alcohol en gezorgt dat de veertjes iets strakker tegen de wielen aan zitten maar helaas lijkt dit niet veel op te leveren. Ik zal morgen proberen een foto te uploaden met de contactpunten, maar misschien weet iemand alvast een goeie tip om mee te beginnen.
Achteruit lijkt hij minder moeite mee te hebben dan vooruit vreemd genoeg.
met vriendelijke groet,
Maurice
-
Hallo,
Is de stroomvoerende koppeling tussen tender en lok wel goed ingeklikt?
De stroomvoerende koppelingplaatjes van de tender moeten aan de binnenzijde van de lok koppeling geplaatst zijn.
Hopelijk heb ik het duidelijk uitgedrukt.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
Deze loc heeft inderdaad een wat karig aantal stroomafnamepunten.
Bij de grote drijfwielen is het moeilijk extra afnamecontacten te realiseren,
omdat de wielen in bogen behoorlijk opzij moeten kunnen bewegen.
Bij latere, vergelijkbare stoomlocs, zijn er door Roco extra lange koperlipjes gebruikt
om dat voor elkaar te krijgen.
Hier moet je het dus vooral hebben van schone rails en wielen en een goed contact in de clips tussen loc en tender.
François
-
Hallo,
Hartelijk dank voor jullie reacties, hieronder de tender met de contactpunten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/WhatsApp-Image-2022-08-02-at-9-18-21-PM-62e9789960b6a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/WhatsApp-Image-2022-08-02-at-9-18-21-PM-62e9789960b6a.jpg)
Hallo,
Is de stroomvoerende koppeling tussen tender en lok wel goed ingeklikt?
De stroomvoerende koppelingplaatjes van de tender moeten aan de binnenzijde van de lok koppeling geplaatst zijn.
Hopelijk heb ik het duidelijk uitgedrukt.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
De koppeling lijkt wel goed te zijn, heb deze nog niet schoongemaakt. Maar ik kan bij de lok zelf niet echt stroomafnemers vinden, ik dacht namelijk dat bij deze lok ze alleen op de tender aanwezig zijn...
Deze loc heeft inderdaad een wat karig aantal stroomafnamepunten.
Bij de grote drijfwielen is het moeilijk extra afnamecontacten te realiseren,
omdat de wielen in bogen behoorlijk opzij moeten kunnen bewegen.
Bij latere, vergelijkbare stoomlocs, zijn er door Roco extra lange koperlipjes gebruikt
om dat voor elkaar te krijgen.
Hier moet je het dus vooral hebben van schone rails en wielen en een goed contact in de clips tussen loc en tender.
François
Hmmmm... dat klinkt als slecht nieuws? Of zijn er mensen op dit forum die mogelijk ervaring hebben met extra contactpunten erbij te maken op een dergelijke lok?
-
Ik heb ook een dergelijke oude versie van de Roco BR01. Die heeft wel degelijk contactpunten op de drijfwielen, nl op de eerste en laatste as. Verder contacten op vier tenderwielen (2 assen). Let er wel op, dat de contacten in de tender op de wielen zonder asb's zitten. Mijn ervaring is, dat de contactveren in de koppeling vrijwel altijd de zwakke plek zijn. Bij de digitalisering (decoder in de tender) moest voor de verlichting toch al draad getrokken worden van de decoder naar de lampjes, dus heb ik de contactveren van de koppeling vervangen door een vaste draadverbinding. De BR01 rijdt nu prima, mits ik de wielen schoon houd.
Groet Meino
-
Oh wow, nu zie ik ze pas, zitten best goed verstopt, ik ga ze schoonmaken en houd jullie op de hoogte ;D
-
na het schoonmaken en het contact weer tegen het wiel aanbuigen rijd hij een heel stuk beter ;D ;D
ook maar even een krimpkous om de geleidende koppeling gedaan, een plaatje zat namelijk los
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20220802-WA0028-62eac185cc176.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20220802-WA0028-62eac185cc176.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20220802-WA0034-62eac204af0a8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20220802-WA0034-62eac204af0a8.jpg)