BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: martinmack op 31 March 2008, 11:23:35

Titel: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 31 March 2008, 11:23:35
Hallo mensen,

Ik rij oost eiropees.
En omdat ik de Kiev Express na wil gaan maken lijkt het mij ook leuk om niet alleen breed spoor wagons te hebben maar ook breedspoor rails.
Breedspoor is 1520mm het normaal spoor is 1435mm.
Maar is dit ook in model?
Want smal spoor is er zat, maar is er ook breedspoor te krijgen?

Alvast bedankt.

Groeten,
Martin Nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: V200-G2000 op 31 March 2008, 11:35:25
Als je dat terugrekent naar schaal H0, verschilt breedspoor net iets minder dan 1 mm van normaalspoor. Bestaan er überhaupt breedspoorwagons/rijtuigen in H0 die op schaal zijn?
Ik vermoed dat er geen breedspoor rails in H0 zijn, maar zeker weten doe ik het niet. Mocht dat er wel zijn, kun je de wielen op de assen elk een halve milimeter opschuiven, zal in de meeste gevallen geen probleem zijn.

En zoals in de andere thread al gezegd: "Nee, in Rusland bouwen we maquettes met dezelfde spoorbreedte. Het zou anders toch maar een millimeter schelen. =)"
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 31 March 2008, 11:54:06
Hallo,

Het scheelt wel 1mm maar nu bedenk ik me net iets.
Het merk hornby.
Dat is tog breder rails maar wel h0.

Of kan hornby niet?

Groeten,
martin Nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Ronald Halma op 31 March 2008, 12:01:10
Hoi Martin,

Engels spul is 1:76 en geen 1:87 zoals hier. Men noemt dat 00 wat hier H0 is.
En de spoorbreedte blijft daarbij 16,5 mm.

Dus naar mijn weten kom je bij breedspoor toch aan zelfbouw. Om je op weg te helpen kijk hier: http://home.planet.nl/~ritze071/erms/indeling.html

De site is van Wim Ritze, en hij zal je zeker verder kunnen helpen d.m.v. zijn site. Hij rijdt normaal- en breedspoor dus info genoeg.

Grtz,  8) Ronald 8)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 31 March 2008, 12:24:09
Heel erg bedankt voor die site.
Ik zal eens bij hem informeren.
En als het niet te moeilijk is dan kan ik het ook wel zelf doen :)

Maar bedankt voor het zoeken.

Groeten,
Martin nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: V200-G2000 op 31 March 2008, 12:34:53
Dus naar mijn weten kom je bij breedspoor toch aan zelfbouw. Om je op weg te helpen kijk hier: http://home.planet.nl/~ritze071/erms/indeling.html
Dat is wel breedspoor van 2 meter waarop de Arend rijdt. Dus heeft niet echt wat te maken met de 1520mm.
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: maartenvanderburgt op 31 March 2008, 13:20:41
Tillig heeft losse railstaven en losse railschoentjes of hoe die ook mogen heten. Met eigen bielsen kun je dan dus zelf de gewone rail bouwen. Wissels zal wat lastiger worden, maar in principe zou je met wat aanpassingen (sowieso langere bielsen) met bouwpakketten ook uit de voeten moeten kunnen.
Kant en klaar: nog nooit van gehoord. Maar zoek eens op russische sites, wie weet.

Maarten van der Burgt
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Alexander_N op 31 March 2008, 13:25:35
>>Maar zoek eens op russische sites, wie weet.

je hoeft niet op russische sites te zoeken  - het bestaat niet
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 March 2008, 13:34:21
Spoorwijdte s.v.p.

Volgens mij is het Russische spoor 1524 mm, dat is precies 5 voet.
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 31 March 2008, 13:47:41
Heel erg bedankt allemaal.
Ik ga eens bij tillig kijken dan.
Als zij die los verkopen dan ga ik eens kijken of ik het kan.
En misschien met een beetje hulp van anderen kom je een heel eind ;D

Citaat
>>Maar zoek eens op russische sites, wie weet.

je hoeft niet op russische sites te zoeken  - het bestaat niet

Klopt ook ik ken een russische site.
Er zijn bar weinig mensen die breedspoor rijden.
Je hebt veel meer mensen die smalspoor rijden.
Dus omdat er zo weining vraag naar is ben je aangewezen op zelfbouw.
Ik ben al hardstikke blij dat tillig de onderdelen los verkoopt ;)

Citaat
Volgens mij is het Russische spoor 1524 mm, dat is precies 5 voet.
Nee dat klopt niet.
Het is 1520mm.

Groeten,
Martin Nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Alexander_N op 31 March 2008, 13:54:47
Spoorwijdte s.v.p.

Volgens mij is het Russische spoor 1524 mm, dat is precies 5 voet.


Nou ja, eigenlijk heeft Klaas wel gelijk. Het is tegenwoordig 1520mm, maar initieel was het 1524 mm. Later is het grootste deel van het netwerk omgebouwd in 1520mm. Het grootste deel dus, oude industriuesporen zijn nog steeds 1524. =)

Het grappige is, dat de trams (in SpB en Moskou), nooit zijn omgespoord naar 1520 mm en zijn de tramnetwerken nog steeds 1524mm.
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 31 March 2008, 15:02:07
Ik zit zo een beetje te kijken op de tillig site.
Ik zie inderdaad dat ze veel losse dingen verkopen.
Maar doordat er foto's ontbreken weet k niet welke ik moet nemen ???
http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product-list3.html&sid=942926&spur_id=15&r3=78&r4=425 (http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product-list3.html&sid=942926&spur_id=15&r3=78&r4=425)

Kan iemand mij misschien helpen??

Alvast bedankt.

Groeten,
Martin Nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 March 2008, 17:08:00
Het is tegenwoordig 1520mm, maar initieel was het 1524 mm.

Ik wist niet dat het omgespoord was. Weet iemand daar de reden van?
Maar uit diverse literatuur weet ik zeker dat het oorspronkelijk 1524 was. Op deze site (http://www.spurweiten.de/) kun je zien dat de spoorwijdte 1524 in nog meer landen voorkomt. t.w. Finland, Polen, Turkije, Afghanistan Iran en Panama. En ergens in de USSR hadden  ze ook nog breder spoor, 1829 mm (= 6 voet).
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: ronald56 op 31 March 2008, 19:07:58
Dus naar mijn weten kom je bij breedspoor toch aan zelfbouw. Om je op weg te helpen kijk hier: http://home.planet.nl/~ritze071/erms/indeling.html

De site is van Wim Ritze, en hij zal je zeker verder kunnen helpen d.m.v. zijn site. Hij rijdt normaal- en breedspoor dus info genoeg.


Maar dit is wel precies waar ik naar op zoek was

Heel veel dank Ronald , Ronald  ;D
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Ronald Halma op 31 March 2008, 21:05:55
Hallo Richard,
Citaat
Dat is wel breedspoor van 2 meter waarop de Arend rijdt. Dus heeft niet echt wat te maken met de 1520mm.
Maar laat wel zien hoe Martin daar evt een oplossing voor zijn probleem kan vinden cq zijn rails zelf kan bouwen..... ;)
Citaat
Maar dit is wel precies waar ik naar op zoek was
Graag gedaan Ronald,

 8) Ronald 8)   ;D ;) ;)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Marcel SZD op 31 March 2008, 21:35:17
Leuke discussie,

Ik verzamel al een paar jaar russische modellen, doe het gewoon in 16,5 mm. het is al moeilijk genoeg, als ik dan ook nog zelf rails moet maken om 1 mm verschil weg te werken....

Ik meen me te herinneren dat die overgang van 1524 naar 1520 iets te maken had met gerommel aan toleranties of zo. Door de spoorwijdte ietsje te versmallen zou het rijcomford verbeterd worden bij hogere snelheden. Het fijne weet ik er niet van, het zou in 1972 zijn geïntroduceerd.

groet,

marcel
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 01 April 2008, 19:07:02
Hallo,

Ik heb een e-mail gestuurd naar die man.
En kreeg al zeer snel een lange mail terug :)
Hij zei dat het zeer moeilijk is met 1520mm.
Dat is in model(1:87) een millimeter groter.
Dat is bijna niet te doen.
Maar hij zei dat het net kan.

Uiteraard word het niet gemaakt in model.
Maar met de rails van Tillig moet het wel lukken :)
Ik ga het zeker proberen.
Ik vind het een uitdaging.

Groeten,
Martin nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Marcel SZD op 01 April 2008, 19:31:30
Het verschil tussen breedspoor (1520 mm) en normaalspoor is zodanig klein dat je geen 3-rail spoor kan toepassen. Omdat er aan de grens toch behoefte is om gecombineerd te kunnen rijden, maakt men gebruik van 4 railstaven. Je moet het zo voorstellen, 1 en 3e railstaaf zijn dan normaalspoor, 2e en 4e zijn breedspoor.

Een plaatje dat ik in 1997 heb gemaakt vindt je hier:

http://www.parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=941&LNG=EN (http://www.parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=941&LNG=EN)

groet,

Marcel
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Jeroen1975 op 01 April 2008, 19:52:47
Hoi Martin,

Engels spul is 1:76 en geen 1:87 zoals hier. Men noemt dat 00 wat hier H0 is.
En de spoorbreedte blijft daarbij 16,5 mm.

Nou.......... dit niet helemaal waar.

zie http://www.scalefour.org/ (http://www.scalefour.org/)

Citaat
The Scalefour Society remains as the primary custodian and promoter of the original P4 standards, these being basically the use of accurate scale wheels on a track gauge of 18.83mm for UK standard gauge, and 21mm for the Irish 5'3" gauge. P4 principles are also applied to other prototype track gauges modelled at 4mm scale. The Scalefour Society also encompasses the overall concept of finescale modelling - models built as closely to true scale dimensions as is practical, and operated as authentically as possible.


Succes


Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 01 April 2008, 19:54:40
Hallo,

Je zegt dit:

Citaat
Je moet het zo voorstellen, 1 en 3e railstaaf zijn dan normaalspoor, 2e en 4e zijn breedspoor.

Daar ben ik het niet mee eens.
Bekijk deze foto maar eens:

http://www.railfaneurope.net/pix/ua/misc/normal_bogie_1.jpg (http://www.railfaneurope.net/pix/ua/misc/normal_bogie_1.jpg)

Ik zie hier tog echt 4 railstaven.
Maar dan niet een 1-3 en een 2-4 systeem.
Dit is een 1-4 en een 2-3  systeem.

Welke klopt er nou?

Groeten,
Martin Nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Jeroen1975 op 01 April 2008, 20:32:13
>>Maar zoek eens op russische sites, wie weet.

je hoeft niet op russische sites te zoeken  - het bestaat niet


Alles bestaat

http://www.finescale.org.uk/show_page.php?pid=104#c (http://www.finescale.org.uk/show_page.php?pid=104#c)

Dit is vast te gebruiken om breedspoor van te maken (kijk bij de P4 of EM afdeling of onderwerpen die dit in hun regel hebben staan)

Ze hebben zelfs kant klaar flexrail op 18.2 mm (zeker te gebuiken voor een breedspoor variant van 1:87

Succes
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Alexander_N op 01 April 2008, 20:42:34

Alles bestaat

http://www.finescale.org.uk/show_page.php?pid=104#c (http://www.finescale.org.uk/show_page.php?pid=104#c)


ok, maar das ook geen russische site =))
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Jeroen1975 op 01 April 2008, 20:48:10
Dat niet maar het klonk alsof er niets te krijgen was wat iets breder is dan 16.5mm.

Russisch modelletje kopen. "even" omsporen naar 18.2mm . Britse rails eronder en klaar. (wel de Flat Bottum versie nemen, ik weet niet of ze het breedspoor daar ook in bullhead rail hadden)

Succes
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 01 April 2008, 21:17:33

Alles bestaat

http://www.finescale.org.uk/show_page.php?pid=104#c (http://www.finescale.org.uk/show_page.php?pid=104#c)

Dit is vast te gebruiken om breedspoor van te maken (kijk bij de P4 of EM afdeling of onderwerpen die dit in hun regel hebben staan)

Ze hebben zelfs kant klaar flexrail op 18.2 mm (zeker te gebuiken voor een breedspoor variant van 1:87

Succes

Weet je hoe gaaf.
Maar er is wel 1 probleem...
Dit is weer te breed.
In model moet het namelijk 17,5mm zijn.
De normale afmeting is 16,5mm.
Dit is 18,2mm.
Dus wel een grot verschil.

Ik vraag me af of ik het zal nemen.
Maar bedankt voor het posten.
Maar ik denk dat ik voor zelfbouw ga.

Groeten,
Martin nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Marcel SZD op 01 April 2008, 21:45:44
Martin,

Ik zie hier tog echt 4 railstaven.
Maar dan niet een 1-3 en een 2-4 systeem.
Dit is een 1-4 en een 2-3  systeem.


de foto die je laat zien is van een plaats waar draaistellen verwisseld worden. Alleen op de buitenste sporen rijden hier zowel breedspoor als normaalspoor draaistellen, de binnenste 2 railstaven zijn er om te voorkomen dat de normaalspoor draaistellen tussen de (breedspoor) railstaven vallen, zijn dus contra rails. Die draaistellen worden met lieren onder de opgevijzelde rijtuigbakken getrokken.  Zo'n wagen komt dan als breedspoor binnen, wordt opgevijzeld, de draaistellen er onder uit greden, over de zelfde railstaven de normaalspoor draaistellen er onder geplaatst en rijdt als normaalspoor wagen verder. allen duurt dat proces iets langer als ik het hier omschrijf.


Marcel
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Ronald Halma op 01 April 2008, 21:49:07
@Jeroen1975,

Jij schrijft dit:
Citaat
Nou.......... dit niet helemaal waar.

zie http://www.scalefour.org/
Ik geloof niet dat je helemaal weet wat P4 is.... Zoiets als de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Ik schreef:
Citaat
Engels spul is 1:76 en geen 1:87 zoals hier. Men noemt dat 00 wat hier H0 is.
En de spoorbreedte blijft daarbij 16,5 mm.
00 is 1:76 met 16,5 mm spoorbreedte. P4 is Finescale ofwel Proto. En daarbij is de spoorbreedte geen 16,5 of 18,2 mm zoals jij vermeld, maar 18,83 mm.
Finescale is sowieso heel andere koek als waar we het hier over hebben. Niet geschikt, zeker niet voor de normale NEM handel (met alle respekt).

Even goede vrienden, maar informatie moet wel correct zijn als je die geeft.... ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 02 April 2008, 19:36:29
Hallo,

Bedankt voor de uitleg Ronald.
Ik heb al de beslissing genomen om breedspoor te gaan rijden.
Dan moet ik dat maar zelf gaan maken.
Ik heb er geen ervaring mee.
Maar alles valt te leren.
Dus niet uitlaggen als het fout gaat ;D

Marcel,

Dus bij de grens is het een uitzondering met de railstaven?
Want daar rijden ze met 1-4.
Maar normaal is het 2-4.
Begrijp ik het zo goed?

Groeten,
martin nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Jeroen1975 op 02 April 2008, 20:37:04
@Ronald

Citaat
Niet geschikt, zeker niet voor de normale NEM handel (met alle respekt).

Ik denk als Martin graag 1520mm in H0 wil maken dan valt dit ook niet onder het NEM gebeuren. Ik wilde Matin alleen wijzen of materialen die verkrijgbaar zijn, voordat hij misschien hele ingewikkelde dingen gaat doen.

Dat klepel verhaal van je ging meer over het verhaal dat 00 16.5mm blijft.

00-9=9mm
00=16.5mm
P4=18.83mm
EM=18.2mm
etc

Je moet de naam van het produkt loskoppelen van het produkt. Of het nou 17.5of 17.471264 of 18.2 of 18.83 mm is, dit maakt toch helemaal niet uit lijkt mij. . We hebben het over iets meer dan 0.5mm verschil. Maar als je normaal spoor (16.5mm) naast breedspoor gedeelte (17.5 of 18.2 of 18.83 mm ), dan zie je hier tussen wel het verschil, kan een leuk effect hebben.

1520mm op schaal gaat niet. Je kan het wel benaderen. Hierbij probeer ik dingen voor te dragen om het misschien iets eenvoudiger te maken.

Als ik straks een stukje RhB op mijn baan ga maken dan zeur ik ook niet over die paar mm's 12mm*87=1044mm RhB rijd op 1000mm

Succes.
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Ronald Halma op 02 April 2008, 20:51:15
Ik zeur ook niet jeroen, maar als jij proto-materiaal aandraagt naar Martin toe als oplossing is het wel fijn om te weten dat er geen NEM wiel op wil rijden. Of zie ik dat niet goed? Want jij schrijft:
Citaat
Ik denk als Martin graag 1520mm in H0 wil maken dan valt dit ook niet onder het NEM gebeuren. Ik wilde Matin alleen wijzen of materialen die verkrijgbaar zijn, voordat hij misschien hele ingewikkelde dingen gaat doen.
Vooralsnog was ik er van uit gegaan dat Martin al evt materieel in bezit had/heeft. Vandaar mijn NEM opmerking.

We willen beide een oplossing aandragen voor een probleem dat Martin heeft, daar gaat het om. Niet of een van ons twee'en nu wel of niet gelijk heeft over deze materie. Dus laten we proberen een goede oplossing voor hem te vinden  ;) ;) en niet blijven m**** neu*** over mm's.

Grzt,  8) Ronald 8)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Jeroen1975 op 02 April 2008, 20:59:53
Dan wensen we hem succes met onze kletspraat.

Waar blijven de foto's ;D
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Ronald Halma op 02 April 2008, 21:02:31
Dat bedoel ik maar.... ;D ;)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 02 April 2008, 21:33:48
Hallo,

Citaat
Je moet de naam van het produkt loskoppelen van het produkt. Of het nou 17.5of 17.471264 of 18.2 of 18.83 mm is, dit maakt toch helemaal niet uit lijkt mij. . We hebben het over iets meer dan 0.5mm verschil. Maar als je normaal spoor (16.5mm) naast breedspoor gedeelte (17.5 of 18.2 of 18.83 mm ), dan zie je hier tussen wel het verschil, kan een leuk effect hebben.

1520mm op schaal gaat niet. Je kan het wel benaderen. Hierbij probeer ik dingen voor te dragen om het misschien iets eenvoudiger te maken.

Daar heb je ook wel gelijk in.
En aangezien de hele BWE trein niet in schaal 1:87 is maar in schaal 1:100 dacht ik zit ik nu wel enorm te zeuren.
Ik ben net zo een oude oma die zeurt ;D
Maar even terug koment op die schaal P4.

Dat lijkt mij wel iets.
Maar welke moet ik dan nemen?
Want op die site staan er zo veel...
En ik wil het net zo maken als op de grens tussen Polen en Oekraine.
Dus 4 railstaven.
Gaat dat ook lukken met H0 en P4?

Alvast bedankt,

Groeten,
Martin Nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: dgfly op 02 April 2008, 21:38:09
Ik snap het even niet, de BWE rijdt toch op normaalspoor?

Groet David
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Jeroen1975 op 02 April 2008, 21:43:20
Ik denk dat je misschien een stukje p4/EM rail moet aanschaffen en eens proberen.

Succes
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Jeroen1975 op 02 April 2008, 21:53:16
Is deze foto duidelijker (4 railstaven verhaal)

(http://www.railfaneurope.net/pix/ua/diesel/dmu/D1/ua-vinogradovo_m62_1260_d1_608.jpg)

http://www.railfaneurope.net/pix/ua/diesel/dmu/D1/ua-vinogradovo_m62_1260_d1_608.jpg (http://www.railfaneurope.net/pix/ua/diesel/dmu/D1/ua-vinogradovo_m62_1260_d1_608.jpg)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Marcel SZD op 02 April 2008, 22:38:34
Deze link geeft een mooie beschrijving van het omsporen van normaalspoor naar russisch breedspoor:  :-*

http://de.wikipedia.org/wiki/Umspuranlage (http://de.wikipedia.org/wiki/Umspuranlage)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 April 2008, 23:53:59
Maar even terug koment op die schaal P4.

Dat lijkt mij wel iets.
Maar welke moet ik dan nemen?
Want op die site staan er zo veel...
En ik wil het net zo maken als op de grens tussen Polen en Oekraine.
Dus 4 railstaven.
Gaat dat ook lukken met H0 en P4?

Martin, P4 is niet alleen een schaal, het is een norm.
De 4 in P4 staat voor de schaal, die is 4 mm per foot. Dus een foot in het echt wordt 4 mm in model. Dat komt neer op 1:76, precies dezelfde schaal dus als 00. Maar bij P4 hebben ze daar de correcte spoorwijdte bij toegepast, en dat is 18,83 mm. Maar dat is nog steeds normaalspoor.
Verder staat de P voor proto, dat betekent dat de afmetingen van flenzen volgens de schaalverhouding gemaakt worden, en dus niet veel te grof zoals bij 00 en H0.
Dat heeft ook weer gevolgen voor de groefwijdte in wissels en kruisingen, die wordt ook op schaal, dus veel smaller.

Alles bij elkaar lijkt me dat geen oplossing voor jouw probleem. Als je correct op schaal wilt gaan werken moet je een spoorwijdte van 17,5 mm maken. Dat betekent zelf gaan spijkeren, want die spoorwijdte is niet kant en klaar in de handel.
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 03 April 2008, 12:04:52
Hallo mensen,

Jeroen1975 ,
Bedankt voor de foto.
Hier zie je inderdaad heel mooi het verschil.
Breedspoor en normaal spoor naast elkaar.
Bedankt voor de foto.

Citaat
Ik snap het even niet, de BWE rijdt toch op normaalspoor?

Groet David
Ja zeker rijd hij op normaalspoor.
Maar dat wil nog niet zeggen dat hij correct in model is.
Roco maakt namelijk ook veel modellen in de schaal 1:100.
Kijk eens naar Marklin die doet veel met de schaal 1:93,5
Dus wat ik er mee wil zeggen is, de wagons zijn ook niet helemaal in de juiste lengte Waarom moet mijn breedspoor dat wel op de milimeter nouwkeurig?

Citaat
Deze link geeft een mooie beschrijving van het omsporen van normaalspoor naar russisch breedspoor: 

http://de.wikipedia.org/wiki/Umspuranlage
Bedankt voor de link.
Dat geeft inderdaad veel uitleg daar over.
Want dit is niet de normaalste zaak van de wereld.

Klaas Zondervan,

Bedankt voor de lange uitleg.
Maar ik snap uiteraard wel dat schaal P4 een apparte schaal is die niet veel mensen nemen.
Maar zoals ik al hier boven zei.
Is een modelspoor baan altijd 100% in model?
Nee is mijn antwoord.
neem nou als voorbeeld mijn Berlin-Warszawa-Express wagons van Roco.
Daarom maak ik me ook niet zo een druk om die halve milimeter.

Dit snap ik niet zo goed:
Citaat
Verder staat de P voor proto, dat betekent dat de afmetingen van flenzen volgens de schaalverhouding gemaakt worden, en dus niet veel te grof zoals bij 00 en H0.
Dat heeft ook weer gevolgen voor de groefwijdte in wissels en kruisingen, die wordt ook op schaal, dus veel smaller.

Het gaat om de laatste zin.
Hoe kan breedspoor smaller worden?


Maar dan is mijn vraag.
Op die site zie je heel veel soorten P4 rails.
Welke moet ik dan nemen?

Uiteraard ga ik eerst een klein stuke proberen.

Alvast bedankt,

Groeten,
Martin Nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 April 2008, 12:51:30
Dit snap ik niet zo goed:
Het gaat om de laatste zin.
Hoe kan breedspoor smaller worden?

Martin, het spoor wordt niet smaller. De groeven in wissels en kruisingen zijn bij P4 smaller dan bij de NEM norm, omdat de flenzen dunner zijn.
Dat was eigenlijk de strekking van mijn verhaal: het gaat bij P4 niet zozeer om de schaal of de spoorwijdte, maar om het feit dat de uitvoering veel fijner is.
Ik snap ook niet goed waarom dat hele P4 verhaal erbij gesleept is. Het heeft eigenlijk weinig met je oorspronkelijke vraag te maken. De spoorwijdte van P4 is ruim een mm groter dan wat je eigenlijk zou moeten hebben voor je breedspoor. Dus ben je net zo nat als bij gewoon 16,5 mm spoor, maar dan in de andere richting. Het enige is dat je componenten van het P4 systeem zou kunnen gebruiken om zelf spoor op de gewenste spoorwijdte te maken. Maar dat heeft verder weinig meer van doen met de oorspronkelijke P4 gedachte, want dat kun je ook met materiaal uit andere bronnen.
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Ronald Halma op 03 April 2008, 15:55:21
Hallo Klaas,

Jij schrijft:
Citaat
Ik snap ook niet goed waarom dat hele P4 verhaal erbij gesleept is. Het heeft eigenlijk weinig met je oorspronkelijke vraag te maken. De spoorwijdte van P4 is ruim een mm groter dan wat je eigenlijk zou moeten hebben voor je breedspoor
Jeroen1975 kwam met P4 Finescale omdat hij dacht dat die componenten misschien voor Martin bruikbaar waren.

Vandaar  ;D

Grtz,  8) Ronald 8)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 April 2008, 17:13:53
Ronald, dat kan ik er niet helemaal van maken. Kijk maar eens wat Jeroen schreef:

Ze hebben zelfs kant klaar flexrail op 18.2 mm (zeker te gebuiken voor een breedspoor variant van 1:87

En daar doelde ik op. Wat moet je met 18,2 als je eigenlijk 17,5 wilt hebben?
Daarbij, 18,2 mm is ook weer geen P4.

Het wordt wel een beetje verwarrend, want ik heb het idee dat we hier en daar langs elkaar heen zitten te *u**e*.
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 03 April 2008, 17:19:22
hallo,

Je scheef dit Klaas:

Citaat
Ik snap ook niet goed waarom dat hele P4 verhaal erbij gesleept is. Het heeft eigenlijk weinig met je oorspronkelijke vraag te maken. De spoorwijdte van P4 is ruim een mm groter dan wat je eigenlijk zou moeten hebben voor je breedspoor. Dus ben je net zo nat als bij gewoon 16,5 mm spoor, maar dan in de andere richting.

Je zegt dat het dan net zo nat word als bij H0 schaal 16,5mm.
Daar concludeer ik uit dat je bedoel dat 16,5mm ook niet 100% correct is.
Als 16,5mm niet 100% correct is, waarom moet breedspoor dan wel correct zijn.
Als je bijde niet correct hebt, dan zie je juist nog het minste.
Want dan is de fout gelijk.

Maar even meer informatie over die schaal P4.
EN nu niet steeds zeggen dat is niets voor je.
Ik wil gewoon weten hoe het er uit ziet, en welke voor en nadelen het heeft.
Is het een bowpakket of is het kant en klaar rails?

Alvast bedankt,

Groeten,
martin nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Ronald Halma op 03 April 2008, 18:17:15
Citaat
Het wordt wel een beetje verwarrend, want ik heb het idee dat we hier en daar langs elkaar heen zitten te *u**e*.
Daar lijkt 't wel op.... ;)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Jeroen1975 op 03 April 2008, 18:29:34



Citaat
Is het een bouwpakket of is het kant en klaar rails?

4FT101B of 4FT101C. Deze zijn kant klaar.

Als je niet te veel op de namen/normen let dan valt het best mee met het verwarrend zijn.

Martin wil rails wat breder is dan 16.5 mm en dat is verkrijgbaar, 18.2mm, leuke rail om breedspoor mee na te bootsen.

Of het nou EM of H0 of 00 of jappie happie heet dat maakt niet uit.

9mm rail is toch ook niet automatisch N spoor? (kan je ook als breedspoor voor Z gebruiken :) )

Succes
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 April 2008, 22:22:12
Je zegt dat het dan net zo nat word als bij H0 schaal 16,5mm.
Daar concludeer ik uit dat je bedoel dat 16,5mm ook niet 100% correct is.
Als 16,5mm niet 100% correct is, waarom moet breedspoor dan wel correct zijn.
Als je bijde niet correct hebt, dan zie je juist nog het minste.
Want dan is de fout gelijk.

Martin,

wat ik bedoelde is dit: je gaat uit van breedspoor dat in werkelijkheid 1520 mm is. Gedeeld door 87 is dat 17,5 mm. Daar streef je dus naar. De normale spoorwijdte van 16,5 mm is te smal. Maar de spoorwijdte 18,2 mm van EM en 18,83 van P4 zijn te breed, dus ook niet correct. De enige optie, als je echt naar 17,5 wilt, is om zelf te bouwen met voorhanden zijnde losse onderdelen. En of je die nou van een P4 leverancier betrekt of van een andere bron, dat is toch om het even?

En als je al die moeite van zelf bouwen niet wilt doen, dan is mijn opvatting: blijf lekker op 16,5 mm rijden. Want waarom zou je iets buitennissigs als 18,2 mm nemen als dat ook niet correct is? Dat bedoel ik met even nat: 16,5 is niet goed, maar 18,2 ook niet. Dus als je uit die twee moet kiezen, neem dan dat wat het meest algemeen verkrijgbaar is.
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 04 April 2008, 12:42:14
Hallo,

Citaat
En als je al die moeite van zelf bouwen niet wilt doen, dan is mijn opvatting: blijf lekker op 16,5 mm rijden. Want waarom zou je iets buitennissigs als 18,2 mm nemen als dat ook niet correct is? Dat bedoel ik met even nat: 16,5 is niet goed, maar 18,2 ook niet. Dus als je uit die twee moet kiezen, neem dan dat wat het meest algemeen verkrijgbaar is.

U zegt het zelf, 16,5mm is ook niet correct.
Dus als ik daar mee ga rijden voor breedspoor is het helemaal fout.
Maar ooit wel eens van dit gehoord?
2 fouten heffen elkaar op.
Als ik nu zelf een spoorwijtte zou gaan maken dan klopt er echt niets van.
Want dan komt 16,5mm niet overeen met breedspoor.
Maar doordat 16,5mm niet goed is en P4 niet goed voor mij is heffen zij elkaar op!!


Dus ik zie wel iets in de schaal P4.
Deze kan ik dus nemen:

 4FT101B 4 mm flexitrack, EM 18.2 mm, nickel silver - 1 metre £3.80 
 4FT101C 4 mm flexitrack, S4 18.83 mm, nickel silver - 1 metre £3.80 

http://www.finescale.org.uk/show_page.php?pid=104#c (http://www.finescale.org.uk/show_page.php?pid=104#c)

Om precies te zijn zit er een verschik in van 0,13mm dat is 130μm.
Waar praten we over?

Maar om precies te zijn zit er een verschil in.
Welke is volgens jullie beter te gebruiken?
En word dit merk ook in Nederland verkocht of kun je het alleen via internet kopen?

Groeten,
Martin Nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Ronald Halma op 04 April 2008, 15:11:44
Citaat
En word dit merk ook in Nederland verkocht of kun je het alleen via internet kopen?
Waarschijnlijk aleen in Engeland. Probeer de P4 society in Nederland eens: http://members.chello.nl/d.cockling/Snag/snag01dutch.htm

Ik zou persoonlijk liever het advies van Klaas ter harte nemen.... Het is een bult werk, en denk aan het feit dat je bv niet iedere lok direkt op breedspoor (lees in jou geval 18,2 of 18,83 mm) om kunt bouwen....

Dus:
Citaat
De enige optie, als je echt naar 17,5 wilt, is om zelf te bouwen met voorhanden zijnde losse onderdelen. En of je die nou van een P4 leverancier betrekt of van een andere bron, dat is toch om het even?
is de optie van Jeroen ook niet zo slecht.

Citaat
Maar doordat 16,5mm niet goed is en P4 niet goed voor mij is heffen zij elkaar op!!
Kan, maar dit is wel heel kort door de bocht, en is in mijn optiek niet de manier om de hobby te benaderen. Maar goed, het staat je vrij om te doen wat jij wilt.

Maar: waarom maak je het niet zelf? Ergens in het draadje is het jou al voorgesteld. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt maar; bestel ergens een zak vol pertinax bielzen, railstaaf heb je zelf waarschijnlijk en soldeer je staven op 17,5 mm. Zit je qua breedspoor correct, en geeft je 1 mm speling voor wat betreft de assen van de wielen. Zou bij de meeste assen geen probleem moeten zijn. Misschien kan dit zelfs bij evt stoomloks. Wat bij P4 breedte zeker op een fiasco uit zal draaien.

Idee? Kijk hier: http://www.westportterminal.de/howtoscrturnouts.html voor de werkwijze. Zijn wissels, maar voor normaal stukken spoor ook goed.

Grtz,  8) Ronald 8)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 April 2008, 16:17:55
Om precies te zijn zit er een verschik in van 0,13mm dat is 130μm.
Waar praten we over?

Dat je niet kunt rekenen. ;D
De streefwaarde is 17,5 mm.
De normale waarde van 16,5 is 1 mm te smal.
De waarde 18,2 is 0,7 mm te breed.
De waarde 18,83 is 1,33 mm te breed.
Tussen 18,2 en 18,83 zit een verschil van 0,63.
Dus, waar haal jij die 0,13 vandaan?
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Alexander_N op 04 April 2008, 16:34:10
Ik begrijp ook niet echt waarom je moeilijk zou doen. In heel Rusland bouwt men maquettes in H0 schaal met de gewone spoorbreedte van 16,5mm... Visueel ziet het er ok uit!

De modellen van loks en waggons die gemaakt worden rijden ook allemaal op 16,5...=)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Marcel SZD op 04 April 2008, 17:08:46
Ben het met Alexander eens.

Spaans breedspoor en zuid afrikaans/Japans kaapspoor worden zelfs in 16,5 mm gebruikt. Dus die ene milimeter valt in het niet.

Mijn ervaring is ook dat als je iets met russiche modellen wilt doen, je zowiezo veel zelf moet bouwen of ombouwen.

Marcel
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 04 April 2008, 19:38:24
hallo,

Ik vind het een beetje raar.
Ik zie wat in breedspoor en bijna iedereen vind het maar niets :-|
Ik weet niet of het zin heeft om hier verder te posten.

Maar iedereen heeft het al over treinen er over laten rijden.
Ten eerste heb ik het nooit over rijden gehad.
Dus ik weet niet wie daar over begon.

Maar niemand neemt mijn besluit af.
Ik zal dat breedspoor nemen.

Groeten,
Martin Nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Jeroen1975 op 04 April 2008, 19:45:53
Gewoon proberen wat je leuk lijkt, als het niet weil kan je altijd nog voor iets anders kiezen. Toch?

Succes
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 04 April 2008, 19:48:20
Helemaal mee eens.
Maar Jeroen even een vraagje.
Die site die je stuurde.
Is dat van de fabrikant of van een winkel?
En hoe moet je betalen, vooraf of rembours of accepgiro, of overboeking of wat anders?

Groeten,
Martin Nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Ronald Halma op 05 April 2008, 00:46:59
Citaat Martin:
Citaat
Ik vind het een beetje raar.
Ik zie wat in breedspoor en bijna iedereen vind het maar niets :-| Ik weet het niet
Ik weet niet of het zin heeft om hier verder te posten.
Martin, dat is niet waar natuurlijk.... Je stelt een vraag, en een ieder die reageert probeert met jou probleem en/of vraagstelling mee te denken, en jou een juiste keuze te laten maken. En misschien wel te behoeden voor fouten die wij ooit in het verleden gemaakt hebben.

Maar goed, het kwam (in mijn geval zeker) uit een goed hart. Meer kan ik nu dan ook niet voor je betekenen  ::) en wens je sterkte met je keuze(s)!

Grtz,  8) Ronald 8)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Jeroen1975 op 05 April 2008, 08:16:07
Is dat van de fabrikant of van een winkel?

Ik denk allebij. Winkel moet je meestal niet veel van verwachten :) Je moet dit soort fabrikanten zien als een uit de hand gelopen hobby

betalen zie:

http://www.finescale.org.uk/orderinfo.php?PHPSESSID=5827bef942475ae69a00d598537f583a# (http://www.finescale.org.uk/orderinfo.php?PHPSESSID=5827bef942475ae69a00d598537f583a#)

Credit Card
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 April 2008, 09:41:03
Ik vind het een beetje raar.
Ik zie wat in breedspoor en bijna iedereen vind het maar niets :-|

Nou scheer je alles wel over één kam. Ik heb nooit gezegd dat ik het niks vind. Ik stel alleen: als je echt breedspoor wilt aanleggen, ga dan voor de correcte spoorwijdte van 17,5 mm. En ga dan niet voor 18,2 of nog breder, want dat klopt net zo min als 16,5 mm.

Misschien is het goed als je je doelstelling eens opnieuw formuleert. Dus wat wil je precies bereiken? En dan kun je er meteen bij vertellen waarom je zo gefocust bent op P4, want het is me nog steeds niet duidelijk wat je daar mee wilt.
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: hubertus op 05 April 2008, 09:54:50
Maar iedereen heeft het al over treinen er over laten rijden.
Ten eerste heb ik het nooit over rijden gehad.
Dus ik weet niet wie daar over begon.
Det ben je toch echt zelf geweest:
Citaat
Ik heb al de beslissing genomen om breedspoor te gaan rijden.
aldus je eigen woorden op 2 april.

Het wordt mij niet duidelijk of je nu om principiële redenen echt breedspoor wilt hebben of meer uit optische overweging.
Als dat laatste het geval is, kun je overwegen verschillende spoorstaafhoogten te gebruiken. Hoe lager de spoorstaaf, hoe breder het spoor lijkt. Dus voor het normaalspoordeel een hoger profiel gebruiken dan voor het breedspoordeel.

groet,
Huub


Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Hans Reints op 05 April 2008, 10:56:20
Alles wat je zeg, zal onmiddelijk tegen je gebruikt worden ;D

SK
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: martinmack op 05 April 2008, 17:48:14
Hallo,

Er is een verschil tussen rijden en berijden.
Je zegt "rij met marklin" of "ik rij digitaal".
Maar een beslissing nemen om breedspoor te gaan rijden is iets heel anders.
Want met rails kun je niet rijden ;)
Daar kun je alleen maar op rijden.

Maar niemand is het hier met mij eens behalve Jeroen 1975.
Ik zal met hem verder praten over dit onderwerp maar dan via PB.
Alles wat ik hier vraag, niemand is het tog met mij eens.
De meesten zeggen, waar begin je aan en neem gewoon normaal spoor.
Waarom reageer je dan als je zelf al weet dat het juist om breedspoor gaat?

De laatste zinnen zijn altijd: :"ik zou het tog met normaal spoor doen".

Groeten,
Martin Nuij
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Wesley op 05 April 2008, 18:24:51
nouja, dit is wel een beetje afgezaagd. Iedereen wil je gewoon helpen hoor. :-| Niemand heeft gezegd dat het niks is.

Ik denk in ieder geval dat het beste idee is dat je zelf de rails bouwt (vaak geeft zelfgebouwde rails een mooier resultaat) En ik ben in iedergeval geïnteresseerd in foto's ;D

succes met je baan!

Wesley
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 April 2008, 19:14:36
Martin,

ik vind dit wel een beetje een flauwe aftocht. Zoals Wesley zegt, we zijn hier om je te helpen, maar dan moet je zelf ook een beetje meewerken.
Ik heb even de moeite genomen om het draadje nog eens in zijn geheel te lezen en ik kom tot de conclusie dat je zelf ook niet duidleijk bent in je bedoelingen. Je zegt in de ene reactie dingen die je in een andere reactie zelf weer tegenspreekt. En als ik dan vraag om eens te vertellen wat je nou eigenlijk wilt, dan ga je ons ervan beschuldigen dat we allemaal tegen je zijn, op één na. Tegenover iedereen die bezig was om je op goede ideeën te brengen vind ik dat een oneerlijke reactie.
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Ronald Halma op 05 April 2008, 23:20:35
Tja, daar sluit ik me bij aan. Als Martin zegt dat wij allemaal behalve Jeroen tegen hem zijn is dat waarschijnlijk erg slecht door Martin begrepen, of niet goed opgevat. Ik persoonlijk voel me daar niet zo goed bij, maar ach, ik heb een dik vel.... ;D ;)

Ik zit in diverse forums, en overal stellen mensen als jullie en ik vragen over de zaken waarover het desbetreffende forum over gaat. En in de meeste gevallen wordt dan de vraag gewoon beantwoord of wordt er een advies gegeven. Tuurlijk, het zal niet altijd zijn wat de ontvanger misschien gewenst of gewild had, maar meestal zijn diegenen die reageren wel personen die veel ervaring hebben over het betreffende onderwerp, en daar dan ook hun bijdrage aan proberen te leveren. En dat doen ze omdat ze meestal al de fouten gemaakt hebben die anderen (lees minder ervaren) personen nog moet maken.

In dit geval is het naar mijn mening een helemaal verkeerd begrepen ontvangst van de ontvanger, namelijk Martin. Een ieder bedoelde het goed met hem, maar blijkbaar is er een reden waardoor de boodschap(pen) niet overkomen.

Nogmaals Martin, ik voor mij sprekend bedoelde het goed met je, en alle anderen zeker ook. Maar het staat je zeker vrij om verder per PB met een bepaalde persoon te discussieren.
Al zou ik me dan persoonlijk wel afvragen of ik nog wel een vraag zou willen achterlaten hier.... ::) Als je op voorhand het antwoord al afkeurt.

Even goede vrienden verder :)

Groetjes,  8) Ronald 8)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Jeroen1975 op 07 April 2008, 18:26:45
Maar niemand is het hier met mij eens behalve Jeroen 1975.

 :-[

Ich habe es nicht gewusst.

Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Ronald Halma op 07 April 2008, 21:00:54
T'is ook niet persoonlijk bedoeld, Jeroen  ;)
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: René op 07 April 2008, 21:33:52
Hele interessante discussie. Er wordt ge-OHd over een millimeter verschil in de spoorwijdte. Oke, ieder zijn meug. Als je dan zo precies wil gaan bouwen dan moet je het ook echt op schaal doen. Die ene mm op 16,5 is dan een afwijking van 6%. Als je dan nauwkeuriger wil, moet je die tolerantie van 3% of minder overal toepassen. Dus ook op de lengte en breedte van het rollend materieel. Ook op de breedte en hoogte van de spoorstaven, ook op de bielsen, stoeltjes en de spijkers (bouten).
Dan ben je heel erg PUR bezig.
Natuurlijk, ieder zijn meug.
Ik relativeer het liever.
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Peter Korsten op 17 April 2008, 23:33:03
Dus naar mijn weten kom je bij breedspoor toch aan zelfbouw. Om je op weg te helpen kijk hier: http://home.planet.nl/~ritze071/erms/indeling.html

Erg mooi spul, maar wat zagen die brede, korte wagentjes er toch merkwaardig uit.

Alleen zie ik mezelf nooit zoiets maken, met een dergelijke detaillering. Veel respect voor Wim.

- Peter
Titel: Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
Bericht door: Ronald Halma op 18 April 2008, 12:15:36
Hoi Peter,

Ja mooi he, wat Wim maakt. Daarom gooide ik die link er even tegenaan.
En persoonlijk zou ik daar ook niet aan beginnen. Heb al werk zat.... ;D ;)

Grtz,  8) Ronald 8)