BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Esperopt op 31 March 2008, 01:29:53
-
Hopelijk ben ik binnenkort in de gelegenheid om een Philotrain 1500 loc aan te schaffen. Zal er mooi staan voor een stammetje LSM ICR's.
Nu heb ik een aantal vragen. Er zijn op dit forum vast mensen die zo'n loc hebben dus hopelijk weet iemand de antwoorden.
- zijn de rijeigenschappen (bv kruipen) , stroomafname ed goed?
- kan de loc tegen normaal gebruik, bv niet snel beschadigingen, afbrekende deeltjes oid?
- is de loc makkelijk digitaal te maken?
- wat is een normale prijs voor een 2e handsje, technisch en opties goed, tweerailgelijkstroom, gebouwd door Philotrain, bedoel de geel/grijze?
Bvd,
Gerard.
-
Een redelijke prijs is ongeveer tussen de 700-800 Euriën (in nieuwstaat zonder gebruikssporen). Maar het blijft natuurlijk: hoeveel heb je er voor over, wat is ie je waard? Makkelijk te diggen: er is op zich ruimte genoeg in de lockast, ik weet alleen niet meer of er nu een lange printplaat inziet t.b.v de verlichting. Hou er wel rekening mee dat het lampjes zijn (1½V), 10 in toaal, dus als je iets verkanald met diggen is het POEFFF..... Bedenk ook dat de boogstraal waarvoor het model geschikt is vrij groot moet zijn: je gaat het niet soepel redden met een radius 3.
-
Model rijdt ook heel behoorlijk, stroomafname over minstens 8 wielen.
Probeer de lampjes op zijn plek te houden. Ieder lampgat heeft zijn eigen lampje en als je die dingen eruit hebt gehaald is het een rotwerk om ze weer op zijn plaats te krijgen. Kun je eigenlijk beter de lampjes gelijk door leds vervangen.
-
Philotrains zijn over het algemeen stevig (steviger dan b.v. een Mehano VOSSLOH G 1206).
-
wat is een normale prijs voor een 2e handsje
Bij Philotrain spreek je niet zo snel over een "2e handsje"; het zijn verzamelaarsmodellen die zelden gebruikt worden om mee te rijden.
Bovendien zijn de wat oudere modellen een stuk duurder dan de aanschafprijs. (nu euro's was toen guldens).
Persoonlijk zou ik mijn 1500 niet gebruiken op de modelbaan.
-
In beginsel geef ik je gelijk Ton.
Maar de 1500 is één van de weinige Philtrainmodellen die vrij probleemloos zijn in te zetten. Veel details, maar zoals Bob al aangeeft, vormt het een stevig geheel. Het is het enige messingmodel dat ik ooit het laten digitaliseren.
Mocht je er eentje aanschaffen, dan is laten digitaliseren door iemand met ervaring met messing wel een goed idee Gerard. Eventjes te hard duwen tegen een zijwand als de kap eraf is en er zit een vervorming in die je zelf niet meer weg krijgt.
-
En ik geef Henk weer gelijk qua digitaliseren.
De oplossing is simpel; laat dat bij Wim Wolters in Apeldoorn doen.
De kap van een 1500 verwijderen is niet echt eenvoudig, en ook het 'simpel' vervangen van een lampje doe je dus niet zomaar.
Ook even opletten bij aankoop dat van dit model er vele kits verkocht zijn; deze zijn wat goedkoper dan een origineel door Philotrain gebouwd model.
-
En daar geef ik Ton echt helemaal gelijk in.
Ik had mijn exemplaar dapper opengemaakt om een kapot lampje te vervangen en een decoder te plaatsen. Vervolgens geconstateerd dat de lampjes in bosjes van vijf zitten gewikkeld, daarna de eerste lakschade aangericht, waarna ik de loc maar naar een messing specialist heb gebracht. ;D
-
Jongens ik lees hier veel te vaak Euries en Euri en andere idiote uitdrukkingen voor de Euro.
Het is Euro ook bij meervoud dus 150,00 Euro. ;D ;D ;D ;D
Dick Bolt
en inderdaad Philotrain modellen staan vaak alleen maar in een vitrine zoals ook die van bovengetekende :D
-
Bij Philotrain spreek je niet zo snel over een "2e handsje"; het zijn verzamelaarsmodellen die zelden gebruikt worden om mee te rijden.
Was niet respectloos bedoelt. Maar een model alleen maar in de vitrine zetten lijkt me niets. En een echt alternatief is er niet. De Kleinspoor moet ik zelf bouwen en dat zie ik niet zitten.
En ik denk dat bij normale behandeling het model z'n waarde wel blijft houden. Zit nog wel met het onderhoud. Moet je er elke keer als er bv koolborstels vervangen moeten worden mee naar Apeldoorn? Dat is vast niet goedkoop.
-
Zo ver is het bij mij nog niet gekomen.
Welke rails heb je op de baan liggen?
-
Wordt Roco-line. Heb nu dus een digitale test ovaal. Bogen worden vanaf R5/R6.
Heeft een 1500 trouwens ook een NEM koppelings houder?
-
Geen nem-schacht.
Rocoline kan, maar dan liever geen meegebogen wissels. De RP25 wielen van de Philotrain 1500 zakken weg in de puntstukken.
-
Vol verbazing lees ik dit allemaal.
Er is een merk sportwagentjes (meestal rood van kleur) die ook niet bedoeld waren door de ontwerpers om ze in de garage te zetten: scheuren moet je daar mee vertelde de oude Enzo keer op keer.
Voor deze uitvoering van de 1500 van meneer Philo geldt toch eigenlijk het zelfde: rijden met zo'n lok (anders hadden ze er geen motor ingemaakt, toch?).
Kees-Jan
-
Voor ik tot aanschaf overga heb ik me toch even door Wim laten informeren. Kreeg direct een leuk mailtje terug waarin al m'n vragen beantwoord werden.
De modellen die ik graag wil (1500 en motorpost) zijn zo goed als onderhouds vrij. Inzet op de modelbaan is zeker verantwoord omdat het stevige modellen zijn. Digitaliseren kan inderdaad het beste in Apeldoorn, incl Zimo decoder. Deze decoder staat ook altijd als eerste op het lijstje wat een andere Wim vaak moet opsommen, dus beide lijken voor kwaliteit te gaan ;).
Nu nog even een geschikt exemplaar vinden. Ik ga daarblij niet over één nacht ijs want het is toch een behoorlijke uitgave. Denk zelfs dat ik bij de koop ga regelen dat ik 'm eerst laat checken in Apeldoorn.
Zag ook een mooie 1200 ...
-
Hoi,
omdat ik vaak lees dat mensen de philotrain modellen niet kopen omdat ze belachelijk duur zijn.
heb ik hier een vergelijkings plaatje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0069_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0069_1.jpg)
Natuurlijk snap ik dat het modellen zijn waar je een flinke poos voor moet sparen.
Maar hier zie je dus duidelijk verschil.
Beide modellen zijn ondertussen allebij niet meer in mijn collectie.
Ik ben ook overgestapt van tijdperk ;D
Ik heb nu ook weer een aantal Philotrain modellen en heb er echt geen spijt van, het zijn echt schitterende modellen
Succes verder met je beslissing
Gr,
Dennis
-
welk model is nu van welk merk.....?
je kunt het mij allebij wijs maken,waarschijnlijk zal ik het verschil wel merken als ik de modellen in de hand heb,maar niet van een plaatje ;D
-
De achterste is de kleiNSpoor, en de loc op de voorgrond is de Philotrain.
Overgens beide gebouwd door de fabrikant zelf.
Gr,
Dennis
-
Mijn Philo ligt nog ongebouwd in de kast. Ik heb al eens geprobeerd een messing kar te solderen, was niet gecharmeerd van het resultaat, wellicht ben ik te ongeduldig! Een workshop zou een uitkomst zijn. Rijden met zo,n machine moet kunnen, al ben ik eerst verzamelaar met in het achterste achterhoofd een klein plan ooit een baan te bouwen, met een voltijd baan en nog veel andere hobby,s altijd tijd te kort!
Enne... het motorseizoen is begonnen. Wim
-
Enne... het motorseizoen is begonnen. Wim
Ook mooi dat de wind door je haren waait, schitterend, voor mij al bijna 40 jaar niet meer mogelijk, omdat een man met zijn auto plotseling links afsloeg en mij en mijn BMW 500 tegen de vlakte sloeg. >:(
Het gevolg, nu nog, een gedeeltelijk verlamde linker arm. :-[
Maar laat je a.u.b. niet weerhouden om te genieten van het motorrijden :)
Dirk
-
Enne... het motorseizoen is begonnen. Wim
Het is toch altijd motorseizoen ;D