BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: Thowra op 13 July 2022, 21:29:45
-
Wat een leuke set zeg! Daar past mooi een Ns 1000 voor de trein vanuit Nederland. :-*
Den Haag - Rimini.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/ACME-med-55080-62cf1c5778908.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/ACME-med-55080-62cf1c5778908.jpg)
Bron: tecnomodel-treni.it
Jeroen
-
Leuk setje :D.
-
Vraag me af of het een exclusief model voor Technomodel is, of dat ie ook bij de gewone Acme leveranciers wordt uitgeleverd.
-
Wordt ook uitgeleverd aan meerdere leveranciers. Ik heb een pdf met de extra nieuwigheden met de naam Highlights 2022. Geen idee hoe ik dat hier kan uploaden. Maar in het kort
. FS E645 in bruin
. FS E645 in XMPR uitvoering
. Interzonenzug Dresden-Keulen met 4xDR rijtuigen en 2x DB rijtuig (sonderserie Elriwa)
. Set twee DB ligrijtuigen in blauw (sonderserie reisezugwagen.eu)
. RTB Cargo Traxx
-
Zou leuk zijn als het restauratie rijtuigen ook in de verkoop komt zonder het setje...
Groet Bernd
-
Dat zou helemaal mooi zijn. Het is wel een nieuwe ontwikkeling blijkbaar
-
Het restauratie rijtuig kwam in het echt van Apfelpfeil en die heeft ACME ook gemaakt, dus helemaal nieuwe ontwikkeling is het niet.
Is een leuke set, maar ik zou ook liever het restaurant rijtuig los hebben en dat zelfde geld voor ozean blau/creme Bcm rijtuigen, blauw valt net een beetje buiten mijn tijdperk.
Groeten Edwin.
-
Dik 10 jaar geleden diverse Buffet en Restauratie rijtuigen NS in 1:87 achtergelaten bij ACME op de beurs van Neurenberg met de mededeling : Kijk hier eens naar.
Nou, daar is nummer 1 ;D
Set komt ook naar Nederland.
Info van ACME volgt (als het goed is) vandaag naar de NL winkeliers.
-
We zijn nieuwsgierig, Chris. ;D
-
Ik ben ACME al aan het spammen ;)
Kom op met die info ;D
edit : Info binnen :)
De set komt definitief naar NL.
Uitlevering al in week 29!!
-
Foto's!!!!! (y)
-
Maar geen uitspraak over separate restauratierijtuigen?
Week 29 is volgende week?
-
Quanta costa….?
-
Prijs : Zie u eigen favo winkelier.
Los rijtuig : Geen info over. (vragen hierover zijn wel gesteld)
ACME geeft zelf aan, levering inderdaad week 29 (is volgende week)
Foto's : Ik heb de set nog niet in huis, dus ik heb geen extra foto's
8)
-
Foto's!!!!! (y)
In het catalogus staat een klein plaatje van het rijtuig.
Ook de andere 2022 highlights staan erin.
https://memoba.at/ctg_mediaarchiv/PDFKATALOG/ACME_Highlights_2022_Nr._22.pdf
-
Dank Chris
Vind de set mooi, maar vooral enthousiast over de restauratie. Nu dus twijfel => gehele set of wachten op de mogelijkheid...
-
Nouja als je ‘m graag wilt en er budget is zou ik ‘t doen.
Die losse wagens die je eventueel niet wilt zijn altijd wel te verkopen.
-
Maar de set zelf is toch geweldig?
Een fraaie (korte) internationale trein.
Die Couchettes vind je ook niet dagelijks (11 ramers) dus dat is ook een mooie bonus.
En een NL rijtuig erin.
Ik wil gewoon de set hoor :) Lok ervoor en karren maar :)
-
ik heb net de set besteld ;D ;D ;D
-
Quanta costa….?
Net iets meer dan €400,-
-
Tot wanneer is dit treintje i zetbaar? :D
Gr marc
-
Ik denk rond eind jaren '80?
Denk overigens ook dat dit slechts een koerswagengroep is. Dergelijke treinen zijn mijn inziens veel langer en wisselde de samenstelling gedurende de rit.
-
Een blauw rijtuig nog eind jaren 80? :-\
-
Wordt ook uitgeleverd aan meerdere leveranciers. Ik heb een pdf met de extra nieuwigheden met de naam Highlights 2022. Geen idee hoe ik dat hier kan uploaden. Maar in het kort
. FS E645 in bruin
. FS E645 in XMPR uitvoering
. Interzonenzug Dresden-Keulen met 4xDR rijtuigen en 2x DB rijtuig (sonderserie Elriwa)
. Set twee DB ligrijtuigen in blauw (sonderserie reisezugwagen.eu)
. RTB Cargo Traxx
Die set van twee blauwe ligrijtuigen staat voor mijn gevoel ook al jaren op de site van reisezugwagen.eu.
-
Nouja als je ‘m graag wilt en er budget is zou ik ‘t doen.
Die losse wagens die je eventueel niet wilt zijn altijd wel te verkopen.
Wat de set natuurlijk ook leuk maakt, is dat alle wagens Mediterraneo koersborden hebben.
-
Een blauw rijtuig nog eind jaren 80? :-\
Betwijfel ik ook....in de zomer van 1976 werd het blauwe rijtuig als koerswagen naar Sestri Levante ingezet, los van de andere rijtuigen...heb er met mijn ouders in gezeten.
-
Volgens mij beeldt de set een samenstelling uit van begin jaren ‘80. De foto van de trein ‘ in het echt’ is uit 1981.
-
Een blauw rijtuig nog eind jaren 80? :-\
16-08-1987 in Amsterdam:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1987-08-16-Lok-1128-met-trein-te-Amsterdam-CS-62d0f605549a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1987-08-16-Lok-1128-met-trein-te-Amsterdam-CS-62d0f605549a4.jpg)
-
De vraag is eigenlijk ook of Bcm 241 eind jaren 80 nog veel werd ingezet, bovenstaande blauwe is een Bcm 243.
Groeten Edwin.
-
Waarom zou de set eind '80 zijn.. ?
Ik twijfel ook; is wel een heel leuk setje... :D
-
Dat is ook niet wat wordt gezegd. Er wordt gevraagd tot wanneer de set in deze samenstelling inzetbaar is, er wordt door iemand geroepen eind ‘80, maar dat wordt dus betwijfeld.
Groeten Edwin.
-
Dank voor de opheldering... (y)
Ik kom die blauwe 241 online tot zomer '82 tegen: https://www.railroadpictures.de/html/archivbaureihe.php?Param=1|0|D---DB|Bcm%20241|0
Maar wellicht heeft iemand betere naslagwerken liggen.
-
Dank Rick, met een foto kan het niet overtuigender ;D
-
Was toch niet hetzelfde rijtuig..?
Wacht, ging alleen om kleur...
-
De FS WL U-Hansa uit de set, was dat een rijtuig dat vanaf Den Haag mee reed? Of komt ie uit bv het Belgische deel, net als de I5Bc die wel op de grootspoorfoto staat, maar niet in de set zit.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1987-08-16-Lok-1128-met-trein-te-Amsterdam-CS-62d0f605549a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1987-08-16-Lok-1128-met-trein-te-Amsterdam-CS-62d0f605549a4.jpg)
Derde rijtuig is ook in model bij ACME, kan een leuk treintje worden.
-
Toch maar besteld, heb ook nog 2 van die blauwe BC liggen...
Hier in NL met een 1000 ervoor?
-
Met blauwe Bcm... 1979
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bergland1-62d176233b92c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bergland1-62d176233b92c.jpg)
https://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/8845054677
-
En we hebben beeld…
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/PNG-afbeelding-62d189980ce9c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/PNG-afbeelding-62d189980ce9c.png)
Wat mij opvalt zijn de kozijnen van een van de twee blauw/creme rijtuigen.
-
Wat is daarmee dan?
En hoe zien de wagens eruit?
Alles een beetje netjes gedaan?
-
Ik heb de wagens zelf nog niet (foto is van een presentatie van ACME in een modelspoorwinkel maar ik bedoelde dat het ene rijtuig zilverkleurige kozijnen heeft, en het ander meegeschilderde.
-
Het zal wel kloppen want de klasseaanduiding is ook anders.
Zijn er ook eisenbahn kenners die hier meer over kunnen vertellen?
-
De Mediterraneo koersborden zitten vermoedelijk met (niet verwijderen) lijm vast...?
-
Het zal wel kloppen want de klasseaanduiding is ook anders.
Zijn er ook eisenbahn kenners die hier meer over kunnen vertellen?
Geen echte kenner en was mij eerder ook niet opgevallen, maar blijkbaar zijn met het wijzigen van de huisstijl voor klasse aanduiding, de kozijnen ook gelijk geschilderd. Zie hieronder naast elkaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/11-Bcm242-oder-252-DB3-85004-62d1907b56712.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/11-Bcm242-oder-252-DB3-85004-62d1907b56712.jpg)
https://bundesbahnbilder.blogspot.com/2017/09/bcm-liegewagen.html
EDIT: Ik lees trouwens net bij Martijn Haman "In 1982 kreeg de NS daarvoor de gelegenheid door op een faillissementsverkoping de vier restauratierijtuigen van de Duitse "Apfelpfeil"-reisorganisatie voor een zeer gunstige prijs aan te kopen.". Ook Somda meldt 1982 als vanaf datum. Dus die 1:1 foto uit het andere draadje kan niet uit '81 zijn... Overigens zelfde foto als in de ACME folder.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19404.msg3222309269#msg3222309269
-
Geweldige foto Vincent !
Dat verklaard zowel de zilveren als de geverfde kozijnen, en de verspringende klasse aanduiding op beide rijtuigen.
-
Jammer dat die blauwe Bc 241 niet los wordt verkocht, als iemand 'm niet wil, dan wil ik 'm wel :)
-
Hier in NL met een 1000 ervoor?
EDIT: Ik lees trouwens net bij Martijn Haman "In 1982 kreeg de NS daarvoor de gelegenheid door op een faillissementsverkoping de vier restauratierijtuigen van de Duitse "Apfelpfeil"-reisorganisatie voor een zeer gunstige prijs aan te kopen.". Ook Somda meldt 1982 als vanaf datum. Dus die 1:1 foto uit het andere draadje kan niet uit '81 zijn... Overigens zelfde foto als in de ACME folder.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19404.msg3222309269#msg3222309269
Als de restauratie pas in '82 gekocht is (en vermoedelijk dus in '83 pas reed?), kan er geen 1000 voor, aangezien die in '82 uitgerangeerd zijn...
-
Op 19 februari 1982 werd Bergland Expres D 13217 getrokken door 1010. In de trein bevond zich restauratierijtuig 51 84 88-40 012-9.
Op 28 februari 1982 om 7.43 trok in Eindhoven 1005 een terugkerende Berglandlandexpres met in de trein restauratierijtuig. 51 84 88-40 013-7.
Een 1000 is dus te combineren met een van de restauratierijtuigen. Volgens het oktobernummer van Op de rails van 1981 zijn de rijtuigen in augustus 1981 in gebruik genomen. Op 13 augustus heb ik een van de vier in Maastricht in een trein richting Frankrijk gezien, 1149 stond ervoor. In het februarinummer van 1982 van Op de rails staat een foto van Bonthuis uit oktober 1981.
Met vriendelijke groeten,
Solvognen
-
Dank Rick, met een foto kan het niet overtuigender ;D
Geen probleem, k had er alleen niet aan gedacht dat het een ander type zou kunnen zijn dan in de set. :)
EDIT: Ik lees trouwens net bij Martijn Haman "In 1982 kreeg de NS daarvoor de gelegenheid door op een faillissementsverkoping de vier restauratierijtuigen van de Duitse "Apfelpfeil"-reisorganisatie voor een zeer gunstige prijs aan te kopen.". Ook Somda meldt 1982 als vanaf datum. Dus die 1:1 foto uit het andere draadje kan niet uit '81 zijn... Overigens zelfde foto als in de ACME folder.
Ik weet niet waar je dat op Somda leest maar op Railwiki staat dat het eerste rijtuig in juni 1981 werd afgeleverd, bij de vernummeringen vermeld Martijn Haman ook 1981.
-
Ik weet niet waar je dat op Somda leest maar op Railwiki staat dat het eerste rijtuig in juni 1981 werd afgeleverd, bij de vernummeringen vermeld Martijn Haman ook 1981.
Ik zie het, maar in de tekst zegt hij dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/haman-62d1dd2d7dd64.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/haman-62d1dd2d7dd64.jpg)
https://www.martijnhaman.nl/buffet.htm
-
Dat in tegenspraak tot deze foto;
(https://live.staticflickr.com/143/404887837_dce860d743_z.jpg) (https://flic.kr/p/BMa3M)810927 Leidschendam (https://flic.kr/p/BMa3M) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Restauratierijtuig 51 84 88-40 013-7 voor reisbureautreinen. De kleur is al veranderd van bruin/creme naar geel/blauw.
Lijnwerkplaats Leidschendam
27 september 1981
-
Gave foto (y) Da's dan duidelijk; foto aan de Italiaanse kust kan wel '81 zijn, dus die 1000 zou ook kunnen... :angel:
(al is oktober wat laat voor een vakantietrein..?)
-
De schortplaat rechts onder het rijtuig heeft ACME niet goed weergegeven op het model...
-
Dat in tegenspraak tot deze foto;
(https://live.staticflickr.com/143/404887837_dce860d743_z.jpg) (https://flic.kr/p/BMa3M)810927 Leidschendam (https://flic.kr/p/BMa3M) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Restauratierijtuig 51 84 88-40 013-7 voor reisbureautreinen. De kleur is al veranderd van bruin/creme naar geel/blauw.
Lijnwerkplaats Leidschendam
27 september 1981
Denk dat je in de war bent met Buffetrijtuigen uit 1978....de Restaurant rijtuigen zijn nooit bruine/creme geweest....
-
De schortplaat rechts onder het rijtuig heeft ACME niet goed weergegeven op het model...
Blijkbaar hadden ze niet allemaal of zijn de restanten schortplaat tzt verwijderd...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/46989566-2230665453922949-6650926869841444864-n-62d267c0e6f6d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/46989566-2230665453922949-6650926869841444864-n-62d267c0e6f6d.jpg)
https://www.facebook.com/voiturerestaurant/photos/stazione-di-bolzano-11-marzo-1989-pochi-minuti-alle-15-in-attesa-di-partire-il-t/2230665450589616/
-
Waren ook verschillen tussen de rijtuigen.
-
Ik zie het, maar in de tekst zegt hij dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/haman-62d1dd2d7dd64.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/haman-62d1dd2d7dd64.jpg)
https://www.martijnhaman.nl/buffet.htm
Zie de discussie over het jaartal in de tekst op mijn site. Hier heb ik een verkeerd jaartal vermeld. De veiling was in het najaar van 1980 ipv 1982. Na een verbouwing kwam het eerste rijtuig vervolgens in 1981 in dienst. Ik zal de tekst op de site binnenkort corrigeren.
Martijn
-
Een heel aantrekkelijk setje... Welke route reed deze trein? Over Luxemburg - Basel of door Duitsland?
-
Zie hier... https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19404.msg3222323654#msg3222323654
-
Aha, bedankt! Diezelfde restauratierijtuigen reden toch ook wel in autoslaaptreinen vanuit Den Bosch?
-
Ja. Als ik de diverse bronnen mag geloven, werden daar eerst alleen buffetrijtuigen gebruikt. Maar de reizigers begonnen te klagen dat ze een volwaardige restauratie wilden... Ooit eens een aflevering van Andere Tijden gezien, waarin verteld werd dat Freddy Heineken een compleet rijtuig reserveerde. Misschien dat hij aan wat lijntjes heeft getrokken :D
EDIT: https://www.anderetijden.nl/artikel/6750/Zullen-wij-deze-vakantie-het-stuur-even-overnemen
-
En we hebben beeld…
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/PNG-afbeelding-62d189980ce9c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/PNG-afbeelding-62d189980ce9c.png)
Wat mij opvalt zijn de kozijnen van een van de twee blauw/creme rijtuigen.
De beide oceaanblauw/beige rijtuigen zijn volgens mij geen Bcm 241 maar Bcm 243 rijtuigen.
Groet, Rob
-
Zo staat het ook omschreven: http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/ACME_55080F.jpg
-
Waren ook verschillen tussen de rijtuigen.
Correct,tussen de 4 geel/blauwe restauratierijtuigen (011-014) zaten onderling ook wat verschillen in.
Kleine verschillen dat wel ;D
Ik ben erg benieuwd wat het rijtuignummer in deze set is.
-
Ik denk rond eind jaren '80?
Excuses voor de verwarring, mijn inschatting was gebaseerd op te weinig kennis van de blauwe rijtuigen ;D.
Het is een fraaie set. Wel valt mij op, dat de koersbordjes wit van kleur zijn. De koersborden van de Mediterraneo waren altijd geel. In de beginperiode stonden de palmbomen links op het bord (zie bijvoorbeeld hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19404.msg3222309415#msg3222309415 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19404.msg3222309415#msg3222309415)). In de latere periode (vanaf midden jaren '70 ongeveer) stonden de palmbomen juist rechts op het koersbord.
-
Klopt het dat het koersbord ontbreekt op het Italiaanse rijtuig?
Bor
-
Ik ben erg benieuwd wat het rijtuignummer in deze set is.
Ik ook, want dat kan tijdperkbepalend zijn. Drie van de vier rijtuigen zijn in de jaren '80 geschikt gemaakt voor 160 km/u (was 140 km/u) dat had niet alleen consequenties voor de opschriften in het raster, maar ook voor de rijtuignummers.
51 84 88-40 011-1 werd aangepast in 1988, nieuw nummer: 51 84 88-80 011-2 (afvoerdatum 15-11-1989)
51 84 88-40 012-9 werd niet aangepast (afvoerdatum 15-12-1988)
51 84 88-40 013-7 werd aangepast in 1986, nieuw nummer: 51 84 88-80 013-8 (afvoerdatum 02-06-1991)
51 84 88-40 014-5 werd aangepast in 1986, nieuw nummer: 51 84 88-80 014-6 (afvoerdatum 10-10-1990)
-
Het raster is zichtbaar in de ACME folder, zie onder; maar als het voorbeeld begin '80 is, zegt dat dus niets?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/140-62d461441085a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/140-62d461441085a.jpg)
51 84 88-40 013-7 en 51 84 88-40 014-5 hadden '85 nog een stukje schort, dus die kunnen het niet zijn (als het model klopt).
-
Als mijn ogen het toelaten lijkt het erop dat het om baknummer 51 84 88-40 013-7 gaat.
Dit aan de hand van de geplaatste afbeelding in dit draadje. Echter zegt dat nog niets want ik heb al eerder met een nummering fout gezeten. ;D
Dan nog even over de kleur geel..... iets te donker?
Jeroen
-
51 84 88-40 013-7 en 51 84 88-40 014-5 hadden '85 nog een stukje schort, dus die kunnen het niet zijn (als het model klopt).
Dan zou Acme er dus naast zitten, maar ik vind 't knap dat je dit kan lezen... :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/013-62d4662292595.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/013-62d4662292595.jpg)
En nog een leuk detail: de voorbeeld foto is een versie met stukje schort.. :) Maar dat terzijde.
-
in ieder geval werden door Railtour Italiaanse slaaprijtuigen gehuurd, veelal werden ze ook beplakt met stickers Railtour(maar ook op foto's zie je er zonder sticker). Trouwens bij sets van LS zit zo'n rijtuig in de set
-
Welke set van LS Models is dat?
Edit: Oh wacht, ik weet al welke je bedoeld, zoiets: https://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Nederlandse%20Spoorwegen/Rob%20van%20der%20Rest%2037.jpg
-
hier in Belgie is toch een handelaar die waarschuwt dat(ook hier?)de belangstelling voor die set groot is
ik vond niet meteen de set https://models-world.eu/nl/boeking/58-gebleekte-t-shirts-met-korte-mouwen.html set MW2004
Trouwens op FB zijn ook een aantal leuke groepen te vinden die geregeld foto's als die van MW laat passeren(laatst zelf eentje met nagenoeg dezelfde trein maar met een andere groene 20 op
-
Welke set van LS Models is dat?
Edit: Oh wacht, ik weet al welke je bedoeld, zoiets: https://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Nederlandse%20Spoorwegen/Rob%20van%20der%20Rest%2037.jpg
Het lijkt er heel erg op dat de vier rijtuigen ná het blauw/gele NS restauratierijtuig vier bicouleur DEV rijtuigen van de SNCF zijn….(en voor héle mooie exemplaren daarvan moet je bij REE zijn ;D).
Rob
-
ACME laat weten dat ze nog maar een paar sets hebben voor de verkoop.
Dan is het opperdepop :)
Dus ja, deze set is heel populair. ;D
-
ik vond niet meteen de set https://models-world.eu/nl/boeking/58-gebleekte-t-shirts-met-korte-mouwen.html set MW2004
Als ik de link zo bekijk durf ik er niet eens op te klikken...
-
Link is veilig hoor, je krijgt geen t shirts aangesmeerd ;D
-
modelsWorld 2003 en 2004 beiden metIt. Railtour
-
Als mijn ogen het toelaten lijkt het erop dat het om baknummer 51 84 88-40 013-7 gaat.
Dit aan de hand van de geplaatste afbeelding in dit draadje. Echter zegt dat nog niets want ik heb al eerder met een nummering fout gezeten. ;D
Dan nog even over de kleur geel..... iets te donker?
Jeroen
Nee kleur geel is voor ik zover kan bepalen van de foto goed getroffen.
En ja ik heb genoeg fotomateriaal van de Restauratie en Buffetrijtuigen om dat te kunnen vergelijken 🤭😊
-
ook in Frankrijk interesse https://forum.e-train.fr/viewtopic.php?p=2701154#p2701154 (trouwens in dat draadje andere interessante treinen
-
ook in Frankrijk interesse https://forum.e-train.fr/viewtopic.php?p=2701154#p2701154 (trouwens in dat draadje andere interessante treinen
Oef 296 paginas om te doorspitten met samenstellingen ! :o (y)
-
en mocht je er nog willen voor overdag https://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=24143 ;D
-
Het restauratierijtuig betreft nr 51 84 88-40 012-9
-
Zie voor meer plaatjes: http://www.reisezugwagen.eu/?p=42760
Bellizima! Maar wel een ai... Die bovenste sluitseinen hadden de NS rijtuigen niet.
De 51 84 88-40 012-9 wel! Leuk detail :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1987-0198-tn2-62daf71114444.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1987-0198-tn2-62daf71114444.jpg)
https://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm
-
Foto staat op de site van Martijn Haman.
Model klopt.
Moest de set maar doen.
-
Uitlevering al in week 29!!
Super verassend dat dit weer niet klopt. Snap niet dat fabrikanten dit soort onzin beloven, en toch nooit nakomen.
-
Maar hij wordt volgens mij nu uitgeleverd aan winkels en het is week 29, dus dan klopt het toch???
-
En toch is deze nergens uit vooraad leverbaar, of staat deze in de nieuwsbrieven qua nu leverbaar.
-
Zie voor meer plaatjes: http://www.reisezugwagen.eu/?p=42760
Wie denk je dat deze plaatjes gemaakt heeft???
En: Status: lieferbar
-
Super verassend dat dit weer niet klopt. Snap niet dat fabrikanten dit soort onzin beloven, en toch nooit nakomen.
.....
Het moet nog wel uit Italië komen....
Kom op heren..... ;)
Het komt eraan en ojee, ramp niet in de beloofde week 29, maar het is onderweg. (y)
En ACME heeft gewoon woord gehouden. Uitlevering week 29.
Dat het nog niet hier is aangekomen...tja...
DHL, GLS en DPD zitten met schandalige personeels tekorten.
Die moeten zich de b*llen uit de broek werken om alles voor elkaar te krijgen.
Waar de leveranciers dagelijks langskwamen, mogen we nu blij zijn dat GLS 1 keer per week komt en DPD 2 a 3 keer per week.
ACME komt met DHL en die hebben (tot nu toe) hun zaakjes nog voor elkaar, dus verwacht de set wel volgende week.
En zie bovenstaande link. 8) Mooi rijtuigje ;D
-
Waar ik hem besteld heb wordt hij maandag verwacht. Rustig aan dus. Je zou bijna denken dat het een zaak van leven en dood is....
-
Het Restaurant rijtuig is in 18 landen inzetbaar ;D
Hiervan even een klein overzichtje gemaakt.
Afkortingen:
B = België A = Oostenrijk J = Joegoslavië
L = Luxemburg H = Hongarije R = Roemenië
D = Duitsland It = Italië (I) GR = Griekenland
F = Frankrijk CH = Zwitserland CS = Tjechoslowakije
S = Zweden PL = Polen TC = Turkije
N = Noorwegen DK = Denemarken BG = Bulgarije
Het ankersymbool = Geeft aan dat het rijtuig op een spoorpont geladen mag worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Schermafbeelding-2022-07-23-om-09-26-42-62dba2ea99d3d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Schermafbeelding-2022-07-23-om-09-26-42-62dba2ea99d3d.png)
Mvg Jamie Diks
-
Kom op heren..... ;)
Er was maar één heer die moord en brand schreeuwde ;D
-
Er was maar één heer die moord en brand schreeuwde ;D
Overdrijven is ook een vak, en laten we even eerlijk blijven. Het is vaker regel als uitzondering dat aangekondigde sets te laat komen. Ter illustratie, de onderste set van onderstaand plaatje waar ik al twee jaar op wacht. De andere sets zijn allang uit (bovenste twee)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/acmeechung.jpg)
-
Ten aanzien van het RIC raster:
J Joegoslavië
R Roemenië
GR Griekenland
CS Tsjechoslowakije
BG Bulgarije
TC Turkije
-
Nou ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of de restauratierijtuigen ook in al die landen geweest zijn..?
Op foto's zie je Nederland, Belgie, Duitsland, Frankrijk, Italie, Oostenrijk; weet iemand nog foto's van meer exotische bestemmingen?
Of wellicht valt dit niet meer onder Acme nieuws... Ik zoek wel ff verder.
-
Dit draadje gaat over nieuws van de fabrikant ACME. discussies over corona en dergelijken horen hier niet thuis.
en daarom is het bericht verwijderd.
Ferenc als moderator
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Schermafbeelding-2022-07-23-om-09-26-42-62dba2ea99d3d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Schermafbeelding-2022-07-23-om-09-26-42-62dba2ea99d3d.png)
En dan is het weer jammer dat de text restaurant in een te vet lettertype is opgedrukt.
Bart
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/46989566-2230665453922949-6650926869841444864-n-62d267c0e6f6d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/46989566-2230665453922949-6650926869841444864-n-62d267c0e6f6d.jpg)
https://www.facebook.com/voiturerestaurant/photos/stazione-di-bolzano-11-marzo-1989-pochi-minuti-alle-15-in-attesa-di-partire-il-t/2230665450589616/
Hier lijkt tie wat vetter...?
-
Hier even een reactie op Bahn-AG #122
En dan is het weer jammer dat de text restaurant in een te vet lettertype is opgedrukt.
Bart
Als ik de tekst (Restaurant) vergelijk met mijn fotoarchief heb je gelijk,echter laat ik het rijtuig er niet voor staan ;D
Je zou het altijd nog aan kunnen passen met de afwrijf letters van kleinspoor,deze zijn dunner en correct lettertype alleen is daar de afstand tussen de letters juist weer wat groter.
Het zal me dus niks verbazen dat ACME bewust heeft gekozen om de letters iets dikker te maken om daarmee de ruimte tussen de letters op te kunnen vangen in model zodat de totale tekstlengte klopt ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Schermafbeelding-2022-07-23-om-15-16-15-62dbf4eb4bccb.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Schermafbeelding-2022-07-23-om-15-16-15-62dbf4eb4bccb.png)
Mvg Jamie Diks
-
....Het zal me dus niks verbazen dat ACME bewust heeft gekozen om de letters iets dikker te maken om daarmee de ruimte tussen de letters op te kunnen vangen in model zodat de totale tekstlengte klopt ::)....
Suggereer je dat ACME de afwrijfletters als basis heeft gebruikt?
-
Suggereer je dat ACME de afwrijfletters als basis heeft gebruikt?
Tuurlijk niet,maar als je iets gaat tekenen (tekst omzetten van werkelijkheid naar model) kom je er vanzelf achter dat je soms compromissen moet maken om het geheel goed te laten ogen :)
Met andere woorden ik denk dat ACME dat zo goed heeft opgelost (y)
De afwrijf transfers met name de tekst Restaurant klopt precies met de werkelijkheid echter moeten de letters uit elkaar worden getrokken om ze passend op het model (raamafstand en totale lengte) te kunnen krijgen.
Maar goed bovenstaande foto laat dat goed zien lijkt me 8)
Mvg Jamie Diks
-
Kleinspoor klopt qua letters, maar als je het mes-en-vork logo als referentie neemt is volgens mij te klein. Vermoedelijk uit elkaar getrokken om midden onder rechter venster uit te komen..? ??? Het is zelfs iets te lang geworden..
-
Kleinspoor letters zijn niet hoog genoeg, waardoor je de letters uit elkaar moet zetten om de juiste breedte te krijgen.
Je kunt altijd iets “klooien” met het logo (groter/kleiner) om het geheel met het juiste lettertype passend te krijgen. Kost wat moeite..dat wel. En hieraan schort het een beetje bij acme.
Hetzelfde was ook het geval bij de “dienstexpress” city-bahn wagen waar acme ook met een beetje moeite had kunnen zien dat de opschriften oceaanblau i.p.v zwart zijn. Het is het allemaal “net niet”.
En het is in principe muggenzifterij, maar dan nog.
Bart
-
Het is het allemaal “net niet”.
99% is het helemaal wel; voldoende voor mij :angel:
-
ACME geeft zelf aan, levering inderdaad week 29 (is volgende week)
Volgens mij is week 29 nu voorbij. Nog niets ontvangen?
Bor
-
Wellicht moeten we zoiets ook meer lezen als levering vanaf week 29; alleen Sinterklaas lukt het om alles in avond te leveren... ;D
En mijn 'leverancier' heeft 'm binnen :)
-
En wie is jouw leverancier dan?
Bor
-
Je kan zelf ook google'n.. :angel:
Maar had 'm overigens eerst besteld bij Technomodel Treni en daar was tie tot gister "disponsible", maar lijkt tie nu al uitverkocht...
-
Ik heb ‘m bij CFB Bologna aangeschaft. Moet nu onderweg zijn.
-
Zoals Chris zei: Ze zijn onderweg. De transportondernemingen hebben ook hun tijd nodig en doen hun best. Het is nu gewoon even afwachten. En dat kunnen we toch ook nietwaar?
Gr, Rob
-
Ik viel meer over de bewoording van DB cargo, maar het hangt er wel vanaf wat hem beloofd is: als de winkelier heeft gezegd in week 29, dan kan ik mij enige teleurstelling voorstellen. Maar om het dan direct "dit soort onzin" te noemen en verzuchten dat het nooit goed gaat.. ::) en zoals gezegd: ik ben bekend met toezeggingen voor levering vanaf een bepaalde week, en in dit geval klopt dat dus: ten minste één winkelier/leverancier heeft de set... (y)
-
Blijkbaar heben de rijtuigen geen borden op zitten, dus kan het restauratie rijtuig ook netjes andere treinen in...
Iemand toevallig een samenstelling van een autoslaaptrein met stvas?
Groet Bernd
-
Samenstelling gemaakt met rijtuigen in schaal 1:87
Foto's modeltreinen: Jamie Diks
Naar voorbeeld samengesteld: https://flic.kr/p/dKY66n
Autoslaaptrein samenstelling 03-09-1988.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/ASE-88-09-03-Jpg-62dd024c7215c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/ASE-88-09-03-Jpg-62dd024c7215c.png)
Mvg Jamie Diks
-
Gaaf! (y)
-
Dank je,maar je kunt hem natuurlijk ook gewoon achter je blauwe 1100 met botsneus hangen ;D
Zie: https://flic.kr/p/AKfm4p
Mvg Jamie
-
die laatste lijkt meer een Nederlandse oplossing ;D
-
Blijkbaar heben de rijtuigen geen borden op zitten, dus kan het restauratie rijtuig ook netjes andere treinen in...
Iemand toevallig een samenstelling van een autoslaaptrein met stvas?
Groet Bernd
Hier bewegend beeld op 03-08-1985
En nog met de oudere SNCF Ligrijtuigen 2e klas
(Roco 44602 type B9c9x met SNCF logo in het midden van de bak)
https://youtu.be/_PIbxzRGUso
Mvg Jamie
-
Dit draadje is afgesplitst van de acme nieuwheden draad. Dit draadje gaat alleen over deze set!
-
Nou ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of de restauratierijtuigen ook in al die landen geweest zijn..?
Op foto's zie je Nederland, Belgie, Duitsland, Frankrijk, Italie, Oostenrijk; weet iemand nog foto's van meer exotische bestemmingen?
Of wellicht valt dit niet meer onder Acme nieuws... Ik zoek wel ff verder.
Dank, mod's! Nu kan ik 'm wel stellen :) en ook de vraag of iemand kan vertellen hoe die 4 sluitseinen gebruikt werden?
En nog een mooie samenstelling, vermoedelijk naar Ancona? Ik zie volgens mij een CFL wegemen en SBB UIC's?
EDIT: kan mij alleen geen restauratie in de Ams-Anc voorstellen en lees net bij de bron dat deze vermoedelijk in opzending is...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/holland-italie-62de45a186dc9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/holland-italie-62de45a186dc9.jpg)
https://www.flickr.com/photos/bou46/4270623745/in/photostream/
-
tja maar zit in de samenstelling.Wanneer je een samenstelling samenspaart is het in vele gevallen een momentopname want bepaalde samenstellingen durfden al eens te veranderen volgens beschikbaarheid materieel.
Zelfs de vaste samenstelling Memling durfde al eens een ander restauratierijtuig bevatten (bistro/FS/DB en rijtuigen met een andere kleur naast die Memlings)
-
Cryptisch... ;D Op welke vraag was dit een antwoord?
-
De foto met de botsneus: in ieder geval niet naar Ancona, hoogstens er vandaan. Dit is Geldermalsen en de trein rijdt richting Utrecht.
Edit: lijkt mij de bekende trein uit Basel/Chiasso.
-
Edit: lijkt mij de bekende trein uit Basel/Chiasso.
Ben iets minder bekend met deze treinen, maar je bedoelt de Holland-Italie express? Die reed toch niet met CFL rijtuig..?
En inderdaad: bedoelde tussen A'dam en Ancona, of uit Ancona.
-
Nee, ik bedoel de D 296. Die had geen naam.
De D296 had altijd CFL materieel (zogeheten Wegmann rijtuigen, gebouwd in 1964 door Wegmann & Co te Kassel) in de samenstelling, naast SBB en FS rijtuigen.
-
Nee, ik bedoel de D 296. Die had geen naam.
Dat is in de volksmond toch de eerder genoemde Amsterdam-Ancona? ???
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22449.0
-
Set 55080 is aangekomen ;)
-
(y) (y) (y) (y)
-
En...? Is tie net zo mooi als op de plaatjes? :)
-
Mooier, met fraai boekwerk erbij. ;)
Zie gezichtenboek Groterdam
-
Zie gezichtenboek Groterdam
Zo! dat zijn er 51 pakketjes ..... zijn er per rijtuig losse schildjes bijgeleverd?
-
56 :)
Maar die staan niet op de foto ;D
Ja, elk rijtuig heeft een zakje met losse schildjes. Dus niks gemonteerd aan de rijtuigen.
-
56 :)
Ben wel benieuwd; allemaal al gereserveerd..?
-
Ja ik geef antwoord op een vraag, maar ik begeef me dan op glad ijs.
Dus kijk maar of u veegt
Voor de liefhebbers : 2 over.
-
Die van mij is net binnen. Zaterdag besteld in Italiё bij een modelspoorwinkel in Cittadella via E-bay. Schitterende set
Met vriendelijke groet,
Rob Oude Mulders
-
Voor wie Italiaans spreekt: nog wat achtergrond, vanaf 30:45
https://www.youtube.com/watch?v=YUHxqiTB7eg
Heeft blijkbaar ook auto's meegenomen, begrijp ik uit het verhaal..
-
Die beige-bruine buffetwagen komt ook in het filmpje voor….
-
Een blauw rijtuig nog eind jaren 80? :-\
Opladen, 07.05.1990 ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/iceblauw-62e24612360a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/iceblauw-62e24612360a4.jpg)
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,5681006
-
Voor wie Italiaans spreekt: nog wat achtergrond, vanaf 30:45
https://www.youtube.com/watch?v=YUHxqiTB7eg
Heeft blijkbaar ook auto's meegenomen, begrijp ik uit het verhaal..
YouTube kan je op ondertiteling zetten en dan live vertalen in het Engels.
Niet perfect maar er is meer van te snappen.
-
Heb de set net binnen. Prachtige set. Wel een vraagje: een van de treeplankjes van mijn restauratierijtuig zit scheef gemonteerd. Zit ook echt vastgelijmd aan het rijtuig. Hoort dit zo of moet deze retour? Zie foto’s ter verduidelijking.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/994FC60F-7926-4165-AD2E-8F00B0C5DD92-62e28bfdd395b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/994FC60F-7926-4165-AD2E-8F00B0C5DD92-62e28bfdd395b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/031EB940-4F1D-4CF7-922C-F686A120C0BC-62e28bfd8a6cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/031EB940-4F1D-4CF7-922C-F686A120C0BC-62e28bfd8a6cf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/3B4FEA0F-B247-4855-B5C9-2BA45C18133C-62e28c0045e49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/3B4FEA0F-B247-4855-B5C9-2BA45C18133C-62e28c0045e49.jpg)
Groet,
Martijn
-
Dit zou natuurlijk zo niet moeten horen…..
Jeroen
-
Daar was ik al bang voor. Winkel gemaild. :-\
-
Kan een eenvoudige oplossing zijn dat je de langste poot er wat dieper in moet duwen..?
(en dat strakke blauw-geel van dichtbij blijft gaaf.. :))
Edit: dit zag ik over het hoofd...
Zit ook echt vastgelijmd aan het rijtuig.
-
Slechts 350 sets lees ik achterop het boekje….
-
Misschien heeft de volgende set weer dit of iets anders ... Zou er niet zo moeilijk over doen.
Gr, Marc
-
Mwoah.. Als je het niet zelf kan fixen, zou ik voor deze scheve treden terug gaan.
In het ergste geval is er geen set meer om te ruilen... Of de vervangende set heeft inderdaad ook een defect ;D
-
Boekje blz 5: dat lijkt wel plan N (rijtuig rechts)
-
Treden zijn niet perfect gevouwen.
Ik had het bij 1 van de andere rijtuigen, heel voorzichtig ietsjes naarbuiten gevouwen (maar dat moet heel voorzichtig)
-
Lijkt me niet te horen maar zou voor mij ook geen reden zijn het terug te sturen.
-
Nee hoor, ik stuur het ook niet terug. Alle sets zijn ook gewoon uitverkocht. Lost zich wel op denk ik zo.
-
Maar dan begrijp ik je eerder vraag niet..?
Hoort dit zo of moet deze retour?
Als je er mee kan leven ook prima :angel:
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/031EB940-4F1D-4CF7-922C-F686A120C0BC-62e28bfd8a6cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/031EB940-4F1D-4CF7-922C-F686A120C0BC-62e28bfd8a6cf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/3B4FEA0F-B247-4855-B5C9-2BA45C18133C-62e28c0045e49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/3B4FEA0F-B247-4855-B5C9-2BA45C18133C-62e28c0045e49.jpg)
Groet,
Martijn
Wel heel bijzonder dat zowel rechts als links zo scheef staan. Zouden rechts en links misschien omgedraaid zijn?
-
Ik heb mijn set ook binnen, maar de koersborden bij het slaaprijtuig zitten niet in de verpakking.
Hoort dit of zijn deze bij de andere wel beschikbaar?
Groeten,
Christoph
-
Bij mij wel aanwezig maar of het er twee per rijtuig zijn?
-
De andere rijtuigen hebben wel allemaal een koersbord, vandaar mijn vraag.
Ik hoop dat je wilt kijken of de andere rijtuigen ook ieder 2 koersborden hebben?
Groeten,
Christoph
-
Slaaprijtuig bij mij ook niet. Andere allemaal twee.
-
Oké bedankt, ik hoop dat er dan nog andere met dezelfde resultaten kunnen reageren?
Dan hoef ik morgen mijn modeltreinenboer ook niet te bellen, omdat ik iets te kort zou komen.
Groeten,
Christoph
-
Volgens foto heeft alles een bordje (per zijde), behalve de Hansa..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bordjes-62e2f24471deb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bordjes-62e2f24471deb.jpg)
-
Wel heel bijzonder dat zowel rechts als links zo scheef staan. Zouden rechts en links misschien omgedraaid zijn?
Dat zou ik even goed moeten bekijken. Maar ze zitten verlijmd met flinke klodder lijm onder de wagen en ik ga ze er niet afknippen. Met mijn skills is dat niet verstandig ;D
-
Staan ze wel recht onder de bak zoals bij dit zelfde rijtuig?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220728-210103-62e38cb682f13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220728-210103-62e38cb682f13.jpg)
-
@Martijn_1987
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Schermafbeelding-2022-07-29-om-12-01-04-62e3b052d8023.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Schermafbeelding-2022-07-29-om-12-01-04-62e3b052d8023.png)
Mvg Jamie
-
Even ter info voor zij die de set in Duitsland willen laten rijden, blijkbaar zou de BR 110 en BR 111 hier zowat de aangewezen lok voor geweest kunnen zijn, dit in de oceaanblauw-beige uitvoering, al reden in 1989 ook nog deze dames rond in de oudere volledig donkerblauwe beschildering.
BR 103 en BR 120 zou ook gekunnen hebben, in de TEE kleuren, maar denk dat dat dan eerder uitzondering dan regel geweest zijn.
Heb er geen fotos van dat de MEditerraneo effectief zo door Duitsland kwam, maar het zou in elk geval kunnen, en is natuurlijk leuk voor interpretatie op de eigen modelbaan :)
-
'81 kan je zelfs nog diverse baureihen altbau loks voor zetten... en overigens alleen een prototype 120, niet de serieloks; inderdaad de beige-rode, al heb ik dat zelf nooit als TEE-jasje geïnterpreteerd.... maar nu je het zegt.
-
Het rijtuignummer is geworden: 51 84 88-40 012-9, dus inzetbaar tot eind 1988. Het is wat vreemd geordend: 5184-88-40012-9 en in een Duits lettertype.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/012-9-62e44e627b582.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/012-9-62e44e627b582.jpg)
-
Dat zou wel kunnen kloppen. Op de pagina’s van Martijn Haman staat een foto ervan: ‘Restauratierijtuig 51 84 88-40 012-9 staat op 2 juni 1987 te 's-Hertogenbosch’.
Het nummer heb ik hieronder uitvergroot. Supervaag, maar qua beeld lijkt het overeen te komen met het model.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Nummer-restaurantrijtuig-van-site-Martijn-Haman-62e46afc8b164.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Nummer-restaurantrijtuig-van-site-Martijn-Haman-62e46afc8b164.png)
-
Eventjes in mijn fotoarchief gekeken en hier het antwoord ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Schermafbeelding-2022-07-30-om-02-39-19-62e480a05677a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Schermafbeelding-2022-07-30-om-02-39-19-62e480a05677a.jpg)
Mvg Jamie
-
Dat is geen porem die scheve treden. :(
-
Eventjes in mijn fotoarchief gekeken en hier het antwoord ;)
Het nummer heb ik hieronder uitvergroot. Supervaag, maar qua beeld lijkt het overeen te komen met het model.
Idd, deze dus ook al... In 1985 fotografeerde ik Buffetrijtuig 51 84 88-80 006-2 waar het ook al zo'n rommeltje was: 5184 88-80006-3 en om de chaos compleet te maken, had men ook nog eens het controlecijfer verkeerd: 3 i.p.v. 2...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Bfft-62e4c72d50195.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Bfft-62e4c72d50195.png)
Letter/cijfertype op 1:1 buffet 006 en model 012 lijken hetzelfde, type van 1:1 restauratie 012 wijkt af, vooral zichtbaar aan de 4.
-
Zat de restauratie rijtuig ook in de alpenexpress 1994? In het boekje over de 1200 op blz 166 kan ik zo'n rijtuig herkennen achter een boom :-\ geen idee buffet of restauratie...
Groet Bernd
-
Restauratierijtuigen zijn blijkbaar in '92 gesloopt, dus dat maakt het makkelijk... :) buffet werden medio '94 uit bestand geschrapt, dus zou net kunnen.
-
'k heb mijn Mediterraneo eens even uit zijn doos gehaald en samengesteld met een BR 110 van Roco en het Herris Railtour rijtuig.
Je hebt dan eigenlijk de volledige trein, zoals te zien in de foto van Acme zelf. Sorry voor de mindere kwaliteit fotos, tegenlicht en geen andere plek momenteel om hem in zijn volle lengte te trekken. Dat ziet er dan zo uit :
(https://falcon-its.be/baan/med1.jpg)
Alles min of meer apart is dat zo :
(https://falcon-its.be/baan/med2.jpg)
(https://falcon-its.be/baan/med3.jpg)
(https://falcon-its.be/baan/med4.jpg)
(https://falcon-its.be/baan/med5.jpg)
(https://falcon-its.be/baan/med6.jpg)
Wel dien je je wagons voor de zekerheid even aan de onderzijde te checken.
Blijkbaar heeft Acme ze al min of meer voorbereid op binnenverlichting ( ik denk niet dat ze er al in zit ), maar de spanningsafname clips zitten in elk geval aan de onderzijde van de wagons gemonteerd. Echter was bij mij bij vooral het laatste rijtuig van de set ( het FS rijtuig ) aan beide zijden van de wagon de clip bijna 90° verbogen, waardoor als je hem over de rails beweegt tegen de railbielzen tokkelt !
(https://falcon-its.be/baan/med7.jpg)
Niets wat een fijn tangetje kan oplossen natuurlijk, maar wel even opletten, want je zou anders wel eens rare dingen kunnen krijgen als je ze op het spoor zet en direct begint rond te rijden.
Hele mooie set in elk geval, de afwerking is fenomenaal. ALs je daar de venstertjes binnnen kijkt zie je echt belachelijk veel details van de coupes, ligbedden, gangpaden etc. Echt heel mooi allemaal. Je mag Acme zonder blozen opdezelfde lat leggen als de huidige LS Models wagons.
Als je dan bedenkt dat de prijs per wagon op ongeveer 55 a 60 euro ligt, is dat een hele nette prijs per wagon.
-
400/5=80
-
Je mag Acme zonder blozen opdezelfde lat leggen als de huidige LS Models wagons.
Stond dat nog ter discussue dan... ? ;D Maar leuk treintje; ook ozblau-beige 110 ervoor ziet er goed uit.
-
'k heb mijn Mediterraneo eens even uit zijn doos gehaald en samengesteld met een BR 110 van Roco en het Herris Railtour rijtuig.
Je hebt dan eigenlijk de volledige trein, zoals te zien in de foto van Acme zelf.
Heel fraai! Je laatste zin klopt alleen niet helemaal. Je hebt de volledige trein op het laatste deel tussen Milaan (?) en Albenga. In Duitsland was de trein nog veel langer, want op dat traject hingen ook de andere koerswagengroepen nog in de trein, zoals die naar de Adriatische kust (Rimini).
-
trouwens zijn de cijfers op het rijtuig van een ander cijfer/lettertype op de echte zie ik een gesloten 4(zoals hier) en op een model een open vier
-
Ben de boeken een beetje aan het na spitten maar kan weinig vinden hoe deze trein in welke samenstelling in NL reed.
Heeft iemand meer Info?
-
Er is inderdaad niet veel info over bekend. Ik sprak dit weekend een kennis die in 1980/1981 een bijbaantje had op de winter- en zomervakantietreinen vanuit Den Haag. Hij is twee seizoenen met de Mediterraneo meegewerkt. Door de lange rit, de vertragingen in Italië en daarmee de korte keringen, was het niet zijn favoriete trein. Wat hij zich meende te herinneren was:
- vaak lange treinen tot Max. 15 rijtuigen
- in ieder geval couchetterijtuigen (waar hij op werkte) , Duitse makelij
- een buffetrijtuig (krokettenbakker), maar hij herinnert zich ook een blauw/geel rijtuig (restauratie)
- drie treindelen: Rimini, Sestri Levante (vaak maar 1 rijtuig) en de Bloemenriviera
- de trein reed via Duitsland en Zwitserland. Hij kon zich niet herinneren of er rijtuigen bijgeplaatst werden, maar vermoedt dat als het Belgische rijtuigen zijn, dit in Keulen moet zijn gebeurd.
Hij wist zich nog wel te herinneren dat ze ca een uur voor de grote bomaanslag op station Bologna, door Bologna waren gereden, en dat het thuisfront in paniek was (er waren in 1980 nog geen mobieltjes). Met heel veel vertraging is hij vanuit Rimini dat weekend via Verona en Oostenrijk teruggekeerd.
De locserie NS 1000 voor de trein kon hij zich niet herinneren, wel dat deze serie de trein vanaf Leidschendam Wpl naar Den Haag CS trok.
Ik vermoed: 8-14 (afhankelijk van hoe druk het was) Duitse couchetterijtuigen in een mix van blauw en blauw/creme, een restauratierijtuig en een loc van de serie 1100 of 1200.
Het FS Slaaprijtuig is dan afkomstig uit Brussel, samen met een of meer NMBS I5-ligrijtuigen.
Gr. Cornelis
-
Bespreking (https://www.wagonslits.de/phpbb2/viewtopic.php?t=2003)door nachttrein/CIWL-kenner Dirk Frielingsdorf op Wagonslits forum.
-
"Leider fehlt mir ein Vorbildfoto des 012, um das Detail an diesem Wagen zu verifizieren."
Had tie ff hier kunnen kijken :angel: of gewoon google'n op het nummer.... ik had gehoopt op iets meer achtergrond; de DSO en martijn haman pagina's zijn bekend en hier ook al genoemd. De info van Cornelis is leuk (y)
-
trouwens zijn de cijfers op het rijtuig van een ander cijfer/lettertype op de echte zie ik een gesloten 4(zoals hier) en op een model een open vier
Open en dichte 4 klopt!
In het begin hadden de Buffet en Restauratie rijtuigen een open 4 en later een dichte 4.
Dus dit heeft ACME netjes voor elkaar,zeker in combinatie met deze rijtuigenset (y)
Mvg Jamie
-
In de Beeldbank van de NVBS wat foto's uit 1962 van deze trein (twaalf rijtuigen): trekkrachten 1100 en 1200, de serie 2400 voor het voorbrengen van de trein in Den Haag SS en overbrengen van rijtuigen naar de werkplaats in Leidschendam. Verder een foto van de proef in 1978 met een Korkettenkar.
-
Intussen is de set ook bij mij aangekomen. Prachtig spul! De resto rijdt in een Den Bosch - Avignon autoslaaptrein met SNCF materieel, de DB Bcm'en in een Parijs-Hamburg-Puttgarden-Kopenhagen. Tot zover alles goed. Echterrrrr...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/80A9F03E-E62E-47D0-85E9-E146CB1EC059-62ed2ae8f2763.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/80A9F03E-E62E-47D0-85E9-E146CB1EC059-62ed2ae8f2763.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/C1419EA7-6F5A-42B1-9C07-73B75B3FC8D9-62ed2aec30c00.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/C1419EA7-6F5A-42B1-9C07-73B75B3FC8D9-62ed2aec30c00.jpg)
Geen idee waarom deze koppeling zo laag hangt. Openpeuteren, vijlen en terug in elkaar klikken? Is iemand hier al tegenaan gelopen?
-
Onder de koppeling zie je in de bodem een v vorm. (uitsparing)
Daar loopt een puntje van de koppeling in. (als het ware ligt dat op de V vorm in de bodem van het rijtuig.)
Dat puntje is nu bovenop de v vorm terecht gekomen. En drukt de koppeling nu naar beneden.
Zet de koppeling in de uiterste stand (links of rechts) en druk licht op de koppeling. Is een tip, wel op eigen risico.
Dan druk je het puntje weer in de v vorm.
Koppeling loslaten en ze veert terug, nu zou de koppeling weer netjes recht moeten hangen.
-
Chris, het blijft wel een gevoelige constructie.
Gr.
-
Chris dank voor je tip - Lijkt eerder dat de koppelingsboom aan de vloer-kant in orde is, en niet aan de NEM-schacht kant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1F75A1EA-238E-4582-A4E4-2B1D4EC8BCA9-62ed651c1411f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1F75A1EA-238E-4582-A4E4-2B1D4EC8BCA9-62ed651c1411f.jpg)
NEM-schacht zit tegen onderkant bufferbalk aan, kan niet omhoog gebogen worden. Ikke nie snappe.
-
Bufferbalk wel juist en ver genoeg in de bodemplaat geklikt?
-
Hebben alle 4 zijden van de 2 Bcm’s hangende koppelingen?
Indien niet, een goeie naast de hangende leggen en vergelijken, desnoods meten wat exact het verschil is.
-
Het lijkt voor mij erop alsof de koppeling te veel speling heeft in de NEM schacht,
en daardoor omlaaag hangt...
Vriendelijke groet, Tis
-
@duoblock: ja
@eichdraig: ik kon verder geen verschil ontdekken.
@ Tis, koppeling zit strak in schacht. Schacht is naar beneden gebogen maar ik zie vooralsnog geen ruimte om hem terug te buigen. Openpeuteren dan maar.
-
Kan het zijn dat de bufferbalk ondersteboven is gemonteerd? Hij lijkt namelijk ook niet helemaal glad te zijn.. er lijkt een rand of verdikking onder de nem-schacht te zitten?
-
Scherp! En niet onmogelijk, Acme kennende. Dat ga ik eens van heel dichtbij bekijken.
-
Dat zou best wel eens kunnen inderdaad.
Mijn tips heb je hier inderdaad niks aan, die buffelbalk lijkt goed in de weg te zitten.
-
vergelijken met de andere kant van de wagen zo heb je meteen bevestiging of het klopt of niet ?
-
Inmiddels ook mijn setje 55080 in huis en echt blij met deze onverwachte aankoop (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1020749-62efb0d77dc2f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1020749-62efb0d77dc2f.jpg)
Groet
Bernd
-
Dienstregeling van 1978
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Mediterraneo-Dienstregeling-zomer-1978-1-62efca5beedc8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Mediterraneo-Dienstregeling-zomer-1978-1-62efca5beedc8.jpg)
-
Inmiddels ook mijn setje 55080 in huis en echt blij met deze onverwachte aankoop
Idem, al heb ik m nog niet in huis... maar je hebt de hele samenstelling mooi helemaal in beeld trouwens. (y)
-
Bufferbalk foute kant is exact hetzelfde als goede kant. Een rare verbuiging in de koppelboom dan maar. Ik ga 'm uit elkaar halen.
-
en zijn ze 100% identiek, denk maar dat er een verkeerde in uw rijtuig terecht kwam?
-
Bufferbalk identitiek, koppelboom niet.
-
je zou bijna denken dat er bij je set een aantal zaken er niet inzitten of daar niet horen? En als je nu zou kijken naar de foute koppelingsbomen (onderling verwisseld met het niet 100% volmaakte ander rijtuig die restauratie zouden die daar passen en omgekeerd ?)
-
Ja dat ga ik doen idd. Ik begin bijna te denken dat de koppelingbomen niet allemaal uit dezelfde mal zijn gekomen, de foute missen ongeveer 0,3 mm in hoogte. Eenmaal ingeklemd past het wel maar maakt het een bocht.
Wordt vervolgd.
-
Nu ook bij mij binnen, erg fraai :D.
-
Toch wel benieuwd: wat was dit nou..?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1F75A1EA-238E-4582-A4E4-2B1D4EC8BCA9-62ed651c1411f-62f4092379779.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1F75A1EA-238E-4582-A4E4-2B1D4EC8BCA9-62ed651c1411f-62f4092379779.jpg)
-
Het probleem is al iets duidelijker in beeld. De hele vloer zit te hoog in de kap, maar de bufferbalk niet. De koppelingsboom mag het verschil opangen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/7AE218D2-36B9-403C-8F64-C110E46C453F-62f62a4c88623.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/7AE218D2-36B9-403C-8F64-C110E46C453F-62f62a4c88623.jpg)
-
Toch wel benieuwd: wat was dit nou..?
Dat is precies waar het fout gaat. Ik denk dat ik iets ga afvijlen van bovenkant NEM schacht. Onderkant bufferbalk
-
Misschien een domme gedachte, maar kan je de bodemplaat niet op de correcte hoogte in de kap klikken?
Dus loshalen en opnieuw monteren, misschien is iets gewoon te enthousiast doorgedrukt bij montage.
-
Bij mij hetzelfde "probleem".
Kap eraf halen gaat op dit moment niet, in ieder geval niet op de LSM manier.
-
De hele vloer zit te hoog in de kap, maar de bufferbalk niet.
Grootste deel vloer lijkt op goeie hoogte; is niet alleen het uiteinde te ver doorgedrukt? Voorzichtig schroevendraaier in geleiding boom zetten en naar beneden 'hefbomen'..?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/A8D7B607-C537-49D8-8B29-B55EB90C3251-62f632702bf67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/A8D7B607-C537-49D8-8B29-B55EB90C3251-62f632702bf67.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2B585F34-BFC2-405C-B49D-FA0FBB49FEB0-62f632770ed88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2B585F34-BFC2-405C-B49D-FA0FBB49FEB0-62f632770ed88.jpg)
Bufferbalk eenvoudig te verwijderen maar hoefde eigenlijk niet om kap eraf te halen.
Voorlopige diagnose; een ernstig geval van Bananitis acutis in het vloer-onderdeel.
@Vincent die koppelboom moet eruit om goed te kunnen buigen en vijlen. Het is helaas het diepst weggestopte onderdeel...
-
Fijn gereedschap zie ik ;D
Maar zit die vloer er nu te diep in geduwd of is het toch iets anders?
-
Maar dat je er zo'n dikke schroevendraaier tussen kon douwen, doet daar wel een aardige spleet vermoeden... ;D Geintje; fascinerend probleem, en tegelijkertijd natuurlijk jammer van zo'n mooi rijtuig...
EDIT: kan het zijn dat het de verkeerde bufferbalk is? Wat zijn die 'vleugels' (rode pijl) en vallen die in uitsparingen? En het lijkt of de bovenzijde buffer hoger ligt dan de balk..? Wellicht waren de originele op en is een ander type balk werkend gemaakt door een ijverige werknemer... En wat is die grove vlek in het midden..?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bufferbalk-62f643e234629.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bufferbalk-62f643e234629.jpg)
Voorlopige diagnose; een ernstig geval van Bananitis acutis in het vloer-onderdeel.
Zie hieronder; de vloer is toch aardig recht, op dit uiteinde na.. Ff grote vraag: kan je de NEM boom en dat deel met balk wel 'recht' duwen of blokkeert dat, en worden ze door iets omlaag geduwd? Om uit te sluiten dat het eerder wellicht scheef zat en in de kromme stand is blijven staan, terwijl de 'blokkering' met het neerzetten van de container in Europa weer in de goed positie zit...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/komkommer-62f644a970bce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/komkommer-62f644a970bce.jpg)
-
De bufferbalken zitten goed gemonteerd, en passen ook precies. De koppelboom zit ook goed op zijn plek, alleen het uiteinde van de nem-schacht is omlaaggebogen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/9B1E7CF2-E4CB-4E82-B882-2B3A7081D001-62f662a820f9e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/9B1E7CF2-E4CB-4E82-B882-2B3A7081D001-62f662a820f9e.jpg)
Maar helaas: interieur zit super strak vast op bodemplaat. Hoera, ik heb er weer een doosje onderdelen bij!!!
-
Interieur zat kneiterstrak op bodemplaat. Na enig hak-en breekwerk...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/B347403A-3CBB-433F-95B3-1D7E171B5492-62f6757d10277.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/B347403A-3CBB-433F-95B3-1D7E171B5492-62f6757d10277.jpg)
::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/A6E1AD39-6734-4BAE-B47E-FD761BCEEA90-62f67602f1a31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/A6E1AD39-6734-4BAE-B47E-FD761BCEEA90-62f67602f1a31.jpg)
Komt de oorzaak in zicht: metalen ballastplaat is linksvoor iets omhoog gedrukt bij het lijmen (samensmelten?) van kastje aan onderkant.
-
Dat merkte ik ook.
Ben maar gestopt en heb de zwaluwstaart van de profi schuin gemaakt.
Het zit nu goed.
-
Gat een beetje groter maken en dan Ribu of Symoba er in.
-
De bufferbalken zitten goed gemonteerd, en passen ook precies. De koppelboom zit ook goed op zijn plek, alleen het uiteinde van de nem-schacht is omlaaggebogen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/9B1E7CF2-E4CB-4E82-B882-2B3A7081D001-62f662a820f9e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/9B1E7CF2-E4CB-4E82-B882-2B3A7081D001-62f662a820f9e.jpg)
Schacht voorzichtig in kokend water leggen en recht buigen
-
Schacht voorzichtig in kokend water leggen en recht buigen
Moet het niet zijn: in kokend water leggen en voorzichtig rechtsbuiten..? ;D gaaf interieur trouwens!
-
Dat merkte ik ook.
Ben maar gestopt en heb de zwaluwstaart van de profi schuin gemaakt.
Het zit nu goed.
Blijft hij dan niet te laag?
-
Nee want omdat ie "afgeschuint" is heb ik het schuin naar boven wijzend vastgezet.
Werkt prima.
-
Komt de oorzaak in zicht: metalen ballastplaat is linksvoor iets omhoog gedrukt bij het lijmen (samensmelten?) van kastje aan onderkant.
Ik kan mij eigelijk slecht voorstellen dat die stalen strip een paar cm verderop een krom uiteinde veroorzaakt.. Viel mij net wel op in de eerdere foto dat er de rand van de bodemplaat net blijft liggen op de gele plaat (en het blauwe deel met de trede)? Of is dat optisch..?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bodemplaat-62f6a6cf2a4c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bodemplaat-62f6a6cf2a4c3.jpg)
Viel mij nog iets op; deze gekke pijpjes.. Gietmalresten? Ze lijken overigens lager te zijn dan de afdekplaat van je koppelboom en dus niet de boel omlaag te kunnen drukken..?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/pijpjes-62f6a931b9bf2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/pijpjes-62f6a931b9bf2.jpg)
-
Dat ziet er inderdaad verdacht uit. Vóór het terugklikken even vlakmaken. Die lijmresten onder ballastplaatje zijn minder hoog.
Ja tussen grijze en gele plaat zit teveel ruimte, denk dat dat niet de bedoeling was.
-
eigenlijk wel jammer dat je voor zoveel geld nog moet gaan knutselen om iets aanvaarbaar te maken/krijgen, is er vanuit de hoek van ACME al reaktie gekomen ? Of werden zij door nieand daarvoor aangesproken
-
Ligt de ballastplaat los? Dan kan deze bij het monteren op het begrenzingsbalkje op de bodemplaat terecht zijn gekomen waardoor de hele bodemplaat aan die zijde naar beneden wordt gedrukt, met scheve KK boom als gevolg.
Dat bovenop het begrenzingsbalkje liggen van de ballastplaat kwam bij oude Lima's ook wel voor (ook Italiaans ;D)
-
eigenlijk wel jammer dat je voor zoveel geld nog moet gaan knutselen om iets aanvaarbaar te maken/krijgen, is er vanuit de hoek van ACME al reaktie gekomen ? Of werden zij door nieand daarvoor aangesproken
Ik zal dit weekeind eens naar mijn set kijken, maar wellicht is dit een produktiefoutje ?
-
Mijn probleem is dat er met elk merk wel iets is.
Er zijn ook merken die er een grote puinhoop van maken.
Ik ben te precies vrees ik.
-
Ja eigenlijk werd ik er stikchagrijnig van! Het ziet er prachtig uit maar hele productie-runs met knoeperds van productiefouten worden dus gewoon in de verkoop gegooid. "Ach we komen hier wel mee weg, de sukkels die hier zulke bedragen voor neertellen slikken het wel. Kassa!!!" En daar bovenop een constructie om gillend gek van te worden. Raakte natuurlijk een veertje kwijt, even een oude roco geplunderd - wat een verademing! Klik, klik, klik en hup je hebt het hele ding tot op het bot uitgekleed.
Het is uiteindelijk allemaal gelukt, maar niet zonder een hele trits details van de onderkant af te breken, allemaal zó fokking fragiel je kan er nauwelijks naar kijken of het breekt al af. De andere DB ACME couchetterijtuigen hebben hetzelfde euvel maar in iets mindere mate, de lange roco kortkoppelingen kunnen het net aan. Gelukkig.
-
Ik doe ook zo min mogelijk Brawa.
Veel te nauwkeurig en kwetsbaar (liever ets en messing gietwerk).
Altijd ruzie met remblokken die de wielen tegenhouden.
Terwijl de maten van de wielen kloppen.
Dus de schoenen een paar tiende er vanaf zetten.
Het lukt, maar vraag me niet hoe lang ik ermee bezig was.
De ruiten lijmen ze tegenwoordig ook in.
Als het goed en netjes zit, prima.
Maar meestal zit het niet goed en daar zit je dan.
Sorry admin, ik dwaal af.
De draaistel stroomafname van de ACME set is ook een aanfluiting.
En uiteraard van elke profi een 0.5mm eraf gehaald.
Nu zitten de balgen naadloos tegen mekaar aan.
Hoe de balgen zitten is ook een aandachtspuntje, voor diegene die het de moeite van aanpassen waard vinden.
-
Zen :angel:
Heeft nader onderzoek naar de overlappende rand nog iets opgeleverd...?
-
Je heb gelijk.
Maar de set op zich is z'n geld wel waard.
-
Vincent welk randje bedoel je? De gele vloerplaat hoort iets minder dan een mm boven de donkergrijze te zweven, die ronde gietresten waren dus de bedoeling.
Arnold ja die remschoenen, van REE bijvoorbeeld, prachtig als je door een microscoop kijkt maar als je wilt rijden: soms heb je mazzel, soms niet.
Het goede nieuws is dat de Bcm's van set 90158 wel goede koppelbomen hebben. En alles rolt eigenlijk heel soepel zodra je de stroomafnemers uit de draastellen knipt. De Mediterranneo-set is z'n geld zeker waard als je e.e.a. in de winkel kunt controleren.
-
Zie onder; lijkt net dat die grijze rand op de gele blijft hangen.. Dus als de kap die gele op zijn plek houdt (als daar een nok boven zit bijvoorbeeld), drukt t'ie de grijze naar beneden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bodemplaat-62f78c651239c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bodemplaat-62f78c651239c.jpg)
-
Alles weer teruggeklikt en het ziet er goed uit. Ik denk dat het vericale deel van de koppelboom een 3/4 mm te laag was. Daarom moest hij een bocht maken om onder de bufferbalk uit te komen. Dus rechtgebogen, bovenkant NEMschacht afgevijld zodat hij weer onder bufferbalk past. De kortkoppeling zelf afvijlen en in de schacht lijmen was idd een beter idee.
-
Onbevredigend >:( Is tie lager dan die aan de andere kant? Bovendien verklaart dat niet dat de bodemplaat daar naar beneden gebogen is; dan zou de NEM schacht die toch juist omhoog duwen... ???
-
Arnold ja die remschoenen, van REE bijvoorbeeld, prachtig als je door een microscoop kijkt maar als je wilt rijden: soms heb je mazzel, soms niet.
Met REE tot nu toe -ongeveer tien rijtuigen/tien goederen- alles prima.
-
't is zoals in de liefde hé je moet geluk hebben hé ? :angel:
-
Of met minpuntjes kunnen leven... ;D
-
Het blijft met aanschaffen altijd wikken en wegen of je met de tekortkomingen kan leven en of het te doen is om dingen aan te passen.
-
het probeem is ook bestel je hem of niet of soms hetzelfde als hebben of niet !
-
De eerste set staat al op Marktplaats... ???
-
Ik zal dit weekeind eens naar mijn set kijken, maar wellicht is dit een produktiefoutje ?
Benieuwd wat jouw bevinden zijn Martijn! If any...
-
Oh ja
Bcm 1: koppelingen lijken recht te hangen, maar schuren wel tegen de buffetbalk aan. Aangezien die niet helemaal vlak is komt de beweging 'ruw' over.
Bcm 2. Koppelingen staan idd naar beneden. Andere batch? Ook deze schuren dus, maar lijken wel vrij te bewegen.
Moet ze nog rijdend testen. Iig moeite waard om beide Bcm's eens naast elkaar te leggen om te kijken naar verschillen
-
In mijn rijtuigen zitten geen messing lager meer voor de assen, daarom lopen ze echt zwaar in vergelijking met andere acme/lsm rijtuigen...
Groet Bernd
-
Lijkt wel of acme achteruit gegaan is.
Ik heb een hele hoop gedoe gehad om de rijtuigen goed te krijgen.
Bijvoorbeeld de draaistellen, nu zonder lagerschalen.
Ik moest de boel uitboren om de finescale eronder te krijgen.
Het moet wel een hebbedingetje zijn om nog iets van ze te kopen, in ieder geval geen dure set meer.
Maar ik ben wel blij hoe het nu is, met name het restaurant.
En met de blauwe T2S van LS is het een leuke combi.
Alles op de goede hoogte.
-
De eerste set staat al op Marktplaats... ???
die heeft nu een al dan niet ongoochelde eigenaar al naargelang het een set is met al dan niet afwijkende kwaliteitsproblemen
-
Of iemand die nu al een hogere prijs verwacht... :)
-
Moest twee lipjes bij buigen. Verder de BC set van Reyer binnen. Geen problemen. Erg fraai.
-
Oh ja
Bcm 1: koppelingen lijken recht te hangen, maar schuren wel tegen de buffetbalk aan. Aangezien die niet helemaal vlak is komt de beweging 'ruw' over.
Bcm 2. Koppelingen staan idd naar beneden. Andere batch? Ook deze schuren dus, maar lijken wel vrij te bewegen.
Moet ze nog rijdend testen. Iig moeite waard om beide Bcm's eens naast elkaar te leggen om te kijken naar verschillen
Die lange Roco kortkoppelingen blijken het nog te doen met verrassend veel speling, dat is dan weer het goede nieuws.
Twee ACME Bcm's rijden in de Franse Scandex, in mn video te zien via draadje Inter Continental Railroad. De Resto had ik in een TAC 's Hertogenbosch - Avignon met verder SNCF materieel.
-
Bij nadere inspectie van het beeldmateriaal...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/C389D1C8-4A6D-4346-B53E-35495F6E7B3B-630bed8d42a8b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/C389D1C8-4A6D-4346-B53E-35495F6E7B3B-630bed8d42a8b.png)
De voorste Bcm is uit de Mediterraneo-set, de achterste is uit het setje van 2 blauwe Bcm voor Reisezugaagen. Geen twijfel mogelijk: bananitis. Gek dat ik het nu pas zie, op de video, na tientallen rondjes.
-
Dit weekend eens een versie van een TAC naar het zuiden laten rijden,....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1030035-630d0d4e3de32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1030035-630d0d4e3de32.jpg)
Ik ben er super blij mee... 8)
Groet
Bernd
-
Super mooi Bernd!
-
Hier is 'tie ook binnen!
Restaurant zit een dakpijpje scheef, hele lichte bananitis op de Hansa en zelfde 'neerslachtigheid' op de koppelbomen van Bcm243, maar dat los ik voorlopig denk ik maar op met Roco kk-beugels.. Maar desondanks; supermooi! Gaaf! En de discussie wat-mag-een-klant-verwachten-van-een-treintjes-leverancier laat ik ff links liggen... :)
-
Ik vermoed: 8-14 (afhankelijk van hoe druk het was) Duitse couchetterijtuigen in een mix van blauw en blauw/creme, een restauratierijtuig en een loc van de serie 1100 of 1200.
Het FS Slaaprijtuig is dan afkomstig uit Brussel, samen met een of meer NMBS I5-ligrijtuigen.
Maakt dan het type bc nog uit of zijn ze allen wel inzetbaar?
-
Op de eerdere foto staat een FS of SNCB T2, maar weet iemand toevallig of de schortloze MU uit ACME set 55279, rev '86 met Railtour sticker, ook inzetbaar is in deze mediteranneo combinatie...?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/ACME-55279-2-WL-Seite21-550x366-6381f18947f75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/ACME-55279-2-WL-Seite21-550x366-6381f18947f75.jpg)
http://www.reisezugwagen.eu/?p=43305