BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: kar op 17 July 2022, 16:42:31

Titel: Artitec DE-II in multitractie, verlichting binnenste kopbakken doven
Bericht door: kar op 17 July 2022, 16:42:31
Voor het eerst twee DE-II treinstellen van Artitec aan elkaar gekoppeld om in multi-tractie te laten rijden. Nu wil ik uiteraard in de gekoppelde bakken de verlichting uitschakelen tijdens het gekoppeld rijden. In principe blijft dit setje gekoppeld rijden, dus als ik verlichting expliciet met CV instellingen helemaal moet laten doven dan is dat een optie. Verdere context: ik rij met iTrain (v5.1).

Heeft iemand op dit forum wellicht al eens twee treinstellen van Artitec gecombineerd laten rijden en dit licht-varkentje gewassen? Ik ben bekend met de flyer van artitec (https://artitec.nl/wp-content/uploads/2020/12/de12_esu_multi_v4_instructie.pdf) met algemene cv instellingen. Alleen weet ik niet zeker of ik nu in de decoder settings iets moet aanpassen of dat er een trucje is in iTrain waarmee ik dit gedrag kan bereiken. Immers kan ik in iTrain ook de front en sluitseinen afzonderlijk aan en uitzetten per treinstel. Dat gaat op de heenweg goed, maar op de terugweg brandt dan juist de verlichting in de gekoppelde kopbakken omdat de treinen bij mij heen en weer pendelen.

Tips zijn welkom, ik leer er graag van.

Titel: Re: Artitec DE-II in multitractie, verlichting binnenste kopbakken doven
Bericht door: 008200 op 17 July 2022, 17:57:50
De Artitec is daar al op voorbereid: bij de soundversie gaan de frontseinen aan met F0 en de sluitseinen apart met F1.
Nou ging gekoppeld rijden in de krappe bogen op mijn eigen baan niet zo lekker (ontsporing), ruime bogen gaat  wel goed. Ik vermoed dat je met de motorbakken gekoppeld iets minder ontsporingsgevaar zult hebben.
Maar gewoon uitproberen!
Je zult als je beide hetzelfde adres geeft, even moeten puzzelen met de rij-richting.
Mogelijk moet je de rijrichting van een van de twee "omkeren" met cv29.
François
Titel: Re: Artitec DE-II in multitractie, verlichting binnenste kopbakken doven
Bericht door: VAM65 op 17 July 2022, 18:27:51
Wat François al zei, de verlichting op de juiste manier is al in voorzien. Ik heb op de clubbaan mijn DE1 en 2 al verschillende keren succesvol gekoppeld laten rijden. De 1 voorop, de 2 achteraan. Beide met de motor aan de voorkant. Ik heb ze wel eerst geijkt zodat ze in elke rijtrap exact even hard rijden.
Titel: Re: Artitec DE-II in multitractie, verlichting binnenste kopbakken doven
Bericht door: HeRo op 17 July 2022, 19:37:21
Ik heb in mijn treinstellen de verlichting zo aangepast dat f0 de motor cabine en F1 de achterste cabine aan/uit schakelde

Per cabine gaat dan de juiste verlichting richtings afhankelijk aan.
Dit voorkomt je probleem bij achteruit rijden.
Is via de function mapping van de decoder simpel aan te passen.

Je zou ook kunnen kijken of je via het consist adres de juiste verlichting kunt aan laten en de foute blokkeren.
Ik weet zo uit m'n hoofd niet of dat richting afhankelijk kan. Of dat je alleen functies kan selecteren.
Consist adres is een extra multietractie adres. Daar reageren de beide treinen dan op na koppelen.

Mvg Robin
Titel: Re: Artitec DE-II in multitractie, verlichting binnenste kopbakken doven
Bericht door: kar op 17 July 2022, 22:26:33
Dank jullie wel voor deze eerste reacties.

Ik vermoed dat je met de motorbakken gekoppeld iets minder ontsporingsgevaar zult hebben.
Klopt, ze zijn in dit geval ook met de motorbakken aan elkaar gekoppeld. Ik heb gekozen voor een vaste verbinding tussen de treinstellen zodat een koppeling niet ongewenst los schiet.

Je zult als je beide hetzelfde adres geeft, even moeten puzzelen met de rij-richting.
Mogelijk moet je de rijrichting van een van de twee "omkeren" met cv29.
Klopt, dit was/is zo in het klassiek digitale rijden. Binnen iTrain knoop je de diverse locs/treinstellen zo aan elkaar in treinverband en zorgt de software voor de goede aansturing. Scheelt weer een paar handelingen  :)

Ik heb ze wel eerst geijkt zodat ze in elke rijtrap exact even hard rijden.
Idem. Beide treinstellen zijn geijkt en hebben een keurige curve die zeer goed overeenkomen. Het rijden zelf gaat ook keurig.

Ik heb in mijn treinstellen de verlichting zo aangepast dat f0 de motor cabine en F1 de achterste cabine aan/uit schakelde. Per cabine gaat dan de juiste verlichting richtings afhankelijk aan.
Naar deze denkrichting ben ik geloof ik op zoek. Ik ga mij nog weer wat verder verdiepen in die functiemapping.

Ergens verwacht ik ook dat ik in iTrain een dergelijke logica zou moeten kunnen inbouwen waarbij alleen bij het voorste treinstel de frontverlichting wordt ingeschakeld en niet bij het tweede treinstel. Idem dito voor het achteroplopende treinstel wat betreft de sluitverlichting. Wanneer de trein een route start krijgen ze nu de algemene instructie mee dat de verlichting aan moet en dat wordt dan natuurlijk door beide treinstellen zo opgepakt.

Een andere optie die ik dus nog overweeg is om de lichtsterkte van de gekoppelde cabines op 0 te zetten, maar dan moet ik wel de bijbehorende cv's scherp hebben.
Titel: Re: Artitec DE-II in multitractie, verlichting binnenste kopbakken doven
Bericht door: kar op 17 July 2022, 23:28:13
Hm, ik denk dat ik er bijna uit ben. Wanneer ik het doe zoals Robin noemt dan kan ik simpelweg alleen de functietoetsen van de relevante cabines activeren in iTrain en dat koppelen aan de iTrain functie 'licht voor/achter' die wordt gestart bij het rijden van een route. De andere cabine wordt dan compleet genegeerd omdat ik die functie in iTrain niet activeer. Morgen wellicht even testen, ik laat sowieso het resultaat weten op deze plek.
Titel: Re: Artitec DE-II in multitractie, verlichting binnenste kopbakken doven
Bericht door: kar op 18 July 2022, 13:07:58
Opgelost!

In lijn met het bericht van Robin heb ik de functiemapping aangepast. Mocht iemand anders ooit tegen hetzelfde aanlopen dan hierbij een paar screenshots van de oplossing.

De originele functiemapping:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Functiemapping-DEII-165-origineel-62d53cba590e7.png)

De aangepaste functiemapping:
Hiermee kun je front/sluitverlichting per cabine schakelen op respectievelijk F0 (cabine 1) en F1 (cabine 2)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Functiemapping-DEII-165-verlichting-per-cabine-op-F0-of-F1-62d53cba78fd1.png)

En tot slot de oplossing in iTrain:
F0 (cabine 1) wordt genegeerd en F1 (cabine 2) is gekoppeld aan de functie 'licht voor/achter' en die functie wordt geactiveerd bij het starten van een te rijden route. Mocht ik toch ooit de treinstellen los willen laten rijden dan kan ik simpelweg F0 met een vinkje weer activeren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Functiemapping-DEII-165-verlichting-settings-iTrain-62d53cba58d29.png)