BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: keesg op 15 July 2022, 18:18:37

Titel: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: keesg op 15 July 2022, 18:18:37
Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum en ben 63 jaar oud.
Vanaf mijn 8ste jaar gebruiker van Fleischmann modeltreinen.
Perioden in mijn leven bezig met die hobby maar ook periodes niet.

Een paar jaar geleden weer gestart.
Ik heb een baan ontwerp ergens gezien en deze wat aangepast naar mijn behoefte en begonnen met bouwen hiervan.
Ik heb niet zoveel ruimte want ik heb ook nog andere hobby's.

Ik wil de treinen analoog bedienen. Dat wil niet zeggen dat ik geen arduino o.i.d. wil gebruiken voor
besturing maar geen decoders in de locomotief en kant en klaar gekochte digitale besturing.

Ik zou gedeeltelijk een locomotief met de hand wil besturen maar ook b.v. twee treinen automatische willen laten rijden.

Wat zou ik willen:
-De treinen die ik gebruik moeten zowel duw als trek treinen kunnen zijn (er zijn eindstations).
-Ze moeten op een stuk rails in de baan zowel naar links als naar rechts kunnen rijden
-Het aantal wagons moet kunnen wijzigen per trein maar de max lengte is 1 meter.
-Geen veranderingen/aanpassingen in de wagens.

-Als sensoren heb ik gedacht de sharp IS471F  infrarood op de baan te gebruiken te gebruiken.

Als idee heb ik met een arduino een programma geschreven (terwijl ik totaal niet thuis ben met de arduino)
om een dubbelspoor (simpel schaduwstation) te bedienen.
Elk spoor 2 sensoren (dus totaal 4). De treinen kunnen van links of rechts komen en stoppen op een spoor
en het andere spoor krijgt dan weer spanning en daar kan weer een trein wegrijden ( de kant uit die je wilt).

Voor de rest zit ik met de handen in het haar. Hoe moet ik hier een werkende baan van maken??
Bijgevoegd een ongeveer idee hoe ik baan heb uitgewerkt.

Blauw Het bovenste gedeelte van de baan waarbij het achterste dubbel spoor naar beneden loopt.
en het voorste spoor naar boven loopt.
Geel zijn de onderste sporen. Ja er zit een lus in.

Voorbeeld:
Trein vertrekt bij A > gaat aan de voorzijde naar beneden(dan de onderste van drieweg wissel) en komt terecht in E
 (en wacht daar bijvoorbeeld even) > dan naar station C en dan via D (wachttijd)naar boven en naar station B.

En dan wil ik ook nog een trein met de hand rijden!
Elektronica is op zich geen probleem maar ik moet/wil een plan in mijn hoofd krijgen.

Zijn er tips ?? Of ben ik te onduidelijk?

Vriendelijke groet,
kees




(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/test5-62d1915a755b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/test5-62d1915a755b9.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/test6-62d1917052c29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/test6-62d1917052c29.jpg)
Titel: hulp gezocht bij het automatiseren van mijn baan
Bericht door: Duikeend op 15 July 2022, 18:24:32
Beste Kees

Welkom op het forum! even een huishoudelijk vraag: zou je de titel van je topic wat duidelijker kunnen formuleren, het is nu wel erg algemeen  ;D
bijvoorbeeld: hulp gezocht bij het automatiseren van mijn baan zonder decoders.
En je zou eens kunnen kijken bij Klaas Zondervan en zijn permaloog systeem (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/index.html)

Ferenc als moderator
Titel: Re: hoe krijg ik het voor elkaar ?
Bericht door: Mark D. op 15 July 2022, 18:26:44
Ik zou de afweging digitaal of niet nog eens doen.
Titel: Re: hulp gezocht bij het automatiseren van mijn baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 July 2022, 21:53:56
En je zou eens kunnen kijken bij Klaas Zondervan en zijn permaloog systeem (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/index.html)
Daarbij moet je wel bedenken dat Permaloog geen besturingssysteem is. Het is een manier om bij analoog bedrijf altijd spanning op de baan te hebben, zodat de verlichting blijft branden als de trein stil staat.

Op mijn eigen baan heb ik dat geïntegreerd in een bloksysteem. Daar kun je meer over lezen in mijn bouwdraadje "Uit en Thuis", zie link onder dit bericht.
Maar ook dat bloksysteem is geen besturingssysteem, het zorgt er alleen voor dat treinen achter elkaar over een rondlopend circuit kunnen rijden zonder kop-staart-botsingen.
Titel: Re: hoe krijg ik het voor elkaar ?
Bericht door: Frans op 16 July 2022, 01:00:36
Als je het Engels wat machtig bent kun je hier eens gaan kijken https://create.arduino.cc/projecthub/Tech_build/projects
Verschillende mogelijkheden worden voorgedaan, inclusief diverse sketches voor arduino.

Frans
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: keesg op 16 July 2022, 19:12:22
Bedankt oor alle reacties.
Ik heb het onderwerp aangepast. Daar was blijkbaar iets fout gegaan.

Het permaloog systeem ken ik. Ik vond dat jaren geleden al erg interessant.
Ik weet dat het geen besturingssysteem is. Daar was ik eigenlijk wel naar op zoek.
Of in ieder geval een idee.

In mijn geval zie ik b.v. niet in wat ik aan een bloksysteem heb. Misschien zie ik verkeerd.
Hoe moet ik het aan gaan pakken als de trein niet altijd een bepaalde kant op rijd.
Of helemaal geen besturing?? Dus alles met de hand? Alleen zal ik de 2 schaduwstations wel automatisch moeten laten werken
want die zijn natuurlijk onzichtbaar.

Ik zal jullie ideeën in ieder geval bekijken.


Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 July 2022, 19:25:20
In mijn geval zie ik b.v. niet in wat ik aan een bloksysteem heb. Misschien zie ik verkeerd.
Een bloksysteem is goed te doen als de treinen overal in één richting rijden. Maar bij 2 richtingen wordt het meteen een stuk ingewikkelder.

Ik weet niet of je mijn bouwdraadje Without kent? Dat heb ik geautomatiseerd met een elektronische stappenschakelaar, gebaseerd op het IC 4017. Maar dan rijden de treinen volgens een vast patroon en ik zou niet weten hoe je daar handmatig een trein tussendoor moet krijgen.
Titel: Re: hoe krijg ik het voor elkaar ?
Bericht door: Ronald Halma op 16 July 2022, 19:47:31
Ik zou de afweging digitaal of niet nog eens doen.

Hij geeft duidelijk aan dat niet te willen ;) moeten we dus respecteren, hoe leuk wij digitaal ook vinden  :)
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: keesg op 16 July 2022, 19:58:31
Ik heb het gevoel dat ik iets onmogelijks wil. ???
Is natuurlijk wel een hele uitdaging om toch iets voor elkaar te krijgen.

Wie weet kom ik toch nog terug op analoog rijden maar daar wil in eerste instantie toch mee beginnen.
Ik weet ook niet of digitaal mijn hier wel een oplossing zou kunnen bieden?
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: Ronald Halma op 16 July 2022, 20:26:28
Kees, als je analoog wilt kan dat prima. Alleen is dat naar andere oplossingen zoeken dan bij digitaal. MAar het ging vroeger ook analoog dus waarom nu niet?  ;)
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: Jeronimos op 16 July 2022, 21:14:30
Kijk eens naar Dinamo:
http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/dinamo
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 July 2022, 21:36:45
Dinamo is een goed doordacht systeem, maar je moet nogal wat hardware aanschaffen en het werkt alleen met computerbesturing. Dan kun je volgens bij beter meteen helemaal digitaal gaan.
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: Duikeend op 16 July 2022, 22:33:32
dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoeveel treinen je hebt ;) stel dat je 50 locomotieven hebt.. keer 25 euro voor een decoder..
dan kan zo'n dinamo systeem behoorlijk interessant zijn, want bij "gewoon" digitaal heb je naast de decoders ook gewoon losse hardware nodig (al kun je dat natuurlijk ook zelf bouwen met een arduino). maar beginnen met digitaal kost al gauw enkele honderden euro's dus daar zie ik geen extreme verschillen met dinamo. dus ik denk dat je grote verschil in die decoders zit (iets wat topic starter ook aangeeft) maarja, ook daar zijn goedkopere oplossingen voor  ;)
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: bask185 op 16 July 2022, 22:56:29
De dingen die Klaas bouwt zijn imposant en zijn automaat hoort wbm in een museum thuis (in de goede zin), maar weinig kunnen het daadwerkelijk nabouwen.

Een nadeeltje van dat systeem is, noemde Klaas ook al op
Citaat
Maar dan rijden de treinen volgens een vast patroon en ik zou niet weten hoe je daar handmatig een trein tussendoor moet krijgen.

Zijn permaloog systeem raad ik overigens je niet aan omdat je geen decoders wilt inbouwen. Permaloog houdt hier in dat je zelfbouw printen moet maken en die in je treinen bouwen.

Citaat
Ik heb het gevoel dat ik iets onmogelijks wil.
Nee hoor. Kan allemaal makkelijk. Ik rijd zelf deels ook analoog en ik heb er meerdere contraptions voor gemaakt en nog meer ideeen ligger er al op de tekentafel.

Zelf vind ik analoog wel makkelijk omdat je het denkwerk buiten de trein houdt. Je hebt geen problemen met adressen, geen problemen met CV's, de treinen gaan allemaal dezelfde kant op en het rijdt gewoon. En secties afschakelen hier en daar, dat werkt gewoon erg goed  (y).

Wat betreft automatiseren. Ik heb voor precies dit soort analoge dingen een leuke contraption bedacht. Ik noem het train catcher  (https://modeltrainelektronics.wordpress.com/train-catcher/) (Pagina is wel in Engels).

Het is een klein printje die een trein kan opvangen en laten vertrekken. Met genoeg van deze dingen kan je een analoge baan deels of volledig (half)automatiseren. Met drukknopjes kan je dan zelf het een en ander aansturen. Met een kleine SW aanpassing, zouden ze ook als automatisch bloksysteem kunnen werken.

De automaat van Klaas is een gecentraliseerd systeem. Train catchers kan je aansluiten zoals je wilt. En er mee doen wat je wilt. Details en voorbeeldschema's staan op m'n nieuwe site.

Wat er alleen niet in zit is dat je nog iets met de hand kan rijden. Het idee achter de train catcher is dat je op knopjes moet drukken om een trein te laten rijden. Dat gezegd hebbende, kan je ook grote delen zonder train catchers uitvoeren.

Het andere ding wat ik gemaakt hebt, is een simpele PWM regelaar met een Arduino. Deze PWM regelaar bedien ik met een multimaus. Met deze multimaus kan ik relais uit en aanzetten om treinen spanningsloos te zetten en ik kan makkelijk alle wissels aansturen. Er is hier geen sprake van een van een bloksysteem. Dat moet wel mogelijk te zijn te realiseren.

https://www.youtube.com/v/XBjlOmE6xKU

Op deze baan test ik verscheidene dingen uit. Met het vorige ding wat er onder zat, kon ik met twee knopjes alle wissels bedienen die direct voor de trein lag. Was een erg ingewikkeld ding in Software, waar de uitwerking was geslaagd  :angel:.

Het derde ding wat ik hier mee ooit wil gaan doen, is om de stroomdetectie toe te passen op alle 8 relais. Daarmee wil ik de arduino laten bijhouden waar welke trein is. Elke analoge trein krijgt dan een pseudo adres. Als ik dan van adres wissel op de multimaus, moet het relais waar het laatst stroom is gedetecteerd (dus waar je huidige trein staan), uitschakelen en het relais waar de trein met het juiste adres zit, wil ik dan inschakelen.

Feitelijk kan ik dan analoge treinen aansturen alsof ze digitaal zijn. Een nadeel van dit systeem is dat ik hier maar 1 trein tegelijk kan laten rijden.

Wat Dinamo betreft. Ja
Ja het is duur, ja je moet een computer bij gebruiken maar dan heb je ook wel wat. Je kan dan wel analoge treinen automatisch in een bloksysteem laten rijden. En als je iTrain gebruikt, kan je ook een trein overnemen met een z21 WLAN maus.

Een van de ideeen op m'n tekentafel is een versimpelde versie van Dinamo. Elke print communiceert dan direct met een naburige print zodat ze geen computer nodig hebben om onderling een trein over en weer sturen. Met een handregelaar zou je dan zelf ook treinen kunnen aanturen via een pseudo adres. Om te vertellen waar welke trein staat, zou elke print een inleerknopje krijgen. Het idee is dan: knopje indrukken, aan de handregelaar draaien et voila. Maar dit idee is nog niet verder ontwikkeld dan een incompleet schema en ik denk niet dat ik hem komende 3j af heb  ::)

Citaat
het werkt alleen met computerbesturing. Dan kun je volgens bij beter meteen helemaal digitaal gaan.
Ik zie hier geen verband, Klaas. Het feit dat je een computer nodig heb, wilt niet zeggen dat je ook maar beter digitaal moet gaan rijden. Dinamo werkt erg goed met analoge treinen.

Als ik zelf 50 locs van decoders zou voorzien, zou ik zelf een ABC bloksysteem maken en ver weg blijven van Dinamo.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: henk op 17 July 2022, 08:49:13
Ik heb het gevoel dat ik iets onmogelijks wil. ???
Is natuurlijk wel een hele uitdaging om toch iets voor elkaar te krijgen.

Wie weet kom ik toch nog terug op analoog rijden maar daar wil in eerste instantie toch mee beginnen.
Ik weet ook niet of digitaal mijn hier wel een oplossing zou kunnen bieden?

Ja, met een standaard digitaal systeem gaat wat jij wilt het gemakkelijkst.

Dat gezegd hebbende, vroeger heb ik veel analoog geautomatiseerd. Kan ook. Dat werkt eigenlijk altijd met een vorm van een bloksysteem. Je kan op een deel van de baan automatisch rijden en op een ander deel met de hand. Echt door elkaar heb ik analoog nooit gezien. Van vroeger is nog het systeem Van Meekeren op de markt. Heet tegenwoordig Mecktronics. Maar als je echt analoog wilt automatiseren, dan lijkt tegenwoordig zelfbouw de beste optie. Bas is kennelijk leuk bezig. Kijk eens met hem mee.

Wat betreft Dinamo. Dat is wel degelijk een digitaal systeem. Alleen zitten de decoders niet in de locs, maar sturen een blok aan. Dat heb je overigens al gauw bij hedendaagse technieken.
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: AlbertG op 17 July 2022, 09:29:47
Hoi Kees,
Je hebt zelf al wat gemaakt voor een Arduino. Kijk eens bij het DCC++EX project. Met alle mogelijkheden die het heeft (en nog gaat krijgen) Denk ik dat het mogelijk moet zijn met (bijvoorbeeld) infrarood sensoren je treinenloop te automatiseren en je treinen analoog te laten rijden.

De ontwikkelaars van DCC++EX zijn ook bezig om analoge treinen via DCC++EX te laten rijden.
De website:
https://dcc-ex.com/ (https://dcc-ex.com/)

Daarnaast kun je met EX-Rail allerlei zaken op je baan automatiseren:
https://dcc-ex.com/automation/index.html (https://dcc-ex.com/automation/index.html)

Mijn video's over dit onderwerp:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR6Rey6GnF_sW_FqAPShW081 (https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR6Rey6GnF_sW_FqAPShW081)
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: keesg op 18 July 2022, 15:50:32
Hartelijk bedankt voor alle adviezen. Ik heb weer een hoop nieuwe
dingen gelezen waarvan ik het bestaan niet wist.

Zoals dinamo en het verhaal van bask185 en ook van
AlbertG lijkt me interessant.

Ik begrijp dat het lastig is om iets te automatiseren en dan weer handbediend er doorheen te rijden.

Misschien  wel interessant om meer trein detectie in te bouwen zodat
er in ieder geval duidelijk is waar een trein zich bevind.
Om uiteindelijk toch een automatisering uit te kunnen voeren.

Maar ook weer lastig als je trek en duw treinen wilt die 2 kanten kunnen uitrijden.

Daarom kom ik op de infrarood detectie die niet afhankelijk is van een locomotief of wagon.
Of zijn  nog ander detectie methoden die werken bij wat ik wil?

kees
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: bask185 op 18 July 2022, 17:08:01
Citaat
Ik begrijp dat het lastig is om iets te automatiseren en dan weer handbediend er doorheen te rijden.
De lastigheidsgraad zit in het systeem wat je kiest. Je moet er natuurlijk wel iets voor doen. Dinamo kan icm met iTrain (wel pro licentie ivm met WLAN multimaus) precies wat je wilt. iTrain 5 (zonder pro licentie) kan met een losse loconet interface ook alle loconet handregelaars gebruiken. Het is alleen een wat duurdere oplossing. Voor hand bedrijf heeft iTrain ook zat features. Wisselstraten en rijwegen enzo.

Dingen als wissels en seinen enzo, kan je bijvoorbeeld wel met DCC uitvoeren. Dan neem je een losse DCC centrale, de goedkoopste die je kan vinden. En kan je daarmee je wissels via iTrain aansturen.

Je kan zelf wel bijvoorbeeld de delen waar je met de hand wilt rijden gewoon stom simpel bedienen met een analoge trafo (of bijv. mijn pwm regelaar) en met schakelaars stukken spoor in en uit schakelen. Dat is erg makkelijk om uit te voeren. Voor het automatisch gedeelte kunnen we dan een arduino toepassen, of een paar train catchers of misschien een ander custom ontwerpje.

Citaat
Maar ook weer lastig als je trek en duw treinen wilt die 2 kanten kunnen uitrijden.
Dat valt wel mee, samengevat moet je er rekening mee houden dat zowel kop als staart van je push-pull, treinstellen en ander pendelend spul gedetecteerd wordt.

In het ontwerp van de train catcher heb ik daar ook rekening mee gehouden. De trein komt eerst in een buffersectie die wel wordt geschakeld, maar niet wordt gedetecteerd. Pas wanneer de geduwde wagon de melder tript, wordt de duwende locomotief afgeremd. Het maakt dan niet uit of de lok voorop of achterop staat.
(https://modeltrainelektronics.files.wordpress.com/2022/04/buffering_train_1.png?w=1024)


Citaat
Daarom kom ik op de infrarood detectie die niet afhankelijk is van een locomotief of wagon.
Ja dat kan natuurlijk, maar er zit veel werk achter om die lichtsluizen te installeren. En je moet waarschijnlijk zelf printen in elkaar zetten.

Een makkelijkere en goedkopere oplossing zou dan reed contacten zijn, maar dan moeten de uiteindes van al je push-pull, treinstellen en ander pendelend spul dus een magneet krijgen.

Citaat
Of zijn  nog ander detectie methoden die werken bij wat ik wil?
Je kan prima met stroomdetectie werken, alleen voor push-pull, treinstellen en ander pendelend spul, hebben beide zijdes iets van stroomafname nodig. Maar je hebt tegenwoordig asjes die je kan kopen met een weerstandje er tussen. Anders kan je er vaak zelf nog weerstandjes knutselen.

Nou snap ik dat er een gigantische muur van informatie op je afkomt. Ik zou daarom zelf eerst het grote plaatje uitwerken van hoe jij precies de verdeling wilt hebben. Waar wil je automatisch rijden? Waar wil je met de hand rijden? Hoeveel secties wil je? etc. Dat helpt bij het maken van keuzes. Dan kunnen we achteraf bekijken naar de details van hoe je die dingen wilt bereiken.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: keesg op 19 July 2022, 16:56:20
Dag Bas,

Weer informatie bij.
Bas je schrijft erover om de laatste wagon te voorzien van een weerstand/ magneet o.i.d.
Dat is nou eigenlijk...... wat ik niet wil. Vandaar ook mijn voorkeur voor licht sluizen zodat er een optische waarneming is onafhankelijk van of het locomotief is of een wagon.
Door op een stuk rails links en rechts een opnemer te zetten kun je bepalen vanaf welke kant er een trein komt en of de trein in zijn geheel op dat stuk rails staat. Geeft je mijns inziens behoorlijk wat info.
Alleen je hebt ook behoorlijk wat infrarood sensoren en leds nodig.
Anders heb je toch weer te maken met een bepaalde treinlengte omdat de laatste wagon toch een indicatie moet geven.
Zoals eerder geschreven moet ik wel rekening houden met een maximale treinlengte van (in mijn geval) 1 meter.
Nou dan prop je al die info in een computer en die verteld hoe de trein moet rijden....enz...enz.??. Ja daar word het wazig.

groetjes
kees
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: bask185 op 19 July 2022, 17:03:00
Citaat
je schrijft erover om de laatste wagon te voorzien van een weerstand/ magneet o.i.d.
Dat is nou eigenlijk...... wat ik niet wil.
Valid reason  ;D

Citaat
Nou dan prop je al die info in een computer en die verteld hoe de trein moet rijden....enz...enz.??
Ja in het geval van Dinamo +  iTrain, moet je idd invoeren hoelang je trein is. De trein moet je ook een keer ijken. Maar als je dat eenmaal gedaan heb, werkt het als een zonnetje.

iTrain heeft ook als voordeel dat je samenstellingen kan maken. Je kan elke wagon apart invoeren in het systeem. Zo kan iTrain bijvoorbeeld onthouden waar losse niet gedetecteerde wagons staan op zijspoortjes. Ik heb er zelf nooit zo gebruik van gemaakt omdat clubbanen en redenen enzo. Dus ik kan je niet vertellen hoe dat precies in details werkt.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 July 2022, 17:11:55
Bas je schrijft erover om de laatste wagon te voorzien van een weerstand/ magneet o.i.d.
Dat is nou eigenlijk...... wat ik niet wil.
Ik zie het probleem niet zo. Bij treinstellen heb je vaak al voor en achter stroomafname. Bij trek-duwtreinen ook, omdat anders de front- en sluitseinen van de stuurstand niet werken. En goederentreinen worden alleen maar getrokken, dus die hoeven niet echt stroomafname achter te hebben.

Ik heb diverse manieren van treindetectie overwogen en geprobeerd, en ben tot de conclusie gekomen dat stroomdetectie verreweg het eenvoudigst is.
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: Duikeend op 19 July 2022, 19:22:46
Ik hoor dat zo vaak dat getrokken treinen geen stroom in de achterste wagon nodig hebben.
Maar wagons hebben toch ook gewoon sluitseinen ;)
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: keesg op 20 July 2022, 13:20:55
Hallo allemaal,

Ik zie dat we op een gebied komen waar ik niet zo thuis in ben. Het gaat hier over sluit seinen enz.
Daar weet ik weinig van.
Ik ben meer van de elektronica daar heb ik 25 jaar in gewerkt. Dus van opbouw treinen weet ik weinig van.
Neemt niet weg dat mijn baan maar klein is. 3x1 meter met een kopstation.
Dus duwen zal wel geschieden denk.
Ik begrijp als je aan de voor en achterkant van de trein een indicatie hebt die je kan meten dan ben je er. Met stroomdetectie.
Mijn stelling was dat die indicatie van het laatste voertuig er niet is. Dat maakt het wel lastig.
Hoe zit dan dan bij een eindstation met een passagiers trein met de sluitverlichting. Moet dan er dan iets veranderd worden als de trein aan komt en vertrekt ? Wagons veranderen of zo? Let wel ik heb er geen verstand van.
Of hebben treinen /wagons dei ik kan kopen dat al? Hoe zit dat?

gr
kees

Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: Ronald Halma op 20 July 2022, 13:30:39
Kees, we komen nu op een punt waarbij je zoveel verschillende info krijgt dat je niet meer weet wat te doen.... Voor de aangevers gesneden koek, voor jou abacadabra. Beter eerst goed aangeven:

- Wat wil je precies analoog?
- Wat kun je zelf en wat niet?

Misschien dat de kenners jou daar dan gericht informatie op kunnen geven waar je ook echt wat aan gaat hebben :)
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: Bert V op 20 July 2022, 13:34:09
Hallo Kees,

Een wagon met sluitverlichting kan logischerwijze alleen functioneren als hij stroom afneemt. M.a.w. de wagon wordt omdat hij stroom afneemt door de stroom detector opgemerkt zodra hij de detector passeert. Voor de detector maakt het niet uit of het nu een loc of een rijtuig is wat stroom afneemt, die registreert simpelweg dat er stroom wordt afgenomen en geeft dan een bezetmelding.
Trek/duw stammen zijn voor de melding bij een kopstation dus geen enkel probleem, hoe de trein ook binnenrijdt, ervan uitgaande dat het ook een echte trek/duw stam is met tenminste sluitverlichting maar liefst ook een stuurstand in het laatste rijtuig.
In iTrain moet je wel opgeven hoeveel afstand er tussen het uiteinde van de loc of rijtuig en de eerste stroomafnemende as zit zodat het programma precies kan uitrekenen waar de trein stilgezet moet worden, bij passagierstreinen veelal gecentreerd langs heet perron.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 July 2022, 14:14:00
Het gaat hier over sluit seinen enz.
Daar weet ik weinig van.
Sluitseinen zijn de rode achterlichten van de trein. De witte (of gele) voorlampen worden meestal frontseinen genoemd.
Als een trein van richting omkeert moeten rood en wit verwisseld worden. De meeste modeltreinen doen dat automatisch d.m.v. diodes.
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: Bert55 op 20 July 2022, 18:35:12
Hoi Kees,
Mooi dat je electronica leuk vind, ik heb er beroepshalve veel mee te doen gehad,  nu gebruik ik het hobbymatig, ontwikkel wat printen, laat ze bij jlcpcb maken en bestuk ze zelf.
Deels omdat ik het leuk vind te doen, maar zeker ook vanwege kosten.
Zelf heb ik ivm voortschrijdend inzicht wel de keuze gemaakt om van analoog af te stappen naar geautomatiseerd digitaal, ieder zijn keuze.

Ik zie veel prima suggesties langs komen, deels snap ik er eerlijk gezegd niet veel van maar dat maakt niet uit.

Om er nog 1 aan toe te voegen:
Arcomora heeft oa de DCCnext om wissels, leds en meer met DCC of analoog aan te sturen. Daarnaast Arloco voor bezetmelding. Dat is een shield voor bovenop een Arduino. Ik gebruik de 2560, heb je 58 bezetmeldingen. Arcomora heeft ook 8 kanaals Okkies voor stroomdetectie.
In Consumentenbond terminologie is het in ieder geval een voordelige keuze. Ipv stroomdetectie kun je ook (deels?) andere vormen van detectie aansluiten, reed/IR/hall

Zelf gebruik ik massa detectie, rij 3-rail, Okkies kon ik niet gebruiken, na een uitstekende tip van Guy heb ik een 16 kanaals massa detectieprint ontworpen, die wordt ipv de Okkies op de Arloco/Arduino aangesloten. Werd het voor me nog een stuk minder €.
Suc6 met jouw afwegingen
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: keesg op 21 July 2022, 16:21:06
Dag allemaal.

Ik lees een hoop info waar ik nog nooit van gehoord heb.
Erg interessant allemaal. :)
De reactie van Ronald Halma was wel een goede.
Heelveel info gekregen maar wat kan ik ermee en wat wil ik nou eigenlijk.

Tijdje geleden op een beurs de nodige rails gekocht om het sporenplan, opgegeven aan het begin, uit te voeren.
I.v.m. de corona problemen was er dat nog niet van gekomen.

Ik kan nu de rails dus neer gaan leggen en daar bij ook de onderbrekingen in rails maken die nodig zijn en stroom?/optische? detectie aanbrengen.
Welke detectie is nog niet van zo'n groot belang denk ik.
En daar zit op dit moment mijn probleem.

Waar moet wat komen??

De treinen kunnen een duw of trektrein zijn en kunnen in 2 richtingen over het spoor rijden. Liefst analoog rijden.

De baan heeft een boven stuk blauw met een eindstation (of eigenlijk 2 eindstations).
De rechterzijde (met de bochten) is onzichtbaar en het bovenste blauwe inhaalspoor(schaduwstation) is ook onzichtbaar.
Dit inhaalspoor loopt naar beneden naar het gele gedeelte.
Ook het onderste spoor loopt naar beneden naar het gele gedeelte maar is wel zichtbaar.

Dan het gele gedeelte ligt ong. 13cm lager dan het blauwe gedeelte.
daar is ook het grootste gedeelte onzichtbaar alleen de 2 sporen onderin (links) vormen ook een station en is dus wel zichtbaar
Aan de rechterzijde is nog een inhaalspoor (schaduwstation)

Helaas heb ik denk ik niet de juiste programma's om het goed uit te beelden op de foto's.

Dus de vragen zijn: ???
Waar moeten de onderbrekingen( isolaties) komen in de rails?
Waar moeten de detectie's komen. Welke plaatsen?

Lijkt me heel moeilijk om daar antwoord op te kunnen geven.
M.a.w. wat zouden jullie doen als dit jullie baan was.

Groetjes
kees

Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: DBCargo op 21 July 2022, 16:39:44
Lees de encyclopedie even door. Hier staat genoeg informatie in. Hier (https://www.youtube.com/watch?v=vzSD5WiGif8) wordt ook het e.e.a. uitgelegd.
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: keesg op 23 July 2022, 19:42:15
Bedankt voor de laatste tip.
Ik heb in de "encyclopedie" gekeken maar kon niet echt vinden wat ik zocht.
Het filmpje werkte beter. Blijkbaar is een blok een ruimte waarop een volledige trein past (en kan stoppen). Wissels en dergelijke vallen niet onder een blok.
Dus als ik dat toepas bij mijn baan zal dat wel lukken.
Al die informatie van bezetmelders zal daarna wel verwerkt moeten worden. Dat zien we daarna wel.

gr
kees
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: AlbertG op 24 July 2022, 10:17:02
Het filmpje werkte beter. Blijkbaar is een blok een ruimte waarop een volledige trein past (en kan stoppen). Wissels en dergelijke vallen niet onder een blok.

Dat klopt (alhoewel er in de praktijk wel uitzonderingen mogelijk zijn).

Al die informatie van bezetmelders zal daarna wel verwerkt moeten worden. Dat zien we daarna wel.

Als je werkt met optische of hall sensoren hoef je niet in je rails te zagen. Wil je werken met stroomdetectie dan moet dan wel.

Als je analoog wil rijden en digitaal wil melden en schakelen dan zou je een combinatie van DCC++EX, Rocrail en een aantal relais kunnen overwegen. Met de relais kun je dan stukken spoor stroomloos maken als de trein op basis van melders moet stoppen. Kost je een paar tientjes voor de hardware. Rocrail is gratis.
Wil je handmatig je treinen bedienen dan is een Roco Wlanmaus een optie. Die kun je zonder aanvullende hardware in Rocrail opnemen. Enige voorwaarde is dat je computer en de Wlanmaus op hetzelfde netwerk zitten.

Via het Rocrail forum heb ik al eens iemand op weg geholpen om op die manier zijn legobaan te automatiseren.

Succes,
Albert (de maker van de video)
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: keesg op 25 July 2022, 18:10:56
Dag Albert,

fijn dat je reageert.
Je schrijft:

"Als je analoog wil rijden en digitaal wil melden en schakelen dan zou je een combinatie van DCC++EX, Rocrail en een aantal relais kunnen overwegen. Met de relais kun je dan stukken spoor stroomloos maken als de trein op basis van melders moet stoppen. Kost je een paar tientjes voor de hardware. Rocrail is gratis."

Kun je dat wat beter uitleggen.
Ik wil graag mijn locomotieven analoog aan sturen dus zonder decoder.


Hieronder heb ik mijn baan in blokken verdeelt. Kun je eens kijken wat je er van vind. Ben ik op de goede weg?

zwarte streepjes: rail onderbrekingen
rode streepjes: sensoren
blauwe lijnen: zijn de blokken
Ik zie nu bij 7 en 8 dat ik 2 sensoren vergeten ben. Sorry


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/foto-2-62debe43af9c4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/foto-2-62debe43af9c4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/foto-1-62debe43b7d5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/foto-1-62debe43b7d5e.jpg)

groetjes
kees

Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: AlbertG op 26 July 2022, 21:09:09
Hoi Kees,

Wat jij wil (analoog rijden, maar toch je baan digitaal besturen) kan, voor zover ik weet, alleen met het Dynamo systeem.
Op het Rocrail forum was iemand die wilde precies hetzelfde met zijn Lego baan en daar heeft hij het toen met (fictieve) seinen en relais voor elkaar gekregen.

Bijgaand het idee van het spoorplan uit Rocrail zoals we dat toen uitgewerkt hebben.
De seinen in het plan bestaan alleen in Rocrail, ze staan niet op de baan. De groene stippen in het spoorplan zijn je melders, bij jou dus de sensoren.

Het idee is dat als de locomotief (hier de V200) de rijweg van blok bk1 (het roze gekleurde blok) naar blok bk2 (het geel gekleurde blok) gereserveerd heeft, dan gaan beide seinen op groen. Elk sein bedient een relais die een stuk spoor tussen 2 wissels onder stroom zet. Zodra de locomotief in blok bk2 is aangekomen gaat het sein op rood en wordt het blok dus weer spoorloos. Tenzij de locomotief door mag rijden, dan zijn de seinen aan de rechterkant groen en die zetten via relais de baan onder stroom.

Het nadeel hiervan is wel dat je de snelheid van de locomotieven niet kunt regelen, tenzij je elk baanvak van een eigen regelaar voorziet. En dat is wat de mensen uit het DCC++ EX project aan het doen zijn (als ik het goed begrepen heb). Maar ik heb geen idee wanneer dat geschikt is om te gebruiken.

Het Rocrail deel is vrij eenvoudig te maken, inclusief de aansturing van de relais. De DCC++ EX centrale voorziet daar gewoon in.
Als je wat ziet in het idee dan raad ik je aan bovenstaand baantje te realiseren om te kijken of het werkt voor jou. Het Rocrail deel kan ik je wel bij helpen.
(Hoe het uiteindelijk gegaan is met de legobaan weet ik niet. Het was de bedoeling die op tentoonstellingen te gebruiken.)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Seinen-bedienen-relais-62e0364630325.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Seinen-bedienen-relais-62e0364630325.png)

Zoals jij de streepjes gezet hebt, is wel de manier om je baan in blokken te verdelen. Maar je zal eerst een manier moeten vinden om iets met de informatie van die sensoren te doen. Dus hoe ga je het besturen?

Succes,
Albert.
Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: keesg op 27 July 2022, 20:24:05
Dag Albert,

Heb jou bericht gelezen. Ondertussen een aantal van uw YouTube filmpjes gezien.
Ik had wel door dat het hier om digitaal rijden gaat. Ik moet wel zeggen dat de filmpjes mij wel aanspraken.
Ook het gebruik van een arduino als centrale beviel me wel. En behoorlijk goedkoop.
De twijfel is er wel om over te schakelen naar digitaal . Ik heb ook maar 3 locomotieven om om te bouwen.
Ook Rocrail zag er goed uit. Wel een hoop instellingen maar je gaf een goede handleiding.
Trouwens ik wil de snelheid van de locomotieven wel gaan regelen dus..... toch maar??? digitaal.
Twijfel twijfel..

kees





Titel: Re: Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?
Bericht door: bask185 op 27 July 2022, 20:46:35
Citaat
Trouwens ik wil de snelheid van de locomotieven wel gaan regelen dus..... toch maar??? digitaal.
Je kan bij analoog ook prima de snelheid regelen, daar de fleischmann trafo wat verder en de trein gaat harder. Ook met een DIY pwm centrale kan dat.

Digitaal heeft omtrent snelheid als voordeel dat elke trein cruise control heeft. Dus omhoog rijden, omlaag rijden, 1 wagon, 50 wagons dat heeft allemaal geen invloed op de snelheid. Je hebt dat niet zozeer echt nodig, het is eerder een nice-to-have.

Digitaal heeft wel als voordeel dat je geen baanvlakken hoeft te aan/uit te schakelen dus dat scheelt relais en dat scheelt zaagsnedes in rails. Maar terugmelders heb je hoe dan ook nodig. Dus als je stroomdetectie gebruikt, wat ik nog steeds aanraadt dan heb je alsnog de zaagsnedes.

Prijs technisch gezien is een DIY arduino DCC centrale en een arduino PWM centrale (voor analoog) even duur. En 3 LoPi van €25,- per stuk is ook niet heel duur. Het is in ieder geval goedkoper dan een Dinamo print.  ;D

Ik kan je wel vertellen, met rocrail, arduino DCC centrale, 3 LoPi's dan heb je wel alles in huis om jouw doelen te bereiken. En dan zitten op pakweg ~€100,- aan elektronica. Geen slecht idee imo.

Mvg,

Bas