BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Joost V op 30 March 2008, 19:04:50
-
Hoi,
Ben toe aan met het eerste stukje flexrail de bocht om te gaan en nu vroeg ik mij volgende af:
1) hoe brengen jullie de gewenste radius in de rail?
2) door de buigen verspringen de uiteindes van beide staven ten opzichte van elkaar (natuurlijk). Wat doen jullie bij het plaatsen van de volgende (aansluitende) rail? 2e rail op maat zagen?
Groet,
Joost
-
ik gebruik andere fexrails maar het opzich hetzelfde.
ik leg de rails aan het begin van de bocht goed vast en buig hem dan tot de helft en zet hem daar nogmaals vast met spijkers en buig hem dan nog eens verder totdat de bocht uit is.
dan steekt 1 spoorstaaf verder uit maar dan verschuif ik 1 spoorstaaf van de volgende flexrail zodat die mooi aansluit op de eerste flex zonder te zagen. en zo ga ik verder tot een wissel o.i.d.
mvg
Bart
-
Bovenstaande trukendoos paste ik ook altijd toe, totdat ik op een beurs zag hoe eenvoudig dit gaat met flexrailsspanners.
Een setje is voor € 20,50 bij Conrad te bestellen.
Wie binnenkort naar de beurs Intermodellbau te Dortmund gaat zal wel goedkoper uit zijn.
(http://www.martontheweb.nl/downloads/flexrailsspanners.jpg)
-
Hoi Mart,
Hoe werkt zoiets?
Groet,
Joost
-
Je plaatst de drie elementen, buigt de rails en draait de inbusbout aan en dat herhaal je steeds.
Daarna de rails vastzetten.
(http://www.martontheweb.nl/downloads/flexrailsspanners-conrad.jpg)
Het plaatje: http://www.martontheweb.nl/downloads/flexrailsspanners-conrad.jpg (http://www.martontheweb.nl/downloads/flexrailsspanners-conrad.jpg)
-
volgens mij heb je de rails eerder netjes vast gespijkert zonder dat ding dan dat je dat inbussleuteltje hebt gevonden en zo'n klemmetje hebt vastgedraait... ::)
-
Sommige onder ons spijkeren niet, maar lijmen de rails vast!
Mocht je toch spijkeren; ik kwam vaak handen te kort:
twee handen om de rails op zijn plaats te houden,
een hand om de spijker vast te houden, en
een hand voor de hamer. :P
-
Er zijn ook van Peco prima radius mallen te koop, die leg je in de (gebogen)rail en kun dan schroeven of spijkeren en vervolgens schuif je de mal weer een stukje op.
-
Hmm, interessant.
heb je daar ook een afbeelding van.
Op de website van Peco is het zoeken naar een speld in de hooiberg.
-
ik gebruik een op maat gezaagd stukje triplex als tijdelijke houvast bij het leggen van de rails om te voorkomen dat er een knik komt bij de overgang tussen de railstaven.
(http://i285.photobucket.com/albums/ll78/siejo_album/NB0014.jpg)
Als je geen plaats hebt voor de klemmen kun je het houtje tijdelijk vastspijkeren. Daarna heb ik beide handen vrij om de rails aan elkaar te solderen. In schaduwstations en railspiralen plaats ik een schroef aan de buitenzijden van de railstaven waar ik de rails ook aan vast soldeer.
Theo
-
Theo, leg jij de rails op noppenfolie ?
-
Dit is ondertapijt/vloer van Praxis. Dat heb ik om de buren te vriend te houden :). Ook na spijkeren van de rails dempt het voldoende.
En het ziet nog goed uit ook.
(http://i285.photobucket.com/albums/ll78/siejo_album/NB0020.jpg)
http://i285.photobucket.com/albums/ll78/siejo_album/NB0020.jpg
Theo
-
Dank je Theo. Ik had je plaatje wat vergroot en het leek nogal op noppenfolie. Pluist dit spul niet ?
PS, soldeer je heet genoeg ?
(http://i266.photobucket.com/albums/ii275/santerdam/benelux/01/Santerdam_2008-03-30_233003_001.jpg)
-
Het is een soort plastic dus dat pluist niet.
Wat bedoel je met niet heet genoeg solderen?
Het zichtbare soldeertin zit er om een schroef aan vast te solderen, niet om de rails aan elkaar te solderen.
-
OK, ik dacht een raillas te zien en nam aan dat je daarmee de rails aan elkaar had willen solderen. Het leek alsof de soldeer niet vloeide, maar dat is dus waarschijnlijk de schroefkop.
-
Nog maar even mijn truc bij het leggen van flexrail (in een ander draadje ook al genoemd). Ik buig een stuk flex zo sterk voor dat het vanzelf in de gewenste boog blijft liggen zonder dat daar klemmen voor nodig zijn. Alleen een paar spijkertjes om tijdens het drogen van de lijm de zaak op zijn plek te houden. Daarbij moet je bedenken dat haastige spoed niet goed is. Als je sneller gaat dan 1 lengte per uur, dan ben je verkeerd bezig.
-
Dacht ik ook... Eerst de flexrail in de gewenste boog voorbuigen, ongelijke uiteinden inkorten met een zaagje/minislijpschijfje, eventueel twee of meer lengtes aan elkaar solderen... En dan de rail voorlopig fixeren tot het lijmen/ballasten ???
-
Misschien domme vraag, maar hoe buigen jullie voor...
Hoe kan ik rechte stukjes voorkomen?
Groet,
Joost
-
Je houdt de rail met een hand aan het begint vast. Met je tweede had begin je vanaf je eerste hand - duimen tegen elkaar - te buigen, steeds een beetje verder. Als de rail ongeveer in vorm is, ga je hem eerst aan de vorige rail vast zetten. Dus de railstaven aan elkaar. Dan wordt gesproken over spijkeren, maar je kunt beter tijdelijk schroef met plaat tussen de rails schroeven. Je kunt dan de rail nog naar links en rechts corrigeren. Schroef losvast draaien. Ook evt rechte stukjes kun je dan nog mooi meebuigen. Je begint met schroeven bij de las met de vorige rail, die ook al vast moet liggen. Zo kun je de rail al bijbuigend en schroevend monteren. Laat het laatste stukje los als je de rail op lengte zaagt met een handzaag. Je moet met de ene hand de rail goed in vorm houden. Als je een mini slijpschijf gebruikt, dan kun je de rail helemaal vastleggen en afslijpen. De schroeven kun je tijdelijk laten zitten tot hij helemaal goed ligt, en dan spijkeren. Na het ballasten kun je dan de spijkers weer verwijderen.
Het lijkt wel op het uitvergrote plaatje te zien of je twee verschillende soorten rails aan elkaar gesoldeerd hebt?
-
Hoi Huub,
Dat is een duidelijke beschrijving. Ga 't proberen.
Groet,
Joost
P.s. foto's waren niet van mij :)
-
Hoi Bart,
Hoe verschuif je de rail? Bij mij zit ie best vast...
Groet,
Joost
-
hallo
bij mijn rails zit 1 railstaaf los (als hij nieuw is wel wat stroever) en de andere zit vast. het is volgens mij erg moeilijk om het uit te leggen in woorden maar ik zal het proberen ;D
de railstaaf verschuif ik door hem te buigen. als je de verschuifbare rail in de binnenbocht legt dan steekt hij deels uit en door hem dan weer recht te buigen (terwijl je hem aan het uiteinde vast houd) verschuift de rails.
als ik het nu terug lees zou ik het zelf ook niet snappen als ik niet weet hoe het moest maar dit is mijn duidelijkste omschrijving ;)
mvg
Bart
-
Toch wel ;D
Ga 't 's proberen...
Hou je in zo'n geval de rail met een tangetje vast? Beschadig je rail dan niet?
Groetjes,
Joost
-
de rails pak ik nooit met een tangetje vast ;). daar krijg je beschadigingen van.
ik houd er gewoon mijn duim op zodat je hem klem zet tegen de bielzen.
mvg
Bart
-
Handig hier alle tips! :-D
Ik denk dat ik kies voor spijkeren. Zijn hiervoor speciale spijkertjes of gebruiken jullie standaard bouwmarkt spijkers? En zo ja, heeft iemand ervaring welke maat dan handig is voor Fleischmann rail?
groet,
Gert
-
Je kan ook de Tracksetta gebruiken:
http://www.thesignalbox.co.uk/index_new.php?pg=3&p_cat_id=20 (http://www.thesignalbox.co.uk/index_new.php?pg=3&p_cat_id=20)
Leen.
-
Je zet je rail vast in het model wat je wilt, vervolgens schilder je je railstaven roestbruin.
Wanneer de verf droog is blijft de flexrail in zijn vorm.
vrgr Steef
-
Tenzij je idiote kronkels maakt blijft Peco code 75 gewoon in de vorm liggen, hier en daar een spijkertje om de boel tijdens ballasten niet te verschuiven is genoeg, ik leg echter eerst een dun rupsje acrylaatkit en druk het daarin vast zonder spijkertjes.
Oh, nou zie ik na het posten pas dat het over Rocoline gaat, laat dus maar.
-
Steef, vergeet je nu een paar smileys, of ben je serieus ?? :)
-
Door de verf blijven de bielzen aan de rail plakken Marty.
Dat noemen ze "voortschrijdende inzichten" ;D
Groet Jaap
-
Steef, vergeet je nu een paar smileys, of ben je serieus ?? :)
Ook jij kunt nog iets leren Martje, wil het de 21ste wel meenemen...
Kun je ook eens iets slims zien.. ;D
vrgr Steef
-
ik ben niet in Houten de 21ste, maar ben wel razend benieuwd :)
Ik kan me de techniek wel voor mne halen, maar dat de verf sterk genoeg is om de spanning aan te kunnen, verbaast me
-
@ Marty
Ik heb geprobeerd het na drie dagen iets terug te drukken, maar dat kon
ik gevoegelijk vergeten. Het enige wat er gebeurde was dat de boel ging kraken.
Maak morgen wel een foto, dan is het ook te zien.
vrgr Steef
-
Ik geloof je, was sterke verf :)
Ikzelf gebruikte een houten lat van 3 meter langen 28x12 maat ofzo
deze op zijn kant ( korte) kant op de ondergrond, en dan aan het begin vast zetten, en waar het naar toe moest, en dan boog het hout een ,mooie straal, en als die op het oog naar wens was, dan legde ik de flexen erlangs, zat je que geleidelijke en vloeiende boog altijd goed zonder een rolmaat te gebruiken.
Als ik wel een bepaalde boogstraal nodig, dan maakte ik van diezelfde lat een mega-passer
-
Thanx voor de tips! Het buigen lukt nu aardig. Heb een grote passer gemaakt en zet de rails met kleine spijkertjes vast. Het blijkt alleen nog een aardige klus om de fleischmann profi rails een beetje netjes aan elkaar te krijgen zonder de ballast al te veel te beschadigen? Heeft iemand nog tips?
Met een scherp stanley mes en een metaalboortje lukt het aardig. Maar ideaal is het niet. Zou bijna verwachten dit hiervoor in de handel wel iets verkrijgbaar zou zijn.
-
Maar wat beschadigt er dan? Als je de flex haaks afzaagt (met bijvoorbeeld een roco-zaagje) kun je de volgende daar toch gewoon met railverbinders aan vast zetten?
-
Dag Reinier,
Bij het koppelen van de fleischmann profi rails moet een deel van de bedding weggehaald worden. Ik doe dit met een stanleymes en een boortje. Toch beschadigd de bedding hierbij al gauw. Dat vind ik jammer omdat ik voorlopig nog niet wil ballasten.
Ik zou eigenlijk verwachten dat hiervoor wel handiger manieren zijn en dat hiervoor in de handel iets verkrijgbaar is...
groet,
Gert