BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: Hobojohn op 11 July 2022, 17:06:30
-
zie hier de bron.
https://www.ad.nl/video/productie/stoomtrein-botst-op-trekker-bij-spoorwegovervang-in-loenen-314837
-
link werkt niet , krijg reclame
-
Gelukkig geen gewonden; trekker heeft een raam minder en de stoomloc lijkt ongedeerd.
-
"Boeren protesten houden nu ook trein tegen" :angel: :-X
-
Zo een trein hoor je ook niet aankomen....
Mogelijk met "sound canceling headphone" op gereden... :-X
Ronald Visser
-
Trekker kwam van links ook........
Zonder gein, op een onbewaakte overweg kijk je een paar keer. Komt er een groot zwart en rokend voorwerp op je af dan stop je.
De bestuurder van de trekker had denk ik een vuiltje in zijn oog, maar had wel heel veel geluk.
-
Die boer heeft vast een schone onderbroek nodig.
-
Was niet eens een boer het was een trekkertje van De Gemeente.
Stephan.
-
Zo een trein hoor je ook niet aankomen....
Een stoomlok die zonder last een beetje uitrolt hoor je echt niet. Zeker niet als je in een tractor met draaiende motor zit.
Bart
-
Zo'n BR50 is hard :o
-
De locatie van het ongeluk is een beruchte plek. De locomotief komt uit de richting van Eerbeek. Vanuit de kant waar de trekker komt, heb je weinig tot geen zicht op wat er aankomt, door de dichte bebossing.
Hoe je het wend of keert, de trekker ziet de trein echt pas op het allerlaatste moment, hoe zachtjes je ook komt aanrijden.
Ik heb het op deze plek met Terug naar Toen ook meegemaakt, in dezelfde soort situatie. Gelukkig kon er toen nog net een ongeluk voorkomen worden.
Ik weet dat er op de VSM-lijn een test is uitgevoerd met een beveiligde overweg. Mogelijk is deze overweg daar ook een geschikte kandidaat voor, omdat er toch behoorlijk wat wegverkeer is. Maar goed, wie ben ik ;D ;)
-
Zo'n BR50 is hard :o
En zwaar ook ...
-
Die boer heeft vast een schone onderbroek nodig.
Boer... Veel erger, Ambtenaar. :-X :-X
En dat ze dat trapding een trekker durven te noemen.
Ik heb schaalmodellen in de kast staan die groter zijn.. ;D ;D
-
Waar is de man met de rode vlag,doen ze dat niet meer?
Mvg Johan
-
Waarom? Andreaskruis inclusief waarschuwingsborden moeten voldoende attenderen voor weggebruiker.
Verder staat er een F-bord, dus lokpersoneel dient te fluiten. Niet zelf, maar de lok.
Vlaggen alleen in bijzondere gevallen. Het moet niet nodig zijn een mens op de weg te zetten daar waar weggebruiker zelf een rol heeft. Bovendien: Hoewel meer mensen dan stoomloks op deze planeet kan het gemeentelijk vehikel beter proberen de lok omver te rijden dan de man met de vlag.
-
Het moet historisch verantwoord, dus ik zou zeggen een paar handbediende overwegbomen. Bij voorkeur van die dingen die normaal het spoor afsluiten. :)
-
Waarom? Andreaskruis inclusief waarschuwingsborden moeten voldoende attenderen voor weggebruiker.
Verder staat er een F-bord, dus lokpersoneel dient te fluiten. Niet zelf, maar de lok.
Vlaggen alleen in bijzondere gevallen. Het moet niet nodig zijn een mens op de weg te zetten daar waar weggebruiker zelf een rol heeft. Bovendien: Hoewel meer mensen dan stoomloks op deze planeet kan het gemeentelijk vehikel beter proberen de lok omver te rijden dan de man met de vlag.
Misschien is het kennen van verkeersregels nog voor ons "boomers" , maar het lijkt wel of men tegenwoordig alle verkeersregels vergeet na het behalen van het rijexamen.
-
Voortaan zelf even uitstappen/afstappen, kijken (rail links, rail rechts en weer rail links) en dan pas spoorbaan oversteken. (y) (y) (y) (y) (y)
Ronald Visser
(tenzij er brede witte strepen op de oversteek aanwezig zijn, dan heb je altijd voorrang ....) :angel:
-
Misschien is het kennen van verkeersregels nog voor ons "boomers" , maar het lijkt wel of men tegenwoordig alle verkeersregels vergeet na het behalen van het rijexamen.
Het Nationaal Verkeersexamen was, vooral wbt de BNers, weer niet best ::)
-
Voortaan zelf even uitstappen/afstappen, kijken (rail links, rail rechts en weer rail links) en dan pas spoorbaan oversteken.
Ronald Visser
Je moet ook weer instappen/opstappen, dus je hebt de kans dat terwijl je dat doet er wel iets over de rails kan komen. ;D
-
Het handhaven van verkeersregels is ook heel zwak . Deden ze maar wat eraan dan zou het daardoor beter gaan . Na het examen gaat het tegenwoordig de eigen kant op . Ik ken de 17,5 miljoen verkeersregels niet .
-
Als je met Streetview kijkt, zie je dat de situatie bij deze overweg zeer overzichtelijk is, behalve als je vanuit het zuidwesten komt aanrijden. Dan zie je pas laat of er een trein van rechts (!) komt. Kwestie van afremmen, misschien zelfs even stilstaan en goed kijken, uitstappen hoeft echt niet. Die chauffeur heeft gewoon niet goed opgelet.
-
Ik denk dat de tractor aan het gras maaien was of zo? Die lui kijken nooit, zijn zo druk met maaien.
Groet Hans
-
Je moet ook weer instappen/opstappen, dus je hebt de kans dat terwijl je dat doet er wel iets over de rails kan komen. ;D
Je kunt vast wel ver genoeg kijken om te zien dat er heel ver weg niks aan komt, dat je tijd genoeg hebt. Misschien lastig op een mistige dag, maar op een heldere dag op een stuk spoor zonder bochten moet het vast wel lukken.
-
Je moet ook weer instappen/opstappen, dus je hebt de kans dat terwijl je dat doet er wel iets over de rails kan komen. ;D
Daarom moet je bij het afdekken van een overweg ook pas weer opstappen als de lok voorbij de overweg is. Bij nacht blijf je zelfs staan totdat de hele trein voorbij de overweg is.
-
??? Moet je dan wachten tot er ooit een keer een trein langs komt? Zul je net zien dat er van de andere kant ook eentje aan komt. ;)
-
Nee, ik bedoel lok stopt voor de overweg, stoker/rangeerder/conducteur stapt af en dekt de overweg af. Machinist rijdt op terwijl de stoker/rangeerder/conducteur beide kanten in de gaten houdt. Als de lok voorbij de overweg is stapt de stoker/rangeerder/conducteur weer op. Overdag met een rode vlag, 's nachts met een rode lamp. In principe niet verplicht maar bij gevaarlijke/drukke punten wordt het wel vaak gebruikt.
Dat dit overigens ook niet zonder risico is kan hier worden bekeken: https://www.youtube.com/watch?v=Kx-mMgDEq0Y :P
-
En dit is dus, zoals ik al aangaf, geen overweg waar de trein eerst moet stoppen.
-
Het wordt hoog tijd dat die hobby spoorwegbedrijven en de infrastructuur mee gaan met de tijd. Dus overwegen beveiligen of de kruising ongelijkvloers maken. En uit milieutechnische overwegingen zou het rijden met stoomlocomotieven en stinkende diesels ook aan banden gelegd dan wel verboden moeten worden.
Uit nostalgie wordt met dat spul rond gereden, maar net zoals bij modelspoor interesseert het de jonge generatie allemaal geen reet. Slechts een handje vol mensen is er mee bezig. In schier kansloze projecten worden bakken met geld gepompt of het spul staat weg te roesten langs de baan.
Dus zet het historische spul lekker in het museum (Spoorwegmuseum bijvoorbeeld) en ruim de rest lekker op. En als je geen afscheid kunt nemen van rokende stoomlocjes of pruttelende dieseltje bouw je fijn een modelbaantje. Kun je er 24/7 mee bezig zijn zonder de rest van de wereld lastig te vallen.
Lijkt me een mooie oplossing. In schaal 1:1 wordt het ook weer en stukje veiliger.
Richard
-
[...] interesseert het de jonge generatie allemaal geen reet. [...]
Dat valt nog reuze mee :D
https://youtu.be/JQgGIga_0cI?t=1052
-
Het wordt hoog tijd dat die hobby spoorwegbedrijven en de infrastructuur mee gaan met de tijd.
Het woord hobby klinkt in dit verband enigszins neerbuigend. Strikt genomen is het natuurlijk wel hobby, maar die museumbedrijven moeten aan alle geldende wetten voldoen. Het is niet zo dat als je een stukkie spoor en een loc hebt, dat je zomaar je gang kunt gaan.
-
Het wordt hoog tijd dat die hobby spoorwegbedrijven en de infrastructuur mee gaan met de tijd. Dus overwegen beveiligen of de kruising ongelijkvloers maken. En uit milieutechnische overwegingen zou het rijden met stoomlocomotieven en stinkende diesels ook aan banden gelegd dan wel verboden moeten worden.
Uit nostalgie wordt met dat spul rond gereden, maar net zoals bij modelspoor interesseert het de jonge generatie allemaal geen reet. Slechts een handje vol mensen is er mee bezig. In schier kansloze projecten worden bakken met geld gepompt of het spul staat weg te roesten langs de baan.
Dus zet het historische spul lekker in het museum (Spoorwegmuseum bijvoorbeeld) en ruim de rest lekker op. En als je geen afscheid kunt nemen van rokende stoomlocjes of pruttelende dieseltje bouw je fijn een modelbaantje. Kun je er 24/7 mee bezig zijn zonder de rest van de wereld lastig te vallen.
Lijkt me een mooie oplossing. In schaal 1:1 wordt het ook weer en stukje veiliger.
Richard
Richard, je reactie ademt opvallend veel negativiteit jegens de museumlijnen. Ik begrijp dat niet. Als je op een forum als dit zit, dan heb je toch iets met treinen? Dat wil niet zeggen dat je alles maar goed moeten praten wat er op de rails gebeurt, maar je zoekt echt spijkers op laag water. Je lijkt mee te gaan in de heersende trend om de makkelijkste "schuldigen" aan te wijzen als het over veiligheid, overlast en vervuiling gaat (stoomclub Tatasteel/treintje Goffertpark). Hou alsjeblieft de proportionaliteit in het oog. Ook modelspoorders vervuilen door het gebruik van enorm veel kunststof, verf, lijm, chemicalien en energie (onze treintjes komen echt niet uit zichzelf van China naar hier!). Dat zie je bij je modelbaantje wel niet, maar toch val je de wereld daar ook mee lastig.
-
Richard, ook jonge mensen worden een keertje oud. Er zijn altijd nieuwe oude mensen die treinen leuk vinden.
Ik snap je (totale off topic) gedachte van het vervuilen van diesel en stoom. Maar wat ik er over gehoord heb is dat dat maar peanuts is met andere, veel grotere vervuilers. Er rijden wel wat meer auto’s rond, vliegtuigen die vliegen en kolencentrales die dag en nacht branden dan dat er museumstoomtreinen rijden. Die gaan het verschil niet maken.
-
Het aandeel van de museumbedrijven in het aantal spoorkilometers is sowieso peanuts.
Dan vind ik het wel opvallend dat er ieder jaar wel iets gebeurt op een overgang van een museumlijn. Op het hele net gaat het om een paar dozijn ongevallen op een overgang per jaar, inclusief de ‘niet significante’ ongevallen als deze. Zo bezien is het risico op de museumlijnen wel weer groot. Het zijn vreemde eenden in de bijt, waar een beetje extra aandacht voor de veiligheid geen kwaad kan.
-
Het wordt hoog tijd dat die hobby spoorwegbedrijven en de infrastructuur mee gaan met de tijd. Dus overwegen beveiligen (...)
Ik heb sterk het idee dat je jouw reactie hebt gemaakt om een beetje te stangen, dus ga ik verder niet op dat off-topic gechargeer in, wel nog maar een keer dan voor jou: De overweg IS beveiligd.
Je bent in je gedrevenheid zo laat op de avond om een fraaie bijdrage te doen waarschijnlijk in de war, met een onbewaakte overweg.
En laat er daarvan nu juist een versie van zijn aangelegd in de VSM-lijn een paar jaar geleden. Foeilelijk, dat wel.
-
......De overweg IS beveiligd.
Leg dat eens uit. Er staat een Andreaskruis en een bord: Let op trein. Is dat ook al beveiliging?
-
Is inderdaad niet beveiligd. Onbewaakt.
-
Waarom de discussie in stand houden?
Ter kennisneming is voldoende. (y)
Ronald Visser
-
Dan vind ik het wel opvallend dat er ieder jaar wel iets gebeurt op een overgang van een museumlijn.
Het zijn vreemde eenden in de bijt, waar een beetje extra aandacht voor de veiligheid geen kwaad kan.
Dat is niet echt opvallend,op de meeste plekken denkt men te maken te hebben met een oude niet actieve spoorlijn,of men denkt dat het zo zacht rijd,dat men nog makkelijk kan oversteken.
Beide slechte argumenten en dat zou mensen met verstand er van moeten weerhouden,om:
A bij niet bekend zijn met de spoorlijn en de huidige status,om het dan niet voorzichtig te naderen.
B nooit er vanuit gaan dat iets daar altijd zacht rijd en binnen een meter stilstaat.
C Stoppen met dat kudde/copyeer gedrag,niet ergens bij een overweg gaan staan achter een ander,en omdat die toch oversteekt,dan denken ,dan moet ik dat ook doen.
D Als je aan het autorijden bent,dan ook werkelijk alleen daar mee bezig zijn,niet een telefoon in je kl**wen houden,niet met make-up ku**en of de krant trachten te lezen achter het stuur.
De beste optie,stoppen met denken en dat overlaten aan mensen die er voor geleerd hebben om logisch en normaal te handelen ;D
Maar dat zal wel niet gaan gebeuren denk ik ;)
-
Dat zinnetje "...., stoppen met denken..." @Floris, slaat als een tang op een varken.
Als je weinig denkvermogen hebt, rijdt dan niet auto.
-
Welke van deze twee soorten overwegen is veiliger ?
Een bewaakte overweg, of een ONbewaakte overweg ?
Nou, een bewaakte overweg wordt door iedereen in volle
snelheid, onoplettend gepasseerd.
Bij een onbewaakte overweg wordt (soms) nog een
beetje opgelet.
Conclusie: een onbewaakte overweg is veiliger... :)
-
Het wordt hoog tijd dat die hobby spoorwegbedrijven en de infrastructuur mee gaan met de tijd. Dus overwegen beveiligen of de kruising ongelijkvloers maken. En uit milieutechnische overwegingen zou het rijden met stoomlocomotieven en stinkende diesels ook aan banden gelegd dan wel verboden moeten worden.
Uit nostalgie wordt met dat spul rond gereden, maar net zoals bij modelspoor interesseert het de jonge generatie allemaal geen reet. Slechts een handje vol mensen is er mee bezig. In schier kansloze projecten worden bakken met geld gepompt of het spul staat weg te roesten langs de baan.
Dus zet het historische spul lekker in het museum (Spoorwegmuseum bijvoorbeeld) en ruim de rest lekker op. En als je geen afscheid kunt nemen van rokende stoomlocjes of pruttelende dieseltje bouw je fijn een modelbaantje. Kun je er 24/7 mee bezig zijn zonder de rest van de wereld lastig te vallen.
Zelden zoveel onzin in een post gezien - maar dat is op zich ook al een prestatie.
-
Die trekkerbestuurder, hier ook ambtenaar genoemd, is vast wel bekend in die omgeving en weet dus ook wat er kan rijden op die spoorstaven.
-
Leg dat eens uit. Er staat een Andreaskruis en een bord: Let op trein. Is dat ook al beveiliging?
Ik liet me misleiden door Prorail: NABO, niet actief beveiligde overweg, in de zin dat actief iets mechanisch betekende.
-
Nou, een bewaakte overweg wordt door iedereen in volle
snelheid, onoplettend gepasseerd.
Bewaakt betekent bij een overweg dat er een mannetje (of vrouwtje) bij zit die bij nadering van een trein de bomen neerlaat.
-
Dat zinnetje "...., stoppen met denken..." @Floris, slaat als een tang op een varken.
Als je weinig denkvermogen hebt, rijdt dan niet auto.
;D
Toch zie ik dagelijks mensen die "denken",maar op de weg de meest stomme dingen uithalen achter het stuur.
Dus die vorm van "denken" (de verkeerde manier) kan men beter achterwege laten,evenals het besturen van een voertuig op de openbare weg.
Wellicht dat het zo wat duidelijker is :angel:
Niks tang op een varken,wat je trouwens met een tang op een varken zou moeten is me een raadsel ::)
Als die trekker bestuurder idd een lokaal bekend persoon is,dan is de uitkomst van de ontmoeting tussen trekker en trein des te opmerkelijker te noemen,waar is die dan op dat moment mee bezig geweest ?
In elk geval niet met opletten tijdens het besturen van dat ding,anders had dit voorkomen kunnen worden :-X
-
Als die trekker bestuurder idd een lokaal bekend persoon is,dan is de uitkomst van de ontmoeting tussen trekker en trein des te opmerkelijker te noemen,waar is die dan op dat moment mee bezig geweest ?
In elk geval niet met opletten tijdens het besturen van dat ding,anders had dit voorkomen kunnen worden :-X
Zie het als een wat andere manier om met je tractor in het nieuws te komen.... ;D