BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: pjotrtje op 30 March 2008, 16:05:53
-
Ja hoor, is-t-ie weer... In het kader van de anti-RSI activiteiten (ben aan het werk en wil af en toe wat anders) heb ik op de vloer van mijn werkkamer het Roco startset ovaaltje gelegd en daar de DE IV op geplaatst. Lekker crossen, geluiden, top. Echter: de trein stopt na enige rondjes te hebben gereden, om daarna alleen opnieuw te starten als ik enige minuten de stroom er af haal... (En zelfs dan nog niet eens altijd. Moet ik eerst fysiek aan het apparaat zitten om er weer gang in te krijgen.) Digitaal gesproken zou je kunnen zeggen dat "er een bitje omgevallen is", alleen had ik er de vorige keer dat ik het ding liet rijden helemaal géén last van!
Kan het zijn dat het ding last heeft van kattenharen? De vorige keer had ik net gestofzuigd, nu niet...
-
Wellicht een te hoog stroomverbruik (of kortsluiting) waardoor de kortsluitbeveiliging de spanning van de rails haalt ? Of 'iets' wordt erg warm ?
-
...ik zal het jullie nog sterker vertellen: zojuist weer een poging gewaagd (alle stekkers los gehaald en weer vast gezet, de stuurstand en tussenrijtuigen van de baan gehaald, spanning er weer op gezet) en warempel: het motorgeluid kwam mooi op bij het drukken op de '1' toets! Alleen: na 15 seconden was het alweer 'einde oefening'. Ik kan me niet voorstellen dat iets in 15 seconden al oververhit raakt... Toch?
-
15 Seconden, dat is al best wel lang. Dus dat is helemaal niet onmogelijk.
Alles wijst in de richting van iets wat overbelast raakt, Dus teveel stroomverbruikt.
Mvg
Wim.
-
Aha. En hoe test ik dat? (Ik ruik geen rare geuren.) Toch wonderlijk, ik heb niets veranderd in vergelijking met de af-fabriek situatie.
-
Geen idee, op basis van de huidige informatie, kan ik er verder niets over zeggen. Alle belangrijke informatie mist.
Mvg
Wim.
-
...en wat ís die belangrijke informatie?
(Multimaus, standaard Roco booster 10764, Locsound decoder)
-
Een baantje leggen op vloer? jaja?
Is de railverbinding wel in orde?
Erwin.
-
wellicht een raar idee, maar staat de toets voor het starten van het geluid ingesteld als momentschakelaar. In dat geval start alles keurig doch na korte tijd sluit de soundtrack dan weer en slaat/blijft alles stil.
Even in je handleiding van je digitaal systeem kijken.
Het zou het kunnen zijn.
Wiebe
-
Wiebe, wat heeft dat met het stoppen van de lok te maken???????
Mvg
Wim.
-
Pjotrtje,
Maak je rail en lok maar eens goed schoon, vooral stroomafname.
Dat is een nadeel van digitaal, de decoder start niet direct door aanloopvertraging e.d.
Een analoge lok zou stotteren en haperen en dan heb je eerder door wat er mis is.
Ik las over stofzuigen en kattenharen, slechte combi met modeltreinen.
Groet, Albert.
-
Okee, gaan we doen. En meteen een goede les: de aanstaande treinenzolder kat-vrij laten zijn en blijven!
-
Misschien kattenharen of iets dergelijks in de aandrijving waardoor het geheel zwaarder loopt en de moter daadoor meer stroom trekt dan voorheen.
Groet Gerrit
-
Haren in loc's komen me, helaas, bekent voor. Maar dat is toch makkelijk te zien? Je draait de loc om en ze steken er vaak al, bij bosjes, uit.
-
Haren in loc's komen me, helaas, bekent voor. Maar dat is toch makkelijk te zien? Je draait de loc om en ze steken er vaak al, bij bosjes, uit.
Hm... Zo veel kattenharen zijn het inderdaad niet: ik telde er maar drie. Maar als een decoder zo kritisch is, tsja... (Wel wonderlijk trouwens: alle zes wielparen van het motorrijtuig nemen stroom af van de baan.)
-
Het probleem zit niet in het afnemen van stroom. Desnoods doe je dat met wel 16 wielen. Het knelpunt is dat één of meer van die wielen vastloopt.
Staar je ook niet helemaal blind op de kattenharen, stof is wellicht een groter probleem.
-
Afjn, na het schoonmaken van de DE IV - en nadat ik een Roco 1100 met een Tran DCX51-2 tot een digitaal wondertje had omgebouwd - de boel maar weer eens getest. 1100 op adresje 4: en rijden. Lampjes aan, uit, aan, uit, heen en weer, heen en weer: pas de problème.
Toen de DE IV op het spoor gezet en de Multimaus op adresje 3 had gezet: Noppes, Nada. Geen beweging, geen geluid, geen licht...
Binnenkort maar eens naar de wederverkoper, kijken wat er mis is. In elk geval: dank voor jullie ideeën en input!
-
Daar hoort het probleem ook. Het is zeker niet typerend voor het model. Hier heb ik hem enkele weken op de baan gehad en heeft het model vrijwel dagelijks gereden. Geen probleem. Pech, ben ik bang.
-
gokje
Adres 3 is niet goed geprogrammeerd?(stappen, optrekeken etc)
kun je simpel testen door die 1100 van 4 naar 3 om te zetten en kijken wat er gebeurd.
-
DING DONG, wat is dit nu weer voor een rare opmerking. Volgens mij heb je geen enkel idee waar je over praat. Nogmaals, adres 3 programmeer je in een decoder en die beinvloed niet het rijgedrag van die decoder. Dat eventuele verdere instellingen niet overeenkomen met het besturings systeem, zal verder niet leiden tot dit gedrag. Dit is een duidelijk geval van overbelasting.
Mvg
Wim.
-
Test en elimineer
Feit: 1100 doet het goed op adres 4 ( decoder zit in lok)
Feit : DE doet het slecht op adres 3 ( decoder zit in lok)
test: adress een werkende decoder en werkende lok(1100) op adres 3 en kijk wat de reactie is. Is de reactie goed en naar verwachting dan kun je de volgende zaken concluderen. 1100 decoder werkt goed op meerdere adresen, adres 3 is goed afgesteld in combinatie met lok 1100, Mulitimaus functioneert ook.
Volgende test stap: Programmeer decoder van DE op adres 4 en kijk wederom wat er gebeurt. Als hij nog steeds dezelfde kuren vertoont dan kun je nog twee zaken niet uitsluiten. Decoder in DE is rot en dient vervangen te worden , of is te klein qua vermogen voor de DE of de spanningsafname van de DE is zo slecht dat de decoder onderuit gaat.
Klinkt toch niet zo gek dacht ik?
-
@ Pjotrje
Aanbod
Volgens mij wonen we niet zover bij elkaar vandaan (1 kanaaltje verder. dus wil je de DE testen bij mij dan kan dat prima, kan ik alle cv waardes voor je instellen en kijken wat er verder evt mis is.
m vr grt
-
Mijn DE-IV had een dusdanig vervormd tandwiel dat het treinstel daar geregeld op vast sloeg.
Zou dat het bij jou kunnen zijn?
grtz Jeroen
-
Het langdurig rijden is geen probleem, die van mij heeft laatst bijna 3 uur lang rondjes gereden op ongeveer 3/4 van maximale snelheid op de multimaus. De motorwagen was een beetje warmer als normaal, maar verder geen enkel probleem en daarna ook niks gehad ermee.
Ik was namelijk vergeten dat hij nog rondreed op zijn eigen Roco ovaaltje.
PS. We hebben alleen geen kat thuis. ;) 8)
Groet Petertrein81,
-
Test en elimineer
Feit: 1100 doet het goed op adres 4 ( decoder zit in lok)
Feit : DE doet het slecht op adres 3 ( decoder zit in lok)
Correct.
test: adress een werkende decoder en werkende lok(1100) op adres 3 en kijk wat de reactie is. Is de reactie goed en naar verwachting dan kun je de volgende zaken concluderen. 1100 decoder werkt goed op meerdere adresen, adres 3 is goed afgesteld in combinatie met lok 1100, Mulitimaus functioneert ook.
Klopt als een zwerende vinger.
Volgende test stap: Programmeer decoder van DE op adres 4 en kijk wederom wat er gebeurt. Als hij nog steeds dezelfde kuren vertoont dan kun je nog twee zaken niet uitsluiten. Decoder in DE is rot en dient vervangen te worden , of is te klein qua vermogen voor de DE of de spanningsafname van de DE is zo slecht dat de decoder onderuit gaat.
Ik kan het je nog sterker vertellen: de 'klik' die ik in de DE IV hoorde bij het programmeren - toen hij het nog wèl deed, ook op lokadres 21 <de serie 20 wil ik gebruiken voor treinstellen> - hoor ik nu nooit meer :(
De laatste positieve actie die ik van deze brombeer hoorde was een 'klik' na een reset (CV8=8) en de lampjes die aan gingen bij het beroeren van het nuttige knopje op de Multimaus. Daarna - dus nog zonder gereden of anderszins bewogen te hebben - doofden ze om nooit meer aan te gaan... *snik*
-
Update: Gisteren de boel naar de dealer kunnen brengen. En wie schetst mijn verbazing: de dag ervoor had hij een andere DE IV startset ingenomen met exact hetzelfde probleem!
-
Zo, hopelijk laatste update: de DE IV is terug van de wederverkoper en hij reed gisteren keurig zijn rondjes, samen met de - zelf gedigitaliseerde - Roco 1100. Wat was er mis aan het Rode Gevaarte:
1) decoder stuk (klinkt logisch maar goed: waarom stottert het ding dan i.p.v. in één keer de geest geven?)
2) tandwiel kapot (die begrijp ik echt niet, áls hij reed deed-ie het goed zonder hikken)
3) koolborstels stuk (en deze is helemaal raar)
Al met al fikse storingen voor een apparaat dat bijelkaar maximaal 1 uur had gereden!
-
Hoi Pjotr,
Inderdaad heel wat storingen, maar ik denk een ander oorzaak-gevolg volgorde te kunnen ontdekken:
1) Tandwiel stuk ---> Aandrijving blokkeert
2) Geblokkeerde motor ---> Veel stroom door de koolborstels ---> verbrand.
3) Verbrande koolborstels ---> Hoge stroom door de decoder ---> Decoder stuk.
Voor mij vrij logisch ;) Maar idd niet erg correct voor een model dat pak em beet 1 uur heeft gereden.
Grtzz en suc6 met de DE-IV !
Karst
-
Kan een gebrek aan smeermiddel de oorzaak zijn geweest van het kapotte tandwiel? Ik heb pas op een Oostenrijks forum gelezen dat Roco soms wel eens een beetje zuinig doet met het smeermiddel/vet in de tandwieloverbrengingen op de draaistellen.
Ik heb mijn tandwielen zelf omgewisselt met de opvoer set en ik was niet echt onder de indruk van de hoeveelheid smeermiddel op de oude tandwielen.
Ik heb de opvoerset toch wel even extra goed in het smeermiddel gezet (ik heb het op voorraad) voor ik ze in de overbrenging heb gezet.
Toen heb ik even de aandrijving getest, even zelf voor motor gespeeld aan de aandrijfassen en het liep toen toch erg mooi licht.
Groet Petertrein81,
-
Ik denk niet dat smeermiddel daar invloed op heeft.
De montage-afdeling heeft gewoon misvormde tandwielen gebruikt.
Het tandwiel dat ik heb vervangen zag er uit alsof iemand daar even een vlam opgezet had, met andere woorden, de tanden waren gedeeltelijk weggesmolten. Niet dat dat gebeurd is, er zal wel iets in de mal zijn misgegaan en bij de controle >:(
Bovendien zou je eigenlijk wel blind moeten zijn om zoiets te monteren, of in hele grote haast............. :(
grtz Jeroen
-
Goh, ik let effe niet op en dan ineens is er zomaar een logische oplossing voor 'mijn' rare serie aan problemen... Het klinkt plausibel en hoewel forensische treinenpathologie niet mijn sterkste kant is heb ik wel de neiging om 'het dominorampje' te omarmen als voorval.
Fijn, mensen die Out Of The Box denken!