BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Mo op 30 March 2008, 00:22:00
-
Enige tijd geleden heb ik mij voorgesteld op dit forum en beloofd wat foto's te plaatsen over mijn baan. Nou bij deze dus...
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/MH005.jpg)
Deze foto toont één van de twee tunnels. Deze tunnel ligt tussen drie doorgaande sporen en een rangeerdeel.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/MH004.jpg)
De linker drie sporen vormen het verhoogde rangeerdeel. De rechter drie sporen zijn doorgaande banen. Daartussen in ligt dus de tunnel. De brug links op de voorgrond kan bewegen. De twee andere sporen moeten nog van een brug voorzien worden.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/MH003.jpg)
Hier is de andere tunnel te zien. Het is de bedoeling dat het spoor onder de tafel een heel rondje gaat maken voordat het via de tunnel op de eerste foto weer naar boven komt. Ook komt een schaduwstation onder de tafel.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/MH002.jpg)
Een overzicht van de gehele baan. Ondertussen zijn de trafo's weg en is de baan aangesloten op een digitaal systeem.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/MH001.jpg)
Hier is een deel van mijn materieel te zien.
Ondertussen is er alweer het nodige aan mijn veranderd. Ik heb helaas nog geen tijd gehad/gemaakt om nieuwe foto's te maken. Maar dat zal ik binnenkort zeker even gaan doen. Ik houd jullie allen op de hoogte! Binnenkort dus een up-date...
Maurice
-
Mooi gedaan, de vitrine aan de voorkant van de baan. Kun je de treinen er met plank en al uit halen zodat ze makkelijk de baan op gaan? De rest van de baan is ook mooi (tot zover ik nu kan zien). Maar de oplossing met een vitrine 'onder' de modelbaan is nieuw voor mij.
-
Ja das een mooie oplossing, onder de baan en vitrine...
Lijkt me ook wel wat voor mij straks 8)
-
Mooi gedaan, de vitrine aan de voorkant van de baan. Kun je de treinen er met plank en al uit halen zodat ze makkelijk de baan op gaan? De rest van de baan is ook mooi (tot zover ik nu kan zien). Maar de oplossing met een vitrine 'onder' de modelbaan is nieuw voor mij.
Je zou natuurlijk ook gewoon die vitrine van werkende rails kunnen voorzien, lift aan 1 zeide, en zo erin en eruit rijden :D
-
Zijn trouwens helemaal nog niet zulke gekke ideeën!
Als het mogelijk is wil ik vanuit het schaduwstation in ieder geval een spoor naar één van de planken in de vitrine laten lopen. Meerdere planken wordt denk ik wat lastiger in verband met het hoogteverschil; dat zou betekenen dat ik voor elke plank in de vitrine zo ongeveer een extra boog onder de baan moet gaan bouwen...
Maurice
-
Of een lift: Als vitrine zelf, dat die omhoog/laag gaat, of een plank ervoor ;)
-
als je een lift voor die ICE moet bouwen, heb je nog wel een hortje plank nodig. Mischien beter een spiraal? die kan je op elke gewenste hoogte aftakken./
-
Iemand heeft een uitgebreide bouwbeschrijving met foto's geplaatst, spiraal met vitrine. Wist ik nou maar wie het was of de naam van het topic.
-
Bingo, gevonden. Zie vitrine (http://www.1op160.nl/vitrine.aspx) op www.1op160.nl
-
Even een vraagje: komt er in het dubbelspoor nog een beweegbare brug? Als dit een vaste brug is is het een beetje vreemd omdat die zo te zien lager ligt dan de beweegbare enkelsporige brug.
Sander
-
Bij deze een paar foto's van de huidige stand van zaken. We (ik en mijn vader) hebben heel wat afgeverfd de laatste dagen. Het verven is puur voor de zekerheid dat er in een later stadium geen hout meer te zien is; overal komt nog gras, ballast, wegen en andere zaken.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P4010054.jpg)
Laat ik beginnen met deze foto, daar was immers een vraag over. De tweede - inderdaad lager gelegen brug - voor het dubbelspoor is ook geplaatst; deze kan niet bewegen. Tussen de twee bruggen in komt in de uitloper van het kanaal een aanlegsteiger voor kleine boten.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P4010052.jpg)
Naar aanleiding van het artikel uit Railhobby (2007-12) ben ik aan het knutselen geweest en zie hier mijn eerste Nederlandse stootjukken!
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P4010055.jpg)
Hier een overzicht van het grote rangeerterrein en de vier doorlopende sporen. Ondertussen zijn alle wisselaandrijvingen onder de tafel 'verstopt'. Het grijs geverfde deel wordt nog opgevuld met rangeersporen.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P4010056.jpg)
Er is een beginnetje gemaakt met het viaduct over het verdiepte spoor en de spoorwegovergang over de drie doorgaande sporen. Geheel rechts is ook het begin van een fietstunnel te zien.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P4010062.jpg)
Gewoon omdat het hier natuurlijk om draait nog een foto van mijn posttrein, de containertrein (getrokken door de Railion BR 189) en op de achtergrond een VAM-trein (getrokken door de NS 1300).
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P4010066.jpg)
En de laatste van vandaag... De Piko ICE III komt hier net uit de tunnel aangestoven!
Binnenkort meer! Waarschijnlijk dan foto's van de spoorwegovergang/viaduct en mijn eerste ervaringen met het aanbrengen van ballast...
Maurice
-
Gisteren heb ik mij voor het eerst gewaagd aan het aanbrengen van ballast. Op papier leek dit niet zo veel werk... Maar daar heb ik me flink op verkeken; het is toch een best secuur en tijdrovend klusje.
Begrijp me niet verkeerd... Het is zeker ook erg leuk; vooral wanneer het een dag later droog is en het eindresultaat pas goed te zien is! Alleen enkele wissels zaten vast, maar met een klein beetje kracht waren deze zo weer los en deden ze het weer als vanouds.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/KopievanP4030004.jpg)
Ik heb een begin gemaakt met het ballasten van het grote rangeerterrein waar ook alle doorgaande sporen langs lopen. Ik heb overigens gewerkt met verdunde houtlijm om de ballast 'vast te plakken'.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/KopievanP4030002.jpg)
Dit is dezelfde plek op de baan, maar dan wat dichterbij.
Nu alleen binnenkort de rest van de baan nog voorzien van ballast. Eerst maar 's nog heel wat zakjes ballast ophalen bij de winkel!
Maurice
-
Wat voor soort ballast gebruik jij?
-
Hé, dag Marchel,
Ik zie het nu pas ( die tunnel, die herkende ik nog )
Heb geruime tijd geleden eens een "hippel" bij je gekocht voor een ombouwprojectje ( is nog niet klaar :-| )
Dat wordt al een hele mooie baan.
Groet,
Gerrit F
-
Ik gebruik de ballast van Fleischmann zelf (artikelnummer 6479). Het heeft een heel licht kleurverschil ten opzichte van de rails, maar na bewerking met houtlijm trekt dat redelijk bij.
Maurice
PS
Leuk je hier weer te spreken, Gerrit! Houd me op de hoogte van je ombouwproject; ben wel benieuwd!
-
Gaan we doen! ;D
Gerrit F
-
Na weer een weekendje knutselen zijn er weer wat vorderingen!
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/KopievanP4131793.jpg)
Na vorige week 's rustig naar m'n baan gekeken te hebben, vond ik toch wel dat er wat weinig ruimte was voor leuke dingetjes naast het spoor (zoals een perron, een weg, ...). We hebben dus de tafel een stuk breder gemaakt aan de rechter kant. Uiteindelijk een heel gedoe, want de vitrine moest dus ook verplaatst worden.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/KopievanP4131791.jpg)
Ook is er een begin gemaakt met de spoorwegovergang. Na heel wat passen en meten, vijlen, schuren en knippen, pasten eindelijk de wegdelen zo tussen de rails dat de treinen er ook goed overheen konden rijden. Binnenkort nog de rest van de weg nog plakken en alles voorzien van hekjes en dergelijke. De eigenlijke beveiligde spoorwegovergang zal nog wel even op zich laten wachten... Heeft iemand tips/adviezen voor de spoorbomen?
Maurice
-
Eigenlijk heb ik nu een zomerstop - ben meer iemand die in het najaar en de winter bezig is met de baan... - maar ik wilde jullie een paar vorderingen niet onthouden.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P7032842.jpg)
Ik heb de wegen naar de overgang voorzien van wegdek. Overigens bleek dat ik de overgang nog wel wat moest aanpassen en verlagen. Enkele locomotieven bleken er toch niet zo goed overheen te kunnen rijden; ze raakten het wegdek en kwamen daardoor stil te staan op de overgang).
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P7032844.jpg)
Verder heb ik ook een beginnetje gemaakt met de stroomvoorziening van alle rails onder de baan. Het is de bedoeling dat elke baan minstens op twee plaatsen voeding krijgt en daarnaast krijgt elk rangeerspoor ook voeding.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P7032840.jpg)
Eén van de nieuwe aanwinsten op mijn baan is de 6409 van Trix...
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P7032838.jpg)
... en een andere - waar ik zeer blij mee ben - zijn de Beneluxrijtuigen van LS models!
Momenteel rijdt het volgende rond op mijn baan in aanbouw:
- 1x - vierdelige ICE III (Piko 96941)
- 2x - rijtuig 1e klas ICE III (Piko 57692)
- 2x - rijtuig 2e klas ICE III (Piko 57693)
- 1x - tweedelige set Beneluxrijtuigen / A10 & B10 (LS models 44061)
- 1x - tweedelige set Beneluxrijtuigen / A4B6 & B10 (LS models 44062)
- 1x - tweedelige set Beneluxrijtuigen / BKD & B10 (LS models 44063)
- 1x - locomotief 6409 / NS (Trix 22762)
- 1x - locomotief 6504 / Railpro (Trix 22768)
- 1x - locomotief BR189 / Railion (Piko 57454)
- 1x - motorpost 3026 (Märklin HAMO 8386)
- 2x - postwagen (Roco 46281)
- 1x - postwagen (roco 46341)
- 1x - tweedelige set containerwagen / DHL (Fleischmann 97 5245)
- 1x - tweedelige set containerwagen / BG Freight Line & Holland Maas (Fleischmann 98 5245)
- 1x - tweedelige set containerwagen / Eucon & Maritime (Fleischmann 99 5245)
- 1x - dubbele containerwagen / NorfolkLine (Roco 47110)
- 1x - dubbele containerwagen / VanDieren (Roco 66562)
- 1x - dubbele containerwagen / Geest (Roco 47112)
- 2x - driedelige set VAM wagen (Roco 45933)
- 2x - tweedelige set gasdrukketelwagen / VTG (Roco MTE 66001)
- 2x - tweedelige set grindwagen / Railpro (Roco MTE 45948)
- 1x - tweedelige set grindwagen / Railpro (Roco 66006)
- 2x - tweedelige set staalrollenwagen / Railion (Piko 58094)
Enkele dingen gaan mijn baan binnenkort verlaten. Of omdat ze er niet echt bijpassen voor m'n gevoel of omdat ze simpelweg overbodig zijn.
- 1x - locomotief 357 / sik (Roco 43677)
- 1x - locomotief 1314 (Lima 208187)
- 1x - tweedelige set onderlosser (Märklin 46250)
Later dit jaar komen er hopelijk nog de Beneluxloc en de stuurstand van LS models bij en de IRM (met tussenbak) van Rivarossi.
Maurice
-
mo,
leuke baan. ik kijk al uit naar het eindresultaat. hoe kom je eigenlijk bij je schaduwstation?
grtz
-
Mooi baan!!!Ziet er heel leuk uit.Heb jij misschien ook een foto waar de trein onder je blad vandaan komt?Ik zie alleen een foto waar hij ingaat.Of is het dubbelspoor?Misschien heb ik niet goed gekeken.
Maar nogmaals,het ziet er al indrukwekkend uit.Vooral het stukje bij de twee bruggen.Dat de sporen links en rechts afbuigen.
gr Marcel.
-
Bedankt Johan en Marcel voor jullie reacties! Wellicht dat de volgende foto's een beetje antwoord geven op jullie vragen.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P7062838.jpg)
In tegenstelling tot de andere kant van de baan - waar een vitrine zit - is deze kant open (eerst nog wel wat gereedschap opruimen...) en is er dus toegang tot het schaduwstation. Overigens wordt het maar een klein schaduwstation met enkele opstelsporen.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P7062840.jpg)
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P7062839.jpg)
Dit zijn de tunnels van onder de baan gezien. Momenteel ligt er slechts spoor tot in de tunnels. De baan onder de tafel zelf moet nog gemaakt worden. Het is de bedoeling dat er een heel rondje rails komt te liggen, met aan de open kant van de tafel dus het schaduwstation.
Maurice
-
Bedankt voor je tip, Wim!
Gelukkig ben ik nog niet zo ver dat alles onder de baan al af is, dus is het een kleine moeite om alsnog even alles te schuren. Zal ik zeker binnenkort doen!
-
Zo!
Best leuk om eens te zien hoe een ander dat nou onder de baan heeft aangelegd/toegankelijk gemaakt...
Succes met de afwerking!
Groet,
Ronald
-
Mooie baan hoor!
Ga zo door.
-
Het plezier straalt er af. :)
-
Zo... Het zomerseizoen is weer bijna afgelopen (al zou je dat niet zeggen met het weer van vandaag...) en is het dus weer tijd om bezig te gaan met de bouw van mijn baan. Behalve alle rotzooi opruimen van de afgelopen periode, kon ik het natuurlijk niet laten even wat testrondjes te rijden. Direct stuitte ik op een probleem...
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P9090007.jpg)
Deze brug zorgde al eerder voor flink wat problemen. regelmatig ontspoorden hier treinen. Het leek dat alles toen, na enkele aanpassingen, wel was opgelost. Maar afgelopen weekend ontspoorde wederom zo ongeveer elke trein die over deze brug reed. Locomotieven komen er allen wel overheen (door hun gewicht), maar alle wagonnen/rijtuigen daarachter ontsporen massaal. Balen dus...
Het probleem is wel duidelijk (zie de rode cirkels op de foto). De railassen van het bewegende deel van de brug sluiten niet mooi aan op de railassen van het vaste baandeel.
Alles opnieuw loshalen en vervolgens op maat maken heeft in mijn ogen weinig zin. Dit heb ik al eerder gedaan en, blijkbaar, helpt dat niet. Ik kan dan nog twee andere oplossingen bedenken. Allereerst zou ik de brug kunnen vastlijmen. Het voordeel is dat de treinen dan wel mooi over de brug kunnen rijden. Maar dan gaat het hele principe 'beweegbare' brug wel verloren. Een andere, veel rigoureuzere oplossing is de gehele brug weg te halen en te vervangen door een andere (niet beweegbare) brug. Voordeel daarvan is weer dat er geen problemen zullen zijn met het rijden van de treinen en dat ik een modernere brug kan plaatsen (deze vind ik toch wel wat ouderwets...).
Gelukkig is er op een ander front wel positief nieuws en vooruitgang geboekt.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P9090006.jpg)
Ondertussen beschik ik al over een aardig voorraadje containers. Deze bestaan uit 40' containers van Fleischmann en 45' (high cube) containers van Roco. Ik ga de Fleischmann containers dusdanig aanpassen dat deze ook op de dubbele containerwagens van Roco geplaatst kunnen worden. Verder ga ik proberen mijn verzameling 40' containers van Fleischmann flink uit te breiden (zoeken op internet, beurzen, ...). Wellicht dat ik dan de 45' (high cube) containers van Roco dan helemaal ter zijde laat staan (of dat ik deze probeer te ruilen of te verkopen).
Maurice
-
Probleem is kennelijk dat je brug iets omhoog komt. Wat dacht je van een (electro-)magneet en ijzerstrip onder de brug om hem strak op zijn plaats te houden?
mvg
Mart1
-
Je hebt hetzelfde probleem als Rijkswaterstaat met viaducten en een verzakkende oprit. Ze hebben dat wel eens opgelost door een betonnen plaat
zowel op het viaduct als op de oprit te leggen. Op de oprit kan 'ie niet zakken en hij draait met een verzakkende oprit mee.
Laatste stukje rails dus op een scharnierende overgang van brug naar vast leggen dus.
Mvrgr
Koopmans
-
Ik heb alle tips voor het oplossen van mijn brugprobleem eens allemaal in overweging genomen, maar uiteindelijk ben ik toch maar naar de winkel gegaan...
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P9110001.jpg)
... en daar heb ik deze brug gekocht. Deze komt op de plaats van de brug die ik nu heb. Ik heb gekozen voor deze brug, omdat die qua stijl exact past bij het lage tweesporige bruggetje dat ik al heb. En ook omdat ik deze brug een net wat moderner (en Nederlandser) uiterlijk vind hebben.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P9110002.jpg)
Eerst de oude brug dus weghalen... Dat ging op zich nog niet eens echt makkelijk, want de bodemplaat van de brug was extra stevig vastgezet met schroeven op de baan. En toch verschoof dat ding elke keer weer...
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P9110006.jpg)
Na een tijdje lijmen en passen en meten ligt de nieuwe brug op z'n plaats! Zelf vind ik deze brug een stuk mooier. Binnenkort ga ik bezig met het afwerken van de wanden en bodem rondom de brug. Ook deze heb ik grotendeels verwijderd. Er is nu bijvoorbeeld meer water in het toekomstige haventje (doordat er geen brugwachtershuisje meer is) en ook komt er aan de rechterkant nog een weggetje onder de brug door. Dat was bij de oude brug niet mogelijk en nu dus wel. Wel zo handig eigenlijk, want hoe moeten de 'preisertje's' anders vanaf hun bootje de kade verlaten?
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/P9110013.jpg)
De NS 6409 met VAM trein over de nieuwe brug en de RailPro 6504 met grindwagens over de - al aanwezige - twee sporige brug.
Maurice
-
Ziet er goed uit!
Klein detail, ik zou of die pijlers verder naar buiten verplaatsen zodat ze bij het begin/einde van de brug staan, of ze helemaal weglaten. Waar ze nu staan is niet echt gebruikelijk bij een dergelijke brug.
grt
matthijs
-
Weglaten is de enige optie. De brug moet rusten op de landhoofden. Pas bij een tweede brug komt een pijler aan de orde.
Overigens had de oude brug gerust verlijmd kunnen worden: de lage brug is dermate stremmend voor scheepvaart dat het openen van de brug voor de scheepvaart zinloos was.
Groet,
Huibert
-
Bedankt voor de tips over de nieuwe brug!
Ik zal naar aanleiding van de opmerkingen van de kenners de pijlers op een later moment weghalen. Gelukkig had ik de pijlers nog niet aan de brug vastgelijmd; op dit moment staan deze er slechts om de brug tijdelijk op z'n plek te houden. Als de brug straks definitief op z'n plek komt zal ik deze laten rusten op de landhoofden. Is ook weer een extra voordeel, want zo ontstaat er aan de rechterkant van de brug nog meer ruimte voor de geplande weg naar de aanlegkade.
Zelf noem ik mijzelf dus abslouut geen kenner van spoorbruggen. Doorgaans dat ik in de buurt kom van een spoorbrug zit ik in de trein en kan ik dus moeilijk de onderkant en/of het zijaanzicht van een brug zien. Daarom ben ik zeer blij met alle (positieve en/of opbouwende) kritiek en de tips die ik hier op het forum krijg. En ik denk dat ik dan zeker ook namens vele andere forumgebruikers spreek. Mijn dank!
Maurice
-
Dag Maurice,
Dat wordt mooie.
Heb hier nog een site: http://www.brueckenweb.de/homepage.php
Daar staan wel
* 44.209 Brücken
* 75.177 Fotos
* 515 Bücher
* 26.736 Links
Zeggen ze.
Veel plezier er mee.
Gerrit F
-
Bij deze een database van Nederlandse Bruggen, beheert door de Nederlandse Bruggenstichting:
http://www.bruggenstichting.nl/BruggenDB/
mvg,
Matthijs
-
Tja , mooie brug. Ontsporings problemen willen weleens op gelost kunnenworden door aan de uiteinden van de rails aan de binnenkant ietsje weg te vijlen.
Bij M-track liggen de rails tot en met de kopschotten en daar was het zelfs verplicht. Je vijlt over 0,3 cm verticaal schuin aan de binnenkant tot het verticale stuk. Zo krijg je twee vangetjes, die de wielen weer op hun goede plek duwen.
bedankt voor je compliment bij mijn topic.
Groetjes van
Wil
-
Ziet er al goed uit !
-
Voor Maurice en alle andere lezers.
Hier nog een site met bruggen.
http://marinas.com/browse/bridge/NL/
Gerrit F
-
Zo... Ik kan geen brug meer zien! Wat zijn er veel bruggen; mijn dank!
Ik heb ook weer eens een blik geworpen op mijn baan en ik heb besloten dat ik niet echt tevreden ben met de baan zoals die er op dit moment bij ligt...
Eerst een stukje geschiedenis. In het begin ben je enorm enthousiast en wil je snel een mooi resultaat hebben. Met het eerste baanplan ben je direct tevreden en met wat hout timmer je een tafel in elkaar. Gaandeweg kom je wat hobbels op je pad tegen, waar die werk je simpel weg. Totdat...
Tja... Totdat je op problemen stuit waar je niet zo één, twee, drie van weet hoe je die moet oplossen met je huidige baanplan en huige tafel. Mijn problemen zijn de volgende:
- Mijn rangeer- en opstelsporen zijn toch wel wat aan de korte kant.
- Bij mijn huidge tafel kan ik niet bij alle wisselaandrijvingen komen (dubbele bodemplaat)
- De tafel is nu al zo vaak veranderd, dat het een beetje instabiel is op sommige plaatsen.
Daarom heb ik een nieuw baanplan ontworpen en direct besloten om ook meer ruimte op zolder te benutten. Ik heb enkele aspecten van mijn oude baanplan in mijn nieuwe baanplan laten terugkomen, omdat ik die erg leuk vind. Zo blijven de bruggen en de tunnels. Maar in mijn nieuwe baanplan is meer ruimte om treinen op te stellen en hiermee te rangeren. Verder is er nu ook ruimte voor een station (perron). Ook heb ik geprobeerd meer ruimte te maken voor scenery.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/B_oud.jpg)
Dit is mijn huidige baanplan. De problemen met wissels liggen vooral in het deel met de drie opstelsporen (links). Verder is er weinig ruimte voor scenery...
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/B_nieuw.jpg)
En dit is dan mijn nieuwe baanplan. Er is zijn nu langere opstelsporen (rechts), het is de bedoeling dat hier een soort containerterminal komt. Een perron is gepland tussen de banen R4 en R5 (rechts). Verder heb ik enkele overbodige wisselstraten achterwege gelaten (vergelijk het nieuwe en het huidige baanplan). Over de sporen die onder de baan komen te liggen (zie het losse deel) ben ik nog niet helemaal tevreden; misschien dat dit gewoon twee sporen worden in plaats van vier.
Wanneer ik precies ga beginnen met dit nieuwe baanplan weet ik nog niet. Eerst de oude slopen en eens goed nadenken over de bouw van de tafel... Gelukkig kan ik daarvoor aardig wat inspiratie over opdoen in verschillende andere draadjes!
Maurice
-
Hoi Mo,
Met veel plezier zojuist eens door je draadje heen gekeken. Altijd leuk om te zien hoe anderen met hun baan bezig zijn. En je hebt al heel wat leuks gemaakt.
Daarom des te meer een dapper besluit om de boel af te breken en opnieuw te beginnen. Maar je hebt wel gelijk. Als het je nu al niet bevalt, wordt dat met de tijd niet beter. 'Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald' zeggen ze weleens ;)
Kijkend naar je nieuwe baanplan vraag ik me wel af of dit haalbaar is. Voor een beetje baan is een schaduwstation eigenlijk wel een must. Maar om jouw voorstel te realiseren, wordt dat niet te steil allemaal? Als ik het goed zie lopen de bovenste sporen in een boog naar links omlaag, en zijn dan onder de kruiswisselconstructie links op niveau onder aangekomen. Dan een paar wissels als begin van het schaduwstation. Maar waarschijnlijk moeten de schaduwsporen dan alweer omhoog lopen om na de boog rechts weer op tijd op maaiveld niveau te zijn aangeland. En een stilstaande trein (buiten het zicht) die staat opgesteld in een bocht toch te laten wegrijden gaat niet zo soepel.
Vandaar m'n aarzeling bij je voorstel.
Ik bedoel het absoluut negatief. Maar op papier kun je nog snel wijzigen, als de rails eenmaail ligt wordt dat een stuk lastiger (rara, hoe weet ik dat... ::)).
Groets, Hans
-
Maar om jouw voorstel te realiseren, wordt dat niet te steil allemaal? Vandaar m'n aarzeling bij je voorstel.
Bedankt voor je tip, Hans!
Zelf was ik er ook nog niet helemaal over uit of dit nu wel de beste oplossing was voor mijn schaduwstation. Ten eerste vanwege het snelle stijgen en dalen van de sporen. Maar zeker ook omdat ik niet tevreden was over de mogelijkheden van het benutten van het spoor. In mijn baanplan (zoals gepost in mijn vorige bericht) is het mogelijk met vier treinen tegelijk te rijden (en daarnaast nog op de twee rangeerdelen eventueel). Maar er zijn in totaal vijf banen op mijn baanplan. Door een wat korte wisselstraat is het niet mogelijk om vanaf elk spoor verder te rijden op hetzelfde spoor; dit probleem ligt bij de wisselstraat links bovenin op de doorgaande sporen). Ik heb dus weer even zitten puzzelen...
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/B_nieuw_1.jpg)
... en daarvan is dit het resultaat. De sporen van en naar het schaduwstation zijn langer en de opstelsporen van het schaduwstation zijn nu gewoon recht. Daarnaast is het nu ook mogelijk om met vijf treinen tegelijk te rijden op de doorgaande sporen. En verder is er nu ook extra ruimte voor een perron bijgekomen.
Tips zijn wederom welkom!
Maurice
-
Hallo Maurice,
Ik lees dat je problemen hebt met de Faller ophaalbrug. Ik had hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door aan de zijkanten twee messigdraadjes in de pijler te lijmen. Deze "dwingen" de brug in de juiste positie. Wel heb ik de nokken aan de onderkant wak kleiner geveild om zo de nodige speling te genereren. Bij mij werkt ie' nu naar behoren.
Grt,
Ger.
-
Zo... Binnenkort komt er dan daadwerkelijk een 'triest' einde aan dit draadje.
Afgelopen weekend ben ik begonnen met de sloop van de baan zoals die er op de laatste foto's uitzag. Al het materieel is weer in de doosjes gestopt en de rails is ook allemaal al weer losgehaald. Gelukkig waren er verder nog niet veel andere dingen aangeschaft voor de baan. De aanwezige bruggen krijgen ook plekje op de nieuwe baan.
Ik ga een nieuw draadje beginnen over de bouw van de nieuwe baan. Natuurlijk is het jammer dat de huidge baan gesloopt wordt. Er zit toch al wel heel wat tijd in... Maar de oude baan had ook zo zijn nadelen. De tafel was een beetje onstabiel (te vaak veranderd), de opbouw was verkeerd (het was erg lastig om in dit plan goed te werken aan het schaduwstation) en de baan bood geen goede mogelijkheden voor het aanwezige materieel (te korte opstelsporen). In de nieuwe baan is dit allemaal verbeterd! In grote lijnen komt het baanplan overeen met het laatst getoonde baanplan in dit draadje.
Eind van deze week sluit ik dit draadje af met wat foto's en dan volgen de nieuwe ontwikkelingen in een nieuw draadje!
Maurice
-
Waarom breek je je baan weer af?
-
zie je de laatste sporenplannen. die gaat hij nu uitwerken
-
Bart, het staat in de tekst ;)
Maar de oude baan had ook zo zijn nadelen. De tafel was een beetje onstabiel (te vaak veranderd), de opbouw was verkeerd (het was erg lastig om in dit plan goed te werken aan het schaduwstation) en de baan bood geen goede mogelijkheden voor het aanwezige materieel (te korte opstelsporen).
Mo, Jammer dat je de baan gaatafbreken... Het zag er wel leuk uit ;D Maar met je nieuwe baan komt het vast ook wel goed.
Peter H
-
Ik lees dat je problemen hebt met de Faller ophaalbrug. Ik had hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door aan de zijkanten twee messigdraadjes in de pijler te lijmen. Deze "dwingen" de brug in de juiste positie. Wel heb ik de nokken aan de onderkant wak kleiner geveild om zo de nodige speling te genereren. Bij mij werkt ie' nu naar behoren.
Hier heb ik ook wat aan. Ik heb namelijk twee van die bruggen naast elkaar.
Jammer, dat je je baan gaat afbreken, maar veel succes met je nieuwe treinbaan. Het ziet er goed uit.
groetjes
Wil
-
Het zag er al goed uit, maar ik begrijp het probleem met de te korte opstel sporen ed. Ik zal met belangstelling je nieuwe draadje volgen, volg alle draadjes over banen in opbouw, hopelijk durf ik binnenkort de sprong te maken en kan ik hier ook een draadje starten ...
Wat ik zeker van je over zal nemen is de tunnel en de vitrine ;). De tunnel lijkt me een handige manier om de treinen naar een schaduwstation te laten verdwijnen. En een vitrine zo dicht bij de modelbaan is natuurlijk ideaal. Hoeft alles niets steeds in en uit de doosjes.
Gerard.
-
Fijn dat iedereen zegt dat het er leuk en goed uitzag, dankjewel!
Zelf vond ik dat op zich ook wel. Van boven af gezien dan... Eenmaal een blik werpend onder de baan, zag het er allemaal toch wat minder uit! Vandaag was ik lekker vrij en ben ik maar weer 's verder gegaan met slopen.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/KopievanPC030537.jpg)
Hier is de vitrine reeds helemaal leeggehaald. Al het materieel zit weer tijdelijk netjes in de doosjes.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/KopievanPC030538.jpg)
Gelukkig was alle rails zo weer losgeschroefd! Ook de rails waar al ballast naast was aangebracht was zo weer los. Heel simpel was de ballast (aangebracht met de verdunde houtlijm) er weer van af te halen, super! Alle rails ziet er weer bijna als nieuw uit.
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/KopievanPC030541.jpg)
Tja... En op deze foto is dus wel duidelijk één van de problemen van deze baan te zien. Enkele keren is de baan (de tafel) een stukje uitgebreid en dat resulteerde in steeds meer balkjes, schroefjes en dergelijke. En dat leidde weer tot instabiele construcitie en ook dat je overal eigenlijk net niet goed meer bij kon...
Slopen dus! En, met de reeds gemaakte fouten in het achterhoofd, opnieuw beginnen! Binnenkort de laatste sloopfoto's...
Maurice
-
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/KopievanPC030538.jpg)
Moet die brug ingevaren worden?
-
Mooi!
Wordt het water nog verder gemaakt, of blijft het zo?
Jan-Pieter
-
Jan-pieter, Als je het draadje even leest zie je dat de baan word afgebroken! Het water word dus niet verder gemaakt ;)
Peter H
-
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/KopievanPC030538.jpg)
Moet die brug ingevaren worden?
Uitgevaren, met pijlers en al. Het nieuwe slopen, zeg maar ;)
-
Jan-pieter, Als je het draadje even leest zie je dat de baan word afgebroken! Het water word dus niet verder gemaakt ;)
Peter H
Op dit moment zou "Nederlandse baan in afbraak" ook een betere naam voor dit draadje zijn! ;D
groeten,
Julien
-
Heb je toevallig al een nieuw baanplan.
Hoe groot wordt je nieuwe baan?
-
KLIK HIER! (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15611.msg235323#new)
Is al een draadje over :)
-
(http://i280.photobucket.com/albums/kk172/mohummel/KopievanPC080515.jpg)
Alsof er nooit een treintafel heeft gestaan... De slopershamer heeft genadeloos z'n werk gedaan en het enige dat nu nog herinnert aan het verleden is het houtwerk dat tegen de muur aan staat.
Of dit houtwerk nog weer gebruikt gaat worden is nog maar de vraag, dat ligt een beetje aan het uiteindelijke nieuwe baanplan. In ieder geval is er al wel flink opgeruimd. En dat kwam wat betrefd het moment wel erg goed uit, want nu konden we (zoals te zien is) ook direct al kerstspulletjes tevoorschijn halen.
Wat betrefd mijn inbreng sluit ik dit draadje nu. Verder en nieuwe ontwikkelingen over mijn nieuwe baanplan zijn te volgen in het draadje Peelo - (baanplan h0) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15611.0).
Maurice