BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Sjaak spoor op 29 March 2008, 23:44:56
-
Hallo modelspoorliefhebbers,
Ik zou graag reacties en tips krijgen voor het volgende.
Dit is mijn ontwerp voor het locdepot op mijn baan. De ruimte is beperkt,
maar ik heb echter wel een 'grote' draaischijf ivm de langere locs.
Ik wil zoveel mogelijk een logisch en realistisch model maken, zij het in
een iets kleinere uitvoering. Ik hoop dat de tekening duidelijk genoeg is.
Hebben jullie tips of opmerkingen hierover? Mis ik iets, of staan er dingen
compleet verkeerd?
Ps: Schaal = H0 (diverse merken) Tijdperk ca. 3. Duitsland.
De boog om het depot zijn in de stralen 48 & 54 cm (Fl R3 & R4) en deze komt alleen voor ongeveer de 1/3 in het zicht.
Ik heb bewust 2 sporen richting de draaischijf gemaakt, zodat loc B richting
station kan rijden terwijl loc A wordt onderhouden / bevoorraad.
Ik heb helaas geen ruimte voor '6-sporige-of meer' locloods.
Graag reacties! Alvast bedankt voor uw hulp!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BWJBB.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/BWJBB.jpg
-
Altijd een mooi thema op een modelspoorbaan.
Op http://www.nproject.nl/diversen/het-stoomdepot.html (http://www.nproject.nl/diversen/het-stoomdepot.html) kun je wat meer lezen over de funkties die er te vinden zijn bij een locdepot.
Je kunt er een eigen draai aan geven omdat je gebonden bent aan een beperkte ruimte.
-
Ziet er goed uit, denk ik.
Ik ben zelf met iets vergelijkbaars bezig, kijk hier (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8877.msg137921#msg137921) maar eens.
Het enige was ik mis is eigenlijk een opstelspoor voor kolenwagens e.d. bij je kolenpark.
Die zou je eventueel vanuit het station, of vanuit de draaischijf kunnen laten lopen.
Op een draaischijf past vaak net 2 kleine kolenwagens en een kort rangeerlocje...
Veel plezier ermee!
EgMaf
-
Zou je niet die locloodsen helemaal achteraan zetten? Zodat je meer kijk heb op de inspectieput?
-
Bedankt voor jullie reacties!
@ Egmaf:
Ik vind je plan er mooi uit zien, het is mijn smaak wel.
Maar staat je locloods niet te dicht op de draaischijf?
In wintrack valt dit niet op, maar om alles passend te maken moet je
de rechte stukken vanaf de draaischijf richting locloods wellicht iets
langer maken. Hoe dit bij Marklin zit weet ik niet, maar bij de Fl. profi
rails heb je na het stukje 'aansluitrail' nog een stuk van 20cm recht nodig
voordat de locloods begint.
-
Idee voor een BW?
Edit door Peter van der Leek, document i.v.m. copyright van onze server verwijderd
-
Ronald,
Ook mooi. Echter, in hoeverre is de volgorde van alle onderhoud e.d.
belangrijk? Op http://www.nproject.nl/diversen/het-stoomdepot wordt nl.
een iets andere volgorde aangrhouden dan het BW in jouw link. Vergelijk
verschillende informatieve websites, tijdschriften e.d. en je zult zien dat
hier redelijke verschillen in kunnen zitten.
-
Als je het artikel gelezen hebt was dit de gebruikelijke manier van locverzorging bij de DB.
Groet, Ronald.
-
Ook in 'onze' encyclopedie kun je wat informatie vinden.
Klik op: http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec70/sec57
groetjes,
Hans
-
Dat er verschillen in lokafhandeling zijn lijkt vremd maar heeft met de dienst te maken.
Einde dienst: ontslakken, rookkast leegmaken, Kolen bijvullen en waterbijvullen. Dan gaat de lok op " nachtstand" gedraaid met de neus in wegrijricgting.
'snachts wordt de lok bijgehouden in de lokloods door de ldepotwcht,
Ochtend start nieuwe dienst. Kolen bijvullen, ( niet al te veel) Water bijvullen Zand bijvullen , olieen, en de baan op.
Je hebt dus in de afhanfeling een logische volgorde zitten en vaak een ander spoor voor het avond ritueel en een andere voor het ochtend ritueel.