BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: direstraits op 21 August 2006, 22:53:46
-
Ik zou wel eens willen weten in welk land voorbeeld dat jullie rijden.
Ik zelf (ga) links :) Engels rijden :).
Gr martijn
-
Rij nederlands, alle tijdperken.
Kleur op de baan!!!
mvg,
Sander
-
Ik rij ook nederlands, meeste is NS Geel, verder wat Berlijnsblauw en binnen kort een vlaflip sprinter ;D
mvg,
Matthijs
-
Ik rij hoofdzakelijk Nederlands.
Heb een baan uit het tijdperk Ep. 3/4
Maar ik verzamel alles.
Ik heb stoomlocs en een ICE3 en alles wat er tussen zit.
Ben eigelijk meer een verzamelaar.
Ik heb een paar duitse dingen die ik echt mooi vind maar dan houd het ook op.
Manuel
-
:-X
-
:-X
Je durft niets te zeggen :o ???
Gr martijn
-
Ik rijd Frans. Het hele jaar door vakantiesfeer op zolder.
Jan
-
Nee, ik denk: standaard reactie op zoveelste "ik ben benieuwd naar" draadje. ;)
-
Ik zelf (ga) links :) Engels rijden :).
Hier bij ons in Belgie rijden ze ook links, voor welke heilige dit is, is mij een raadsel
-
ook ik rijd links ::) maar dan Zwitsers (BLS voorbeeld).
Hoewel ik UPS Turbines ook erg mooi vindt heb ik geen plaats in mijn huis :-[ een dergelijke baan te bouwen, dus houd ik het op de Zwitserse Alpen Baan.
Hiervan heb ik dan de kleinere stations in aanbouw (Blue See, Heustrich en Lalden).
- Maarten
-
Zwitserse/Oostenrijkse omgeving. Bergen dus ;)
Materieel is beetje vanalles ;D
-
Ik heb Duits gestemd omdat al mijn materieel Duits is. Het landschap volgt echter geen specifiek voorbeeld.
-
Ik rijdt Nederlands en spaar alle tijden.
Groet,
Arkadas
PS off topic, hoe is het links rijden eigenlijk onstaan of rechts rijden :)
-
Afrikaans (Tanzania/Kenia). Reden: vakantiesfeer, is weer eens wat anders, voorwaarde van mijn partner om de baan op de huidige plek te mogen bouwen.
Links/rechts rijden? In die landen zijn ze al blij met een stukje enkelspoor.....
Hans
-
Frans (en "dus" links - de Elzas is geen Frankrijk :P), al zit ik hevig te dubben of ik niet op de één of andere manier wat RENFE kan injecteren... ;D
-
Hoi,
Ik heb overige gestemt, ik rijd eigenlijk opdit moment niks, moet nog bouwen.
Maar min materiaal is wat ik leuk vind en dus heb eigenlijk geen land voorbeeld ;D
Mvg,
Willem
-
Leuke poll,
stem niet want moet m'n keuze nog maken :)
Wel paar opmerkingen:
Waarom Zweden vermeld maar Noorwegen en/of Denemarken niet?
Enne er zijn ook modelspoorders die een fictief land hebben, deze "verstoren" enigzins de rubriek Overige
-
Frans (en "dus" links - de Elzas is geen Frankrijk :P), al zit ik hevig te dubben of ik niet op de één of andere manier wat RENFE kan injecteren... ;D
Wat dacht je van de Catalan Talgo met bijvoorbeeld de SNCF 68000 serie ervoor?
groet,
Jean
-
Das wat makkelijk :D (behalve dan die Yaya, die is in N niet om de hoek verkrijgbaar en kan ook niet met Talgo III RD rijden ;)), ik bedoelde meer een thema te kiezen als Portbou (te groot) of Latour de Carol (best leuk).
-
Niet links, niet rechts en ook niet recht(s) door zee.
Raad zelf eens :P
-
Met een ski op het middenspoor? :P
-
Je durft niets te zeggen :o ???
Gr martijn
Ik hoef niks te zeggen. Het stond er al, en bij deze voor de tweede keer ;)
-
Ik ga stoomloks rijden en Duits tpII. Dus mijn stem is wel duidelijk.
Groeten Harry
-
Met een ski op het middenspoor? :P
Fout!
-
Nederlands omdat ik in Nederland woon en dus deze heel mijn leven al hier woon. :D
-
Rij ook volgens het voorbeeld Nederlands, en buitenlands materieel wat in Ned. toegelaten wordt.
Cor
-
ik rij zwitsers in het bijzonder de bls. Vooral Re 465 en van die bruine machines. Maar af en toe een duitse 185er.
arnout.
-
Nederlands omdat ik in Nederland woon en dus deze heel mijn leven al hier woon. :D
Ik ook, en toch rijd ik niet Nederlands ;)
-
Nederlands jaren 50 van de vorige eeuw, maar een keertje vreemd gaan is ook niet erg ;D
Dit dio naar aanleiding van een vacantiereis in Kenia met de "Lunatic express" van Nairobie naar Mombassa.
(http://img215.imageshack.us/img215/8527/img5682gp6.jpg)
SK
-
Ik rij ook met Nederlands amterieel in de jaren '50. De mooiste periode voor de liefhebbers van de drie tractiesoorten stoom, diesel en elektrisch.
De jaren 20/30 is ook erg mooi, daar ga ik denk ik maar eens naar toe werken als de jaren 50' collectie een beetje compleet begint te worden :D.
Sander
-
Dit dio naar aanleiding van een vacantiereis in Kenia met de "Lunatic express" van Nairobie naar Mombassa.
Die naam intigreert me. Waarom heet die trein de Gekkenexpress?
- Peter
-
Gezien de voorgeschiedenis van deze trein, en de kans opgegeten te worden door leeuwen (tijdens de bouw zeker 120 personeb) was je wel knettergek om met deze trein mee te gaan. Vandaar de naam Gekken Express of gekken lijn.
(Passagierstreinen (2 heen en 2 terug) rijden nog steeds alleen s'nachts)
Zal in het weekeind wat dieper op deze lijn ingaan.
SK
-
Ik boemel van Belgie Via Luxemburg Duitsland binnen en weer terug met passagiers en goederen.
En laat mijn verbeelding de vrije loop ;D
-
Ik heb niet gestemd omdat ik met verschillend materieel rij. 1 tram komt uit San Francisco en 2 komen uit Wenen. Ik heb nog wel wat treinen maar ook verschillend. Maar de baan die ik aan het bouwen ben ligt tegen de grens van Duitsland aan en is dus Nederlands maar je vind er ook Duitse winkels e.d.!
-
De "Lunatic line" in Kenia is in de jaren 1896-1903 aangelegd door Britsche constructeurs die daarvoor meer dan 30.000 arbeiders gebruikten waarvan er bijna 2500 het leven lieten en 6000 permanent invaliden werden. Daar de Engelsen bang waren dat de Duitsers en Fransen eerder de Boven-Nijl zouden bereiken moest de lijn in moordend tempo aangelegd worden. Vanuit de havenstad Mombassa, die eigenlijk te ondiep was om grote schepen te ontvangen, er moest danook eerst een nieuwe haven aangelegd worden, werdt een aanvang gemaakt met de aanleg van de meter- en enkelsporige lijn. Binnen een paar kilometer vanuit de laaggelegen havenstad moest de lijn binnen 24 kilometer 170 meter stijgen. Direct hierna stonden de arbeiders al voor de eerste gruwenlijke beproeving. Nog maar net de helling naar de hoogvlakte bedwongen, moest er de komende 9 maanden geploeterd worden in de kurkdroge Tatu woestijn. Na enkele muiterijen (die bloedig neergeslagen werden) en ander ongemak stuite men op de Tsavo rivier. De bouw van de brug over de Tsavo betekende een vertraging van bijna een jaar. Het waren niet alleen deze ongemakken, leeuwen belaagden de arbeiders constant en doden bij de brug ruim 120 spoorwegwerkers waarvan de meeste werden opgegeten. De brug staat en stond bekent als "Men Eaters bridge" Er staat bij de brug nog steeds een bord met doodskop met de waarschuwing "" Trespassers will be EATEN" t's maar dat je het weet. Na de Tsavo, wat in het Kamba's slachting betekend, ging de aanleg onder erbarmelijke omstandigheden zoals hongersnood, leeuwen en lastige neushoorns verder naar Ukambini. Eind mei 1899 bereikte men een drassig stuk niemandsland genaamd Waso Nairobi aan de rand van Rifft Valley. In december 1901, na de sloops van Rifft Valley en Rifft Valley zelf overwonnen te hebben, bereikte de spoorwegarbeiders, ruim voor de Duitsers en Fransen die vanuit Mozambique het meer probeerde te bereiken , het Victoria Meer. In 1903 waren alle obstakels genomen en was de lijn gereed. Voor de aanleg van deze enkelsporige lijn werden 1.25 miljoen stalen bielzen en 200.000 rails van 9 meter gebruikt. Door al deze ellende werd door de "Torries"in London de lijn al snel "Lunatic Line" genoemd.
Een bijzonder detail is dat de grote man achter de aanleg en die verantwoordelijk was voor de veiligheid van de arbeiders, Kolonel Patterson, op een van zijn inspectiereizen met zijn prive trein, aangevallen is door een paar leeuwen en smakelijk verorberd moet zijn!! Zo is de killer gekild door de killers.
Ik hoop dat jullie met deze uitleg tevreden zijn.
Informatie komt uit folder meegenomen uit het spoorwegmuseum in Nairobi.
SK
-
In aanvulling op het verhaal van Sobat:
Over met name de bouw van de brug over de Tsavo river bestaat een door Peterson geschreven boek "Man eaters of Tsavo (zie http://robroy.dyndns.info/tsavo/tsavo+pics.html (http://robroy.dyndns.info/tsavo/tsavo+pics.html)) Dit boek is in 1996 ook verfimd: THE GHOST AND THE DARKNESS. Als je van Afrika en spoorwegen houdt een must.
Overigens varieert het aantal doden in diverse documenten tussen bijna 100 tot ruim 200......
Hans Kolkman
-
Mag ik iedereen een tip geven, als je een link op het forum zet controleer eerst de link die je plaats (klik op bekijken) en kijk of het adres bestaat.
Gr martijn
-
Ik rij Nederlands met voorliefde voor oude electrische tractie (1000, 1100, 1200, 1300). Thema museumspoor.
Henk
-
Ik rij veel zaken door elkaar,
ik heb van de NS een motorpost, en een dieselloc
en ik heb een stoomloc waarvan ik het niet weet,
ik heb allerhande vrachtwagons,
ns-personenwagons, en zwitserse/duitse treinen,
ik koop gewoon wat als ik het mooi vind (en niet veel kost),
niet echt van 1 land...
ik bouw banen met marklin voor de hobby,
en door een verhuizing van de treinbaan van overloop naar eigen kamer ben ik nu weer bezig de baan te maken
-
Ik rij duits rond 2001, vrij modern en heel kleurrijk alle huisstijlen vanaf blauw/beige zijn door elkaar te zien.
Ik bouw een modulebaan samen met een vriend.
Groetjes Michiel
Ps; intresse zie ook mijn web-log; http://neudalhausenstadbahn.web-log.nl/