BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eric van Zanten op 29 March 2008, 16:42:07
-
Zijn er mensen die iets meer afweten over een aantal machines, uit de 1200 serie die slingerruiten hebben gehad???
Hooby groet:
Eric
-
Jazeker, voor de restauratie van de cabines van de 1201 ben
ik daarover wat te weten gekomen. In 1960 heeft de 1206 aan
1 zijde voor de duur van twee maanden een slingerruit gehad.
De proef was geen succes ......
groet,
marco-
-
Kan iemand me even opweg helpen met de term "slingerruiten" ??? ;)
-
Is dat misschien een rond stuk glas dat ronddraait als een ventilator, waardoor dat stuk glas niet beslaat en dus vrij zicht biedt? Je ziet ze ook veel op de bruggen van schepen en heten dan geloof ik giro-ruitenwissers.
Mvg: Steen
-
Klopt!
Op deze Belgische locomotieven zitten ze ook:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P3296476.jpg)
-
Bedankt Bob,
Nooit geweten en ook nooit gezien dat dit systeem ook op locomotieven wordt of werd toegepast. Hebben de Belgen dat op alle loc's of stonden er toevallig twee loc's naast elkaar waar het op zat?
Mvg: Steen
-
Alleen op oudere locomotieven reeks 29 & 52 zover ik weet
-
In frankrijk gebruikten ze die dingen vrij veel geloof ik
-
Is dat misschien een rond stuk glas dat ronddraait als een ventilator, waardoor dat stuk glas niet beslaat en dus vrij zicht biedt? Je ziet ze ook veel op de bruggen van schepen en heten dan geloof ik giro-ruitenwissers.
Mvg: Steen
Aah bedankt.. !
En dat lijkt me nou geen gezicht op zo'n machtig grote vierkante machine, zo'n rond ding ::)
-
OP schepen zijn het gewoon slingerruiten. Op nieuwbouw worden zij steeds zeldzamer.
De Engelse Navy heeft het altijd over "Kent" slingerruiten
SK
-
Misschien is dit iets voor een apart draadje maar misschien is het maar een kort antwoord: hoe werkt dat precies? Draait het glas rond? En wordt dan aangedreven door iets? En waarom beslaat dat dan niet?
Koen
-
In het kort: Het glas draait rond in zijn zitting aangedreven door een riem of met de motor in het midden. Door de centrifugaal krachten van uit het midden worden alle waterdruppels met grote kracht naar de rand van het glas gedreven en daardoor heb je een relatief helder beeld.
SK
-
Duidelijk! Bedankt voor de uitleg.
Koen
-
Jazeker, voor de restauratie van de cabines van de 1201 ben
ik daarover wat te weten gekomen. In 1960 heeft de 1206 aan
1 zijde voor de duur van twee maanden een slingerruit gehad.
De proef was geen succes ......
groet,
marco-
Kijk, das ps wat info! Weet je ook meer over deze uitvoering van de 1200 serie??? Wil er namelijk zelf eentje gaan maken, maar weet alleen uit de boeken dat die ruiten er in hebben gezeten!
Info over plaats en afmeting zijn bij mij onbekend!
Groets:
Eric