BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Bertje op 28 March 2008, 17:00:25
-
Ok de kogel is door de kerk.... de rails voor de onder en bovenbouw wordt rocoline zonder bedding..
Nu is de eerste partij rails besteld.. nu de volgende vraag: welke wisselaandrijving (wel ondervloers)moet ik gaan gebruiken, die van roco zelf of van een andere fabrikant. Ben een leek kwa electronica dus.. in feite wil ik de boel aansluiten en klaar zijn.. (natuurlijk wel via een ringleiding onder de baan)
Wou ook de startset "Roland" van Roco met de multimouse.. aanschaffen. Is dit een goede set, om het digitale tijdperk te betreden?
Graag advies
Bertje
-
De goedkoopste aandrijvingen voor onder de vloer zijn die van TILLIG rond de 6 euro bij Conrad.
Deze voldoen goed en zijn betaalbaar en met eindafscheling en met hartstukpolarisatie.
Proberen maaarrrr, met groetjes, Wim Rosbender
-
Al mijn Rocoline wissels (38) worden aangedreven met Tortoise wisselmotoren. Ze maken weinig geluid; de omzetsnelheid is de regelen door de spanning te verhogen of te verlagen en hebben diverse schakelmogelijkheden. Ook hebben ze eindafschakeling en hartstukpolarisatie.
Ze draaien nu regelmatig al 7 jaar zonder enig probleem en zijn o.a. verkrijgbaar bij GM&S in Haarlem.
Piet
-
Hier kan ik me bij aansluiten! Ik heb weliswaar geen Rocoline maar Tillig en ze werken perfect. Weinig lawaai (helemaal in vergelijking met de originele Tillig aandrijvingen) en makkelijk te monteren. Tip: bestel ze gewoon direct in de VS, dan kosten ze omgerekend nog maar 11 euro ofzo. Ik heb er zelf 16 gemonteerd en dat was binnen no time (2 avonden) gebeurd.
-
Ook hebben ze eindafschakeling en hartstukpolarisatie.
Heb je die eindafschakeling dan zelf ingebouwd? Een Tortoise heeft geen eindafschakeling, de motor blijft gewoon onder spanning staan als hij tegen de eindstop is gelopen. Maar dat is geen probleem, daar zijn ze op berekend.
-
Hier kan ik me bij aansluiten! Ik heb weliswaar geen Rocoline maar Tillig en ze werken perfect. Weinig lawaai (helemaal in vergelijking met de originele Tillig aandrijvingen) en makkelijk te monteren. Tip: bestel ze gewoon direct in de VS, dan kosten ze omgerekend nog maar 11 euro ofzo. Ik heb er zelf 16 gemonteerd en dat was binnen no time (2 avonden) gebeurd.
Tsja moet je wel een cc hebben.... en die heb ik niet.
-
Ik zal eens kijken, binnenkort wil ik er toch ook een aantal gaan bestellen in de VS...
Gr,
Bart
-
Onder de oude baan had ik de conrads. Prima. Maar ze gaan met 1 klik om, en dat is niet realistisch.
Onder de nieuwe baan komen servo's. Van Uhlenbrock, met de nieuwe decoder van Uhlenbrock.
1 servo kost slechts.... 9 euro.
Gaat de wisseltong mooi langzaam om, en digitaal aangestuurd.
-
Hoi,
Nu het toch over servo's gaat, voor een aanstaand project ben ik bezig een servo decoder te ontwikkelen :-|
Want deze:
(http://images.conrad.com/xl/2000_2999/2200/2270/2277/227726_RB_00_FB.EPS.jpg)
Bron: www.conrad.nl (http://www.conrad.nl)
Kost bij Conrad nu slechts € 2.95 bij een minimum afname van 10 stuks :o :o
De servo decoder die waarschijnlijk minder dan € 10 gaat kosten, krijgt de volgende specs:
- Naar keuze 8 verschillende posities, decoder gebruikt dan 1..4 wisseladressn
- Draaisnelheid via POM te programmeren in CV 50.
- De 8 posities liggen in CV 51 - CV 58 vast en kunnen via POM geprogrammeerd worden
- Kan volledig met DCC-stroom voorzien worden. Zeer lage stroomopname, < 200mA in bedrijf, < 1mA in rust
- Kan ook met externe voedingspanning 8..18V DC/AC gevoed worden
- Heeft 2 relais t.b.v. puntstuk polarisatie. Relais schakelen alleen in, in de eindposities van de servo (ideaal voor Tillig wissels)
- Posities met de rijregelaar af te regelen:
- Knopje drukken
- rijregelaar adres op het wisseladres zetten
- 'Licht' inschakelen, de servo luistert nu naar de rijregelaar.
- Rijregelaar op 0 zetten, Servo loopt naar de middenstand.
- Rijregelaar vooruit, Servo loopt proportioneel met de 'snelheid' vanuit de middenstand tot aan de rechter aanslag
- Rijregelaar achteruit, Servo loopt proportioneel met de 'snelheid' vanuit de middenstand tot aan de linker aanslag
- F1 - F8 drukken: Positie oplsaan
- 'Licht' uitschakelen
- Posities testen met wisselcommando's
- Zonodig bovenstaande afsteling herhalen
- Knopje drukken
- Klaar
De ontwikkeling is nog niet geheel afgerond. De software heeft proef gedraait op het ontwikkelbord, het printontwerp is bijna af:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/digitaal/ServoSwitch.png) (http://www.sleutelspoor.nl/img/digitaal/ServoSwitch.png)
Misschien iets om in gedachten te houden ;D ;D
Grtzz,
Karst
-
scrible op post it ;D
-
???
-
Daar bedoel ik mee, dat ik het in gedachte houd. ;D
-
Hoi
De Tortoise wisselmotoren zien er mooi uit, maar die zijn toch behoorlijk groot? (in hoogte)
@Chris,
Ik neem aan dat je het wachten op de Viessmann geheugen aandrijving zat bent? ;)
Doelde je trouwens op het servo + decoder uit de 2008 folder?
Groetjes,
Joost
-
Karst
Geen Loconet aansluiting via 6 - polige stekkerbus? of is het niet mogelijk?
dave
-
ben ik bezig een servo decoder te ontwikkele
Deze kan er 8 aan, alleen is ie MM....
http://members.home.nl/robert.evers/ZIP/MM_Servo.zip
Positie en snelheid per servo instelbaar.
Robert
-
ben ik bezig een servo decoder te ontwikkelen
Misschien een domme vraag Karst, maar kan ik deze print ook bij mijn analoge baan gebruiken?
Groet Jaap
-
Bedankt allemaal.....
Die Tortoise vallen waarschijnlijk af, wegens de hoogte.. Bij mijn baanplan ligt het stations gedeelte boven de schaduw station.. Iemand geen ervaring me de wisselaandrijvingen van Roco zelf ???
En de startset van roco die ik aangaf oon niemand daar een mening over
-
Ook ik 'worstel' momenteel met wisselaandrijvingen. Mijn vorige baan bestond voor het grootste gedeelte uit Roco line met bedding. Dat is dus niet meer verkrijgbaar. Gelukkig had ik tijdig de alle wisselaandrijvingen (stuk of 60). Nu ben ik met een nieuw baanplan bezig en tja... dat is groter. Met nog meer wissels en nu Rocoline zonder bedding. En daar hebben we gelijk het probleem.
Bij naast elkaar liggende engelse wissels (twee aandrijvingen nodig) kun je één van de aandrijvingen niet kwijt. (Dat probleem had je dus bij Roco line met bedding niet omdat ze er onder moesten worden gemonteerd). Nu heb ik er voorgekozen om er één onder te plakken en het staaldraadje 90 graden te buigen. Nadeel is weer dat er in de plaat gefreest moet worden om ruimte te creëren. over het algemeen werken de aandrijvingeng goed. Wel klik, klak en een keer keihard KRRRRRRT als ie even moeite heeft. Decoder van Lenz.
Dat die aandrijvingen niet ingepast kunnen worden lees je uiteraard niet in de catalogus maar in de gebruiksaanwijzing van de wissel. Handig dus....
Tortoise kan ik in de schaduwstations niet kwijt.
Roco line met bedding was ten aanzien van wisselaandrijving m.i. een ideaal systeem.
-
Hoi,
@nederbelg
Bedoelj zo'n aansluiting als extra, of in plaats van. Ik heb het niet meegenomen in het ontwerp, omdat ik er zelf geen behoefte aan had. Een 'in plaats van' zou ik me wel kunnen voorstellen 8) Want dan zou je heel eenvoudig een autonome wisselbedienings-bus op basis van LN kunnen maken.
@Robert E
Inderdaad ook een mooi ontwerp. De reden waarom ik toch zelf met een ontwerp aan de slag ben gegaan ligt hem vooral in het feit, dat ik Tillig wissels wil gaan gebruiken. Deze hebben zowiezo puntstuk polarisatie nodig. Een feature die ik op alle, op dit moment commercieel aangeboden, bestaande Servo decoders mis.
Want b.v. de Uhlenbrock decoder die Chris aangeeft is wel heel scherp geprijsd met zijn € 7.48 per aangesloten servo :P
Veel aanbieders gaan er waarschijnlijk van uit, dat de polarisatie dan mechanisch opgelost wordt ( micro switches oid ). Want een nadeel van servo decoders is, dat je er geen relais aan parallel kunt zetten die de polarisatie voor zijn rekening neemt.
@JaJo
Helemaal geen domme vraag... Ik heb tijdens het ontwerpen zelfs meerdere malen aan jou gedacht :P (welke toepassingen b.v. er nog meer meer gemaakt kunnen worden, denk aan een draaibare waterkolom... ) Het enige 'probleem' van het huidige ontwerp is, dat het een digitaal-rail-signaal (DCC) gebruikt om te schakelen. Echterrrrr.... wordt de boel bestuurd met een microcontroller, dus die zou ook best een ander stuursignaal kunnen bekijken.
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
@nederbelg
Bedoelj zo'n aansluiting als extra, of in plaats van. Ik heb het niet meegenomen in het ontwerp, omdat ik er zelf geen behoefte aan had. Een 'in plaats van' zou ik me wel kunnen voorstellen 8) Want dan zou je heel eenvoudig een autonome wisselbedienings-bus op basis van LN kunnen maken.
Karst,
Het mag beide zijn, maar met zes polige aansluiting het liefst. Loconet is met een opmars bezig.
grt dave
-
Hoi,
beide wordt wat lastig, gezien de capaciteit (1Kb code) van de gebruikte PIC.
Of - of is een optie.
Grtzz,
Karst
-
Inderdaad ook een mooi ontwerp.
Thanks ;D
Deze versie is voor Jaap eenvoudig aan te passenn. Ipv 8 servo's vier
servo's. Op de plaatsen waarde andere vier zaten dan vier
schakelaartjes aansluiten.
Kun je nog altijd de standen en snelheid instellen met de andere schakelaars
die er al op zitten...
Schakelaar open = servi minimale stand.
Schakelaar dicht = servo maximale stand.
Bij interesse hoor ik het wel...
Robert
-
Misschien een domme vraag Karst, maar kan ik deze print ook bij mijn analoge baan gebruiken?
Groet Jaap
Kennelijk wordt het wiel steeds weer uitgevonden.
Jaap en anderen kijk eens op MBtronic (http://www.mbtronik.de/cmsmadesimple-1.0.2/)
Ik gebruik zelf WA5-mini en mijn colega gebruikt WA5 en WA5-mini.
Dit zijn aansturingen voor servo's en de WA5 (beide uitvoeringen) zijn zowel analoog als digitaal.
Heb deze link al wel eens eerder hier gemeld en als enige reactie krijg je dan, veel te duur. Volgens mij kijken jullie niet eens wat het is en gaan zelf weer het wiel uitvinden.
Mijn ervaring met MBtronic sprinten is prima daar hoeven jullie voor mij niet opnieuw het wiel uit te vinden.
Let wel voor jullie zelf mag je best een nieuw wiel maken maar doe niet alsof je nu met iets nieuws komt wat geweldig is.
Mvg, Johan.
-
Jaap en anderen kijk eens op MBtronic
Karamba, 39 euri.... ;D
Robert
-
Hoi Johan,
Met de spullen van MBTronic is helemaal niets mis mee !
Erg leuk spul zelfs, en heb er ook verlekkerd naar zitten kwlijken (kijken en kwijlen) ;)
Probleem voor mij is toch de prijs, helaas, kan er niets anders van maken. Geen misverstand, want de WA5 is erg universeel, en daardoor wordt de prijs wat hoger. Ik zeg dus niet te duur, want voor wat het kan is de prijs netjes.
Als je, zoals ik, 30 a 40 wissels van aandrijving moet gaan voorzien, scheelt het met een eigen-bouw al snel ettelijke honderden euro's. :o
Ik zie het dan ook niet als het wiel opnieuw uitvinden, maar 'het wiel' aanpassen aan mijn eigen ( en misschien ook die van anderen) behoefte.
En tja...
...maar doe niet alsof je nu met iets nieuws komt wat geweldig is...
... ik heb niet het idee dat dat ook maar ergens wordt beweerd :-|
Grtzz en dank voor je constructieve bijdrage,
Karst
[Edit] @Robert Dat bedoel ik dus, bijna 20 Euri per servo...
-
@Johan: Als we allemaal zo zouden denken, zou de wereld al snel stil komen te staan... Je rijd toch ook niet in een Flintstonewagen neem ik aan? ::)
-
Ik wacht even rustig af tot deze onweersbui voorbij is... :-X
Groet Jaap
-
[Edit] @Robert Dat bedoel ik dus, bijna 20 Euri per servo...
Ja ho wachte even, ik blijft een Nederlander en ben niet gek. Van MBT gebruik ik alleen de elektronica, de servo's koop ik bij Conrad en de steuntjes met mechaniek maak ik zelf dus (met WA5-mini) 13 euro per wissel. Let wel meer heb je niet nodig, voor die prijs kan ik het niet maken.
Bij de WA5 heb je polarisatie voor wissels er bij dus als je die niet nodig hebt gewoon WA5-mini kiezen.
Voor wie het nog niet door heeft twee servo's per print.
Mvg, Johan
-
@Jaap, mss dat dit wat is voor jouw??
http://www.geocities.com/bourbonstreet/3220/servobasics.html
Gewoon een dood ordinaire NE555.....
Robert
-
Ja Robert bedankt, daar kan ik wel wat mee. :)
Groet Jaap
-
Karst, denk je dat het zinvol is om de beide relais met dubbel-maak-contact uit te voeren. Dan heb je meteen een aansluiting voor eventuele terugmelding (bv ledje op bedieningspaneel)
-
Leuk idee, print zit al wel een beetje vol... zal eens kijken.
Probleem kan zijn dat een dergelijk relais weer wat duurder is...
Grttz, bedankt voor de tip.
Karst
-
Ja Robert bedankt, daar kan ik wel wat mee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan_4_119_800_x_600.jpg)
Truc gelukt. :)
Potmeter vervangen door een vaste weerstand en schakelaar waardoor de servo op minimale óf maximale uitslag staat.
Groet Jaap
-
een andere optie is geheugendraad.
Omzetten gaat mooi langzaam, werkt voor elk wissel ( tenminste ben er nog geen tegen gekomen waar het niet werkt )
gaat geluidloos, enige wat geluid kan maken is de wisseltong die om moet.
en voor een prijs van een euro of 2 a 3 hoef je het zeker niet te laten.
Enige nadeel, vergt iets meer eigen handigheid omdat er niet kan en klare aandrijvingen beschikbaar zijn.
Maar als je er een beetje handig in bent geworden kun je ze ook gebruiken voor spoorbomen, armseinen, wipwap, draaiende kraan ( b.v een waterkraan die boven je lok draait ), openslaande, of schuivende deuren. Zelfs digitale ontkoppelingen kun je er mee bouwen.
-
Zo zie je maar, 2 euri aan rommelbak onderdelen en klaar ;D
En nu maar waterkolom e.d. erop zetten en je kunt water van
de stoomlocs bijvullen ;D
Hier staat overigens voorbeeld van servo voor wisselaansturing
http://www.forsten-online.de/navi/05-de.htm en dan effe kiezen
voor WeichenAntriebe.
Ga eens kijken welk wiel ik nu weer kan heruitvinden ;D
Robert
-
Hallo Karst,
Probleem kan zijn dat een dergelijk relais weer wat duurder is...
Heb je ook gekenen naar de wissel-omzetter van Elektuur (nov. 2004)?
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2004/november/wissel-omzetter.52856.lynkx
Ik meen dat die ook voorzien was van een relais.
Hennie
-
Hoi,
meer dan 60 dagen sinds de laatste reactie gingen voorbij...
Maar... dan heb je ook wat ;D
Vanmiddag lagen de ServoSwitch printjes in de bus 8)
Dus maar even in elkaar zetten ;) ...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/digitaal/ServoSwitch_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/digitaal/ServoSwitch_3.jpg)
... linksonder het 'brein', een 8 pins PIC, rechts daarnaast de servo aansluiting, daarnaast de programmeer schakelaar en -led.
Daarboven de 'powerplant', servo's kunnen nogal wat energie verbruiken als ze zwaar moeten trekken/duwen. Daarom zit er een aparte aansluiting voor normale 10 - 16 v wissel- of gelijkspanning op.
en ...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/digitaal/ServoSwitch_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/digitaal/ServoSwitch_4.jpg)
... de puntstuk polarisatie relais met daartussen de optokoppler om het DCC signaal op te pikken. Voor de test is de voeding van de servo doorverbonden vanaf de DCC spanning. Ook dat is mogelijk dus ;)
Zonder deze doorverbinding wordt het DCC signaal met slechts ca. 5mA belast.
En dan het moment supreme... aansluiten... en...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/digitaal/ServoSwitch_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/digitaal/ServoSwitch_1.jpg)
... Rechtdoor op wissel 1... 8) ;D :P
(http://www.sleutelspoor.nl/img/digitaal/ServoSwitch_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/digitaal/ServoSwitch_2.jpg)
... afbuigen op wissel 1... ;D :P 8)
Gaaf als er weer iets gelukt is :)
Binnenkort op Sleutelspoor meer over dit projectje. Er komt nog iets bij, maar daarvoor zijn de onderdelen nog tussen Duitsland en hier onderweg...
Grtzz,
Karst
-
laat me raden: een wissellantaarn ;D ??
-
Even geheel off-topic
http://www.forsten-online.de/navi/05-de.htm en dan effe kiezen
voor WeichenAntriebe.
Bekijk ook eens de link Extrem teppichbahning onder links - modelanlagen
ontopic
Ik denk een infrarood ontvanger voor die gelikte telefoon die er bij ligt. :P
Groeten,
Patrick
-
Hoi Karst,
Ziet er mooi uit!!
Groet,
Joost
-
Vanmiddag lagen de ServoSwitch printjes in de bus Cool
Karst, waar laat jij die printen fabrieken? Ik ben gerommel met strijkijzer,
laser en etsmiddel moe...
daarnaast de servo aansluiting,
Kun je snelheid instellen in zowat naadloos gedrag ?
Robert
-
Hoi Robert,
Hier (http://www.thepcbshop.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1&lang=nl) laat ik ze maken. Normaal gesproken binnn twee weken in huis.
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met 'naadloos', maar ik heb het pulsverschil tussen 1 en 2 mS ( 1.5 is center ) opgedeeld in 256 stapjes.
Heb dus per richting 128 stapjes.
Om de servo te laten bewegen, loopt er een teller overheen, die de pulsbreedte met meer of minder laat toe- of afnemen. Hierdoor is idd zeer langzaam en vloeiend bewegen mogelijk.
Grtzz,
Karst
-
Heb dus per richting 128 stapjes.
Daar zit ik me al maanden op te verbijten omdat lekker soepel te laten gaan..
Nog eens van voren af aan beginnen ;D
Thanks voor link.
Robert
-
Als je er prijs op stelt wil ik hier wel wat PIC code neerzetten ;D
-
PIC code neerzetten
Dank voor aanbod ;D Kwam laatst al eens wat tegen waar ik wat mee kan gaan doen...
Wat voor de kerstvakantie of zo ;D
Ziet er wel keurig uit op de print...
Trouwens EuroCircuits vindt FireFox niet leuk ....
Robert
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ServoSwitch_1Medium.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Servo.jpg)
Die van Karst ziet er toch iets beter uit dan die van mij....... :-[
Dus blijf ik nog maar even oefenen.... ;)
Groet Jaap
-
Hoi,
Ik houd het posten maar even bij dit draadje, servo's zijn kennelijk 'hot', er verschijnen zoveel draadjes en vragen over de laatste tijd ;)
E.e.a. als voorproefje op Eurospoor:
(http://i2.ytimg.com/vi/eaOUBkpFfCQ/2.jpg) (http://www.youtube.com/watch?v=eaOUBkpFfCQ)
... een Tillig wissel met servo en dito decoder 8) :P
En...
(http://i4.ytimg.com/vi/cXXA386Ki5U/2.jpg) (http://www.youtube.com/watch?v=cXXA386Ki5U)
... een Viessmann armsein eveneens met servo aandrijving en met bovenstaande decoder. ;D
De opname is met 'Original Ton' :) iets versterkt, anders hoor je helemaal niets ;)
De klik die je hoort is het schakelen van de puntstukpolarisatierelais.
De prijs van dit 'grapje': Nog geen 15 Euro inclusief servo :o
Voor de seinaandrijving zelfs nog minder, want dan hoeven de polarisatierelais en hun aansturing er niet op... ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst,
Heel mooi. Daarom zijn ze nu 'hot'. Waar kan ik bestellen? :D
Willem.