BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Rob Ellerman op 08 May 2022, 13:36:17
-
Voor een Rivarossi CIWL slaaprijtuig type LX ben ik op zoek naar twee omgekeerde U-vormdakventilatoren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220508-132804-6277aaa2b1895.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220508-132804-6277aaa2b1895.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220508-132827-resized-6277aaa2ccd8c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220508-132827-resized-6277aaa2ccd8c.jpg)
Is er toevallig iemand die die dingen heeft liggen of anders weet waar en bij wie ik ze kan bestellen? Ik hoor het graag. (Foto's hierboven tonen een van de rijtuigen).
Rob
-
Past misschien beter in het gevraagd draadje, te vinden onder gevraagd en aangeboden ?
-
Neem aan dat er geen onderdelenlijst bij zat. Misschien een inkoppertje. Zelf maken, de vorm is niet complex. Een buisje met de juiste diameter bij evergreen of anderen scoren, verwarmen, buigen.
Resultaat zal beter zijn dan twee gaten in het dak.
-
Sterker zelfs: forumcollega Nighttrain heeft er een tijdje geleden een stuk of -tig in 3D geprint, omdat hij ook tegen het euvel aanliep van de kwetsbare dakventilatoren van dit Rivarossi rijtuig. Hij mailde mij in reactie op deze post en vorige week heb ik ze binnengekregen (waarvoor nogmaals mijn grote 🙏):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1920-67b7540a9301b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1920-67b7540a9301b.jpg)
Een paar blokjes met een aantal van die CIWL’se ‘zwanenhalsjes’ in 3-D. En ja, ik was reuze blij dat hij er wat extra bij gedaan had….
Uiteindelijk twee rijtuigen voorzien van die dingetjes (voorzichtig lossnijden met een scalpel en goed vasthouden met een stukje kauwgom (nadat de eerste het luchtruim had gekozen met onbekende bestemming >:(). Dat kunstje in totaal 6 keer gedaan en daarna ontbramen met een klein vijltje. Een dak was door een vorige eigenaar op een vrij slordige manier voorzien van die dingen, dus moest ik lijmresten voorzichtig wegsnijden, vijlen (korrel 1500) en polijsten (korrel 3000). De gaatjes met een handboortje op-geruimd tot 1 mm en toen de zwanendingetjes ingelijmd met secondelijm. Et voila:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1927-67b75644731ba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1927-67b75644731ba.jpg)
Volgende klusje werd iets doen met de interieurs. Dit bestaat uit twee delen: een geel plastic voor de gang, wanden en coupés. En een lichtblauw voor de bedden, banken etc. Ik ben de gelukkige eigenaar van een aantal naslagwerken over de CIWL Met die als leidraad heb ik met de luchtkwast de gele plastickleur bruin gespoten en ben ik met de hand de wastafels, de bedden, de banken en wandtafeltjes gaan schilderen. Het resultaat ziet u hieronder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1923-67b7581e41a5c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1923-67b7581e41a5c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1921-67b7581eb3ffc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1921-67b7581eb3ffc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1924-67b758213b605.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1924-67b758213b605.jpg)
Het resultaat mag u zelf beoordelen, ik vond het wel grappig zo. Vanavond ( of morgen) ga ik de daken een nieuwe kleur geven, waarschijnlijk lichtgrijs/alu. Ik ga me nu eerst naar de keuken spoeden, want ik ben hier de kookverantwoordelijke. Wordt vervolgd.
-
Enfin, met dank aan Richard had ik een paar dagen later weer een paar ventilatoren in huis. Van een bak had ik het dak weer in aluminium kleur gespoten. Dat rijtuig blijft zoals ie is, dus deel uitmakend van de VSOE, met de oude- én nieuwe opschriften (computernummer) op de bak.
Het andere rijtuig, exact hetzelfde , heb ik besloten om een jas van de jaren 50 aan te doen. Het dak had ik al donkergrijs (RAL7021) gespoten. Twee afgebroken ventilators weer opnieuw aangebracht (gaatje 1mm met een handboortje) en de ventjes met een drupje secondelijm geïmplanteerd. Een goeie minuut laten kregen ze de donkergrijze jas gelijk het dak en na (geforceerde) droging van 10 minuten kreeg het dak nog een transparante zijdeglans finish.
De raampartijen hebben bij dit rijtuig een goudkleurige omranding die er in de fifties niet meer op zat. Dus met wattenstaafjes en wat alcohol 70% gaan poetsen om dit gouden randjes te elimineren. Ik heb leuker dingen gedaan, maar met het resultaat voor ogen en wat doorzettingsvermogen is het toch tot een goed eind gebracht. Ook bij de opschriften rond het rijtuignummer moest het een en ander verdwijnen, dus met een nieuw vlijmscherp scalpelmesje heel voorzichtig alles weg gepeuterd rondom het rijtuignummer, heel licht gepolijst met een polishpad korrel 3000 (!) en toen wat blauwe verf met een tipje zwart gemengd en wat lokale retouches uitgevoerd. To be continued…
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1931-67c0731503676.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1931-67c0731503676.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1933-67c0731503688.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1933-67c0731503688.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1937-67c073170d419.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1937-67c073170d419.jpg)
-
Hierbij de CIWL 3487 in de uitvoering voor de VSOE (Venice Simplon Oriënt Express) voor tijdperk 4 met de complete oude/ originele opschriften, maar ook voorzien van computernummer in het midden van het rijtuig tussen stelbalk en CIWL embleem:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1951-67c1a05484b7d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1951-67c1a05484b7d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1948-67c1a05495cb1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1948-67c1a05495cb1.jpg)
en hieronder de 3487 in de sobere versie van de jaren 50 en 60. De bronzen/messing raamlijsten zijn verdwenen, ook zo het computernummer midden onder (de gele,streep is doorgetrokken) en ook is een deel van de opschriften rond de rijtuignummer verwijderd. Ook is het dak donkergrijs. Wat nog ontbreekt hier is het bord met het RIC-raster aan beide zijden van het rijtuig (zie als voorbeeld de laatste foto).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1947-67c1a1e178a78.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1947-67c1a1e178a78.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1944-67c1a1e17915e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1944-67c1a1e17915e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1935-67c1a2309b2e2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-1935-67c1a2309b2e2.jpg)
Misschien dat ik er op termijn nog binnenverlichting in ga zetten, voorlopig weer even met andere zaken aan de gang.
-
Rob,
Ziet er heel mooi uit!
Voor tijdperk 6 zijn er dacht ik andere draaistellen nodig en zijn ook de roosters uit de coupe ramen verdwenen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Foto-22-67c1a5693f5dd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Foto-22-67c1a5693f5dd.jpg)
Groet
Fred
-
Fred, je hebt gelijk, even niet opgelet. De revisiedatum zegt 21.1.84, dus tp. 4 ;D. Ik corrigeer het gelijk even. Er zijn overigens een aantal LX'en die rond 1962 Minden Deutz draaistellen hebben gekregen om mee te kunnen in snellere treinen. Maar de rijtuigen die nu meerijden in de Nostalgie Oriënt Express hebben inderdaad wéér andere draaistellen (moet het type even schuldig blijven), ze mogen nu wel 160 km/h, aldus het RIC-raster van het rijtuig op je foto hierboven. Wie had dat in 1929 kunnen denken bij indienststelling ;)...
Rob
-
Deze draaistellen waar de wagens nu opstaan zijn geschikt voor 140km/u.
Die van tijdperk 6 zijn goed tot 160km/u, en een goed gelijkende heeft Roco, echter is al een tijdje niet leverbaar.
Ik heb er ook maar 40 in bestelling staan. 🤭
Betreft art.nr. 121203
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0336-67c5e5ea938bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0336-67c5e5ea938bc.jpg)
Foto van website Rekruten.fr.
Ik heb ook iemand gevonden die ze wil namaken voor een schappelijke prijs.
Als ik er heb, laat ik het je weten.
-
He da's leuk (y)