BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Hondekop2007 op 07 May 2022, 17:20:32
-
Vandaag heb ik een Baureihe 403/404 gekocht van Lima. Alleen als ik door de bochten ga dan hoor ik een krijsend geluid, en ik ben erachter gekomen dat een tandwiel tegen de kap aanslijt.
Op mijn baan staan redelijk krappe bochten (75 cm straal) maar dat zou een trein wel moeten kunnen hebben, zeker een Lima, dacht ik.
Is er een oplossing om het tandwiel dat tegen de kap aan schuurt op te lossen?
Groet Lucas
-
Op mijn baan staan redelijk krappe bochten (75 cm straal)
75 cm is voor modelspoorbegrippen niet erg krap.
Volgens mij bedoel je 75 cm diameter.
-
Sorry, ja, het is inderdaad diameter
-
Ik zou er eventueel wat aan kunnen doen.
Maar is er een foto of iets dergelijks?
De kap iets omhoog doen of is het de zijwand waar tandwiel tegen aanloopt?
Je zou beschadiging moet zien.
Ronald Visser.
-
Ik zal zo een paar foto's maken.
Ik zie niet echt beschadigingen aan de kap, ik heb het idee dat het met de zijkant van het tandwiel langs het (losse raampje, niet een lang en groot stuk plastic) raampje schuurt
-
Op het stummiforum (https://www.stummiforum.de/t189973f2-Lima-ET.html)vond ik dat dit treinstel probleemloos door een boogstraal van 342 mm rijdt.
Daar zit je net boven.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220507-171135-6276afc4122a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220507-171135-6276afc4122a1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220507-194112-6276afc91a0ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220507-194112-6276afc91a0ee.jpg)
Het lijkt erop dat het tandwiel tegen de zijkant van dit ruitje aanschuurt, andere mogelijkheden kan ik niet vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220507-194156-6276afcf1a6b6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220507-194156-6276afcf1a6b6.jpg)
Ik heb geprobeerd het hele plastic stuk (de ruitjes) eruit te halen, dat lukte niet, aan één kant lijkt het gelijmd.
-
Kan het niet zijn dat het tandwiel tegen de rand van de bodemplaat aanloopt? Kun je makkelijk controleren door hem zonder kap te laten rijden.
-
Dank voor het maken van de foto's.
Aan de tanden van de tandwielen is niet te zien dat ze afgesleten zijn.
Inderdaad eens proberen zonder kap.
Maar als de ramen gelijmd zijn zou dat kunnen duiden op "aanraking".
Zitten de ramen diep genoeg in de sponning?
Ronald Visser
-
Als je toch bedenkt dat dit exemplaar zo'n 50 jaar oud moet zijn, dan ziet hij er echt mooi uit.
Zo oud betekent dat er een blog is (https://blog.mobaz.de/2019/10/14/et-403-der-weisse-hai/) waarin de ET 403 (BR 403) genoemd wordt.
Dat blog gaat o.a. over de oude Lima versie met rondmotor van rond 1982, zowel de start versie als de Goldene Series versie, de nieuwere Lima versie met kardanassen (uit 1991) en een Hornby/Rivarossi versie (idem). Er zitten verschillen tussen die 3 versies, en dit blog noemt ze (en laat ze zien met foto's).
Een citaat:
Im Drehgestell dieses langen Fahrzeugs schrappen die Zahnräder
in engen Kurven allerdings gegen die Fenster.
Na sowas.
Er staat helaas niet bij wat de remedie is, en die proberen we hier nou net wel te vinden ... ::)
-
Ik had hem al zonder kap laten rijden, geen probleem, reedt prima voor een Lima.
Daardoor denk ik dat het de kap is, maar echt een beschadiging kan ik ook niet vinden.
Ook goed op te zeggen is dat het geluid alleen in de bochten is en ik op het rechte stuk niks hoor.
Mooie en interessante blog trouwens ;D
-
1982 Goldene Series: Ein klarer Nachteil waren die nur hinterlegten Seitenfenster, so sahen die Modelle weniger schnittig aus, als sie hätten sein können.
1991 Version Lima-Lemke: Die Fenster waren nicht mehr eingesetzt.
Zitten de ramen diep genoeg in de sponning?
Die vraag bracht me daar, want als de 1991-versie geen ramen heeft die achter de sponning zijn geplakt, en bij de 1982-versie wel, dan verwacht je dat die ramen teveel naar binnen zitten, en dus de oorzaak vormen van het probleem bij bogen met een krappe radius.
Oftewel, als je geen ruimte hebt voor ruimere bogen, dan moeten de ramen ter hoogte van de tandwielen losgezaagd/losgesneden en in de sponning gelijmd (Kristal Klear) worden, in plaats van erachter.
Maar misschien bedoelt Ronald Visser iets anders?
-
Dat is wat ik bedoel.
Wellicht steken de ramen te veel naar binnen of zijn ze te dik.
Dus dan in de sponning plakken en niet tegen de binnenwand.
Ronald Visser
-
Is het toevallig ook mogelijk, nu je de bak er toch af hebt, om het dak los te nemen? Of is het 1 geheel? :-\
Anders kan je mooi zien waar het misgaat.
Jeroen.
-
Bij heel veel Lima modellen zitten de zijwanden vast aan de daken.
Bij oudere modellen zitten de zijwanden vast aan de bodem.
Losse zijwanden ben ik bij Lima nog niet tegen gekomen.
Succes.
Ps, even dacht ik nog dat het motordraaistel 180 graden gedraaid zat.
(Nee niet op z`n kop, (ik zal ze voor zijn ;D ))
-
Eventueel proberen de "ramenstrip" aan de onderzijde wat af te schuren/vijlen? Dat deel zie je van buiten toch niet en kan net genoeg zijn om de tandwielen genoeg ruimte te geven.
-
L.S.
Voordat we gaan vijlen en snijden. Is het motorblok ooit losgeweest en exact omgekeerd terug gezet?
Dus even de 2 schroefjes los van het wielstel, motor er uit en 180 graden draaien terug plaatsen, schroefjes terug en proberen?
Ncio