BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: astrantia op 03 May 2022, 18:59:30

Titel: railperikelen........
Bericht door: astrantia op 03 May 2022, 18:59:30
Hoi, na een tijdje lekker gereden te hebben met verschillende treintjes, zag ik een hele mooie groene trein te koop, de princess Elisabeth, van Hornby. Helemaal nagekeken, nieuwe koolborstels erin, collector bijgeslepen, geolied, wielen schoongemaakt, enz. Rijd voorlopig op gelijkstroom, moet er nog een decoder inbouwen en op mijn Z21 laten rijden. Ik vond echter, dat de lok niet zo lekker liep...... Bij nader inzicht blijken de wielen aan te lopen op de plastic bielsjes, dus zijn de wielen iets te groot. Na wat rails geprobeerd te hebben was er toch nog wel een bij, die net niet aan liep. Wat moet ik nu doen? Heb nu rocorails met bedding. Zal andere moeten zoeken, maar welke? En heb ik er dan weer goede wissels bij? Wie kan mij uit de brand helpen? Bij voorbaat dank, Frans.
Titel: Re: railperikelen........
Bericht door: ruudns op 03 May 2022, 19:02:15
de wielflenzen iets afdraaien ;).
Titel: Re: railperikelen........
Bericht door: MOVisser op 03 May 2022, 19:14:04
Na de grote schoonmaakbeurt,
wellicht nu de wielen en assen vervangen door ...   met minder flens hoogte....

Ronald Visser
Titel: Re: railperikelen........
Bericht door: Montanbahn op 04 May 2022, 09:30:46
Roco line (met of zonder bedding) is code 83. Het genoemde Hornby model is schaal 00 en rijdt zonder problemen op Code 100 (oa de eigen Hornby rails is code 100). Er zijn verschillende merken die deze spoorstaafhoogte nieuw leveren. Denk aan Peco, Piko, Atlas ect. Op beurzen vind je ongetwijfeld ook voldoende gebruikt code 100 materiaal.
Wil je niet wisselen van railsoort (kan ik me voorstellen) dan blijft alleen het vervangen van de wielen (of afdraaien) over. Daarnaast is een bestaan als vitrine model ook mogelijk maar daar ligt niet je voorkeur.

Succes met je keuze.
Titel: Re: railperikelen........
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 May 2022, 09:48:52
Is het al een ouder model? Deze loc wordt ook nieuw aangeboden en in de productbeschrijving staat dat hij voldoet aan NEM. Dan zou je niet verwachten dat de flenzen te hoog zijn.
Flenzen afdraaien lijkt mij de beste optie, dan voldoet hij tenminste aan de normen. Anders blijft deze ene loc je altijd beperken in je railkeuze.
Titel: Re: railperikelen........
Bericht door: Gert Arkema op 04 May 2022, 10:47:37
Kijk even goed hoeveel het verschil is. Ik had dat ook met een loc op Roco line rails, het verschil bleek een tiende van een mm te zijn. Toen heb ik de imitatie boutkop aan de binnenkant van de rail weggevijld ( een enkele haal is soms al genoeg) en het probleem bleek opgelost. Veel rails = veel vijlen, maar een stel locwielen afdraaien is ingrijpender en levert meer risico op.
Titel: Re: railperikelen........
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 May 2022, 12:58:55
...maar een stel locwielen afdraaien is ingrijpender en levert meer risico op.
Hangt er maar vanaf vanuit welk standpunt je het bekijkt.Deze loc ratelt over Roco rails, dus de flenzen voldoen niet aan de norm. Als de loc een eenling is met dit probleem, zou ik de voorkeur geven aan het afdraaien van de flenzen. Zo risicovol is dat niet. Ik heb van mijn hele vloot de flenzen afgedraaid omdat ze op mijn zelfgebouwde wissels over de railspijkers ratelden.
Momenteel ben ik bezig om voor een clubgenoot flenzen af te draaien van zijn Hamo locs. Daar zitten Märklin wielen onder en dat verdraagt zich ook niet met Rocoline.
Titel: Re: railperikelen........
Bericht door: astrantia op 04 May 2022, 18:52:02
 (y) Nog even de laatste perikelen...... Is inderdaad een oude Hornby lok. De tip van de railaanduiding 83 of 100 zal ik dankbaar onthouden. Heb besloten om de rails met rust te laten, vind maar weer eens goede wissels erbij??? en de wielen af te draaien. Hier in de buurt zit een heel handig baasje met allerlei gereedschap. Ik was er 3 jaar niet geweest, en helaas, het baasje was overleden. Wat nu? Verder geen draaibankje. Denk nog wel eens jaloers aan de Encormat, die ik vroeger gehad heb. Ik maakte de wielen van de assen los, en monteerde ze in de boormachine. Met snelheid over een ruwe rasp heen laten draaien, en na een paar keer passen en meten rijdt de lok weer letterlijk en figuurlijk ,,als een trein".  ;D  Goed gelukte manier om je wielen op maat te krijgen. Gelijk in de boor met een koperborsteltje alles schoongedraaid en klaar is Kees!
Iedereen bedankt voor de ideeen en het meedenken! Nu nog een decoder erop aansluiten, dat komt nog wel..... M.vr.gr. Frans.