BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: HDK op 03 May 2022, 09:45:03
-
Hallo,
Ik ben bezig aan een h0 diorama (2,2mx0,6m) met een hoofdlijn en een zijlijn die overslag van h0e lijntje naar grootspoor voorziet. De h0e lijn is een mijntrein waar de ertsen van een hoger niveau in de h0 wagons gestort wordt. De periode is I in Pruisen met KPEV (1910). Langs twee kanten van het diorama zijn er tunnels waarachter ik een rondloop wil aanleggen zodat de hoofdlijn 'rond' kan rijden doorheen het diorama.
Wat heeft dit nu met Nord Express te maken? Ik heb vanuit een verleden nog wat DRG loks en ook enkele heel mooie CIWL wagons waarmee ik iets wil gaan doen. De CIWL wagons zijn van de periode 1932-1939, dus ik denk dat het diorama wel kan 'opgerekt' worden in de tijd om ook realistisch te zijn als ik daar een Nord Express op de hoofdlijn laat passeren, bijv rond 1934, zolang dat er op de zijlijn dan ook DRG materiaal staat. Eén van de CIWL treinen die in periode II(b) doorheen Pruisen reed was de Nord Express. Die reed in die periode tussen Oostende en Warschau. De vraag is nu of het materiaal dat ik heb, historisch gezien past in de Nord Express rond 1934. En hoe is die trein dan samengesteld? Het enige wat ik weet is dat er vooraan en achteraan een fourgon stond, maar de rest van de volgorde is me verder onbekend.
Mijn materiaal omvat:
- Rivarossi HR4295 (set van 2 salon rijtuigen (blauw-crème) en 1 restaurant rijtuig (blauw) van de lijn Milano-Napoli): ik zou de decals moeten kunnen veranderen naar 'Nord Express' treinplaten ipv "Milano-Napoli'
- Rivarossi 2567 fourgon (blauw-crème)
- LS Models 29411 CIWL Schlafwg.TypZ Ep.II (blauw)
- LS Models 29413 CIWL Schlafwg.TypZT Ep.II (blauw)
- Rivarossi HR4320 CIWL service wagen (blauw-crème)
Vraag is dus: kan ik hiermee een realistische Nord-Express trein bouwen van rond 1934 (eventueel door de decals op de treinplaten te veranderen)? Wat was de wagon volgorde? En wat trok deze trein door Pruisen? Ik heb een Brawa BR06, maar die heeft 'm nooit getrokken lijkt me. Ik las dat BR01, BR03, BR18 en BR39 goede kandidaten zijn?
Alvast dank.
Hans
PS: indien interesse kan ik foto's posten van het diorama (nog niet af).
-
Op het Franse LR forum is een draadje met veel CIWL treinsamenstellingen inclusief de NORD Express.
https://forum.e-train.fr/viewtopic.php?p=989653#p989653 (https://forum.e-train.fr/viewtopic.php?p=989653#p989653)
De blauw/creme rijtuigen zaten niet in de Nord Express; alleen blauwe rijtuigen (slaap, restauratie en bagage, in de dertiger jaren).
Groet
Fred
-
Dankjewel Fred!
Blijkt dat ik dus veel 'verkeerde' wagons heb voor de Nord Express...
Laat me de vraag dan anders stellen: waren er nog CIWL luxetreinen die door Pruisen passeerden en die wel blauw-crème rijtuigen gebruikten? Een alternatief is ook om Pruisen als lokatie dan te switchen met bijv. Beieren, want de enige reden dat ik Pruisen heb gekozen als lokatie is mijn uitgebreide KPEV verzameling. Indien ik alle KPEV materiaal weg haal en vervang door DRG zou het diorama even goed in Zuid-Duitsland zich kunnen situeren, wat dan in het traject van de Orient-Express zou gelegen hebben, niet?
Dank
Hans
-
Hans,
Blauw/creme rijtuigen zijn Pullman rijtuigen (en bijbehorende bagage rijtuigen). De enige Pullman CIWL trein in Duitsland was de Ostende-Keulen Pullman; verder reden Pullman treinen met een boog om Duitsland heen (i.v.m. "afspraken" met Mitropa). Ook in de Orient Express reden in de dertiger jaren geen Pullman rijtuigen. Verder kwam de Orient Express in die periode niet door Duitsland.
Met het materieel dat je hebt kan je een Nostalgie Orient Express maken, maar die reed in de tachtiger jaren (vaak wel met een "museum" stoomlocomotief).
En als je iets in de periode 1910 wil doen heb je teak rijtuigen nodig.
Groet
Fred
-
Fred,
Ik dacht dat de echte Orient Express altijd over Munchen gereden had (dus door Duitsland)? Zie ook even de kaart via onderstaande link. Deze geeft ook aan dat OE via Munchen reed tussen 1919 en 1939. Of is dat een wiki-mistoestand?
https://en.wikipedia.org/wiki/Orient_Express
Na WO I was er wel ook de Simplon Orient Express die zuidelijker door Zwitserland reed.
Misschien is er dus toch wel een kans dat ik mijn kleinoden min of meer historisch door een Duits diorama kan laten denderen ;-)
Dank
Hans
-
Hans,
Je kunt natuurlijk gewoon je eigen waarheid op je modelbaan uitleven. Dus als jij een in jouw ogen mooie trein wilt laten rijden door je diorama: gewoon doen :D.
Rob
-
Hans,
Wikipedia heeft ook gelijk. Ivm de eerste wereldoorlog werd de Simplon Orient Express die niet via Duitsland reed als DE Orient Express gezien. Maar er was inderdaad niet één Orient Express, het was een complex van treinen tussen noord-west Europa (Londen, Parijs, Oostende) en Oost Europa. Er is hier (https://www.trains-worldexpresses.com/200/205.htm (https://www.trains-worldexpresses.com/200/205.htm)) en foto van een DRG S3/6 met een blauwe Orient Express (4 slaapwagens, een restauratie wagen en 2 bagage wagens) in Beieren.
Groet
Fred
-
Hans,
Je kunt natuurlijk gewoon je eigen waarheid op je modelbaan uitleven. Dus als jij een in jouw ogen mooie trein wilt laten rijden door je diorama: gewoon doen :D.
Rob
Klopt natuurlijk, maar ik zit op dat vlak zo inéén dat ik alles in de juiste periode met het juiste materiaal en in de juiste volgorde wil rijden ;-)
-
maar dan rek je wel de jaartallen op van 1910 naar 1930???? hmmmmmm
-
Principes wil ik wel rekken, anders moeten alle CIWL rijtuigen op marktplaats ;-) Zou wel heel wat interesse voor zijn denk ik zo. Ik zie niet zo veel elementen in het diorama zelf die echt storend zouden werken als ik er met materiaal van de jaren '30 op zou rijden... Het enige zijn de armseinen, waarvan de arm in de KPEV periode er anders uitzag dan in de DRG periode...
-
Er is hier (https://www.trains-worldexpresses.com/200/205.htm (https://www.trains-worldexpresses.com/200/205.htm)) e
NB: laatste foto onderaan die pagina; een joegslavische lok die precies op onze gestroomlijnde Potvis 3800en lijkt!
-
Principes wil ik wel rekken, anders moeten alle CIWL rijtuigen op marktplaats ;-) Zou wel heel wat interesse voor zijn denk ik zo. Ik zie niet zo veel elementen in het diorama zelf die echt storend zouden werken als ik er met materiaal van de jaren '30 op zou rijden... Het enige zijn de armseinen, waarvan de arm in de KPEV periode er anders uitzag dan in de DRG periode...
Die KPEV armseinen hebben ze ook niet van de een op de andere dag vervangen voor DRG exemplaren, daar ging wel een aantal jaren overheen….
Rob
-
NB: laatste foto onderaan die pagina; een joegslavische lok die precies op onze gestroomlijnde Potvis 3800en lijkt!
Waarmee maar is aangetoond dat het altijd erger kan dan de potvissen van NS.... :-X
-
Jezus, geef mij dan maar de BR06 (heb ik de loodzware Brawa uitvoering van)...
-
Nu dat we weten dat rond 1934 de Nord Express enkel met blauwe rijtuigen rondreed, heb ik dus mijn pijlen gericht op de Orient Express die door zuid-Duitsland reed (ook de Ostend-Orient Express deed dat). Reden deze twee Orient Express dan wel met een aantal blauw-beige rijtuigen in de tweede helft van de jaren '30? Indien ja (hoera!), is er iemand die weet hoe de samenstelling was? Ik weet alleen dat voor en achter er een fourgon stond, maar er tussen is me niet duidelijk wat er waar opgesteld was (Pullman salon (met of zonder keuken), slaaprijtuigen, restaurant, etc)...
Tweede vraag is meer van praktische aard: ik heb 3 rijtuigen uit de Milano-Napoli route, waarop borden staan met "Milano-Napoli". Is er iemand die weet of er ergens custom decals kunnen worden gemaakt zodat ik die borden kan aanpassen?
Groeten!
Hans
-
Net als in de Nord Express reden er géén creme/blauwe rijtuigen in de Orient Express in de dertiger jaren. Alleen bagage rijtuigen, restauratie rijtuigen en slaaprijtuigen. Zoals ik al schreef: de enige creme/blauwe rijtuigen reden in Duitsland in de Ostende Keulen Pullman.
Groet
Fred
-
OK duidelijk, Fred! Ik heb 3 blauwe rijtuigen (1x restaurant en 2x slaaprijtuigen) en dus moet ik op zoek naar 2 blauwe fourgons... Heb je een idee welk type het meest beschikbaar is want ik heb al overal gezocht, maar niks gevonden...
Dank
Hans
-
In de Orient Express reden de bagage wagons van het type Orient Express (CIWL nummers 1263-1276) met 3 schuifdeuren aan elke kant. Deze worden/werden gemaakt (in H0) door RivaRossi, Altaya en France Trains (zie vanaf pagina 319 in mijn e-boek: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/ (http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/).
Groet
Fred
-
Daar was ik al bang voor ;-) De enige die ik vind vragen ze 200 euro per stuk voor!
Ik snap eigenlijk niet waarom er geen producent is die die wil gaan maken. Het is de enige wagen die je altijd dubbel nodig hebt. Als ik LS Models was dan bracht ik een set met 2 fourgons uit... Succes gegarandeerd.
-
Mocht iemand dus blauwe CIWL fourgons (3 of 4-deurs) willen aanbieden of gevonden hebben op het internet, laat me dan aub iets weten... Het schijnt dat de LS Models 49230 gauw zou beschikbaar gaan zijn (wordt al blijkbaar 4 jaar gezegd). Hoop doet leven.
-
Hallo Hans,
we hebben gemerkt dat je nogal graag het voorgaande bericht citeert om te reageren. In feite is dat nogal overbodig. Daarom halen we geregeld de citaten weg uit berichten waar dit gebeurt en plaatsen dan de opmerking dat het de voorkeur geniet om de "reageer-knop" te gebruiken, in plaats van de "citaat-knop". Zou je zo vriendelijk willen zijn dit voortaan ook te doen?
Vast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Jan (team moderatoren)
-
Hans, in set 3658 van Rivarossi zitten, naast twee slaaprijtuigen type LX en een restauratierijtuig, ook twee fourgons. Je zou eens op internet kunnen gaan struinen ( je moet alleen geen haast hebben).
Grtz,
Rob
-
Rob,
Dank voor de suggestie. Die had ik ook al gevonden en gezocht maar ook daar heeft de inflatie blijkbaar toegeslagen. 500 euro voor een set in sterk gebruikte toestand… Inderdaad geen haast hebben is het devies!
-
Geheel toevallig gisteren op ebay een BR18.402 gevonden (Roco 63372 met sound) die perfect past voor deze CIWL rijtuigen. Bod gedaan aan 250 dat werd aanvaard!