BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Overlast op 02 May 2022, 20:27:53
-
Jawel mensen, sinds 2018 ben ik begonnen aan het bouwen van een modelbaan. Dit is de derde modelbaan die ik bouw; mijn allereerste baan bouwde ik in de periode 1992-1997, de tweede in de periode 2000-2008. Voor de eerste baan had mijn vader de fictieve plaatsnaam Maasburg bedacht. Deze naam zou ik ook toepassen voor de tweede baan, dus eigenlijk is de huidige baan Maasburg III. De reden dat ik toch weer voor Maasburg heb gekozen is, omdat het een echte Nederlandse plaatsnaam zou kunnen zijn, en het feit dat mijn vader een aantal jaar gelden is overleden. Mijn schoonvader - die Maas heette - heb ik nooit gekend. Zo valt e.e.a. wel bijzonder samen en is de naam een soort eerbetoon aan beide mannen.
Het wordt dus een baan met een Nederlands thema wat gesitueerd is in de periode 1968-1986. Qua materieel zal ik niet alles uit deze periode tegelijk inzetten, het moet immers wel realistisch zijn. Het oppervlak van de baan is 3 x 1,24 m. De constructie is als een verrijdbare tafel gemaakt zodat ik ook eenvoudig aan de achterzijde kan werken. De welbekende IKEA-kastjes type Malm met lades waarin het rollend materieel ligt, zijn ook verrijdbaar gemaakt, zodat deze eenvoudig onder de baan weg te rijden zijn. Daarachter kan ik verschillende kratten met materiaal onder de baan kwijt. Aan beide zijden tegen de muren heb ik van IKEA stellingkastjes van het type Ivar geplaatst (niet verrijdbaar).
De baan zal twee spoorniveaus krijgen. Het laagste niveau wordt het schaduwstation, daarboven komt het zichtbare deel van de baan met een doorgangstation en een deel van een kleine stad. Dit bovenste deel zal minder diep worden (ongeveer 90 cm) dan het schaduwstation omdat ik ruimte wil voor een voldoende hoge achtergrond van ongeveer 50 cm. Liever minder scenery, dan een zichtbaar schuin plafond wat zichtbaar is.
Ook wil ik geen zichtbare, krappe bogen. Daarom krijgt het station aan de linkerzijde een overkapping, en aan de rechterzijde gaan de sporen een tunnel in. Maar zover ben ik voorlopig nog niet: eerst het schaduwstation aanleggen en testen.
Het baanplan van het schaduwstation is hieronder te zien. Aan de bovenzijde zijn twee dubbele sporen te zien die op het baanplan nu doodlopen, deze zullen links en rechts van de baan naar het bovenliggende niveau gaan lopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan-schaduwstation-Maasburg-62701f1a32907.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan-schaduwstation-Maasburg-62701f1a32907.jpg)
Foto's van de huidige situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1669klein-62701ec735144.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1669klein-62701ec735144.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1668klein-62701ed18a1ba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1668klein-62701ed18a1ba.jpg)
Bedieningspaneel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1667-62701e0954581.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1667-62701e0954581.jpg)
Passende stoel ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1675-62701e097351a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1675-62701e097351a.jpg)
Maarten
-
Mooie stoel en dito bedieningspaneel! (y)
Groeten Sven
-
Hoi Maarten,
Leuk om te lezen dat je een Nederlandse baan gaat bouwen. Het verhaal achter de naam van de baan is inderdaad een mooi eerbetoon.
Goede manier om naast je baan te zitten stoelvolle stijl ( of andersom )
Ik ga het volgen. Succes en plezier met de bouw.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Mooi begin Maarten (y) ,ben benieuwd hoe het vervolg gaat worden.
Gr Frank
-
Interessant, bij deze ga ik dit draadje volgen!
Je plan lijkt erg op datgene wat ik in mijn hoofd heb gehaald. Heb je je plan voor het zichtbare gedeelte al definitief?
Groet,
J.J.
-
O jeej, als dit maar niet weer een draadje wordt van een bouwwerk wat nooit af komt...... ;D ;D ;D ;D
Mooi werk tot nu toe Maarten! En niet teveel in die zetel gaan zitten luieren, maar flink doorbouwen he. Ik hou je in de gaten! (y) (y)
Jeroen
-
Bedankt voor de reacties.
@Jeroen, we zullen zien! ;)
Het voorlopige baanplan voor het zichtbare gedeelte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan-station-Maasburg-6283e5ab9683c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan-station-Maasburg-6283e5ab9683c.jpg)
Door middel van een (deel van een) stationsgebouw en twee Kibri-overkappingen met daarachter een loopbrug wil ik de krappe bogen links camoufleren.
In dit plan heb ik zo min mogelijk wissels toegepast. Misschien dat ik toch een paar overloopwissels nodig ga hebben, maar dat moet ik nog bekijken.
Op het moment ben ik het schaduwstation aan het testen met verschillende treinen, waaronder een tweetal trek-duw-combinaties:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220514-103345-6283e7059ced3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220514-103345-6283e7059ced3.jpg)
Tot nu toe heb ik weinig problemen ondervonden, ook bij het geduwd rijden door krappe bogen van 360 mm. Valt me niks tegen!
De op de foto zichtbare treinen passen trouwens nèt op de sporen. Het scheelt dat de middelste trein, bestaande uit 4x ICR, plan W en een plan L-fietsenrijtuig door een 1100 getrokken wordt. Een 1200 of 1300 zou te lang zijn.
Ik vraag me trouwens af of het fietsenrijtuig we in deze samenstelling past. In mijn herinnering kwamen ze alleen in langere intercity's tegen bestaande uit 10 of meer rijtuigen. Weet iemand dit?
Maarten
-
Maarten,
Toen ik je baanplan zag moest ik gelijk aan onderstaande modelbaan denken, misschien ter inspiratie.
https://www.stahlbahn.de/cnt/post135.php (https://www.stahlbahn.de/cnt/post135.php)
https://www.stahlbahn.de/cnt/post141.php (https://www.stahlbahn.de/cnt/post141.php)
https://www.stahlbahn.de/img/Plan%2006.13.jpg (https://www.stahlbahn.de/img/Plan%2006.13.jpg)
mvg,
Matthijs
-
Dat kan ik me voorstellen, ook een aardig voorbeeld van hoe je d.m.v. een overkapping (krappe) sporen aan het oog kan onttrekken.
Zelf heb ik inspiratie opgedaan uit o.a. deze modelbaan: http://www.datrains.eu/2012/11/le-arcate-di-milano-chiaravalle-3-2/
Deze Italiaanse bouwer gebruikt dezelfde Kibri-overkappingen die ik ook wil gaan toepassen, alleen heeft hij ze anders aangepast dan ik van plan ben om te doen.
Het railmateriaal wat ik gebruik/ga gebruiken is Piko A in het schaduwstation en Roco Line zonder bedding op het zichtbare gedeelte.
Maarten
-
Gevonden! Bouwse Maarten en veel plezier deze reis😎
Eddy