BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Timmo op 27 March 2008, 23:52:56
-
he Mede modelbouwers,
Ik heb laatst mijn oude loc 1200 van fleischmann opnieuw gespoten en van nieuwe transfers voorzien, vind hem zelf wel leuk gelukt. een klein probleem met deze loc is, dat als hij door bochten gaat of wissels, dat hij erg moeilijk loopt, lijkt wel of hij vast loopt in de bochten. heeft iemand anders hier ook ervaring mee?? of weet iemand de oplossing hiervoor, behalve minder scherpe bochten maken?? (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08935_klein.jpg)
Groeten
Timmo
-
Hoi,
ziet er goed uit.
Zou het kunnen dat je bufferbalken te stroef bewegen, of zijn deze niet meegaand in de bocht?
bart
-
Het tandwieltje op de motoras zit een beetje los. Bij enige weerstand, in bochten en bij wissels of bij een zware last bijvoorbeeld, gaat het slippen.
Remedie: tandwieltje goed vastzetten.
-
En mijn ervaring: kijk ook even naar de bedrading van het motordraaistel, als deze niet goed zit lopen de tandwielen er tegenaan of kan het motorstel niet ver genoeg draaien en loopt klem of uit de rails.
Wel netjes gespoten trouwens, ik ben zelf een Flm 1200 naar ACTS 1255 aan het ombouwen, ik zal daar ook eens wat van posten.
Groeten, Bessel
-
de bufferbalken zijn inderdaad beweegbaar, en die heb ik al extra los gezet en een klein druppeltje olie tussen gedaan zodat het soepel beweegd. dat tandwieltje ga ik even naar kijken, en ik zal de bedradin nog even bekijken en mischien wat beter wegwerken. Wat betreft de 1255, dat is een erg mooie lok, ik heb er zelf op gereden. als je er een interieur in gaat maken:kleine Tip: die is niet rood zoals de meeste hebben: maar nu een beetje blauw groen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08559.jpg)
Groeten Timmo
-
Om precies te zijn, de kleur is hammerite blauw. Volgens
mij kleurcode H128.
groet,
marco- die morgen twee rijcontrollers gaat plamuren
-
Dank voor de tip, ik heb inderdaad een interieur in aanbouw ;D. En Marco, wat een waanzinnig project die 1201! Ik volg de verrichtingen al een tijd op de site, het is voor een grootspoorleek haast niet voor te stellen hoeveel werk er aan zo'n machine zit.
-
Even een heel oud onderwerp "misbruiken" :
Die beweegbare bufferbalk was een oude oplossing om ontsporingen te voorkomen met rijtuigen zonder kortkoppelingen. In de tijd van die Fleischmann 1200 had je immers nog voornamelijk koppelingen die vastzitten aan de draaistellen van de rijtuigen.
Zou je die beweegbare bufferbalk niet gewoon vast kunnen zetten zonder dat dat gevolg heeft voor het rijgedrag van de rijtuigen?
(ik ben nu toch bezig met het opknappen van zo'n 1200 met beweegbare bufferbalk)
-
Ik denk dat je in scherpere bochten en op wissels de rijtuigen uit de rails trekt zo. Dan zou je kunnen overwegen de koppeling aan het draaistel vast te maken, of nog beter, proberen een symoba er in te frotten.
By the way, bijna 4 jaar later heb ik mijn Fl 1200's niet meer, iemand anders is de ombouw naar ACTS gaan voltooien-denk ik...
-
geen olie doen aan de bufferbalk
in olie zitten weekmakers die kunstof aantasten
pak dan teflon
Gr Jan
-
By the way, bijna 4 jaar later heb ik mijn Fl 1200's niet meer, iemand anders is de ombouw naar ACTS gaan voltooien-denk ik...
Ik ben haar alleen aan het opknappen en ik wil dus van die lelijke bufferbalk af.
Al de verf liet los, en het grijs is bijna zilver.
Wordt (weer) grijs/geel maar dan donkerder grijs en het schildje is verwijderd.
Verder pas ik de roosters aan.
Dit is nog de moeite waard omdat Märklin/Trix nooit de ongereviseerde geel grijze uitvoering heeft uitgebracht.
Buiten dat zijn de Fleischmanns praktisch geluidsloos.
De body is van zacht plastic, ik heb nog een blauwe met een metalen body, die ga ik ook nog opknappen.
-
Ik heb een kortkoppeling in de 1200 gefrut (zal ik later laten zien).
Nu ben ik met de transfers bezig van Kleinspoor, maar weet iemand waar de witte rondjes geplaatst moeten worden?
Zie rechts onder (http://www.kleinspoor.nl/wpimages/wp17d285e6_0f.jpg).
Laat maar, ik kom er net achter... (http://img140.imageshack.us/img140/6060/dsc03561wv2.jpg) :)
-
De body is van zacht plastic, [...]
Ontzettend taai plastic, zul je bedoelen. Anyway, de oplossing is (volgens Fleischmann althans) om nieuwe draaistellen te bestellen, waar de koppeling aan het draaistel vast zit. Als je gebruik maakt van de zoekfunctie, zul je mijn bericht daarover vast wel kunnen vinden.
Of het zich de moeite loont nu dat de Roco komt is natuurlijk zeer de vraag.
- Peter
-
Dat draadje heb ik gezien (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5371.msg673651.html)