BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: Rob Hagg op 25 April 2022, 10:23:31
-
In het nieuws kwam ik een bericht tegen dat een volledig appartement in een Bredase flat was uitgebrand.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4075774/uitslaande-brand-in-flat-in-breda-onder-controle-hondje-ongedeerd.
Vanochtend las ik in BN de Stem dat de brand was ontstaan in een accu van een modeltrein waarna een zuurstoffles ontplofte.
Nu staat er verder weinig informatie meer over maar vraag mij wel af in welke modeltreinen met accu’s wordt gewerkt, het enige wat ik kan verzinnen is bij Faller car.
Rob
-
Ik kan me verder weinig voorstellen bij accu's voor de modeltrein, of het zou een draagbaar besturingsobject moeten zijn zoals een draadloze controller.
Je met er overigens toch niet aan denken, brand in je hobbyruimte... :'(
-
Zeker niet.... eigenlijk moet je naast brandmelders (ik heb er 3 op alle verdiepingen) eigenlijk ook 1 of 2 brandblussers hebben. Niet alleen voor het blussen van je beginnend brandje maar ook voor je eigen vluchtweg.
Ik zie in het artikel niks staan over treintjes, maar het mag duidelijk zijn dat de zuurstof (wss een fles voor medisch gebruik) de grotere brandaanjager is geweest. En puur speculerend zonder enige feitenkennis ;) ; er zijn nog steeds mafkezen die roken terwijl ze aan de zuurstof zitten ;D
Maar hier zit niemand op te wachten.
-
Nou ja wel een goeie tip hoor. Je moet dus niet roken terwijl je met een zuurstoffles bezig bent ??? ;D
-
modeltreinen met accu’s,misschien een lego of playmobiel trein?
-
Of het was toch een plantenkweker.
Mvg aad
-
Doet me denken aan een gebeurtenis binnen ons energiebedrijf. Van een bepaald woonhuis was opgevallen dat er nogal veel elektriciteit werd gebruikt. Er waren ook nog andere aanwijzingen dat het daar niet helemaal pluis was.
Dus een monteur van het energiebedrijf ging er, vergezeld door een politieagent, een kijkje nemen.
"Mevrouw, mogen wij even op zolder kijken? Er wordt hier nogal veel elektriciteit gebruikt".
"Ja dat kan kloppen, mijn man heeft modeltreintjes op zolder".
Het bezoek aan de zolder werd toegestaan en daar troffen de mannen veel groen aan. En het was geen grasvezel van Noch. 8)
-
Het gevaar op brand bij roken en zuurstofgebruik is niet heel groot, heb ik proefondervindelijk vast mogen stellen. Het probleem met roken en zuurstofgebruik is vooral dat het roken het toegevoegde zuurstof teniet doet.
-
Zelfs simpele penlights kunnen brand veroorzaken.
Dit is mijzelf bijna overkomen als passagier in een 747 van de KLM op 10 km. hoogte boven de Indische oceaan.
Ik pakte mijn medicijnen uit de handbagage, en ontdekte toen dat mijn kleine transistorradio rookte en gedeeltelijk al was gesmolten.
Sindsdien zorg ik er voor, dat mijn batterijen en accu's onderweg zijn geisoleerd.
-
Dat kan. De grote modellen hebben soms een dieselmotor, die met een accu gestart wordt.
Die grote locomotieven worden zelf in elkaar gelast en de metalen onderdelen worden met zuurstof en ethyleengas uit metaal gesneden.
Een accu kan ontploffen als de acculader kapot is en niet stopt met laden, als de accu vol is.
Als je de 1/87, 1/120 of 1/160 rails schoon maakt met fijn staalwol en die op de rails laat liggen, als je ergens anders koffie gaat drinken en de stroom op de rails niet uit zet, dan kan er ook brand ontstaan..
Met een 9 volt batterij kan je staal wol laten gloeien.
Dat wordt heel heet.
Trouwens: zijn de modeltreinen en treinbaan verzekerd?
Dat kan op twee manieren.
1: apart
2: met de inboedelverzekering mee.
Stel, je hebt een inboedelverzekering van 80000 euro en een treinen collectie van 40000 euro.
Zonder verzekering van de modeltreinen ben je onder verzekerd. Bij brand krijg je maar 80000 gedeeld door 120000 (dus 2/3) vergoed van de brand schade.
groetjes
Wil
-
Ik zie in het artikel niks staan over treintjes, maar het mag duidelijk zijn dat de zuurstof (wss een fles voor medisch gebruik) de grotere brandaanjager is geweest. En puur speculerend zonder enige feitenkennis ;) ; er zijn nog steeds mafkezen die roken terwijl ze aan de zuurstof zitten ;D
Maar hier zit niemand op te wachten.
Zoals ik al melde stond de oorzaak vermeldt in de krant BN de Stem van vanochtend, maar dat artikel is alleen te lezen voor abonnees. Een klein stukje uit dit artikel.
“De bewoner was bezig met zijn hobby, modeltreinbouw. Eén van de accu’s van de modeltrein vatte vlam. Vervolgens zou een zuurstoffles, die in de zelfde kamer stond, zijn ontploft.
Kortom ik vroeg mij af wat voor accu dit kan zijn geweest, misschien een iPad welke gebruikt wordt voor de besturing via een Z21 of een Faller car, meer kan ik niet bedenken, of hij moet zelf grotere locomotieven gebouwd hebben.
Dat batterijen en vooral accu’s een gevaar kunnen opleveren is tegenwoordig wel bekend.
-
@ Wil uut Drenthe,
80000 gedeeld door 120000 is € 0,66. Dus jouw rekensommetje klopt niet erg ;D
Back to the drawingboard of zoiets
Vriendelijke groet Ruud B.
-
2/3 is de exacte uitkomst, 0,66 is een (overigens verkeerde) afronding.
-
@ Peter J K,
Smiley niet gezien ?
Als je letterlijk rekent zoals Wil het zegt kom je op € 80000,- gedeeld door 120000 kom je op 0.66666666666.
Ik vergeet keer op keer dat een beetje plezier maken op dit forum niet de bedoeling is. Laten we het vooral zakelijk en politiek correct houden.....
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Als je letterlijk rekent zoals Wil het zegt kom je op € 80000,- gedeeld door 120000 kom je op 0.66666666666.
Nee je komt uit op €0,67 ;D
-
Zelfs simpele penlights kunnen brand veroorzaken.
Dit is mijzelf bijna overkomen als passagier in een 747 van de KLM op 10 km. hoogte boven de Indische oceaan.
Ik pakte mijn medicijnen uit de handbagage, en ontdekte toen dat mijn kleine transistorradio rookte en gedeeltelijk al was gesmolten.
Sindsdien zorg ik er voor, dat mijn batterijen en accu's onderweg zijn geisoleerd.
Dat is ook de reden dat je nooit batterijen in je ruim bagage moet doen. In de cabine zijn er wat meer mogelijkheden middels speciale brandblus mogelijkheden. In het ruim is alleen een brand onderdrukking systeem die niet geschikt is voor batterij branden.
Dus stop je een apparaat in je koffer, neem je batterij in de cabine mee.
Trump wilde allerlei apparaten in het ruim laten stoppen, de faa heeft dat terecht tegen gehouden. En zendingen van batterijen mag alleen met vracht vliegtuigen en moet op een bepaalde manier verpakt en gestuwd zijn.
-
Het gevaar van de kortsluitstroom van batterijen en accu's wordt nog wel eens onderschat.
Een AA haalt afhankelijk van het type zomaar 5 tot 10A, een 12V 7Ah loodaccu met gemak meer dan 100A
Kortstondig natuurlijk, maar lang genoeg om schade aan te richten.
En dan hebben we het nog niet eens over Li-ion en Li-po accu's die bij verkeerd gebruik behoorlijk heftig kunnen exploderen.
-
Een aantal knoopcellen bewaren in een plastic boterhamzakje, Niet Doen.