BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Het stationsplein => Topic gestart door: HuubvG op 18 April 2022, 15:03:26
-
Uit het draadje over geluiden op de modelspoorbaan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91579.0) pikte ik dit bericht:
Ik weet niet wat voor trein er langs komt?
Electrische auto`s hoor je bijna niet.... (y)
Ronald Visser
(dit is nog een topic uit 2020...) :angel:
Regelmatig schrik ik me wezenloos als zo'n sluipmoordenaar mij stiekem van achteren benadert en dan WOESH langs me heen suist. Gelukkig ben ik weer net niet geraakt door de vierkante kist achterop. De pizzabezorger op diens elektrische fiets/skooter.
Ondanks dat er wel politieke plannen zijn geweest om het geven van een signaal medio 2021 te verplichten, sluipen ze nog steeds in stilte rond, omdat men er niet uitkwam hoe, en wat voor signaal det dan zou moeten zijn.
Het gaat dus net als met het willen beëindigen van de zomer- en wintertijd; 'we komen er niet uit, weten niet of het met een half uur, een heel uur of helemaal niet teruggezet moet worden en blijven', dus laten we het maar zo. Besluiteloosheid alom.
Let wel, ze hebben altijd haast, zijn onbehouwen en hebben me zelfs weleens van een voetpad afgejaagd, waarop ik wandelde en er een met volle snelheid op me af kwam jagen. Gelukkig zag ik die aankomen, deze sneed even een stukje af om eerder terug bij de pizzabaas te wezen om snel de volgende bestelling te kunnen bezorgen. Ikzelf ben toen ook rechtstreeks doorgelopen naar dat adres en heb een klacht ingediend bij de chef. Die leek eerder gefrustreerd door het feit dat ik geen bestelling kwam doen.
Dus ... heb ik mij maar een spiegel op de fiets gezet. Een flinke spiegel, zodat ik ze aan kan zien komen.
Mijn fiets met trekhaak, 6 versnellingen, voor- en achterlicht op inductie, dubbele fietstas, nieuwe rechtopstaande standaard , spiegel a € 1 bij de kringloop, op de oude fietsstandaard gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s2-625d539b3a3da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s2-625d539b3a3da.jpg)
Damesfiets is makkelijker opstappen met fietskar erachter. In de spiegel kan ik deze lieverds beter zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s3-625d5f2789434.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s3-625d5f2789434.jpg)
De naam van de zaak hoeft - ook in spiegelbeeld - niet in beeld, vandaar een balkje erover.
Maar ook elektrische auto's hoor je in de bebouwde kom bijna niet aankomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s1-625d5ed6db60e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s1-625d5ed6db60e.jpg)
Met mijn spiegel kan ik alles dat van achteren komt goed in de gaten houden, ik voel me hierdoor een stuk veiliger.
Terwijl hier op het forum van belang is hoe stil je treinen zouden moeten kunnen rijden, zou deze tak van vervoer juist wat meer van zich moeten laten horen. Vooral en zeker in de bebouwde kom. Op autowegen daarbuiten is het juist gewenst dat de voertuigen stiller zijn, maar daar gaat het hier niet om.
Het is niet moeilijk. Als je in de auto van nu rijdt, kun je als bestuurder horen als je dichtbij een object komt. Hoe makkelijk zou het zijn om ook buitenom een zelfde soort signaal mogelijk te maken?
-
Op autowegen daarbuiten is het juist gewenst dat de voertuigen stiller zijn, maar daar gaat het hier niet om.
Het meeste geluid wordt veroorzaakt door de banden.
Regelmatig schrik ik me wezenloos als zo'n sluipmoordenaar mij stiekem van achteren benadert en dan WOESH langs me heen suist. G
Je kunt ook je ogen gebruiken in het verkeer ;)
-
Loksound in bouwen broemmmmmmm ;D
Mvg Johan
-
Bas,
Op je laatste zin: daar heb ik nu dus de spiegel voor.
Als fietser zonder spiegel en als voetganger moet je dus steeds maar achterom kijken of er iets aankomt? Alsof de wereld al niet paranoïde genoeg is...
Ook e-bikers en racefietsers horen een signaal te geven op de fietspaden voordat ze gaan inhalen. Het snelheidsverschil is te groot, je schrikt als er zo dichtbij iets langs raast.
Haha Johan, doen!!! ;D
-
De naam van de zaak hoeft - ook in spiegelbeeld - niet in beeld, vandaar een balkje erover.
Domino's pizza ::) ;D ;)
-
Kijk, nu gaat het weer de goeie kant op. (y)
Ik concludeer hieruit dat niemand behalve ik zich drukt maakt om te stille voertuigen en om de zomer- en winterklok. :'(
-
Ik dacht echt dat dit op Het Stationsplein wel kon, gewoon off topic, dus niet over (model)treinen hoefde te gaan.
Als men zich er echt aan stoort - en dat doet men -, zal ik vragen of het verwijderd mag worden.
-
Kan het ook. Daarom draadje even opgeschoond.
-
Stille voertuigen, die je niet aan hoort komen is één, maar wat te denken van de felle witte koplampen die tegenwoordig op alle nieuwe voertuigen, dus fietsen, scooters en auto's zitten, waarvan 95% dusdanig staat afgesteld dat tegenliggers er door verblind worden. :-X
-
Ik droom van de dag dat alle motorvoertuigen elektrisch zijn . . . (maar ik denk dat ik dat niet meer mee zal maken).
En wat die pizza koeriers betreft:
Daarom bestellen wij uit principiële gronden nooit iets bij dat soort zaken en eten we in principe ook niet bij restaurants die dat aanbieden.
-
Nog maar een paar maanden geleden heb ik mijn 25 jaar oude Opel Astra naar de sloop laten slepen nadat ik stil kwam te staan met pech. Reparatie was te duur. Ik had hem graag ingeruild voor een elektrische, maar heb besloten dat ik zonder auto kan. Met mijn AOW kan ik het net aan wel/niet doen. De stijgende brandstofprijzen gaven mede de doorslag.
Wie weet, maken we het nog mee dat alle voertuigen elektrisch zijn, de ontwikkeling kan rap gaan, ik juich het toe. Ik hoop eens een rit te kunnen maken in een elektrische, bijvoorbeeld als onze jaarlijkse familiedag weer doorgaat, meestal ergens centraal in het land. Voor die dag een auto huren en dan elektrisch? Misschien dit jaar nog wel...
Och ja, die felle lampen! Nu de dagen langer zijn, zou je bijna vergeten dat die ergernis ook bestaat. Komen de klachten niet bij de fabrikanten terecht? En gaan die er iets aan doen? Het lijkt erop dat het met een schouderophalen wordt afgedaan.
Ik heb nog even VVN opgezocht, Veilig Verkeer Nederland. Nergens iets te vinden over té stille voertuigen en/of té felle lampen. (Kranten)artikelen op het internet over het verplichten van een signaal vind ik alleen van voor 2021.
-
Even los van mensen die op een asociale manier rijden ( kan je zelf weinig aan doen).
Het zal een kwestie van gewenning zijn. Ik merk zelf dat ik veel doe op gehoor en niet op zicht. Met stille voertuigen kom je dan wel eens voor verrassingen te staan. Waar ik tot op heden misschien wel eens een fietser of voetganger miste zijn dat nu scooters en auto’s. En missen is niet dat ik er ineens voor lig, maar dat ik me er niet van bewust was dat ie er was voordat ik hem zag. Maar tegelijkertijd, ik ben het in Amsterdam dan ook gewend dat:
- je altijd kijkt, je weet nooit wat voor kamikaze fietser/voetganger/vrachtwagenchauffeur rondrijdt
- je altijd kijkt, want dat heb je ooit zo geleerd.
- je altijd kijkt, want je er nooit vanuit moet gaan dat mensen jou wel hebben gezien.
Enz enz. En dan zal het ook gewenning zijn voor bestuurders om te realiseren dat ze een nieuwe dode hoek hebben, namelijk de stille hoek.
Het zou ook niet werken, een geluidssignaal anders dan de claxon die er al is. Hier en Amsterdam zou er een next level geluid bijkomen. Er is namelijk altijd wat in de buurt van iemand. Dat betekent dus een kakofonie aan geluiden op continue basis. Welk geluid is nu voor wie? En welke geluiden gebruik je waarvoor? Op het platteland of kleinere dorpen, prima. Maar hier alsjeblieft niet.
Slecht rijgedrag is van alle tijden, daar doe je met geluid niets aan. Maar verder moet het vooral van zicht komen. En daar heb je naar gehandeld (y)
-
(y) 'En dan zal het ook gewenning zijn voor bestuurders om te realiseren dat ze een nieuwe dode hoek hebben, de stille hoek'
Na deze reacties over en weer - bedankt - zal ik me erbij (moeten) neerleggen dat het is zoals het is.
Blij met mijn spiegel! De ogen en oren zijn immers nog goed sinds 1952, maar mijn hoofd draaien gaat steeds moeizamer.
-
Ruim 12 jaar geleden zijn wij betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Fisker Karma (wie kent hem nog? ).
Een hybride sportauto. En om te laten zorgen dat die hoorbaar was hadden ze een kunstmatig geluid toegevoegd.
Was een apart geluid wat ze gebruikten. Je hoorde een geluid maar om nou te zeggen dat het duidelijk was dat er een auto aankwam, nou nee.
je kreeg er een soort van BAck to the future gevoel bij ;D
Dus als er geluid toegevoegd wordt om elektrische auto's hoorbaar te maken zal er goed gekeken en vooral geluisterd moeten worden naar een duidelijk herkenbaar geluid.
-
Als fietser zonder spiegel en als voetganger moet je dus steeds maar achterom kijken of er iets aankomt? Alsof de wereld al niet paranoïde genoeg is...
Slechts bij het afslaan of oversteken lijkt het mij handig om even om te kijken. Maar dat zal je jong geleerd moeten zijn ;)
Ook e-bikers en racefietsers horen een signaal te geven op de fietspaden voordat ze gaan inhalen. Het snelheidsverschil is te groot, je schrikt als er zo dichtbij iets langs raast.
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt. Al is er wel een Verdrag van Wenen waarin staat dat het toegestaan is om voor het inhalen gebruik te maken van licht- of geluidssignalen. Of dit ook voor fietsers geldt weet ik niet. Dit stuk uit het verdrag is niet overgenomen in Nederlandse wetgeving.
-
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt.
Dat is waar.
Maar ervaring leert ook dat het wel handig is om wel even herrie te maken.
Zeker als je bij een kruising aankomt,het zal de 1ste keer niet zijn dat jij gaat inhalen zonder herrie,en degene die je inhaalt ineens zonder hand uitsteken,besluit de hoek om te gaan ;D
Lig je beide gezellig asfalt te happen >:(
-
Daarom rijd ik diesel :angel:
-
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt.
Sterker nog, in de wet staat zelfs expliciet dat het geven van licht- en/of geluidssignalen uitsluitend is toegestaan ter afwending van direct gevaar.
En je zult de eerste niet zijn die een prent krijgt voor even toeteren bij het weggaan als je op visite bent geweest of tegenliggers met lichtsignalen waarschuwen voor een snelheidscontrole.
Daarbij zou het de omgekeerde wereld zijn, als de ingehaalde gewoon zijn pad blijft volgen is er niets aan de hand.
En als je een bijzondere manoeuvre uitvoert, zoals afslaan of van rijstrook veranderen (en daaronder valt ook invoegen!) ben jij degene die zich er van moet vergewissen dat dit zonder gevaar of hinder voor het overige verkeer kan.
-
Sterker nog, in de wet staat zelfs expliciet dat het geven van licht- en/of geluidssignalen uitsluitend is toegestaan ter afwending van direct gevaar.
Dan zou het in dit geval dus wel mogen. Geruisloos naderbij sluipen waardoor een andere weggebruiker zich van geen gevaar bewust is kan een direct gevaar opleveren.
Dan helpt een geluidssignaal :angel: ;D
-
Dan zou het in dit geval dus wel mogen. Geruisloos naderbij sluipen waardoor een andere weggebruiker zich van geen gevaar bewust is kan een direct gevaar opleveren.
Dan helpt een geluidssignaal :angel: ;D
Nee, want er is nog geen sprake van dreigend gevaar.
Van dreigend gevaar is pas sprake als er zonder ingrijpen een confrontatie onvermijdelijk is, bij "conflicterende rijwegen" (om maar even een term in stijl te gebruiken ;D) zeg maar.
-
Als ik op mn e-fiets rij en haal iemand in,dan bel ik toch wel even.
Knappe die me een bon geeft,en liever het zekere voor t onzekere,asfalt happen laat ik graag aan een ander over :angel:
-
Ongeschreven wetten zijn dat, Floris, het wordt alleen maar op prijs gesteld door de in te halen fietser(s) vóór je.
Ikzelf op mijn gewone fiets geef ook altijd een kort belletje, en dat als er nog aardig wat afstand is. Laatst nog bij een ouder stel, rond mijn leeftijd, misschien zijn we wel van de oude (verouderde) stempel. De fietsers kregen de tijd om even recht naast elkaar te gaan fietsen, het pad is breed genoeg, maar toch. Bij het inhalen even een groetje over en weer.
Ook als een wielrenner of e-biker mij een signaal geeft, laat ik merken dat ik het op prijs stel. Even kort de duim omhoog, of zelfs een mondeling groetje.
Eerder schreef Martijn over 'wennen aan de nieuwere omstandigheden' in mijn eigen woorden geciteerd. Klopt helemaal. Ik moet wennen aan de versnelling, aan de gehaastheid der mensen. Aan een soort verloedering. 'De wereld is niet razende gemaakt' zeiden vroeger mijn ouders als het allemaal te druk werd om hen heen. Maar wel razende geworden, vul ik maar in gedachten aan. En het gaat ondanks signalen dat hardlopers (-fietsers) doodlopers (-fietsers) zijn, gewoon door.
-
Telefoneren en fietsen is niet toegestaan :police:
-
Als ik tweemaal met mijn fietsbel bel ... (https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=als+ik+tweemaal+met+mijn+fietsbel+bel)