BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: erikkral op 12 April 2022, 12:20:11
-
Hallo,
Al enige tijd heb ik een Lima Koploper. Een keer tweedehands of derdehands gekocht in Houten.
Een tijd niets mee gedaan en nog op het punt gestaan hem te verkopen maar uiteindelijk besloten hem zelf op te knappen. Er is een LED-lichtset in gezet en ik test de trein op de rollenbank.
Ik merk dat de motor erg onregelmatig loopt. Ik heb ook gemerkt dat de Koploper heel snel over de baan zoeft, terwijl er niet veel gas gegeven wordt met de Multimaus.
Nu heb ik er nog niet veel verstand van (ben net begonnen met de hobby) maar misschien hebben deze dingen met elkaar te maken? En het probleem dat de motor niet helemaal regelmatig lijkt te lopen, is dat iets wat met de rollenbank te maken heeft? Of moet ik het ergens anders zoeken?
Een filmpje zegt meer dan duizend woorden. Hierbij twee filmpjes van op de rollenbank. De tweede is denk ik het meest interessant.
Video 1 (https://youtu.be/XvAUJeFBGwU)
Video 2 (https://youtu.be/KINl_jI0CpI)
Hopelijk hebben jullie een idee wat er aan hand kan zijn. Of misschien is er wel niets aan de hand....
Er zit trouwens een Uhlenbrock decoder (76420) in met een lastregeling (Engels: Multi-Protocol decoder with Load Regulation for DC and Faulhaber motors)
PS: let niet op de pantograaf. Die moet ik nog vervangen.
-
Aan de filmpjes kan ik niet goed zien of horen wat er aan de hand is.
Het zou aan de stroomafname kunnen liggen, die is bij Lima zeer mager.
Probeer eens met de voeding rechtstreeks op de ingang van de decoder (rode en zwarte draad).
En maak eens een filmpje met de kap er af en aan de kant van de tandwielen.
Te hoge snelheid kun je aanpassen met de CV's in de decoder.
-
Dit is standaard bij koplopers met een pannenkoek motor.
Ze lopen onregelmatig maken veel herrie lastig in te regelen (eigenschap van alle lima pannenkoek motoren).
Dat ie te hard loopt komt omdat het motortje gemaakt is voor 9 volt en de baanspanning digitaal 15 a 16 volt is.
De mijne heb ik nu omgebouwd met een faulhaber flachmotor (dcc decoder service).
Kost wel een en ander (69e ex verzendkosten) maar loopt 1000 x mooier en veel stiller (lijkt wel een roco nu ).
Al met al is de ombouw de moeite waard geweest.
Zie mijn draadje hier over:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102517.msg3222301448#msg3222301448
Hans
-
Dag Klaas,
Dankjewel voor je reactie.
Ik heb een nieuw filmpje gemaakt met de kap eraf.
Ik heb de stroomafname al geprobeerd te verbeteren. Bij het draaistel aan de voorkant heb ik al twee stroomafnemers/wielcontacten geplaatst. Bij het draaistel waar in de motor zit wordt niets aan stroom afgenomen.
Misschien heb ik bij het plaatsen van de wielcontacten iets niet goed gedaan. Ik heb die Digikeijs strips over de lange kant in tweeën geknipt en aan iedere kant van het draaistel een deel geplaatst. Na het plaatsen heb ik de uiteinden met een pincet of punttang naar het wiel toegebogen zodat er contact gemaakt wordt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2679-625561c5cd6b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2679-625561c5cd6b4.jpg)
Filmpje 3 (https://youtu.be/kaV22yLatrE)
-
Je mag de wielen wel eens schoonmaken...... dat zou al heel veel helpen ;)
-
Limawielen worden niet veel schoner. :)
Er hoort op het motordraaistel wel stroomafname te zitten, zij het van één rail. Er hoort een lip tegen de assen te zitten, waarbij naast één van de wielen een klein lipje uit de behuizing piept waaraan een draadje kan worden gesoldeerd.
Een Limamotor is zo eenvoudig dat er eigenlijk niet veel stuk kan.
Zitten de koolborstels wel goed op hun plek?
Zitten de antislipbandjes nog op hun plek?
Ik kan op het filmpje trouwens niet met zekerheid waarnemen dat het motortje voor een Lima nu echt zo onregelmatig loopt.
-
Ik heb de wielen schoongemaakt, dat lijkt al iets te helpen, al lijkt er op het oog niet veel schoner te zijn.
Er zit inderdaad wel stroomafname op de motor (een kant inderdaad) maar die draad heb ik eraf gehaald. Ik zal hem er weer opzetten als het me niet lukt om het probleem op te lossen.
De koolborstels heb ik nog niet nagekeken. Dat zal ik ik eens doen.
De bandjes lijken er nog goed uit te zien.
Wat zou een teken zijn van slechte koolborstels of niet goed geplaatste koolborstels? Hoe kan je dat merken?
De schoonmaakbeurt lijkt al aardig geholpen te hebben. Ik zal eens kijken hoe het rijden gaat.
Er werd tevens nog de tip gegeven om de snelheid aan te passen met de CV's in de decoder. welke zouden moeten worden aangepast? Alleen die van de topsnelheid? Of zouden jullie aanraden om ook andere na te lopen?
Wat te denken van de automatische lastregeling in deze decoder? De vorige eigenaar heeft deze decoder erin gezet. Dat zal wel met een reden gedaan zijn. Moet je daar nog iets aan afstellen?
-
Zitten bij het voorste draaistel de wielen wel goed.
Het lijkt net of de isolaties van de wielen gekruisd zitten.
Tinus.
-
Ze zitten inderdaad gekruist.
Maakt het wat uit? Of je nou links of rechts isoleert, dat maakt niet uit toch?.... ??? ???
-
Dat lijkt niet alleen zo, dat is zo als je inzoomd
MB
Edit, was al gereageerd
-
De stroomafnemer in het draaistel maakt dan soms contact met beide railstaven. (Kortsluiting)
Bij vervuilde wielen zou dit kunnen zorgen voor stotterend rijden.
De niet geisoleerde wielen moeten gekruist zitten
tov de stroomafname van het motordrasistel.
Tinus
-
Dank voor de uitleg Tinus, ik snap nu wat je bedoelt. maar in het draaistel zitten er hier geen stroomafnemers. Die heb ik er zelf ingezet aan de linker en rechterkant van de wielen zelf.
Dus korstsluiting kan ik hier niet maken.
Als het voor het rijden verder niet uitmaakt dan laat ik het zoals het nu is....
-
Ah, dat kon ik uit de afbeelding niet opmaken.
Ik ging even uit van de standaard lima contacten.
Als de zelfgemaakte contacten op de wielen drukken
Zou dat idd niet uit moeten maken voor het rijden.
Tinus.
-
Er was in die tijd onderscheid tussen de 'high speed' en 'Supetraction' andrijvingen. De High speed motoren hadden een tandwiel overbrenging met minder vertraging. Om een of andere reden vond Lima het een goed idee om de high speed variant in de Koploper te drukken.
Welke decoder gebruik je? Bij elke decoder is CV5 de maximum snelheid, maar bij veel decoders stopt ie dan gewoon met reageren als deze snelheid behaald is, als je dan de snelheid op 50% zet dan kan je de multimaus bv op de helft zetten en dan gaat ie al op de ingestelde top snelheid. Draai je dan de regelaar meer open dan doet dat niks meer tot je hem onder die 50% draait om af te remmen.
Er zijn vervangende motoren verkrijgbaar. Van de goedkopere CD motortjes tot SB Modelbouw klokanker aandrijvingen. Maar ik zou eerst de motor eens demonteren en de koolborstels inspecteren en schoonmaken met wasbenzine. Ook de koperen/metalen lamellen van het anker kunnen meestal wel een poetsbeurt gebruiken na jaren van olie druppels van vorige eigenaren.
Succes! (y) En natuurlijk veel plezier met je koploper
Mvg,
Robert
-
Dankjewel Biesje,
Ik heb het nu redelijk aan het lopen nadat ik de poetsbeurt heb uitgevoerd. De trein rijdt nu mooi zijn rondjes over de baan. Als ik een keer zin en tijd heb, haal ik de motor eruit voor een goede poetsbeurt.
Vervangen met een andere motor is een leuk projectje (en kleine investering) voor een andere keer.
In de koploper zit een Uhlenbrock 76420 decoder, altahns dat is een van de 3 Uhlenbrock-typenummers die door JMRi gevonden wordt. Ik heb de decoder zelf niet gekocht dus ik neem maar aan dat dit de juiste is.
CV 5 staat op waarde 48, maximum is 64. Het ding zoeft nog steeds over de baan maar valt nu redelijk te regelen met de Multimaus.
Zit de automatische lastregeling mij hier nog in de weg? Ik snap de theorie erachter (verhogen van de stroom om even snel te blijven rijden) maar de praktijk daar ben ik niet in bekend mee....Ik weet niet of die functie hier in de weg zit...
-
De lastregeling geeft alleen extra 'gas' om de afnemende snelheid in een helling of bocht te compenseren. Als hij nog te snel rijdt gewoon cv 5 lager zetten, maar welke waarde staat in cv 6? CV 6 is de snelheid op halve kracht. Als deze erg dicht bij (of zelfs over) de maximale snelheid zit dan krijg je rare dingen.
Mvg,
Robert
-
CV5 staat op 48, CV6 staat op 32
-
CV 5 staat op waarde 48, maximum is 64. Het ding zoeft nog steeds over de baan maar valt nu redelijk te regelen met de Multimaus.
Dan beginnen om CV6 nog een stuk lager te zetten.
Zet die maar op ongeveer 1/3 van CV5.
Dan krijg je een curve die in de lage rijstappen mooi soepel te regelen is met kleine snelheidsverschillen. En hoe sneller je rijdt grotere stappen. Krijg je een mooi optrekgedrag mee.
Zal je zien dat het veel mooier te regelen is.
Ik denk dat bij jou CV5 eerst op 64 stond. En CV6 origineel op 32. Dan heb je dus een lineaire lijn over het hele regelbereik. Bij elke hogere snelheidsstap wordt de snelheid gelijkmatig hoger.
Nu heb je alleen CV5 aangepast waardoor de eerste 14 stappen vrij grof oplopen tot al dicht bij je maximum snelheid en de 14 laatste stappen de curve afvlakken en relatief weinig meer doen.
Lees dit stukje in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Basis-instellingen_decoder) hierover maar eens.
Zit de automatische lastregeling mij hier nog in de weg? Ik snap de theorie erachter (verhogen van de stroom om even snel te blijven rijden) maar de praktijk daar ben ik niet in bekend mee....Ik weet niet of die functie hier in de weg zit...
Helaas is jouw theorie verkeerd ;D
Er wordt geen hogere stroom gebruikt.
De motor wordt met pulsjes aangestuurd die wisselen van aan naar uit. Bij langzaam rijden zijn die pulsjes heel smal. De gemiddelde spanning naar de motor is dan laag. Wil je harder dan wordt de breedte van de pulsjes groter en daardoor de gemiddelde spanning hoger waardoor de motor harder gaat draaien. Dit noemen ze PWM of PBM. Afkortingen voor Pulse Wide Modulation of in het Nederlands Puls Breedte Modulatie.
-
Dan beginnen om CV6 nog een stuk lager te zetten.
Doe ik direct standaard met de meeste locs. Eigenlijk loopt alles te hard ;) Heb er wel bij die gewoon op waarde 100 staan in de CV die de topsnelheid zet, puur om die topsnelheid realistisch te maken. Daarna pas ik de rest aan om de curve een beetje netjes te krijgen. Soms met de Esu programmer en soms ook gewoon lekker op een ovaal of stuk spoor en mijn handregelaar. Gaat eigenlijk het beste op zicht, zo zie je direct hoe je loc reageert na het veranderen van een CV :)
-
Helaas is jouw theorie verkeerd ;D
Er wordt geen hogere stroom gebruikt.
De motor wordt met pulsjes aangestuurd die wisselen van aan naar uit. Bij langzaam rijden zijn die pulsjes heel smal. De gemiddelde spanning naar de motor is dan laag. Wil je harder dan wordt de breedte van de pulsjes groter en daardoor de gemiddelde spanning hoger waardoor de motor harder gaat draaien. Dit noemen ze PWM of PBM. Afkortingen voor Pulse Wide Modulation of in het Nederlands Puls Breedte Modulatie.
Er komt nog wat meer bij kijken. De lastregeling zorgt er voor dat een trein b.v. tegen een helling op zijn snelheid behoudt. De pulsen worden dan breder, dus de gemiddelde spanning wordt hoger. Maar omdat de motor harder moet werken wordt de gemiddelde stroom ook hoger.
-
IK zet de maximum snelheid altijd behoorlijk hoger. Bij lage snelheden van locs met een toch al penibele stroomopname kan de loc toch stilvallen. Dit voorkom ik soms door de snelheid hoger te zetten. Als de loc sneller rijdt is het contact met de stroomafnemers beter. Het verdient niet de schoonheidsprijs omdat je altijd moet zorgen dat de stroomafname goed is. Maar dat is bij enkele modellen niet goed mogelijk. Dus dit is mijn oplossing. Ik sta echter open voor andere oplossingen. Zit bijvoorbeeld te denken aan het plaatsen van een buffercondensator. Maar dan moet daar ook weer ruimte voor zijn. En de decoder moet die functie ook hebben.
-
ik heb de twee CV's aangepast.
CV5 staat nu op 28
CV6 staat nu op 9, dat is dus 1/3 van 28.
Het rijdt inderdaad veel mooier nu dan dat het gedaan heeft.
bedankt voor de uitleg over PWM en de stroom.
Ik waag me geen tweede keer aan die discussie.. ;D
-
De motor loopt nu dus goed. Nu begonnen met de achterkant, dus daar waar niet de motor zit. Daar wil ik ook een lichtset inbouwen voor de sluitverlichting. Ik heb daar een functiedecoder voor gekocht.
Begonnen met het eerste draaistel om daar stroomafnemers te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2686-62586cce5a001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2686-62586cce5a001.jpg)
Dat wil nog niet echt lukken: ik kan geen goed contact maken met de wielen en de strips verbuigen (naar binnen) nogal snel, terug naar binnen.
Ik gebruik deze (https://www.digikeijs.com/nl/modelspoor-slepers-h0.html) standaard-Digikeijs strips die ik op maar moet knippen.
Plaats ik die dingen verkeerd? En is er een betere manier om dit te doen?
-
De contactstrips landen te "haaks" op de wielen. Ze moeten veel meer evenwijdig komen aan de binnenkant van de wielen. En probeer ze zo lang mogelijk te maken.
-
Hallo Erik,
Ik heb het zo opgelost:
Draaistel 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel1-62587f89636a8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel1-62587f89636a8.jpg)
Draaistel 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel2-62587fd17a841.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel2-62587fd17a841.jpg)
Draaistel 3:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel3-62587ff96f2bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel3-62587ff96f2bf.jpg)
-
Dag Dirk,
Dat ziet er netjes uit.
We hadden er zelfs twee jaar geleden over gemaild maar ik kom er nu pas aan toe om er mee aan de slag te gaan.
Elders op het forum schrijf je dat dit Fleischmann 4000 veertjes zijn. Maar dat kan ik niet terugvinden als een onderdeelnummer.
Bedoel je misschien een ander nummer?
Verder zie ik dat jij er andere wielen in hebt zitten, in plaats van de wielen met de kunststof assen die ik erin heb zitten. Ik denk eraan om die te vervangen voor geïsoleerde wielen, volgens mij heb jij dat ook gedaan.
Is dat het een standaardmaat? Of moet ik een specifieke maat wiel hebben?
-
Nog maar een keer dan voor degene die het met de zoekfunctie nog niet tegen kwam ;D.
De ICm (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42049.msg0#msg0) en de KLM (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92784.msg3222105221#msg3222105221)
-
Dag Ruud,
Dankjewel voor de inspiratie.
Mooie aanpak.
Ik ga nog verder zoeken naar vervangende wielen voor de koploper. Dan kan ik stroom afnemen van de assen in plaats van bij de wielen.
Of ik moet het doen op Dirk zijn manier, aan de zijkant maar dan moet ik een ander type sleper of veer gaan gebruiken. Maar welke….
-
Hallo Erik,
De wielen in de Koplopers zijn de wielen die erin zaten toen ik hem heb gekocht. Mogelijk is Lima een keer overgestapt op andere assen. Het voordeel van de contactveren aan de buitenkant van de wielen, is dat die zijde niet gecoat is en dus beter contact maakt.
De veertjes heb ik indertijd als Fleischmann 4000 contactveertjes gekocht bij Het Winkeltje (JanKees Verheij) in Dordrecht. Wellicht kun je een keer met hem bellen. Hij kan je dan ongetwijfeld verder helpen.
-
Dag Dirk,
Dankjewel voor de reactie.
Ik heb via het Vraag en aanbod-hoekje van dit forum een tiental metalen Roco-assen gekocht met dezelfde afmetingen als de kunststof Lima-assen die er nu in zitten. Als het allemaal blijkt te passen hoop ik horizontaal (boven de assen) een standaard Digikeijs sleper te kunnen plaatsen.
Wordt vervolgd zodra ik de assen ontvangen heb….
-
Waarom het wiel opnieuw uitvinden.
Kijk hier eens naar.
https://www.anw-modeltreinen.eu/esu/productinfo/pi_es50707.htm
-
Hallo Erik,
Ik hoor graag hoe het verder afloopt. Die stroomafnemers van AnW kende ik niet, maar die zien er wel heel handig uit.
-
Dag Dirk,
Ik laat het zeker weten.
Ik kan er niets van maken van die AenW-stroomafnemers.
Hoe moet ik dit voorstellen? Hoe dit te plaatsen?
-
Dat plaatje is doorgelinkt van deze pagina: https://www.anw-modeltreinen.eu/es_verlichting.htm (https://www.anw-modeltreinen.eu/es_verlichting.htm)
Daar staat verder ook weinig informatie. En het is mij ook een raadsel hoe je dit zowel voor H0 als N kunt gebruiken.
Of hier bij ESU: https://www.esu.eu/produkte/innenbeleuchtungen/powerpack-radkontakt/ (https://www.esu.eu/produkte/innenbeleuchtungen/powerpack-radkontakt/)
Maar geen handleiding van te vinden.
-
Voor H0 is het inderdaad gemakkelijk. Draadjes aan solderen en vastzetten met supergel (netjes recht kan natuurlijk ook :)).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BA76061C-BF5D-4386-B04F-8A713C497F2E-625ba10046e6f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BA76061C-BF5D-4386-B04F-8A713C497F2E-625ba10046e6f.jpg)
Ik weet ook niet wat ESU bedoelt met geschikt voor n. Dat middenstuk ertussenuit zagen of zoiets. Maar die Koploper is niet n. :)
Zelf maken blijft goedkoper natuurlijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stroomafnemers.jpg)
-
Van ESU:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU-625be4336942a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU-625be4336942a.jpg)
dus inderdaad tussenstukje verwijderen
Mvg, Erich
-
Erich, waar heb je dat vandaan? Ik heb er op de site van ESU naar gezocht, maar niet gevonden.
-
Via google naar het bestelnummer gezocht en de eerst hit was ets Emmen:
https://www.etsemmen.nl/50707:-ESU-wielcontacten-voor-interieurverlichting
Mvg, Erich
-
Die velletjes zitten dacht ik in/staan op de verpakking. Maar die heb ik al lang niet meer.
-
Die is leuk (bij etsemmen), prijs in omschrijving is € 9,95 maar € 10,95 als “eindprijs”.
Snel verdiend, wel slordig… :)
-
€ 1,50 als je ze zelf maakt.
Ronald Visser
-
Ronald, heb je wel gezien dat de prijs bij etsemmen voor 8 stuks is?
-
Ik heb vandaag mijn bestelde Roco-assen bezorgd gekregen. Helaas zijn het dubbel geïsoleerde assen in plaats van enkel geïsoleerde assen.
Foutje van mijn kant of tenminste een onduidelijkheid in de advertentie.
Stroomafname aan de as zelf is dus niet mogelijk het moet van het wiel afgenomen worden
Ik had dus zelf al een keer zitten prutsen met een stuk strokenprint. Klaas merkte toen op dat de slepers er te haaks op de wielen staan.
Nu zie ik deze oplossing van Henk.
Zelf maken blijft goedkoper natuurlijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stroomafnemers.jpg)
Als ik het goed zie dan wordt hier strokenprint gebruikt samen met slepers (Digikeijs slepers?).
Ik snap alleen niet goed hoe de slepers hier tussen de strokenprint geklemd zit.
Is de print in tweeën gezaagd, de sleper ertussen gezet en de boel weer aan elkaar gelijmd?
-
De stroomafname is hier met 0,3 mm fosforbronsdraad. Een oude manier om stroomafnemertjes te fabrieken. Het draad zit gewoon op het strokenprint gesoldeerd. Vroeger heb ik zo ook de Lima Koploper van meer stroomafname voorzien. Dit is een draaistel van een Lima Hondekop.
Die Digikeijs slepers zijn bedoeld voor stroomafname van de assen. Ik weet dat Karst hier weleens heeft laten zien hoe ze te delen en dan voor stroomafname van de wielen te gebruiken.
In ieder geval is de oplossing voor jouw probleem gewoon een breder stuk strokenprint gebruiken, zodat je de stroomafnemers meer naar de buitenkant kan zetten.
-
Dag Henk,
ik zie nu dat het inderdaad draad is en geen strips zijn.
Ik heb je advies opgevolgd en de strips wat breder gehouden.
Ik heb Karst zijn bericht gevonden waarin hij uitlegde hoe hij het gedaan heeft. het belangrijkste verschil met mijn eerdere aanpak was dat hij de strips aan de strokenprint gesoldeerd had, ik had ze vastgelijmd met secondenlijm.
Ook had hij de strips zo gebogen zodat ze niet haaks op de wielen staan maar iets meer parallel aan de wielen.
Ik heb zijn aanpak overgenomen. Zie hier het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2736-625f19b5d7a40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2736-625f19b5d7a40.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2738-625f19bdce486.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2738-625f19bdce486.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2739-625f19c07777c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2739-625f19c07777c.jpg)
Einde van de week verder met inbouwen verlichting en inbouwen functiedecoder.
-
Ik zou volgende keer wat putjes in die strips tikken. Dat maakt beter contact en loopt lichter ;).
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5599.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200322_161022.jpg
-
Dag Ruud,
Had ik eerder al geprobeerd met de punt van een kleine schroevendraaier en een hamer maar dat was me niet gelukt.
Welk gereedschap adviseer je hiervoor?
-
Stripje dik metaal pakken, daar een gaatje in boren van ca 2mm. Je latoenkoperen strip op het gat leggen en met een rond gevijlde spijkerpunt of een iets botte centerpunt het deukje erin tikken ;)
Beetje oefening baart kunst....
Ik gebruik er een ponsset (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37352.msg572129#msg572129) voor. Maar dit werkt ook.
-
Met een centerpunt kan het ook. Die gebruik je ook om een putje te slaan in metaal om een gaatje te boren.
-
Dankjewel voor de tips Ruud en Dirk. Houd ik in het achterhoofd voor de volgende keer.
Van het weekend ga ik het afmaken.
Ik wil dan ook een functiedecoder plaatsen voor de sluitverlichting.
Ik heb al een een Etecmo FX2 gekocht.
Bij het doorlezen van de handleiding wordt aangegeven dat je een buffercondensator kan plaatsen.
Geadviseerd wordt om een condensator te plaatsen van 25V 470uF maar het mag ook hoger of lager zijn, aldus de handleiding.
Ik heb zelf nog niet met condensatoren gewerkt dus dat wil ik wel eens proberen.
Ik heb een jaar geleden 10 condensatoren 25V 1000uF gekocht.
Nu weet ik er te weinig van om te bepalen of 1000uF in de buurt ligt van 470uF. Ik heb gezocht naar veelvoorkomende waarden (net zoals bij weerstanden) maar die kan ik niet vinden.
Ik heb deze (https://vindikhier.nl/elektronica-condensator-capaciteit.php) tabel gevonden maar die tabel gaat maar tot 10uF.
Ligt 1000uF een beetje in de buurt van 470uF? Of is het niet verstandig om dit te doen?
-
1000uF is (ongeveer) 2 keer zo veel als 470uF. Moet waarschijnlijk wel kunnen want ik neem aan dat in de decoder een voorziening zit die de laadstroom begrenst.
Even in de handleiding gekeken. Daar staat dat 470uF een overbrugging geeft van ongeveer 1 seconde. Bij 1000uF zal dat dan 2 seconden zijn.
-
Dag Klaas,
Bedankt voor het advies. Ik ga ermee aan de slag.
Intussen ga ik wat meer YouTube-filmpjes kijken over condensatoren.
Hierbij een link (https://www.etecmo.nl/tinfo/manuals/fx2.pdf) naar de handleiding (mocht je het willen lezen). De uitleg staat op pagina 6.
-
De handleiding had ik al gevonden. Nog nooit van dit merk gehoord, maar het lijkt er op dat het Nederlands fabrikaat is.
-
Die Etecmo is een prima functiedecoder om dit soort stuurstanden of tussenwagons makkelijk en goedkoop van
digitaal stuurbare verlichting te voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/condensatoraansluiting-62626a7ac1f56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/condensatoraansluiting-62626a7ac1f56.jpg)
Een klein detail, de condensatoraansluiting ( let op de + en - aansluiting ervan!) op de Etecmo-decoder
zit vlak naast een ander soldeereilandje, waar je makkelijk - bij iets teveel soldeer -
sluiting veroorzaakt ( hoe zou ik dat nu weten.. :'( ? ).
De ontwerper meldde me dat hij de indeling op de print in de toekomst daarom iets zal wijzigen maar
vooralsnog zou ik hier even extra op letten!
François
-
Dankjewel François.
Heb jij een tip hoe je de decoder makkelijk kan instellen op hetzelfde adres als de rijdecoder?
In de handleiding word uitgelegd wat je kan doen maar niet hoe je het kan doen.
Het liefste werk ik met JMRI op een aparte rollenbank. Ik heb eerder een test gedaan met de Digikeijs-functiedecoder maar deze werd niet herkend door JMRI, uberhaupt niet gevonden. Ik begreep ergens op internet dat dat veroorzaakt kan worden doordat er geen belasting aan de functiedecoder hangt, wat kan kloppen, want ik had even alleen de twee rail-draden tegen de rollenbank gehouden.
Is mijn test dus verkeerd of is dit iets wat bij alle functiedecoders misgaat?
Dus hoe dan? Kan het uberhaupt niet met JMRI? Dan maar op de hoofdbaan? De sluitwagen met functiedecoder op de baan, al het andere eraf halen en met POM programmeren?
-
Ik heb eerder wel een probleem gehad met het programmeren:
de Esu-software samen met de Esu programmer werkt niet lekker bij het programmeren van deze functiedoder.
Dat komt omdat de enkele leds, die je erop aansluit, een te lage stroom doorlaten.
Met een rode multimaus ging het wel meteen goed. Met JMRI heb ik geen ervaring.
Een geprogrammeerde cv-wijziging wordt dan mogelijk wel geschreven maar veroorzaakt dan soms een foutmelding. Remedie, zoals vaker bij functiedecoders: weerstandje van 120-150 ohm op de rode en zwarte draad aansluiten bij programmeren. Óf de paarse uitgang belasten met een gloeilampje.120-150 Ohm of een lampje tussen één van de uitgangen van decoder ( wit, geel, groen of paars) en blauw
Je moet deze Etecmo's per wagon apart programmeren.
In de handleiding staat hoe je desgewenst elke uitgang apart kunt omprogrammeren.
François
-
Remedie, zoals vaker bij functiedecoders: weerstandje van 120-150 ohm op de rode en zwarte draad aansluiten bij programmeren. Óf de paarse uitgang belasten met een gloeilampje.
Die weerstand tussen rood en zwart gaat geen enkel effect hebben. Bij sommige functiedecoders werkt het inderdaad wel om één van de functieuitgangen te voorzien van een belasting die minimaal 60mA veroorzaakt. Veelal is een weerstand van 150 Ohm voldoende
-
Klopt (want fout geïnterpreteerd ); de opmerking over de weerstand van 120-150 Ohm op rode en zwarte moet weg:
vervangen door:
120-150 Ohm of een lampje tussen één van de uitgangen van decoder ( wit, geel, groen of paars) en blauw
François
-
Gisteravond heb ik de decoder en de LED-verlichting ingebouwd in de sluitwagen.
Dat ging eigen zonder problemen.
Foto van het geheel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2748-6263f27422352.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2748-6263f27422352.jpg)
Detailfoto van de Tom van Weert-lichtset, de Etecmo-decoder (waar voor je geld, kost maar €6) en een 1000uF-condensator.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2751-6263f2742483b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2751-6263f2742483b.jpg)
Volgende aanpassing: installatie van een Sommerfeldt 927-pantograaf. Even wachten op de postbode uit Duitsland...
Instellen van de decoder ging gemakkelijker dan ik dacht. Dat kan gewoon met JMRI.
Na decoder-inbouw, de trein op de rollenbank gezet.
Toen in JMRI naar Action > Single CV programmer en daar CV1 aangepast naar het adres wat ik wilde, in dit geval 5. Daarna op Write gedrukt. Je krijgt dan een foutmelding dat er geen response komt van de decoder maar die kan je negeren want het bleek toch geschreven te zijn. Die foutmelding wordt wel vaker gegeven (aldus het internet) omdat functiedecoders geen belasting hebben en dus niet automatisch gevonden worden door JMRI.
Tip van Flip dus (gewoon doen alsof je gek bent). :)
Volgende klus: installeren van een Sommerfeldt 927-pantograaf. Even wachten op de postbode uit Duitsland.
-
De pantograaf is bezorgd, die kan geinstalleerd worden op korte termijn.
Intussen rijdt de koploper zijn rondjes over de baan. Maar wat een herrie maakt ie. Dat was ik even vergeten nadat ie een aantal jaren in de kast had gelegen. Daarnaast gaat ie als een raket, als ik hem nog niet eens op halve kracht laat rijden. En het valt me op dat ie echt moet werken om de bocht door te komen.
Ik heb er twee fil mpjes van gemaakt:
Filmpje complete trein (https://youtu.be/UJMTjjNzHZU)
Filmpje motorwagen (https://youtu.be/ZZIvn8-b2FU)
Is dit het typische geval van een luidruchtige en moeilijk te controleren Lima-motor?
Als dat het is, dan ga ik hem vervangen voor een ander, maar ik weet niet zeker of ik het probleem (herrie en moeilijk langzaam kunnen rijden) hiermee zou kunnen oplossen...
-
Wat bedoel je precies met raket? In het filmpje gaat ie netjes langzaam. je had al eerder CV 2, 5 en 6 aangepast om het goed rijdend te krijgen toch?
Een lima zal nooit zo mooi rijden als een goed ingelopen gemiddelde Roco loc. Wil je beter dan moet er een hele andere (dure) aandrijving in van Verbeck of SB Modelbau of zo. Of je hebt mazzel en kan een Trix Koploper aanschaffen ergens. Ik heb eigenlijk nog niemand gezien die een Roco aandrijving in een Lima Koploper heeft gezet. Komt de radstand van een 2200 niet in de buurt van het Lima Koploper draaistel?
Met die andere panto's gaat het stel wel een stuk mooier worden denk ik (y)
Veel plezier!
Mvg,
Robert
-
Mogelijk dat je in een eerder stadium de motor al hebt losgehaald en de koperen collector hebt schoongemaakt.
Daarnaast helpt een minuscuul likje kogellagervet op de assen en wat smeerspray op de tandwielen.
Dat is het eigenlijk wel. Vooral accepteren dat het een onverwoestbaar maar wat rauw motortje is
dat vooral baat heeft bij een optimale stroomafname. Maar daar was al voor gezorgd zag ik.
Met zo'n cd-motortje worden de rijeigenschappen wel iets, maar niet heel erg veel beter, zo bleek me.
François
-
Wat bedoel je precies met raket? In het filmpje gaat ie netjes langzaam. je had al eerder CV 2, 5 en 6 aangepast om het goed rijdend te krijgen toch?
Ik bedoel dat hij niet makkelijk langzaam rijdt. Met een beetje gas geven gaat ie al erg hard. Mijn andere locs kunnen veel mooier en zonder al teveel lawaai mooi langzaam rijden
Een lima zal nooit zo mooi rijden als een goed ingelopen gemiddelde Roco loc. Wil je beter dan moet er een hele andere (dure) aandrijving in van Verbeck of SB Modelbau of zo. Of je hebt mazzel en kan een Trix Koploper aanschaffen ergens. Ik heb eigenlijk nog niemand gezien die een Roco aandrijving in een Lima Koploper heeft gezet. Komt de radstand van een 2200 niet in de buurt van het Lima Koploper draaistel?
Ik heb er wel over gelezen, over vervangende motortjes. Misschien moet ik dat nog even bewaren voor later, kan altijd nog.
Met die andere panto's gaat het stel wel een stuk mooier worden denk ik (y)
Veel plezier!
Mvg,
Robert
Mogelijk dat je in een eerder stadium de motor al hebt losgehaald en de koperen collector hebt schoongemaakt.
Daarnaast helpt een minuscuul likje kogellagervet op de assen en wat smeerspray op de tandwielen.
Dat is het eigenlijk wel. Vooral accepteren dat het een onverwoestbaar maar wat rauw motortje is
dat vooral baat heeft bij een optimale stroomafname. Maar daar was al voor gezorgd zag ik.
Met zo'n cd-motortje worden de rijeigenschappen wel iets, maar niet heel erg veel beter, zo bleek me.
François
Ik heb de motor nog niet losgehaald. Ik durf het eigenlijk niet aan om er iets aan schoon te maken. Ik ben bang voor wegspringende veertjes of koolborstels of ik haal het uit elkaar en ik weet niet meer hoe ik het in elkaar krijg.
Over panto's gesproken, ik heb ze binnen, de Sommerfeldt 927.
Maar dat wordt nog wel even een klus. Ik vraag me af of ze uberhaupt gaan passen.
Panto's eraf. Het valt op dat het mooi vlak oppervlak is waar ze op kunnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2773-626d8596ee086.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2773-626d8596ee086.jpg)
Nieuwe pantograaf. Het valt op dat de onderkant niet mooi vlak is waardoor deze niet mooi recht op de houder valt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2775-626d85cf27e9e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2775-626d85cf27e9e.jpg)
Foto van de oude. Die onderkant is wel mooi vlak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2776-626d85e081dc1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2776-626d85e081dc1.jpg)
Oude en nieuwe naast elkaar. Allebei liggen ze er even los op. Behalve hoe de panto op de houder valt, valt op dat de stroomafnemer groter is dan de originele en een andere kleur heeft (zwart i.p.v. de grijze kleur die het dak ook heeft)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2777-626d8608a4663.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2777-626d8608a4663.jpg)
Als ik terugga in de berichten die ik over deze vervangende panto's gelezen heb, kom ik erachter dat ik nergens een daadwerkelijke foto heb gezien hoe een Sommerfeldt 927 op een Lima koploper gemonteerd is. Kan iemand mij helpen aan een ombouwverslag of een foto van hoe een Sommerfeldt 927 op een Koploper zit?
Ik was iets te snel. Nog eens goed zoeken, en heb een verslag gevonden. Bij dit (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60605.msg1106670#msg1106670) verslag is er een stukje styreen (wat dat ook mag zijn) geplaatst tussen de voet en de pantograaf zelf.
Styreen heb ik niet maar printplaat heb ik wel. Dus voor een test heb ik een stukje printpraat afgezaagd en er een gat in geboord. Deze stukjes er tussen geplaatst.
Bij wijze van test ziet het er zo uit...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2778-626d97b3415d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2778-626d97b3415d7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2779-626d97b341b8b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2779-626d97b341b8b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2780-626d97b35a87a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2780-626d97b35a87a.jpg)
-
Hierbij een update in het topic wat ik ooit zelf had aangemaakt.
Bij de koploper heb ik vorige week de motor vervangen door een nieuw motortje van Aliexpress. De koploper is nu veel beter te regelen en loopt stuk stiller.
Maar stroomafname of het gebrek daaraan, dat is nog steeds een punt.
Ik zou de koppelingen tussen de bakken kunnen vervangen of aanpassen met stroomvoerende koppelingen.
Maar dan ben ik weer wat euro's verder en alle geld houd ik liever in de zak voor andere dingen op de treinbaan.
Dus ik zat te denken, zou ik geen stroomafname bij het motordraaistel zelf kunnen maken?
Er wordt bij de motor voorzien in afname aan een kant (hoewel ik dat nu niet aangesloten heb, draad er nog aan te solderen), maar zou ik bij dit draaistel geen afname aan de andere kant erbij kunnen maken? Dan bespaart me draden trekken vanuit de andere bak.
Heeft iemand dit wel eens gedaan? Ik kon er eigenlijk geen berichten over vinden op dit forum.
Tenslotte heb ik natuurlijk die koperen lip onder het motordraaistel zitten maar ik vraag me af of ie er nu goed in zit. Moet die aan de bovenkant van de assen zitten of er onderlangs gestoken worden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5830-65e5d006e73d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5830-65e5d006e73d7.jpg)
-
Grappig, ik zit ook net met een motortje van Ali hierin te experimenteren. Welke motor heb jij erin gezet?
-
Tja, het motortje is rond en heeft een as voor een tandwiel. Motor loopt aan bij een lage spanning, geloof dat ie bij 1V begint te draaien.
-
Kan je de motorwagen niet gewoon permanent laten 'trouwen' met het rijtuig wat er achter zit? Dan kan je op dat rijtuig zowel voor als achter stroomafnames maken en dan kan je die met draden doorvoeren naar de motorwagen.
Mvg,
Bas
-
Ja dat kan wel Bas, maar dan mag ik aan de gang met koppelingen en ik weet niet wat. Tenzij jij mooiere maar goedkopere manier weet dan koppelingen, NEM-schachten en wat al niet.
Zodoende de vraag om het op te lossen in het motordraaistel..
-
Nee, geen andere koppelingen. Gewoon draad doorvoeren. Dat bedoel ik met 'permanent' trouwen
-
oh zo. Ja dat is misschien niet eens een slecht idee. Enige wanneer het lastig is is als ik het treinstel van de baan haal voor onderhoud. Voor de rest verander ik helemaal niets aan de formatie.
Ik ga eens broeden op iets moois
-
Zie post #26 zou ik denken ;D
-
ESU stroomafnemers 50707 op het voorste wielstel.
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/artlist?text=50707
-
Maar stroomafname of het gebrek daaraan, dat is nog steeds een punt.
[..]
Dus ik zat te denken, zou ik geen stroomafname bij het motordraaistel zelf kunnen maken?
Er wordt bij de motor voorzien in afname aan een kant (hoewel ik dat nu niet aangesloten heb, draad er nog aan te solderen), maar zou ik bij dit draaistel geen afname aan de andere kant erbij kunnen maken? Dan bespaart me draden trekken vanuit de andere bak.
Dat zou ik zeker doen. Hoewel het maar aan 1 zijde is, krijg je er toch twee wielen die stroom afnemen voor terug. De wielen met tandwielen ook van stroomafname voorzien is pittig, juist vanwege die tandwielen. Omdat er ook rubber bandjes omheen zitten, is het effect waarschijnlijk verwaarloosbaar, daar alleen de flenzen in contact zullen komen met de rails.
De koperen lip hoort volledig, met het draaistel op z'n kop, ONDER de wielen te zitten.
Wat betreft aan elkaar koppelen zou je natuurlijk ook kunnen denken aan headers in 1,27 mm rastermaat. Vrouwtje in de ene bak, mannetje in de ander en verbinden zoals dat bij de Fleischmann Sprinter gedaan werd.
@ John18: dat heeft de topicstarter al gedaan ;)
-
Misschien dat 1/1.27mm jst stekkers een oplossing kan zijn?
-
Die van mij kregen van alle assen voeding.
-
Ik ben wel benieuwd welk motortje je gebruikt hebt om de originele te vervangen. Linkje?
Heb je geen foto van hoe de inbouw gedaan is?
-
@Ruud, @Bas, @Menno. Bedankt voor jullie tips. De door jullie genoemde connectoren zouden iets kunnen zijn voor mijn projectje. Ik laat weten hoe het afloopt. Ik heb de verslagen van Ruud ook nog een keer gelezen en daar haal ik ook nog wel wat uit wat ik eerder gemist had.
@Stieven76, ik heb deze (https://a.aliexpress.com/_EIGwoPJ) motor gekocht.
Een foto van de ombouw heb ik niet genomen. Ik heb een door een ander ontworpen 3D model van thingiverse gedownload, iets aangepast voor mijn motor en deze vervolgens uitgeprint met de 3D printer.
-
Bedankt Erik. Het motortje in je link is als ik het goed zie maar voor max 6V.
Heb je er geen problemen mee dan, of rij je niet digitaal?
-
Deze geeft aan dat ie van 0.5 tot 12V gaat.
https://nl.aliexpress.com/item/32856061964.html
Wel verwarrend dat bij het plaatje met de afmetingen 3V staat.
-
Bij AliExpress betekent dat dat hij dan niet gelijk binnen twee minuten kapot gaat
-
Past een Märklin 5 polig anker niet in een Lima huis of is dat echt compleet anders?
-
Het principe is natuurlijk hetzelfde, maar het past absoluut niet.
-
Helder
-
Dit is eventueel ook een optie:
https://www.micromotor.nl/micromotor-HLM005G-motor-ombouwset-voor-Lima-Flachmotor-/-Ringfield-Motor