BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Dave....... op 07 April 2022, 22:07:20
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6B7AFEF1-B437-4B0A-8CCA-74BC9DE1E473-624f441049e1e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6B7AFEF1-B437-4B0A-8CCA-74BC9DE1E473-624f441049e1e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/998C26A6-2B54-4033-AF19-3F498743E887-624f441053abb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/998C26A6-2B54-4033-AF19-3F498743E887-624f441053abb.jpg)
Nou, zoals de titel al zegt…..
Ik ben benieuwd welke panto waarvoor is?
Dus welke gebruik ik op m’n Duitse baan?
-
zie deze foto van de vectron te bad bentheim.
2e panto van achteren staat omhoog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vectron-bad-bentheim-624f4a457b02d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vectron-bad-bentheim-624f4a457b02d.jpg)
-
Hoi,
De beste man probeert hier een uitleg te geven, aan de buitenkant zitten de wisselstroom stroomafnemers dus deze op de Duits baan gebruiken.
https://youtu.be/pQZo4kFkB_A
Groet Dennis
-
Dat zou dus betekenen dat er op de Bad Bentheim-foto nog de NL gelijkstroom op het (omschakelbare) spoor staat?
Reinout
-
zie deze foto van de vectron te bad bentheim.
2e panto van achteren staat omhoog.
Zoals Reinout zegt dit is dus de Nederlandse stroomafnemer. De beide buitenste zijn de wisselstroom-stroomafnemers.
-
Maar dan heb ik de vraag: waarom is er een verschil tussen de binnenste?
-
De binnenste zijn gelijkstroom stroomafnemers voor b.v. België, Nederland, Polen of Italië afhankelijk van welk landenpakket de loc’s zijn uitgerust. Omdat je bij gelijktstroom een hogere stroom trekt (meer ampere dan bij wisselspanning) zijn de gelijkstroom stroomafnemers voorzien van meer sleepstukken om het contact met de bovenleiding groter te maken.
Ook hebben verschillende landen een ander profiel voor de stroomafnemers, zoals bv Zwitserland waar de sleepstukken een stuk smaller zijn. Ook kan de maximale hoogte waarop bovenleiding hangt verschillen, zo is de maximale hoogte in Duitsland hoger dan in Nederland het geval is.
Op de loc zelf zitten de buitenste (wisselstroom) en binnenste (gelijkstroom) stroomafnemers op een apart circuit aangesloten, zodat ze ook niet door elkaar heen gebruikt kunnen worden, even simpel gezegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE10BB7B-A5B8-42F3-9AB9-C531C69FE437-624fd0eb1d08f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AE10BB7B-A5B8-42F3-9AB9-C531C69FE437-624fd0eb1d08f.jpg)
Ik weet niet precies welk landenpakket op deze loc zit, maar als je naar de gelijkstroom stroomafnemers kijkt kun je zien dat de linker bij de rode pijl gebruikt wordt voor Nederland en de rechter voor bv Polen of België. Omdat het Nederlandse spoor met 1500v is uitgerust en Polen en België met 3000v is het amperage dat door de bovenleiding/stroomafnemers in Nederland gaat hoger. Aan de stroomafnemer op de loc kun je zien dat de linker stroomafnemer is voorzien van meer sleepstukken die tegen de bovenleiding gaan dan de rechter.
Groet Dennis
-
En wat is het verschil tussen de beide buitenste? De ene voor 25kV, 50Hz en de andere voor 15kV, 16 2/3 Hz, of wordt daar geen onderscheid tussen gemaakt?
-
Wat een info allemaal!
Leuk!
Dus in mijn geval ( Duitsland) gewoon de achterste op.
En op de Betuweroute?
Dan kunnen ook de buitenste op lijkt me.
-
Betuweroute gebruikt dezelfde stroomafnemer als Duitsland
-
Mag ik dat beschouwen als een antwoord op mijn vraag? Dus beide buitenste zijn gelijkwaardig?
-
van de vectrons heb ik niet zo heel veel verstand maar het is ook mogelijk dat één een Duitse versie is en de ander een Zwitserse'dat was bij de 189 ook zo en dat is dezelfde fabrikant
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BE5195AC-393A-41A1-9E22-571C21E0BDD2-62500c10598cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BE5195AC-393A-41A1-9E22-571C21E0BDD2-62500c10598cf.jpg)
Het is (bijna) niet te lezen.
-
Hoi Klaas,
De buitenste zijn inderdaad gelijkwaardig, behalve bij de locs met een Zwitsers pakket, dan is er eentje voor de wisselstroom in bv Duitsland en eentje (met een smaller sleepstuk) voor Zwitserland.
Dus voor de loc van NSI aan het landen raster te zien de twee buitenste Duitsland Oostenrijk en Betuweroute NL,
De rode 1500v NL
De paarse 3000v Polen Hongarije Roemenië Tsjechië en Slowakije
Groet Dennis
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F87AAA2B-7F81-4449-97CB-A2A0CB0F80C3-6250170da9780.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F87AAA2B-7F81-4449-97CB-A2A0CB0F80C3-6250170da9780.jpg)
Nu ik toch aan het vragen ben ;D
Ik zie dit in de gebruiksaanwijzing.
Betekent het dat voor het NSI al deze onderdelen eronder horen?
-
Beide zijn gelijkwaardig.
In dubbeltractie eerste lok de voorste panto op, laatste lok de achterste.
Bart
-
Beide zijn gelijkwaardig.
In dubbeltractie eerste lok de voorste panto op, laatste lok de achterste.
Bart
Ook dat kan je zelf instellen, dus dat hoeft niet. Als je wagens met gevaarlijke stoffen, beladen autowagens, opzendlocs, etc aan de loc heb dan moet je bij beide locs de voorste beugel opzetten. Bij de locs met Italië pakket zal dat niet gaan, die heeft overal maar 1 beugel van.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BE5195AC-393A-41A1-9E22-571C21E0BDD2-62500c10598cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BE5195AC-393A-41A1-9E22-571C21E0BDD2-62500c10598cf.jpg)
Het is (bijna) niet te lezen.
Ligt het aan de (forse) uitvergroting, of is het model echt zo korrelig bedrukt?
-
Beide hahahaha
Het is geen tampondruk, maar dat 3D-druk.
Echter zijn het wel superkleine opschriften hoor.
-
Hoi Dave,
ZUB is het Zwitserse systeem, die zit er niet op, de rest kunt je monteren als ik het goed heb.
Groet Dennis